چرا آخرین جمله ای که آلبرت انیشتین قبل از مرگش گفت میتواند زندگی شما را از امروز متحول کند؟

چون زندگی میلیون ها نفر را متحول کرده است...

هیچکس منتظر چنین لحظه ای نبود …

بلافاصله بعد از شنیدن خبر، رالف مورس میدانست که به زودی یک خبر بزرگ جهان را پر خواهد کرد، بنابراین زمان اندکی داشت تا 90 مایل رانندگی کند و قبل از شنیدن خبر اصلی، از نزدیک آنچه را شنیده است ببینید.

انیشتین، مرده بود…

رالف مورسرالف مورس، عکاس مجله پرتیراژ و مشهور LIFE بود.
او 90 مایل از خانه اش به سمت پرینستون، نیوجرسی رانندگی کرد تا عکس هایی برای مجله بگیرد، اما با انبوهی از خبرنگاران، عکاسان و مریدان انیشتین در مقابل درب ورودی بیمارستان مواجه شد.

او دیر رسیده بود، اما نمیخواست وارد آشوبی از عکاسان شود؛
بلافاصله اتومبیلش را روشن کرد، یک جعبه سیگار چسترفیلد گرانقیمت خرید و به سمت منزل و اتاق کار انیشتین حرکت کرد.

در جلوی درب ورودی منزل انیشتین، فردی به عنوان نگهبان ایستاده بود که رالف با تعارف سیگار به وی و نشان دادن کارت خبرنگاری اش اجازه ورود به با شکوه ترین صحنه زندگی اش یافت…

یعنی، محل کار و زندگی بزرگترین نابغه ی قرن که آخرین دقایق عمرش را در آنجا سپری کرده بود.

رالف، عکس مشهور دفتر کار انیشتین قبل از مرگش را گرفت؛ عکس از آخرین دستآوردها، دستنوشته ها و اشیایی که انیشتین برای آخرین بار کنار آنها بود.

تا آن زمان،
هیچکس حتی حدس هم نمیزد، تصویر میزِ کار انیشتین، تبدیل به آخرین عکس مربوط به این نابغه ی دنیای فیزیک و ریاضیات باشد.

 

» چرا واقعا انیشتین خاص بود؟

انیشتین به علت خونریزی داخلی، سال ها با بیماری اش دست و پنجه نرم میکرد. در سال 1948، 7 سال قبل از مرگش، عمل جراحی حساسی برای پیشگیری از این بیماری انجام داد… اما متاسفانه مفید واقع نشد.

انیشتین، با وجود بیماری سخت و ناراحت کننده اش، سالها به صورت مستمر و سخت کار کرد. او در سال 1950 مقاله هایش را منتشر کرد و حتی در روز مرگش، بر روی سخنرانی اش در شبکه ملی اسرائیل کار میکرد که برای همیشه این سخنرانی نانوشته ناقص ماند.

آلبرت انیشتین، یکی از بزرگترین فیزیکدانان این کره ی خاکی بود.
کسی که در طول عمرش، نظریاتی مانند نسبیت عام و خاص را منتشر کرد و جهان فیزیک را دگرگون کرد و البته نظریات دیگری که هنوز برای جوامع فیزیک قابل درک نیست اما به علت ارادت خاصی که به وی دارند آنرا حفظ کرده اند و هنوز در حال تحقیق بر روی آنها هستند.

این دانشمند بزرگ که در کودکی توسط معلمش خنگ و کودن لقب داده شده بود، توانست دنیا را متحول کند.
باعث شود انسان بتواند به فضا سفر و بزرگترین پیشرفت های علمی اش را حاصل کند.

اما اندیشمندان و مورخین معتقدند یک فرد عادی، هرگز نمیتواند در طول عمر خویش، به این اندازه دستآوردهای بزرگی داشته باشد که انیشتین داشته است…

آیا رازی در پشت پرده فعالیت های وی وجود داشته؟
پاسخ این سوال مثبت است ! انیشتین چیزی را میدانست که اکثرمان نمیخواهیم بدانید… یا فراموشش کردیم.

در آخرین لحظات عمرش، انیشتین رو به دکتر جمله ای گفت؛ که راز پشت پرده فعالیت های مافوق‌انسان‌گونه‌اش را توجیه کرد و کلید تحول زندگی هزاران انسان شد.

در این مقاله میخواهیم فقط یک جمله را تفسیر کنیم !
یک جمله، که آخرین جمله بزرگترین نابغه ای است که این جهان به خود دیده است و یاد بگیریم چطور آنرا سرمشق زندگی مان قرار دهیم و در طول زندگی مان دستآوردهایی به مراتب بیشتر از دستآوردهای انسان های عادی داشته باشیم؟

اگر میخواهید به دنیای افراد نابغه و خالقین تاریخ پابگذارید، این مقاله را از دست ندهید…

 

» مشارکت کردن در برابر مصرف کردن «

به قول انیشتین:
“بدنبال موفقیت نگردید، سعی کنید ارزش آفرینی کنید…”

مشهور ترین نظریه و مشارکت انیشتین در پروژه نسبیت عام است که در سال 1915 منتشر شد. او جایزه نوبل را در سال 1921 دریافت کرد اما… او کارش را تمام شده ندانست !

به جای اینکه فکر کند “من دیگه کاری که باید انجام میدادم، انجام دادم” او بیش از 30 سال در حوزه های مختلف فیزیک مشغول به فعالیت شد و موفقیت های دیگری نیز به ارمغان آورد.

حتی تا آخرین لحظه مرگش، انیشتین آخرین لحظه های زندگی اش را هم به بهترین وجه ممکن استفاده میکرد تا عظمت روحش را وسعت ببخشد. او هیچوقت اجازه نداد مریضی اش ترمزی برای فعالیت هایش شود. حتی در دردناک ترین لحظات حمله بیماری اش هم قلم از دست نمی انداخت و ادامه میداد.

 

» یعنی ما هم؟

بله، هرکدام ما زمانی که پا به این دنیا گذاشتیم، هدیه در درونمان از طرف خداوند دریافت کردیم تا به دنیا سهیم شویم و به اشتراک بگذاریمش تا هم از نظر روحی تجلی پیدا کنیم و هم دنیا را به مکانی بهتر از قبل تبدیل کنیم.

و این هدیه ای که باید به جهان بدهیدش؛ باید همان چیزی باشد که حاضر باشید تا آخرین لحظات عمرتان هم دنبالش کنید…

  • میتواند این هدیه و نعمت خدادادی کار تان باشد، همانطور که برای انیشتین بود.
  • میتواند این هدیه و نعمت خدادادی تفریح هایتان باشد، همانطور که برای ویویان مایر بود.
  • حتی شاید این هدیه خدادادی توجه و ایجاد بستری برای آسایش دیگران باشد !

هرآنچه که در درون ما از روز تولد ما نهفته است قرار است شکوفا شود و به دنیا عرضه شود و این کار فقط در صورتی امکان پذیر است که تمام تلاش مان را بکنیم در این دنیا یک مشارکت کننده باشیم، یک پیشرو باشیم، یک خالق باشیم نه صرفا یک مصرف کننده تلاش های دیگران.

یکی از عکس‌هایی که رالف مورس از اتاق کار انیشتین بعد از مرگش گرفت

انیشتین چه گفت؟

ساعاتی قبل از مرگ انیشتین، دکتر وی سعی کرد مسکنی به او تزریق کند و عمل جراحی جدید و آزمون نشده ای بر روی وی انجام دهد به عنوان آخرین گزینه اما… انیشتین به سادگی رو به دکتر کرد و گفت :

من سهم خودم را انجام دادم، زمان رفتن فرا رسیده است.
با ظرافت هرچه تمام تر آن کار را هم انجام خواهم داد…

انیشتین، با خیال راحت رفت.
او کشف کرده بود چه چیزی در درونش نهفته است که سهم این دنیاست و باید قبل از رفتنش به دنیا عرضه کند.

او تمام زندگی اش را صرف عرضه آنچه در درونش به عنوان هدیه برای این جهان، نهفته بود کرد و با آرامش خیال رفت.

اما، ما چی؟
آیا پیدا کردیم چه چیزی را باید در این دنیا با دیگران سهیم شویم و راهی برای بهتر کردن این دنیا قبل از رفتن ما پیدا کنیم؟ ما نمیتوانیم آینده مان را پیش بینی کنیم و ارزش کاری که انجام میدهیم را در اینده تخمین بزنیم.

کار ما هم این نیست که فعالیت هایمان را برای این دنیا قضاوت کنیم !کار ما خلق کردن است.
کار ما پیدا کردن مسیریست که باید در آن قدم بگذاریم زیرا میدانیم در انتهای این مسیر به دستآوردهایی خواهیم رسید که نه تنها روح ما متجلی خواهد شد و از لذت سرشار میشود بلکه برای جهانیان ارمغانی خواهیم داشت.

کار ما متخصص شدن در کاریست که میکنیم. همه ی ما فرصت نهایت استفاده کردن از زندگی و لحظاتی که در اختیار ما گذاشته شده است را داریم… همه ی ما شانس عرضه کردنِ آنچه به ما در روز تولد عرضه شده است را داریم.

» پس منتظر چی هستید؟

اگر هنوز پیدا نکردید چه چیزی باید به این دنیا عرضه کنید، مهم نیست؛ فقط کاری را شروع کنید که باعث میشود این دنیا را مکانی بهتر از قبل تبدیل کنید.

میتوانید با کارهای کوچک شروع کنید؛
به نیازمندانی که می شناسید کمک کنید، با کارگران زحمت کش گرم برخورد کنید، یک زنگ به دوستان قدیمی تان بزنید و خاطره ای که در آن دوستتان قهرمان بود را بازگو کنید و روزش را بسازید، به والدین تان سر بزنید، کمک های داوطلبانه و بشر دوستانه ای کنید، یک فصل به صورت رایگان برای یک روستان درسی را تدریس کنید.

لازم نیست استیو جابز، بیل گیتس، ادیسون، انیشتین باشید؛
فقط کافیست آنچه از دستتان بر می آید تا این جهان را به مکانی بهتر برای زندگی کردن، تبدیل کنید انجام دهید.


در همین زمینه، بخوانید :

70 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت amed می‌گوید

    من سهم خودم را انجام دادم، زمان رفتن فرا رسیده است.
    با ظرافت هرچه تمام تر آن کار را هم انجام خواهم داد…

  2. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    من در سرچ ها به دنبال پاسخی برای سئالم میگشتم (چرا ما وجود داریم و هدفمان چیست از زندگی ؟) حیف نیست ادم نداند برای چه زندگی میکند و عمرش بهوده از دست بدهد!
    و این سایت رو مشاهده کردم و نظرم در مورد دستاوردهای انیشتین و جواب سوالم :(بنظرم او چیزهای فراتری از خدا میدانسته ولی زیاد چیزی در موردشون نگفته او بیشتر از پیشرفت و علم به انسانان ارائه داده برخی اطلاعاتش را با انسانان در میان گذاشته و برخی را همرا خود به زیر خاک برده ولی در نتیجه چیزی که مربوط به خدا از این سایت فهمیدم:
    (برترین دین انسانیت است) بود….

  3. کاربر سوخت جت من می‌گوید

    با سلام nاشتباه میکنی در ظاهر اینجوریه اما اگه تمام علوم دنیا رو 40 بخش کنیم ما الان 2 بخشش رو میدونیم زمان نیوتن هم همین فکر رو میکردن nو به نظر من نباید اهمیت بدی که در اینده کسی اسمت رو میدونه یا نه و باید به این اهمیت بدی که کاری که باید میکردی رو کرده باشی

  4. کاربر سوخت جت یر می‌گوید

    هدف خلقت دوری از گناه و عمل صالح و خوب بودن و خوبی کردنه

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      انسان خیلی فراتر از این جسم واین جهان است فراتر از هر دین ومذهب که همه اینها ساخته بشر است شاید نا هزاران بار بدنیا آمده ایم و رفته ایه این یعنی روح ما در بینهایت گیر افتاده و هر بار در جسمی بدنیا میاد واین همان تناسخ است که هر چه جلوتر میرویم بیشتر میفهمیم

  5. کاربر سوخت جت لی می‌گوید

    لیونل مسی که نابغه نیست فوتبالیته اون دانشمنده این دو نفرو با هم مقایسه نکن لیونل واسه خودش بازی میونه ولی البرت واسه همه جهان کار می کرد

  6. کاربر سوخت جت یا می‌گوید

    مطالبتون عالی بود

  7. کاربر سوخت جت اب می‌گوید

    عزیز همین الان ایلان ماسک وپرفسورسمیعی ومریم میرزاخانی وازجمله استیوجابز که دنیای رایانه و گوشی های هوشمند را به وجود اورد…هستند

  8. کاربر سوخت جت ند می‌گوید

    نابغه هایی که دیگه هیچوقت تکرار نمیشن
    ۱ : لیونل مسی
    ۲ :آلبرت انیشتن

  9. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    ماهمه به یک طو عاقل هستیم به یک طو هم نادان این خد ادم که باید تلاش کنه وکوشش ممنونم

  10. کاربر سوخت جت لی می‌گوید

    سلام. اتفاقا داریم. مسئله اینه که اون زمان ها علم اینقدر وسیع نبود و اختراع ها خیلی به چشم میومد اما الان اکثر علوم کشف شدن و تنها در مسیر توسعه هستن. مثلا به نظر شما چه کسی اینترنت را کشف کرد؟ پاسخ هیچکس. چرا که همه ی محققین اندک اندک باعث پیشرفت اون شدن. چون الان دیگه مثل اون زمان نیست که ثابت کنی زمین گرد هست و این بشه یک کشف بزرگ.

  11. کاربر سوخت جت کی می‌گوید

    افکار همان قدرت درک هستی ودنیای شگفت انگیزمان است …
    تفکراتی که انعکاس جهان بی نقض وتنظیم شده ای است وبه کمک« مغز» بر روی کهکشان ها پیاده می‌شود…

    فقط کافیست همان گوی قدرتمند را باور کنی وهرچه می‌گوید را ،با جان ودل دنبال کنی …
    در این صورت همان مغز خارق العاده برای دگرگون کردن این جهان ؛بسی کافی خواهد بود …

    ***

  12. کاربر سوخت جت دس می‌گوید

    سلام به همه… چرا با وجود این همه ادم دیگه مثل انیشتین.. تسلا و.. نداریم اگه هوش و عقل برابره پس افکار تعیین کنندس

    1. کاربر سوخت جت اس می‌گوید

      دقیقا همینطوره این افکار و عقاید ذهنی ما است که زندگی و آینده مارو میسازه و هوش وعقل به نظر من ملاک آخری هستن برای اینکه بتونیم دنیا رو به یه جای خوب تبدیل کنیم

      1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

        دنیایی را میبینم که دیگران نمی‌بینند جهانی را لمس میکنم که دیگران لمس نمی‌کنند و چیزی را می اموزم که دیگران یاد نمیگیرند فرق میان ما به فاصله اندیشه هایمان است

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**