10 اشتباه احمقانه زندگی که اگر باهوش هستید احتمالا مرتکب می شوید

هرچقدر هم که باهوش باشید ممکن است گاهی مرتکب اشتباهات احمقانه شوید، اشتباهاتی که می‌تواند کسب و کار یا زندگی شما را دچار مشکل اساسی کند…

اگر فرد باهوشی هستید، در این مقاله، 10 اشتباه که ممکن است افراد باهوش گرفتار آن شوند ذکر شده تا با اجتناب از انجام آنها موفقیت خود را تضمین کنید.

ممکن است تا به حال هرکدام از این اشتباهات را مرتکب شده اید اما توجه نکرده باشید؛ این مقاله فرصت خوبی برای آگاهی از کارهایی است که انجام میدهید.

 

اشتباه اول : زمان زیادی را صرف فکر کردن می‌کنند اما وارد عمل نمی‌شوید

برای دستیابی به موفقیت، برنامه‌ریزی و کسب آمادگی لازم بسیار مهم است. اما مهم‌تر از همه اینها عملی کردن برنامه‌هایمان است. هر اندازه هم که باهوش باشید صرفا با فکر کردن هیچ کاری صورت نمی‌پذیرد. بالاخره باید وارد عمل شوید، آستین‌هایتان را بالا بزنید و به خواسته‌هایتان جامه عمل بپوشانید.

 

اشتباه دوم : بدون طی کردن مراحل مقدماتی، تنها به دنبال یک موقعیت ایده‌آل هستند

اگر به دنبال یک موقعیت عالی هستید بالاخره باید از یک جا شروع کنید.
مدیر شدن فقط یک موقعیت و یا یک عنوان نیست. در طول زندگی حرفه‌ای خود، افراد زیادی را دیده‌ اید افرادی که منتظرند تا یک پست ریاستی به آنها پیشنهاد شود، بدون اینکه تجربه‌ای داشته باشند و یا مراحل مقدماتی را گذرانده باشند.

این حالت مثل زمانی است که بخواهید مربیگری یک تیم فوتبال را به عهده بگیرید، بدون اینکه قبلا فوتبال بازی کرده باشید و یک فوتبالیست خوب باشید. قطعا در بیشتر مواقع در قدم اول یک پیشنهاد ایده‌آل نخواهید داشت. قدم اول را به خوبی بردارید و سپس مشاهده خواهید کرد که موقعیت‌های خوبی در ادامه به سراغ شما خواهند آمد.

 

تئودور روزولت
تئودور روزولت

 

اشتباه سوم : همه چیز را پیش از حد پیچیده درنظر می‌گیرند

یک گرایش طبیعی در ما وجود دارد که همه چیز را بیش از حد پیچیده درنظر می‌گیریم. در افراد باهوش این موضوع بیشتر صدق می‌کند و باعث می‌شود شرایط را در برخی موارد وخیم‌تر از آنچه هست پندارند.
خصوصا اینکه افراد باهوش با ایجاد راه‌حل‌های پیچیده به دنبال اثبات برتری خود نیز هستند. اما بنا به نظر آنتونی رابینز، پیچیده کردن ایده‌ها مانع عملی شدن آنها می‌شود و اگر توانایی‌های خود را دست کم بگیریم نتایج به دست آمده قطعا دچار محدودیت‌هایی خواهد بود.

 

اشتباه چهارم : دست کم گرفتن اهمیت تلاش کردن

اهمیت نبوغ یک درصد و اهمیت تلاش برای رسیدن به هدف، نود و نه درصد است. موضوع اصلی این است که اول از همه باید تلاش کرد و با غرق شدن در کار و کوشش بسیار به هدف رسید. فراموش نکنید که احساس نیاز، مادر حرکت و نبوغ است.

 

اشتباه پنجم : عدم موفقیت در برقرای ارتباط با دیگران

در هنگام مکالمه کردن این وظیفه ما است که با ارسال پیام به مخاطب منظورخور را بصورت قابل درک بیان کنیم. برای این منظور باید سعی کنیم همه چیز را به وضوح و به سادگی توضیح دهیم. زمانی که افراد منظور ما را به درستی دریافت کنند آنرا به درستی انجام می‌دهند. در بسیاری از موارد ممکن است پیام خود را بصورت مناسب القا نکنیم و آنچه که باید صورت پذیرد، انجام نشود.

صرف این نکته که شما همه مفاهیم را سریع متوجه می‌شوید به این معنی نیست که دیگران هم این توانایی را دارند و ممکن است بدون بیان جزییات سایرین دقیقا منظور شما را متوجه نشوند. اگر این مورد را در نظر نگیرید ممکن است دچار مشکل شوید.

در زمینه برقراری ارتباط موثر، این نوشته و این نوشته را حتما بخوانید.

 

اشتباه ششم : تسلیم شکست شدن

نحوه نگرش انسان‌ها به وقایع بسیار مهم‌تر از استعداد ذاتی آنها است. بدون داشتن نگرشی درست ممکن است خیلی زود تسلیم شکست شوید. برای اینکه فرد موفقی باشید باید نحوه نگرش خود را مثبت کنید تا بتوانید استعدادهای خود را شکوفا سازید، در اینصورت غیرقابل توقف خواهید بود. به هر حال شکست اجتناب ناپذیر است.

نحوه برخورد ما با مشکلات است که تعیین می‌کند در آینده چقدر موفق خواهیم بود (اینجا خواندید قبلا)

 

اشتباه هفتم : اعتماد نکردن به سایرین برای محول کردن کارها

اغلب کسانی که از دادن فرصت به دیگران امتناع می‌کنند اغلب این جمله را بیان می‌کنند: “اگر خودم این کار را انجام دهم سریع‌تر تمام می‌شود”. اما اگر از محول کردن کارها به دیگران امتناع ورزید، دستاوردهای تیمی شما محدود به دستاوردهای شما خواهد شد. اما اگر با سایرین کار گروهی داشته باشید تاثیر شگرفی در نتایج کار مشاهده خواهید کرد.

انجام دادن همه کارها توسط خودتان شاید نتیجه فعلی داشته باشد اما در دراز مدت مانع پیشرفت شما خواهد شد.

 

برام استوکر
برام استوکر

 

اشتباه هشتم : در نظر نگرفتن بازخوردها

به منظور بهبود عملکرد باید بازخوردها را مورد توجه قرار دهیم تا به نقاط ضعف و نقاط قوت خود اگاه شویم. بدون در نظر گرفتن بازخوردها ممکن است عادت‌های نامناسبی را ادامه دهیم که موجب کاهش کارایی و پیشرفت کاری ما می‌شوند. جزو آن دسته آدم‌هایی نباشید که چون باهوش هستند فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند. همه ما می‌توانیم قابلیت خود را بالا ببریم و برای پیشرفت خود نیاز به درنظر گرفتن بازخوردها داریم.

 

اشتباه نهم : صبر کنیم تا شرایط انجام کار صد در صد مهیا شود

ایده‌ال گرایی مطلق می‌تواند موفقیت شما را متزلزل کند. اگر صبر کنید تا همه چیز کامل شود هرگز دستاوردی نخواهید داشت. همیشه می‌توان کمی مقدمه سازی کرد اما کلید موفقیت شروع کردن و وارد عمل شدن است. فرصت‌های بزرگ همیشگی نیستند و اگر منتظر مهیا شدن موقعیتی ایده‌آل باشید ممکن است شانس خود را از دست بدهید.

 

اشتباه دهم : دست کم گرفتن هوش و استعداد خود

فقط به دلیل نداشتن برخی مدارک و شرایط لازم نباید از تلاش دست کشید و خود را دست‌کم گرفت. در بسیاری موارد تجربه بسیار کارآمدتر از هوش است. مهم این است که از اشتباهات خود درس بگیریم اما بسیار زیرکانه تر این است که از اشتباهات دیگران تجربه کسب کنیم و با اجتناب از ارتکاب اشتباهات در وقت و زمان خود صرفه‌جویی کنیم.

 

در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

7 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت زی می‌گوید

    بخاطر این سر تیتر متن نوشتن اشتباهاتی که افراد باهوش انجام میدهند تا شما انگیزه بگیری چونکه بیشتر ادم ها با همین مشکلات دست و پنجه نرم میکنن
    خودم و دوستم مثال بارزی از اشخاصی هستیم که این اشتباهات رو انجام میدم
    من خودم به شخصه از این که باهوش نیستم تو زندگیم رنج میبرم
    و این باورم رو دارم که اگه این لیست رو رعایت کنید به موفقیت در مسیر هدفتون نزدیک میشید
    موفق باشید
    osa

  2. کاربر سوخت جت لی می‌گوید

    من همه این اشتباهات رو انجام دادم و هنوز هم انجام میدم یعنی من خیلی باهوشم

  3. کاربر سوخت جت را می‌گوید

    واقعا افراد باهوش این اشتباهات رو مرتکب میشن؟
    منبع این متن چیه؟

  4. کاربر سوخت جت تر می‌گوید

    اشتباه کردن خیلی خوبه . چون به انسان درس های بزرگی میده .

  5. کاربر سوخت جت تر می‌گوید

    من همیشه زیاد فکر می کنم اما وارد عمل نمی شم . همیشه هم به دنبال زمان مناسبم .

  6. کاربر سوخت جت mmad می‌گوید

    من همه ی این اشتباهات رو باهم مرتکب میشم! مگه میشه?

  7. کاربر سوخت جت .fam می‌گوید

    مقاله ی خیلی عالی و کاملی بود اما نمی دونم از این خوشحال باشم که چند مورد از این اشتباهات رو انجام دادم و منم هم با هوشم یا ناراحت باشم از اینکه بعضی از این اشتباهات رو انجام دادم!

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**