برنامه شغلی آینده تان را فراموش کنید، در عوض این کار را انجام دهید

برنامه های شغلی منسوخ شده اند، آنها را فراموش کنید...

این مقاله را بیایید با یک سوال حیاتی شروع کنیم،

اشتباهات کلیدی که افراد
در تعیین برنامه شغلی آینده شان میکنند، کدامند؟

پاسخ آنرا نه در انتهای این مقاله، بلکه در ابتدای آن میخواهید به شما بدهیم : بزرگترین اشتباهی که مردم میکنند، این است که تمرکزشان را بر روی طراحی یک برنامه شغلی میکنند تا آنرا در آینده دنبال کنند.

بله… این بزرگترین اشتباه در عصر حاضر است.
اگر با ماشین زمان به 50 سال قبل برمیگشتیم، این بهترین توصیه بود.
حتی در پیشرو ترین کتاب های 50 سال قبل میتوانید این توصیه را پیدا کنید و احتمالا برای مردمان همان عصر کارساز بوده باشد، اما در عصر حاضر این توصیه خطرناک ترین توصیه است.

چرا برنامه شغلی تان را باید دور بریزید؟

یک برنامه شغلی، یک سری کارها و مشاغلی است که برای رسیدن به هدف مورد نظرتان برنامه ریزی کردید که انجام دهید و داشته باشید. هدف این کار این است که به درآمد بیشتر، سطح زندگی بهتر و یا سمت بالاتری برسید.

درحالی که کنترل 100٪-ی بر روی شغل یا بازار ندارید! چطور این برنامه محقق میشود؟
چه اتفاقی می افتد وقتی تمام ملزومات و پیش نیازها را برای پیشرفت در کارتان دارید و بدست آوردید اما پیشرفت نمیکنید؟ شما در واقع درجا میزنید فقط…

و یا مدیری که چند سال عملکرد خوبی داشته، اما ترفیع نمیگیرید !
اصلا فرض کنید 10 سال پیش تصمیم گرفتید وارد رشته کاری مورد علاقه تان شوید اما درحال حاضر در شغلی که مشغول به کار هستید متوجه شدید تکنولوژی دخیل شده و خیلی از فرصت های شغلی اتوماتیک و به اصطلاح مکانیزه شده است.

ممکن است ناامید شوید و دست از تلاش بکشید؛حق دارید… این بدترین اتفاقی است که میتواند در زندگی یک نفر اتفاق بیافتند.

ما در دنیایی با سرعت رشد تغییر بالایی زندگی میکنیم.
میزان تغییراتی که دنیا در 100 سال گذشته داشته بیش از 1000 سال گذشته است ! این یک کشف تکان دهنده برای محققین بود… امروزه دیگر مثل قبل نمیتوانید شغل تان را برای 10 سال بعد طراحی یا برنامه ریزی کنید؛ تمام متغیرها هر روز درحال تغییر هستند.

10 سال بعد فرصت های شغلی جدیدی ایجاد میشوند، فرصت های شغلی قدیمی از رده خارج میشوند، نیاز مردم تغییر میکند و دنیا با کشف های جدیدی روبرو خواهد شد.

وارن بافت، تاثیرگذارترین سرمایه گذار قرن 20-م که مجبور است آینده سهام ها را برای خرید یا فروش پیشبینی کند، اخیرا در مقاله اش نوشته «انسان ها در آینده نزدیک حدود 120 سال عمر خواهند کرد، این یعنی پول بیشتری برای زندگی لازم خواهند داشت، اما نه با راهکارها و مشاغل قدیمی…»

شما در عصر حاضر نمیتوانید برای شغل یا کسب و کارتان در 10 سال بعد برنامه ریزی کنید.

ما در سال 2017 میلادی و 1396 شمسی زندگی میکنیم؛ مطمئن باشید زندگی در سال 2020 یا1400 خیلی متفاوت تر از زندگی امسالمان خواهد بود. درحالی که ماشین های الکترونیکی و خودران درحال تولیدند، اکثر مشاغل مکانیزه شده اند فرصت های شغلی زیادی از مردم گرفته شده و در عوض فرصت های شغلی بیشتری به آنها داده شده است.

وارن بافت
وارن بافت

اما چرا فقط عده کمی از مردم از فرصت های شغلی جدید استفاده میکنند و پول به جیب میزنند؟ چون آنها هیچ برنامه شغلی برای آینده در گذشته ننوشته بودند !

در گذشته، شما میتوانستید یک نقشه راه بکشید.
نقطه شروع تان را مشخص میکردید، نقطه پایان تان را مشخص میکردید و تصمیم میگیرید برای رسیدن به نقطه مورد نظر باید چه کارهایی انجام دهید، چه مشاغلی قبول کنید، کسب و کارتان را چطور مدیریت و هدایت کنید.

شما یک برنامه 10 ساله می نویسید و تصمیم میگیرید طبق آن عمل کنید.
بعد از گذشت یکسال، متوجه میشوید رشدی که مورد نیازتان برای ادامه برنامه بود حاصل نمیشود… کند پیشروی میکنید. دلیل آن سرعت بالای تغییرات زندگی نسبت به تغییرات شماست.

اگر کوهنوردی کرده باشید، این مورد را تجربه کردید.
شما برنامه ریزی میکنید تا قبل از غروب آفتاب به قله برسید. برنامه تان خوب پیش میرود اما به علت تغییرات جوی متوجه میشوید اگر طبق برنامه قبلی حرکت کنید بعد از غروب آفتاب به قله میرسید !

در چنین شرایطی، شما با خودتان میگویید «ما کندتر از چیزی که برنامه ریزی کرده بودیم پیشروی میکنیم، باید سریع تر حرکت کنیم تا قبل از غروب آفتاب به قله برسیم.»

این نگرش را در زندگی واقعی نیز باید داشته باشید.
تکنولوژی روز به روز درحال افزایش سرعت تغیرات زندگی ما انسان هاست. شاید برنامه ای که داشتید و درحال پیشروی در آن هستید خوب باشد، اما سرعت شما کندتر از سرعت تغییرات است.

در چنین شرایطی بهتر است سرعت تان را خارج از برنامه تغییر دهید… و یا یک برنامه حرفه ای تر داشته باشید؟

 

شما به سبک جدیدی از برنامه ریزی نیاز دارید

صحبت ما راجع به اهداف نیست، راجع مسیری است که برای رسیدن به اهداف انتخاب میکنیم. اهداف باید مستقل از مسیر باشند. شاید مسیری که 5 سال پیش برای رسیدن به هدف تان انتخاب کرده بودید، بعد از دو سال به بی راهه ختم شود !

در همین زمینه،نوشته های زیر را توصیه میکنیم بخوانید :

5 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت zary می‌گوید

    عالی بود

  2. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    سلااااام .با تشکر ویژه از شما عزیزان که همیشه در حال پیشرفت در جهت ایجاد انگیزه ای قوی به افراد هستین . همچنین تشکر بخاطر مطالب فوق العاده کاربردی و ملموس و عینی تون که کاملا روان و قابل اجرا مطرح کرده بودین .

  3. کاربر سوخت جت rhad می‌گوید

    من هم با دوستان موافقم موضوح جالب و حرف های درستی داشت اما خیلی قطع و به یقین نمیشه گفت. درسته در بعضی جوامع پیشرفته قابل پیش بینی هست که بازار های کاری جدید ایجاد بشه اما در همه جا فکر نکنم.

  4. کاربر سوخت جت Rez می‌گوید

    حرف های درست و منطقی داشت این مقاله ولی به نظر من روش نمیشه برای اتفاقات داخل ایران زیاد حساب باز کرد

  5. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

    بسیار جالب و پر محتوا بود این مقاله

    سپاس

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**