چرا باید دارن هاردی و ایده انقلابی اثر مرکب را بشناسید؟

چون بدون این ایده در زندگی جای دوری نخواهید رفت...

اثر مرکب دارن هاردی را می شناسید؟

اگر این مرد را نمی شناسید به این معنیست که هنوز یکی از جدیدترین روش های پیشرفت شخصی را نمی دانید… دارن هاردی موسس و سر دبیر مجله ی موفقیت Success در امریکاست.

به گفته ی خودش او هر ساله با چندین متخصص گفت و گو می کند، چندین مقاله و کتاب را خوانده و بررسی می کند و با افراد مشهور از جمله بازیگران، قهرمانان ورزشی، سرمایه گذاران بزرگ و صاحبان کسب و کار موفق ملاقات می کند و خلاصه همه جوره همه ی فنون موفقیت، رشد و پیشرفت شخصی را پیدا کرده و به حالت قابل ارائه برای دیگران تبدیل می کند.

دو شبکه ی تلویزیونی به صورت تمام وقت برنامه های تولید شده ی موسسه ی او را پخش می کنند.

جملات انگیزشی آنتونی رابینز (بزرگترین سخنران انگیزشی جهان که بیش از 4 میلیون نفر در دوره های او شرکت کرده اند) که دوست صمیمی اوست راجع به او می گوید : «دارن، خلاصه ی بهترین هاست.»

او همچنین شاگرد «جیم ران» اسطوره ی طرح های اقتصادی است.
در 18 سالگی درآمد 6 رقمی داشت، در 20 سالگی خانه ای در محله ی اعیان نشین شهر نیویورک، در 24 سالگی درآمد سالانه ی 1 میلیون دلاری و در 27 سالگی شرکتی به ارزش 50 میلیون دلار را به دست آورد.

دارن حاصل تلاش هایش را در کتابی به نام «اثر مرکب» (compound effect) منتشر کرد که به بیش از 20 زبان ترجمه شده و میلیون ها نسخه از آن به فروش رفته است.

او در این کتاب عامل موفقیت ها را «جمع قدم های کوچک که ثابت قدم برداشته می شوند» معرفی می کند.

در مقاله ی کایزن نیز در سایت کارآفرینان جوان و پروژه ی سوخت جت به این مفهوم اشاره کردیم برای آشنایی بیشتر با این فرهنگ باستانی را مطالعه کنید. اما این موضوع، در کتاب اثر مرکب با مثال هایی داستان وار بیان شده که یکی از آنها را برای شما نقل می کنیم :

هر آن چیزی که باید در مورد اثر مرکب دارن هاردی بدانید

مثال سه دوست در استفاده از اثر مرکب

سه دوست که از بچگی با هم بزرگ شده اند، در یک محله زندگی می کنند و در آمد هر سه نیز مشابه است. هر سه تا سطح تحصیلات و بهره ی هوشی مشابهی دارند و فقط بعد از ازدواج کمی اضافه وزن پیدا کرده اند.

سعید، یک فرد عادی با زندگی روزمره ی عادی و شغل عادی است.
او هر روز کارهای همیشه اش را انجام می دهد و خوشحال است، یا دست کم فکر می کند که خوشحال است.

احسان، شروع به ایجاد تغییراتی کوچک و به ظاهر بی اهمیت در رفتار روزانه اش کرده است؛ او روزانه 10 صفحه کتاب می خواند، 30 دقیقه به مطالب آموزشی یا الهام بخش گوش می کند، روزانه 125 کالری از رژیم غذایی خود کم کرده است (معادل 5 لقمه کمتر از غذای معمولش) و روزانه یک کیلومتر (1500 قدم) بیشتر از گذشته پیاده روی می کند.

شاهین، انتخاب های ضعیفی کرده، او به تازگی تلویزیونی با صفحه ی بزرگتر برای تماشای برنامه ی محبوبش خریده تا بتواند آن را بیشتر و بهتر ببیند، می خواهد دستور آشپزی کیک جدیدی که به تازگی در برنامه ی آشپزی یاد گرفته امتحان کند.

او عاشق شیرینی است و با خوردن شیرینی روزانه 125 کالری به رژیم غذایی خود اضافه کرده. در این لحظه وزن هر سه دوست یک اندازه است.

بعد از گذشت پنج ماه هیچ تفاوتی در وضعیت این سه نفر مشاهده نمی شود.
حتی در پایان ماه دهم نیز تغییر محسوسی رخ نداده. در ماه هجدهم تغییراتی جزئی را میتوان دید. در ماه 25 ام تفاوت ها به اندازه ای واضح و قابل اندازه گیری می رسند.

در ماه 27-ام این تغییرات شدید تر شده و در ماه 31 ام به میزان شگفت انگیزی اختلاف در شرایط آنها وجود دارد. احسان خوش اندام شده، 15 کیلو گرم وزن کم کرده و شاهین 15 کیلو چاق تر شده است !

احسان حدود 1000 ساعت مطالعه کرده که باعث پیشرفت در کارش و دریافت ترفیع و پاداش شده است. شاهین چطور؟ او از کارش ناراضی است و زندگی زناشوییش نیز به لبه ی پرتگاه رسیده.

در آخر سعید نیز همان جاییست که دو سال و نیم پیش بود.
نتیجه ی اثر مرکب به همین سادگی است… اثر مرکب مسئول همه ی تغییرات است، خوب یا بد، اما انتخاب با شماست.

دارن هاردی

می خواهید در کدام جهت از اثر مرکب استفاده کنید؟

در ابتدا شاید نتیجه های بالا اغراق آمیز و دور از واقعیت به نظر برسد، اما با کمی بررسی بیشتر متجه می شویم که شاید نمونه ی آنها را هر روز دیده ایم و فقط به خاطر سرعت کم تغییرات نمی توانیم علت اتفاقات و نقطه ی شروع را درست تشخیص بدهیم.

برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنیم، مثال قبل را کمی بیشتر بشکافیم، شاهین را که یادتان هست؟
همان طور که گفتیم او عاشق آشپزی است و خانواده اش هم به خاطر داشتن این هنر به او افتخار می کنند. دستپختش تحسین همه را بر انگیخته.

شاهین بیش از حد شیرینی می خورد اما نه به اندازه ای که کسی متوجه شود، این زیاده روی باعث شده او شب ها بد خواب شود و صبح ها هم به خاطر کم خوابی کج خلق شده، همین ها روی فعالیتش در محل کار نیز تاثیر گذاشته، کم شدن کیفیت کارش صدای رئیسش را در آورده و اغلب روز ها با نارضایتی محل کار را ترک می کند.

فاصله خانه تا آنجا انگار دور تر و خسته کننده تر شده و همین دلیلی شده که در مسیر به سراغ فست فود برود و استرس دلیل پر خوری هم شده !

انرژی پایین اجازه نمی دهد که با همسرش قدم بزند، او فقط حس می کند که دوست ندارد به پیاده روی برود. همسرش بد اخلاقی های شاهین را به دل میگیرد. کم شدن ورزش و استشمام نکردن هوای تازه میزان ترشح اندورفین – هورمون شادی – را در بدنش کاهش داده است که سر حال بودن و اشتیاق را بیشتر از او دور کرده.

با ذخیره ی چربی و اضافه شدن وزن اعتماد به نفس اش کمتر می شود، فکر می کند دیگر جذاب نیست بنا بر این رابطه ی عاطفی اش با همسرش کمتر می شود. با بیشتر شدن فاصله ی شاهین از همسرش او احساس تنهایی می کند به همین خاطر توجهش را با کار بیشتر و بیشتر تماشا کردن تلویزیون منحرف می کند.

همسرش هم برای جبران کمبود محبت و توجه، وقت بیشتری با دوستانش می گذراند تا ذهنش را مشغول موضوع دیگری کند. شاهین همسرش را مقصر این وضع می داند به هر حال دنبال مقصر گشتن و فرافکنی هم راه حلی برای فرار از مشکل است !

اثر موجی رفتار های کوچک شاهین در فاصله ی زمانی نسبتا زیادی تمام زندگی او را تحت تاثیر قرار داد. همانطور که در مقاله ی «چرا فیل ها گاز نمی گیرند و آب روان میتواند سنگ را خرد کند؟» گفتیم پیام اثر مرکب این است: قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود.

سخن آخر؛
همانطور که دیدید، اثر مرکب به شما میگوید برفی را که از نوک قله به پایین هل میدهید، وقتی به پایین کوه برسد، یک توپ عظیم برفی خواهد شد.

پس مراقب کارهای کوچک و به ظاهر بی اهمیتی که در طول روزها و هفته ها انجام میدهید باشید؛ همیشه با خودتان فکر کنید آیا این کار کوچک، تاثیر مثبت در آینده ام خواهد داشت یا منفي؟

در همین زمینه، نوشته های زیر را هم حتما بخوانید :

در فروشگاه سوخت جت هم یک محصول اختصاصی برای اثر مرکب منتشر شده :

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت hadi می‌گوید

    دارن هاردی و کتاب هاش و حتی سخرانی هاش از بهترین چیزهایی است که در باب موفقیت میشه خوند و ازشون استفاده کرد

  2. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    دارن هاردی فوق العاده است

  3. کاربر سوخت جت hsan می‌گوید

    واقعا این کتاب فوق العادس.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**