توصیه هایی از جنس پول به زبان تاثیرگذارترین سرمایه گذار قرن بیستم

اگر میخواهید سریع تر به ثروت برسید، بهتر است به کمک تجربیات یک پیرمرد 86 ساله که جزو 10 فرد ثروتمند دنیاست، راه آزمون و خطا را کوتاه تر کنید…

وارن بافـت یک سرمایه گذار بلفطره است !
واقعا شمّ اقتصادی سرمایه گذاری قدرتمندی دارد، طوری که رقیبان او، لقب «گرگ خفته» را به او داده اند. توصیه ها و نصایح ساده ای میکند، روراست است و درس های زندگی او جاودانه هستند.

شما در این مقاله، قرار است بهترین توصیه های وارن بافت را در مورد پول را بخوانید، این توصیه ها، در اصل، شالوده ی تجربیات و علم یک سرمایه گذار است. کسی که دو قسمت از سه قسمت ثروتش را هم به خیریه بخشیده و هنوز جزو ثروتمندترین مردان جهان است. آنها را با دقت بخوانید و مهم تر از همه اسفاده کنید.

توصیه هایی راجع به پول
از موفق ترین سرمایه گذار دنیا

 

اولین توصیه هوشمندانه پول قرض بگیر
بافـت، کاملا مخالفِ قرض گرفتن بی رویه پول است. قرض ها، بدهی ها و وام های غیراضطراری میتوانند شما را خیلی سریع وارد دردسر های مالی کنند:

« من افراد زیادی را دیده ام که با اعتیاد و قرض کردن پول زندگی خود را ویران کرده اند. شما واقعا نیاز به قرض کردن پول برای کسب ثروت ندارید،
تنها چیزی که باید از آن به خوبی استفاده کنید، ذهن تان است.
زیرا فکر شما میتواند، به مراتب پول بیشتری بسازد تا صرفا یک پول قرض گرفته شده. »

اما، قرض نگرفتن پول نیز میتواند دردسر ساز باشد.
با توجه به توصیه متخصصان مالی، شما دو نوع بدهی میتوانید داشته باشید، بدهی خوب، بدهی بد. بعضی متخصصان معتقدند، بدهی زمانی خوب است که صرف سرمایه گذاری برای آینده تان شود. کاری کند زندگی بهتری داشته باشید البته در بلند مدت و نباید بر روی روال عادی وضعیت مالی تان تاثیربگذارد (البته در شرایط ایده آل)- برای مثال وام تحصیلی، پولی که برای راه اندازی کسب و کار قرض میگیرید و…

بدهی بد، کاملا مشهود و قابل درک است که قرار نیست آنرا سرمایه گذاری کنید. بدهی بد، وضعیت مالی شما را دچار نوسان میکند و باعث میشود آنرا بیهوده خرج کنید و هرگز انرا سرمایه گذاری نکنید. وام برای خرید یک تلوزیون بزرگتر، مطمئنا یک بدهی بد به حساب می آید.

 

دومین توصیه اول به خود پول بده
اگر میخواهید پس انداز کردن پول را در اولویت هایتان قرار دهید، پس باید با دقت مراقب نحوه خرج کردن پولتان باشید.

«پولی را که پس از خرج کردن می ماند پس انداز نکنید؛ پولی را که پس از پس انداز کردن می ماند،
خرج کنید.»

شاید این توصیه را بارهای شنیدید، اما آیا به نظر شما چند نفر واقعا از آن پیروی میکنند؟
برای مثال، فرض کنیم شما یک درآمد ثابتی دارید، یک سری خرج های ثابتی هم دارید، زمانی که درآمد شما به دست شما میرسد، شما ابتدا نیازهای اولیه تان را رفع میکنید، قبوض تلفن،آب، برق،گاز را برداخت میکنید، با آن پول چند روز خوش میگذرانید و بعد مقداری از آن که باقی میماند را پس انداز میکنید: این اشتباه است.

شما باید ابتدا تصمیم بگیرید چه مقدر میخواهید ماهیانه پس انداز کنید، سپس اولین کاری که بعد رسیدن حقوق یا درآمدتان به دستتان باید بکنید، پس انداز کردن آن پول تعیین شده است و بعد خرج کردن باقی مانده آن.

 

وارن بافت
وارن بافت

سومین توصیه عاداتتان را دست کم نگیرید
اکثر افرادی که شکست مالی خوردند و یا در وضعیت مالی بدی به سر میبرند، به این علت است که عادات بدشان را نادیده یا حداقل دست کم گرفته اند. معمولا ما تا زمانی که نتایج عادت مان را میبینیم،متوجه عاداتمان نمیشویم.

بخش عمده موفقیت های مالی، مربوط به ذهن است.
اگر میخواهید عادتی را ترک کنید، ابتدا آنرا بشکنید، اجزای آنرا درک کنید و بیابید دلیل، پاداش و ریتم آن چطور است؟ و بعد دلیل آنرا برطرف کنید، نه اینکه بخواهید پاداش آنرا مخفی کنید.

 

چهارمین توصیه چرخه ی حقوق تا حقوق را بشکنید
معمولا توصیه ان راحت تر است تا انجام آن، اما بافـت به زیبایی اهمیت شکستن چرخه حقوق تا حقوق را روشن میکند :

« فرض کنید درون یک قایق در رودخانه ای قرار دارید،
در این صورت، انرژی مصرف شده برای پارو زدن در جهت مخالف آب معمولا اولین و راحت ترین فکر است که به ذهن تان میرسد تا اینکه خودتان را به دیواره رودخانه برسانید و قایق تان را به درختی ببندید. »

زمانی که در این چرخه گرفتار شدید، خیلی سخت میتوانید چشمان خود را نسبت به فرصت های پیش رو و منابع در اختیارتان باز کنید، زیرا سخت در حال کارکردن برای صاف کردن بدهی ها و یا داشتن یک حقوق معمولی برای یک زندگی معمولی هستید.

اما شما میتوانید 2 ماه سختی بکشید، اما پولی را پس انداز کنید تا راحت تر زندگی کنید و یا میتوانید به کمک وام های خوب، شروع کنید به کشف فرصت ها برای یک سرمایه گذاری یا ایجاد کسب و کار خودتان.

 

پنجمین توصیه تفاوت بین قیمت و ارزش را درک کنید

«قیمت چیزیست که پرداخت میکنید و ارزش چیزیست که دریافت میکنید، تفاوتی ندارد یا راجع به جوراب صحبت کنیم یا سهام…»

برای مثال، بسیار بهتر است یک شرکت فوق العاده را با یک قیمت منصفانه بخرید، به جای آنکه یک شرکت منصفانه را با یک قیمت فوق العاده بخرید.

پس اگر قرار است خساست به خرج دهید، سعی کنید بر روی قیمت به خرج دهید نه بر روی ارزش؛ زیرا قیمت میتوانید بیشتر یا کمتر باشد، اما ارزش به سختی میتواند تغییر کند.

این مورد در زمینه خرید و سرمایه گذاری به شدت مهم است. یک سرمایه گذاری فوق العاده خیلی سخت به یک سرمایه گذاری بد تبدیل میشود، اما یک سرمایه گذاری متوسط و معمولی، خیلی سریع تر میتواند به یک سرمایه گذاری بد تبدیل شود.

 

ششمین توصیه سرمایه گذاری بلند مدت انچام دهید :
یکی از توصیه های معروف وارن بافـت، در مورد سرمایه گذاری های بلند مدت است، بافـت توصیه میکند سرمایه گذاری هایتان را سعی کنید بلند مدت انجام دهید و با اخبار و رویداد های روزانه سعی بر تغییر تصمیمتان نداشته باشید.

اگر اراده کافی برای نگه داشتن یک سهام برای 10 سال را ندارید، پس احتمالا اراده آنرا برای نگه داشتنش حتی تا 10 دقیقه هم نخواهید داشت. سعی کنید شرکت هایی را پیدا کنید که قیمت سهام آنها در طول ده سال سیر صعودی داشته، سپس در آنها سرمایه گذاری کنید، به همین سادگی…

اگر یک سرمایه گذاری انجام دادید و سهامی خریدید، باید قبل از خرید تمام فکرهایتان را بکنید، تصمیم تان بگیرید و وقتی تصمیمتان را گرفتید، دیگر به آن دست نزنید، اجازه بدهید خودش روندش را ادامه دهد. اجازه ندهید خبرهای روزانه باعث از یاد بردن تصویر آینده تان از سهام تان شود.

 

هفتمین توصیه پول همه چیز نیست :
بله… حتی موفق ترین سرمایه گذار دنیا هرگز هرچیزی را نمی خرد.

بعضی مادیات باعث میشوند زندگیم لذت بخش تر شود؛ بعضی ها نه. من دوست دارم یک جت خصوصی داشته باشم اما احساس میکنم داشتن 100 تا خانه به جای یک جت خصوصی منطقی تر باشد.

معمولا محصولاتی که قیمت بالایی دارند، صاحبان شان را ناخواسته تسخیر میکنند. مهم ترین سرمایه ای که دارم، جدای از سلامتی ام، شاید جالب باشید، دوستانم قدیمی ام هستند.

سخن آخر؛
اگر به توصیه های وارن بافت علاقه دارید، توصیه میکنیم مطالب زیر را هم حتما بخوانید :

7 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ام می‌گوید

    با سلام
    آموزنده بود فقط توصیه ششم بنظر می آید در یک اقتصاد سالم و پویا و بدون رانت صحیح و جوابگو باشد نه در هر کشوری و هر اقتصادی

    1. کاربر سوخت جت Amir می‌گوید

      فک کنم اشتباهی هست در بندی ک میگه اگر قراره خساست به خرج بدید….

  2. کاربر سوخت جت d905 می‌گوید

    با تشکر از شما . بسیار مطالب خوبی بود.

  3. کاربر سوخت جت orji می‌گوید

    وارن بافت واقعا شخصیتی الهام بخشه. ممنون

  4. کاربر سوخت جت raki می‌گوید

    besiyar aliii sepas az shoma

  5. کاربر سوخت جت ti55 می‌گوید

    سلام
    حتی درک قسمتی از این نوشتار هم لذت بخش است.

  6. کاربر سوخت جت d123 می‌گوید

    مقاله فوق العاده ایی بود

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**