مهم‌ترین توصیه نیکولو ماکیاولی برای رهبران و مدیران شرکت‌های موفق چیست؟

میخواهید در مردم نفوذ داشته باشید؟ باید ماکیاولیسم را یادبگیرید...

قبل از اینکه بپردازیم به نیکولو ماکیاولی بهتر است مطلب را با جمله‌ای ماندگار از فیلم پدرخوانده شروع کنیم :

پسرم هیچ وقت از دشمنت متنفر نباش چون روی قضاوتت تأثیر میزاره

به‌طور معمول هیچ کس از افراد منفور تاریخ که مشکلات فراوانی برای بشریت درست کرده‌اند خوشش نمی‌آید. شخصیت‌هایی مانند آدولف هیتلر، صدام حسین و… آن‌قدر منفور هستند که فقط نفرین را به همراه اسم خود یدک می‌کشند…

اما اگر زاویه دیدمان را عوض کنیم خواهیم دید که در دل رفتارهای بد این افراد هزاران درس مهم، خلاقیت و هوشمندی نهفته بود که توانسته آن‌ها را به چنین شخصیت‌های بزرگی تبدیل کند.

ما در این مطلب می‌خواهیم یکی از برجسته‌ترین فیلسوف‌ها و سیاست‌مداران ایتالیایی را به شما معرفی کنیم که علیرغم اینکه نام نیکی از او به جای نمانده است اما تفکراتش درس‌های زیادی را به شما خواهد داد.

 

نیکولکو ماکیاولی کیست؟ ماکیاولیسم چیست؟

سیاست‌مدار بزرگ، نویسنده و فیلسوف است که در سال 1469 در شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد.

پدرش قاضی بود و زندگی در فلورانس در آن دوره تاریخی سراسر هیجان و جذابیت‌هایی بود که افراد بزرگ دیگری از جمله داوینچی را نیز به فلورانس جذب کرده بود. او فردی به شدت وطن پرست و علاقه‌مند به سیاست بود تا اینکه توانست به عنوان یک منشی ساده وارد دستگاه دولتی فلورانس شود.

اما جاه‌طلبی‌های ماکیاولی به همین‌جا خطم نمی‌شد او آن‌قدر مهارت و زیرکی در کارش نشان داد که کم کم به عنوان دیپلمات وظایف بزرگ‌تری را بر عهده گرفت. نقش جدید او سبب شد تا ماکیاولی به شهرهای مختلفی سفر کند، سیاست‌مداران بزرگ را ببیند و به صورت ریز وارد زندگی مردم شود.

تلفیق خدمت در سیاست و جامعه شناسی او سبب شد تا سال‌ها بعد به یکی از متفکرین بزرگ در این حوضه تبدیل شود. اما همه چیز آن‌طور که باید پیش نرفت و ماکیاولی با ورود خانواده مدیچی ها به عرصه قدرت، جایگاهش را از دست داد و تمامی تلاش‌های او برای بازگشت به سیاست ناکام ماند.

به همین دلیل ماکیاولی شروع به نگارش مطالبی درباره سیاست کرد که مهم‌ترین آن‌ها به نام «شهریار» یا Prince شناخته می‌شود که این کتاب را به صورت رایگان (اعضای ویژه) در انتهای همین مقاله میتوانید دانلود کنید.

درواقع از این مقطع به بعد بود که ماکیاولی نام خودش را بر سر زیان‌ها انداخت، عده‌ای میگویند ماکیاولی برای جلب توجه خانواده مدیچی و اینکه بتواند ایتالیا را متحد کند، این کتاب را نوشته وعده‌ای کتاب را طعنه‌ای به رفتار پادشاهان و صاحبان قدرت با مردم می‌دانند که ماکیاولی از این طریق می‌توانسته آینده‌گان را از رفتار آن‌ها آشنا کند.

اما هرچه هست، نگارش این کتاب شروع دوران شهرت اما منفوریت او شد.

شدت تنفر از ماکیاولی در میان مردم بسیار زیاد بود و همیشه او را نفرین می‌کردند.

اما اخیراً ابعاد جدیدی از شخصیت او کشف شده که کمتر او را مورد سرزنش قرار می‌دهند. بحرحال ماکیاولی خوب یا بد، میراثی را به جای گذاشته که برای هر شخص در هر مسندی قابل مطالعه است.

گفته می‌شود بسیاری از افراد معروف جهان، از صاحبان شرکت‌های موفق گرفته تا رئیس جمهور و دیکتاتورهای تاریخ، از طرز تفکرات ماکیاولی برای پیش برد اهداف خود استفاده می‌کنند… هرچند در نگاه اول ممکن است شما فوراً با آن‌ها مخالفت کنید اما پیشنهاد ما این است که از زاویه جدید و دیدگانی نو به آن‌ها نگاه کنید تا شاید بتوانید در رهبری کسب و کار و مدل زندگی خود از آن‌ها استفاده کنید.

مهم‌ترین توصیه ماکیاولی برای رهبران و مدیران :
ماکیاولیسم باشید

کتاب شهریار در حدود سال 1513 نوشته شده و حتی در ایران نیز چندین مرتبه تجدید چاپ شده است.
او در این کتاب افکار خاصی را برای شیوه ریاست و حکومت‌داری مطرح می‌کند؛ به گروهی که این‌چنین تفکراتی را دنبال می‌کنند ماکیاولیسم میگویند.

معمولاً این افراد می‌خواهند روی همه نفوذ داشته باشند، به هرچه که می‌خواهند به هر قیمتی که شده برسند و جامعه زیردست خود را به هر نحوی – حتی غیراخلاقی کنترل کنند؛ اصلاح «هدف وسیله را توجیه میکند» در ذهن نیکولو ماکیاولی اولین بار خلق شد.

ماکیاولیسم ها معمولاً رهبران یک مجموعه مانند یک کشور و یا یک کمپانی بزرگ هستند؛ مهم‌ترین ویژگی آنها این است که برای آن‌ها هدف، مهم‌تر است از فضیلت‌های اخلاقی و انسانی است.

 

» چطور به شیوه درست ماکیاولیسم باشیم؟

با اینکه ماکیاولیسم به دید عموم یک بسته از راهکارهای شیطان‌صفتانه برای کنترل مردم است… اما بسیاری از رهبران بزرگ تاریخ که دستآوردهای بزرگی در طول زندگی داشتند از این راهکارها استفاده کرده اند.

شاید تا به اینجای مقاله کنجکاو شده باشید که ماکیاولیسم مگر چه میگوید؟

ما در این مقاله برای شما خلاصه‌ای از بهترین توصیه‌های نیکولو ماکیاولی را با رد شدن از فیلتر‌های متعدد(!) آماده کرده‌ایم که سریع بخوانید، آشنا شوید و اگر خواستید از آنها استفاده کنید.

البته در انتهای همین مقاله لینک دانلود کامل کتاب شهریار اثر ماکیاولی هم گنجانده شده که میتوانید استفاده کنید.


» توصیه اول
درست کار بودن خوب است،
اما در راه قدرت این ریزه‌کاری‌ها را رها کنید !

این شعار جالبی است…
احتمالاً باید گفت که هیچ کمپانی بزرگی در جهان وجود ندارد که بخواهد یا حتی بتواند کاملاً درست کار باشد.

آن‌ها تا حد ممکن این اصل را رعایت می‌کنند، اما هر جا که لازم باشد مشتری را فریب می‌دهند؛ و یا حداقل تمام آنچه را که مشتری لازم دارد به او نمیگویند… همین چند ماه پیش بود که شنیدیم مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک اطلاعات کاربران را به برخی بخش‌های دولتی فروخته است.

یا کمپانی مرسدس بنز که تست‌ها آلایندگی را دور میزند و یا کمپانی‌های چینی که به راحتی محصولات دیگر شرکت‌های معروف جهان را کپی می‌کنند.


» توصیه دوم
همیشه به فکر سود خود باش !

ماکیاولی میگوید :‌ «به حاشیه‌ها فکر نکن، دائم به فکر سود باش.»

هرلحظه تصمیم بگیر که چه کاری می‌توانی انجام بدهی که سود بیشتری کسب کنی؟ فقط و فقط به این مسئله تمرکز کنید. همیشه حق باشماست و شما باید قوی‌تر باشید.

سعی کنید با لابی و پول، قوانینی وضع کنید که شرکت‌ها و افراد ضعیف‌تر از شما را له کند و نتوانند فرصت رقابت و مقابله با شما را داشته باشند؛ در راه سود کردند شما می‌توانید سر مردم را هم کلاه بگذارید. به اعتقاد ماکیاولی فریب دادن مردم بسیار راحت است.

این دیدگاه عقیده دارد که اکثر مردم دوست دارند دروغ‌های شیرین بشنوند تا حقایق تلخ پس به راحتی به آن‌ها دروغ بگو و سود بیشتری ببر.


» توصیه سوم
افراد درست را انتخاب کن !

به عقیده ماکیاولی «اولین و درست‌ترین روش برای تخمین هوش یک رهبر، نگاه کردن و کشف افراد موثر در حلقه نزدیک به اوست.»

این توصیه آنچنان هم خشن یا غیراخلاقی نیست…
شما در عصر حاضر، به دلیل بارش روزافزون اطلاعات از هر طرف، به تنهایی قادر به تحلیل تمام اطلاعات مهم نیستید و بحث تخصص گرایی به طرز عجیبی هر روز درحال بیشتر شدن است؛ لذا برای تصمیم‌گیری بهتر، عاقلانه است که دایره دوستی از بهترین مشاورین و افراد باهوش داشته باشید.

قبلا هم در مقاله «این ۷ دوست طلایی را باید در دایره دوستی تان داشته باشید» و هم در مقاله‌ «این کاریست که افراد فوق موفق به دور از چشم مردم انجام میدهند» راجع‌به این موضوع مهم خواندید؛ پس تکرار آن از حوصله این مقاله خارج است.


» توصیه چهارم
قبل از اینکه بخواهید از شما اطاعت کنند، دستور دهید !

 

دستور دادن و اطاعت کردن از دوره و زمانه حکومت داری پادشاهی تا به امروز که دموکراسی و برابری در جوامع حاکم است، از بین نرفته بلکه تغییر ماهیت داده است… امروزه باز هم مانند 600 سال قبل عده کمی هستند که دستور میدهند و عده زیادی هستند که اطاعت میکنند.

اما نه به صورت مستقیم !
ما آنها را در عصر حاضر رهبران هر رشته یا تاثیرگذاران (Influencer) ها می‌نامیم.

ماکیاولی در کتاب شهریار می‌نویسد : «آنکه میخواهد از وی اطاعت شود، قبلا باید یادگرفته باشد چطور دستور بدهد» 

این جمله نیکولو میخواهد پیام مهمی به ما بدهد : مهم نیست جایگاه شما چیست ! اگر بلد نباشید چطور دستور دهید، از شما اطاعت نخواهد شد؛ بهترین روش دستور دادن چنین است که پس از اطاعت، طرف مقابل همچنان وفادار و مطیع شما بماند.

شما نباید با دستورات‌تان کاری کنید تا وفاداری اطاعت کننده را کمرنگ کنید؛ همچنین اگر دستورات شما باعث شود که اطاعت کننده دیگر تصمیم بگیرد مطیع شما نباشد، شما راه را اشتباه رفتید.

به همین منظور، اگر کارآفرین هستید یا مدیر و میخواهید کارمندان‌تان درحالی که دستورات شما را اجرا میکنند، مطیع و وفادار بمانند باید دو مورد را در هنگام صدور و دستورات رعایت کنید :

  • در نظر گرفتن سود و نفع اطاعت از دستور برای آنها
  • در نظر گرفتن سختی و دشواری دستور برای مطیع تا خشم وی باعث سرکشی نشود

آنچه خواندید، تنها قطره‌ آبی از دریای بیکران توصیه‌های ماکیاولی بود…
مابقی را میتوانید مستقیم از کتاب وی و از زبان خودش بخوانید :

دانلود کلیپ ماکیاولیسم به زبان ساده + کتاب شهریار
اگر اشتراک ویژه ندارید و یا نیاز به تمدید اشتراک ویژه‌تان دارید، حتما از طریق لینک زیر اقدام نمایید :

کلام آخر؛
اینکه توصیه‌های ماکیاولی با ارزش‌های انسانی در تضاد است توسط تمام نویسندگان و خوانندگان وبسایت سوخت جت مورد تایید است؛ تنها دلیلی که این مقاله نوشته شد آشنایی با ماکیاولیسم است. شاید فکر کنید این عقاید دیگر منسوخ شده است… اما اگر آنرا خوب یادبگیرید میبینید حتی در جهان امروز بسیاری از رهبران بزرگ هنوز از این توصیه‌های حکومت‌داری ماکیاولی به نحو احسن درحال استفاده هستند.

21 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ني می‌گوید

    عقاید ماکیاولی بر خواسته از طبیعت جهان و انسان هست ، پس اگر به قوانین طبیعت ایمان داشته باشیم درست هست
    قوی ترین قوانین جهان قوانین الهام گرفته از طبیعت

  2. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    به نظر بنده، عقاید ماکیاولی، در صورتی مورد قبول اشخاص هست که چقد به افکار ماکیاولیسم باور داشته باشند، اگر باور شما بر ماکیاولی هست، بکار بگیرید،در غیر این صورت سودی برای شما نخواهد داشت

  3. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    این سبک ریاست همانند چندنوع بیماری روانی است.
    بیماری های نارسیسیم و بوردرلاین و کنترل گرایی.

  4. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    ماکیاولی وکوروش کبیردوالگوبنیانگذاران آمریکابرای تقلیدایدولوژی یکی ازآنهابودندولی آنهاکوروش رانتخاب کردند.زیرااوحقیقت وانسانیت رادرهرحال لازم می دانست ولی ماکیاولی دروغ شیرین راترجیح می داد.

  5. کاربر سوخت جت ام می‌گوید

    به یاد داشته باشیم که ماکیاولی نمیگه که هدف ها وسیله ها رو از نظر اخلاقی یا سایر وجوه توجیه میکنه، تنها میگه که هدف وقتی “خوب” باشه وسیله رو توجیه می کنه و هدف وقتی خوب هست که موضوع آن نفع شخصی نباشد بلکه خیر همه شهروندان باشد!

  6. کاربر سوخت جت hram می‌گوید

    تو عرصه تکنولوژی و قرن ۲۱ عقاید ماکیاولی چندان کارساز نیست، بله در عصر صنعتی کاربرد زیادی داشت اما در عصر فراصنعتی ساختار اقتصاد و فرهنگ دگرگون شده. علاوه بر این در دوره ماکیاولی علم روانشناسی پیشرفت امروز رو نکرده بود. افراد باهوش در عصر حاضر بر اساس شایستگی رشد میکنن در جامعه نه بر اساس فریب. البته سیاستمدارها همچنان بهره میبرن از عقاید ماکیاولی بخاطر همین همچنان قدرت و ثروت و تاثیر گذاری کارآفرینانی مثل جابز و گیتس و لری پیج که با عصر حاضر خود را تطبیق داده اند به تنهایی از اکثر سیاستمدارن بیشتره.

  7. کاربر سوخت جت غر می‌گوید

    این دیدگاه با کرامت و شون انسانیت در تضاد است گرچه در دنیا اجرا میشود

  8. کاربر سوخت جت عه می‌گوید

    با سلام
    به نظر من ماکیاولیسم اصلا هم مکتب شکست خورده ای نیست و اساس اکثر حکومت های امروزی هم همین ماکیاولیسمه . شما اگه به دقت به حکومت های امروزی نگاه کنید می تونید رد پاهای این مکتبو درشون ببینید . به خصوص جوامع غربی که به نوعی عقاید مادی گرایانه دارن ، پس مکتب ماکیاولیسم می تونه براشون راه کسب سود بیشتر به هر قیمتی حتی به قیمت جان انسان های بی گناه باشه . اکثر کمپانی های بزرگ و تجارت ها و صنایع کلان از همین منطق پیروی میکنن . دروغگویی و سودجویی محض در اکثر کمپانی های بزرگ دنیا دیده میشه . حکومت ها این مکتب رو برای تثبیت قدرت و جایگاه خود به کار میبندن . اصولا مکتب ماکیاولیسم تمام جهان رو در بر گرفته . در واقع نظام سرمایه داری هم از اصول ماکیاولی پیروی میکنه . اگه دقیق تر نگاه کنیم واقعا می تونیم ماکیاولیسم رو همه جا ببینیم . اصلا واقعیت جهان امروز بر پایه ماکیاولیسمه . کجاست برادری و برابری ؟ کجاست انسانیت و مهربانی ؟ کجاست نوع دوستی و رفتار نیک ؟ هر کسی داره دنبال سود خودش میره و بس . شاید بشه گفت ماکیاولیسم مقصر خیلی از مشکلات جوامع امروزی هستش .
    اگه به جای چنین عقاید وحشیانه ای ، عقاید و دستورات اسلامی مورد توجه قرار بگیره ، انسان ها قطعا در صلح باهم زندگی میکنن .
    مدیر جان لطفا ثبت کن . روز خوش .

    1. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

      بنده اهمیت نمیدهم که طرف مقابل من بر مبنای اسلام یا کنفسیوس یا ماکیاولی فکر و اقدام میکند، ولی همین قدر اعتقاد دارم و میدانم که چطور منافع و خواستهای خودم را بدون توسل به ماکیاولیسم و …از دهان و دست افرادی که اینگونه فکر میکنند تامین و تحصیل کنم.
      و اعتقاد دارم دارم سلامت روحی روانی افراد در سلامت تفکر آنهاست.بگذار در جهنم خود بسوزند و حرص بخورند. قطعا مدت زیادی دوام نخواهند آورند. اگر حرف بنده را نمی پذیرید توجه شما را به یک ضرب المثل قدیمی جلب میکنم:”بار کج هرگز به منزل نرسیده”.قطعا مردم جامه دارای شعور هستند و اینگونه رفتارها را تشخیص میدهند و متناسب با رفتار طرف مقابل عکس العمل نشان میدهند ولی لزوماً نه بصورت ماکیاولیسم

  9. کاربر سوخت جت ام می‌گوید

    حرفهای ماکیاولی کاملا با آموزه های دینی و انسانی در تضاده.نظریات اون مثل مارکسیسم و کمونیسم شکست خورده است

  10. کاربر سوخت جت لی می‌گوید

    امام علی علیه السلام میفرمایند در طول حکومتم حتی یک دروغ به مردم نگفتم و یک مسئله از جامعه که به آن ها مربوط میشد را از آن ها پنهان نکردم ….. لعنت بر ماکیا ولی و این دست مردم بدئ کار و بد اندیش

  11. کاربر سوخت جت رز می‌گوید

    اسم گروهشون ماکیاولیسته نه ماکیاولیسم.

  12. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    بی راهه نریم خیلی از سیاست مدارها از این روش استفاده میکنند .
    عقایدش جالب و کاملا درخوریک سایت مدار بود,واقعا یک سیاست مدار باید چنین چیزهاییرو بدونه تا موفق بشه در غیر این صورت همیشع شاهد میشیم که مردم ……

  13. کاربر سوخت جت njln می‌گوید

    thats good

  14. کاربر سوخت جت maki می‌گوید

    مقاله ی بسیار جالب و متفاوتی بود و فاصله ی زیادی با مطالب کلیشه ای و تکراری داشت . تشکر

  15. کاربر سوخت جت شه می‌گوید

    دنیای ماکیاولی ها تموم شده ماکیا ولی به نظرم بک عقده ای جا مانده از قدرت بود و بار علمی و منطقی و حتی کاربردی هم تو نوشته هاش نیست !

  16. کاربر سوخت جت aida می‌گوید

    Thank you ever so for you post.Much thanks again.

  17. کاربر سوخت جت سی می‌گوید

    درود و آفرین به شما که بهترینها و مفیدترینها یکجا جمع کرده و ارائه میدهید. من دقیقا چندین کسب و کار راه انداختم که در یک مورد شکست بدی خوردم که دلیل آن همین موضوع دستور دادن بود که بخوبی از عهده آن برنیامدم. و مدام پیگیر آی داستان هستم

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      مطلب جالبی بود که از زاویه دید خاصی بررسی شده بود

  18. کاربر سوخت جت ower می‌گوید

    ضعف ترس ماکیاول
    جالبه که خودش با این روش شکست خورده
    تلاش روبیک لوایکام

  19. کاربر سوخت جت ید می‌گوید

    مقاله ماکیاولی خیلی غلط املایی داره

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**