روشهای جدید دانشمندان برای نابود کردن استرس – بخش دوم: 10 توصیه‌ برای مدیریت و کاهش استرس

در بخش قبل، ما توضیحاتی در باب استرس و دیدگاه‌ها و باورهای نادرست در مورد آن را مطرح کردیم. در این بخش به توصیه‌های کاربردی در باب مقابله با استرس خواهیم پرداخت که شاید از نگاه اول ساده به نظر برسند، اما به کارگیری این توصیه‌ها، قطعاً کمک کننده خواهد بود.

توصیه‌هایی برای کاهش استرس:

1 »‌ تقویت ایمان و معتقدات مذهبی و توجه به فرهنگ غنی و پرمحتوای دینی

در رابطه با تقویت جسم، روح و روان و پناه بردن به خداوند قادر متعال و استعانت طلبیدن از او، با توجه به اصول و دستورات انسان ساز قرآنی و خصوصاً توصیه‌های مربوط به اثرات تقوی و ایمان، صبر و حوصله، گذشت، پرهیز از خشم، صداقت، قناعت، توجه به حرمت سایر انسان‌ها، رعایت عدل به ویژه ذکر خدا که به گفته‌ی قرآن کریم موجبات آرامش جسم، روح و روان انسان را فراهم می‌سازد.

قبلا توضیح دادیم که چطور قرآن می‌تواند مایه‌ی آرامش واقعی باشد اگر به درستی بتوانید از آن استفاده کنید.

در این صورت، انسانی که به یاد خداوند است و با وی ارتباط برقرار می‌سازد، از استرس و نگرانی تهی می‌گردد. عبادت مؤمنان خالص و وجد صوفیان و عارفان نمونه‌ای از این طریق مقابله با استرس و فشارهای عصبی است، عابدان و زاهدانی که با خدای خویش در خلوت، سرگرم راز و نیاز و مناجات هستند در عالمی سیر می‌کنند که فشارهای عصبی و استرس را بدان راهی نیست.

 

2 » تسلط بر موقعیت‌ها و شرایط محیطی

فرد در صورتی که بتواند بر موقعیت‌های آزار دهنده محیط خود تسلط و کنترل پیدا کند، خواهد توانست بر استرس خود نیز غلبه کند. به عنوان مثال اگر فرد دریابد که چه مسائلی او را ناراحت می‌سازد و موقعیت‌های ناخوشایند را شناسایی کند، با دوری جستن از آن‌ها خواهد توانست از استرس که ناشی از موقعیت‌های مذکور است، جلوگیری کند.

گریختن از آنچه دوست نداریم، فرار و ترس نیست؛ بلکه راهی منطقی و کاری عقلانی است. هر انسانی نسبت به برخی افراد، برخی اطلاعات و پاره‌ای از شرایط و موقعیت‌ها حساسیت دارد، وی در صورتی که عوامل مذکور را بشناسد، به حکم عقل باید حتی‌المقدور از آن‌ها پرهیز کند و کمتر خود را دچار استرس سازد.

در این طریق به جای آن که موقعیت‌ها فرد را کنترل کنند، وی می‌کوشد تا با آگاهی و احاطه بر موقعیت‌ها، آن‌ها را به دلخواه خود کنترل کند.

3 » افزایش میزان ظرفیت و درجه‌ی تحمل

در مقابل علل و عوامل استرس‌زا با انجام تمرینات می‌توان درجه‌ی تحمل را بالا برد. در اینگونه تمرینات به عنوان مثال یک موقعیت ناخوشایند و استرس‌زا را در نظر خود مجسم می‌سازیم و سپس سعی در کنترل عکس‌العمل‌های فیزیولوژیکی می‌نمائیم. اینگونه تمرینات را تا آنجا می‌توان ادامه داد، که قدرت کنترل در مقابله با علل و عوامل استرس‌زا در انسان تقویت یابد.

کنترل خشم آنقدری که فکر میکنید سخت نیست. ← قبلا توضیح دادیم که چطور با رعایت سه نکته می‌توانید خشم‌تان را در هر موقعیتی کنترل کنید

 

4 » برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه

جهت استفاده‌ی بهتر از وقت و در نظر گرفتن فرصت کافی برای انجام کارهای ضروری با توجه به اولویت فعالیت‌ها، امکانات، محدودیت‌ها، شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی – اجتماعی باید برای نیل به اهداف برنامه‌ریزی نمود، برای رسیدن به اهداف فعالیت نمود ولی در نتایج آن به خداوند متعال توکل کرد که بهترین‌ها برایتان اتفاق بی‌افتد.

اگر احساس می‌کنید برنامه‌ریزی کردن برای شما سخت است به این خاطر است که نوع برنامه‌ریزی درست خودتان را یاد نگرفته‌اید. ما اینجا در این لینک هفت تا از بهترین روش‌های برنامه‌ریزی در دنیا را برایتان جمع کرده‌ایم که مناسب‌ترین آن را برای خود پیدا کنید.

5 » تلقی مثبت از شغل و حرفه‌ی خود

مفید تلقی نمودن کار و شغل، احساس مفید بودن و سعی در مفید بودن، به کار بردن حس کنجکاوی، خلاقیت و نوآوری جهت انجام امور شغلی و حرفه‌ای و ایجاد انگیزه‌های مثبت در خود و دیگران می‌تواند در جهت تقلیل فشارهای روحی – روانی انسان بسیار مفید باشد.

 

[bs-quote quote=”«ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای غلبه بر استرس، جلوگیری از وقوع آن است».” style=”style-7″ align=”left” color=”#0a5a93″ author_name=”دکتر سید غلام‌رضا جلالی نائینی” author_job=” (رئیس هیأت مدیره انجمن مدیریت ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت)”][/bs-quote]

6 » احساس آرامش در مقابل رقبا

ر و عدم ورود به میدان رقابت غیر صحیح و غیر سالم در محیط خانواده، کار و اجتماع هم می‌تواند یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای تقلیل فشارهای روحی – روانی در خود و دیگران باشد و از شدت میزان استرس کاست.

7 » جلوگیری از حساسیت بیش از اندازه و تقلیل سطح توقع خود از دیگران

انسان‌هایی که محیط خود را به طور واقعی درک نکرده‌اند و انتظاراتی غیر واقعی از دیگران دارند مسلماً دچار سرخوردگی و احساس ناامیدی شده و به استرس مبتلا می‌گردند. بدین ترتیب تقلیل سطح انتظارات می‌تواند راهی برای مقابله با استرس باشد.

8 » عدم تعجیل و شتاب‌زدگی در امور

صبر و حوصله به خرج دادن در انجام امور مربوط به زندگی خانوادگی، شغلی و حرفه‌ای و همچنین اجتماعی، عدم تعجیل در راه رفتن، صحبت کردن، غذا خوردن و … به فرد کمک می‌کند تا آرامش داشته باشد و از استرس دوری کند.

 

9 » سرگرمی‌ها

انجام بازی‌های فکری مفید از قبیل شطرنج، جهت تقویت بنیه‌ی فکری و فراموش کردن مسائل استرس‌زا و گوش دادن به موسیقی‌های آرام بخش و استماع اشعار و ادبیاتی که مورد علاقه فرد بوده و می‌تواند او را از مسائل استرس‌زا دور سازد.

10 » ورزش و فعالیت‌های بدنی

زمانی که امواج استرس به فرد حمله می‌آورد. روی آوردن به ورزش می‌تواند راهی برای حصول آرامش عصبی باشد. پیاده‌روی، دویدن، شنا کردن و سایر ورزش‌ها، ذهن را از مسائل استرس‌زا باز می‌دارد و مشغول به ورزش می‌سازد. کسانی که اهل ورزش هستند غالباً روحیه‌ای قوی پیدا می‌کنند و در مقابل ناملایمات کمتر دچار ضعف و فتور روحی و جسمی می‌گردند.

فعالیت بدنی و فیزیکی نیز همانند ورزش می‌تواند خستگی جسمانی و فراغت روانی ایجاد کند و موجب تقلیل سطح استرس گردد. به عقیده‌ی روانشناسان و پژوهشگران، کار کردن و سخت کوشیدن با توجه به توان فرد می‌تواند یکی از طرق مؤثر برای مقابله با استرس باشد.

 

استرس و شرایط استرس‌زا، پدیده‌ای عجیب برای بشر قرن بیست و یک محسوب می‌شود که متأسفانه افراد از قشرهای مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. میزان و سطح استرس نیز از فردی به فرد دیگر متغیر است، بنابراین بهترین توصیه برای کنترل آن، شناخت سطح استرس و روش‌های برخورد آگاهانه با این موضوع است. توصیه‌های فوق کمک شایانی به افراد خواهد کرد تا بتوانند به آرامش نزدیک‌تر شوند.


در همین زمینه بیشتر بخوانید:

 

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**