این اصول تقویت حافظه را یک بار یاد بگیرید و برای همیشه حافظه‌ای همه‌کاره داشته باشید

برخی از صاحب‌نظران معتقدند که حافظه، پایه‌ی تمامی آموزش‌ها و یادگیری‌هاست و می‌توان با اصول تقویت حافظه چطور از آن استفاده کنیم که خودمان هم باورمان نشود. حافظه‌ای را می‌توان خوب و عالی نامید که هر آنچه به آن سپرده می‌شود به خوبی در جای خود جای دهد و به هنگام اقتضاء و ضرورت آن را باز یابد. حافظه باید تند و سریع باشد و در وقت نیاز آنچه را که در بایگانی آن جای گرفته در ذهن حاضر گرداند و این کار را در دم انجام دهد.

نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که هر شخص حافظه‌ی جداگانه‌ای دارد و کیفیت آن اساساً بستگی به حالات احساسی که به آن جان می‌بخشد دارد؛ هر کس مسائلی را که به آن‌ها تمایل و علاقه دارد به خاطر می‌سپارد.

گاهی اوقات افراد جملاتی را به کار می‌برند که اشتباه است؛ مثال:

« من حافظه‌ی ضعیفی دارم و کاری هم نمی‌شود کرد!».

باید بدانید و به آن ایمان داشته باشید که این جمله قطعاً بی‌معنا است. شما به سادگی می‌توانید حافظه‌ی ضعیف خود را تقویت کنید و کارآیی آن را افزایش دهید؛ همانگونه که ضعف بینایی یا شنوایی خود را با سمعک اصلاح می‌کنید. پس قدم اول این است که باور کنید، ضعف حافظه به راحتی قابل علاج و اصلاح است.

برای تقویت قدرت حافظه‌ی خود چند قانون را باید بدانیم و رعایت کنیم:

 

مهم‌ترین اصول تقویت حافظه
تا هر چیزی را یک بار و برای همیشه به خاطر بسپارید

اصل اول | ایجاد ارتباط، پیوند و تداعی معانی

تداعی معانی آگاهانه و کنترل شده، دقیقاً همان حافظه‌ی تربیت شده و قابل کنترلی را ایجاد می‌کند که شما به دنبال آن هستید. این پیوند یا اتصال معانی، ممکن است آگاهانه و یا نیمه آگاهانه باشد. تداعی معانی نیمه آگاهانه، یعنی همان تداعی ناخودآگاهی که ذهن شما میان کلمات یا حرکات تصاویر خاصی با یک خاطره یا معانی دیگر شکل می‌گیرد. اما تداعی معانی آگاهانه که کاملاً در کنترل اراده و خواست ماست، همان نیروی اتصالی است که حافظه را بیدار و تربیت می‌کند.

پس میان معانی ارتباط برقرار کنید تا حافظه‌ای نیرومند به دست آوردید. مثلاً فرض کنید که می‌خواهید معانی کلمه‌ی انگلیسی new را به خاطر بسپارید؛ شما در ذهن خود با تکرار کلمه‌ی «نیو» به یاد کلمه‌ی «نو» می‌افتید. نو و تازه، معنای کاملاً نزدیک به کلمه‌ی new. از این پس با این کلمه به یاد نو و در نتیجه، به یاد جدید و تازه می‌افتید.

برای به خاطر آوردن هر چیز جدید، آن چیز باید با چیز دیگری مربوط شود که از قبل آن را می‌شناسیم یا آن را به راحتی به خاطر می‌آوریم. بعد از اینکه دو چیز در ذهن ما به هم مربوط شده‌اند، موضوعی که از قبل آن را می‌شناسیم، چیز جدید را به یادمان می‌آورد، شاید یادآوری شکل سرزمین‌های آلمان یا فنلاند مشکل‌تر از ایتالیا باشد.زیرا معمولاً به ما می‌آموزند که ایتالیا شبیه یک چکمه است؛ یعنی شکلی که ما از قبل آن را می‌شناختیم.

اصل دوم | قدرت تصویر‌سازی

از قدرت تصویر‌سازی ذهن خود بیشتر استفاده کنید! متخصصان فن حافظه، می‌گویند:« هر چه به تصور درآید، به سادگی به خاطر سپرده می‌شود».

وقتی فکر می‌کنید، تصویرهایی در ذهن شما پدید می‌آید. این عمل، تصور کردن، تصویر‌سازی یا تصویری کردن است. کاری که شما هر لحظه و پیوسته انجام می‌دهید و هیچ مشکلی درباره‌ی آن ندارید.

 

اصل سوم | ساده‌سازی

[bs-quote quote=”«هر قدر یک چیز، قابل فهم‌تر و روشن‌تر باشد، آسانتر در حافظه حفظ و نگهداری می‌شود و بر عکس مبهم‌تر باشد، آسان‌تر از یاد می‌رود».” style=”default” align=”center” color=”#383838″ author_name=”اسپینوزا” author_job=”فیلسوف مشهور هلندی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/اسپینوزا.jpg”][/bs-quote]

نتیجه می‌گیریم که بهتر است، مفاهیم مبهم و مشکل را به اجزای ساده و قابل فهم تبدیل کنیم و یا تصویر ذهنی ملموسی از آن‌ها بسازیم تا ساده‌تر در ذهن باقی بمانند و یادآوری آن‌ها آسان‌تر شود.

 

اصل چهارم | تمرکز

برای تقویت حافظه، ناچارید تمرکز حواس داشته باشد. تمرکز، یعنی توجه و دقت خاص، انحصاری و منحصر به فرد،درباره‌ی یک شیء،یک هدف، یا یک موضوع، چگونه می‌توانید تمام توجه و دقت خود به طور کامل به یک موضوع اختصاص دهید؟

برای رسیدن به این هدف، باید قانون اصلی تمرکز را به کار ببرید و خود را درگیر کنید. چگونه خود را درگیر کنید؟ جواب مهم و طلایی این است. ســـــؤال کنیـــــد. شما با سؤال کردن، شروع به فکر کردن می‌کنید، وقتی مطالب را با هدف یافتن پاسخ‌های معین برای پرسش‌های معین بخوانید، حافظه‌ی شما در یادگیری مطالب تقویت می‌شود.

 

اصل پنجم | از قوانین روانی حافظه استفاده کنید

پروفسور روبرت توکه می‌گوید:

مهم‌ترین قانون حافظه که حفظ تصاویر را مشروط می‌سازد، شدت برداشتن و احساس اولیه می‌باشد. یک واقعه یا موضوعی را که در شما احساس شدیدی برمی‌انگیزد به راحتی به خاطر می‌سپارید. شدت آن ممکن است باعث ایجاد هیجانی شود که با آن همراه است یا موجب ایجاد توجهی گردد که از آن ناشی شده است. یک احساس حتی نامحسوس نیز می‌تواند عمیقاً در حافظه‌ی شما جای گیرد. اگر من بخواهم واقعه‌ای را که در درونم، یک تحریک احساسی شدید ایجاد کرده به خاطر بیاورم، در حافظه‌ام به سادگی نه تنها خود آن واقعه، بلکه همراه با آن جزئیات ریزی را نیز به یاد خواهم آورد که به تنهایی ارزشی برای به خاطر سپردن ندارد.

بدین ترتیب دانش‌آموزی که با شور و هیجان در برابر مدرسه یا جای دیگری در انتظار اعلام نتایج آزمون‌ها یا یک مسأله مهم دیگر است، می‌تواند به راحتی چندین نکته‌ی جزئی را که در زمان انتظار در آنجا وجود داشته، کارهایی که انجام داده، افرادی که دیده است، چیزهایی که به او گفته شده و در واقع تمام چیزهایی را که اگر با یک حالت هیجانی خاص و شدید همراه نبودند، به تنهایی معنای خاصی نداشتند، به خاطر آورد.

بدین صورت مغز تحت تأثیر هیجان، توانایی بیشتری را برای ضبط احساسات و برداشت‌ها به دست می‌آورد.

به طور کلی ما نمی‌توانیم برای به خاطر سپردن هر مسئله، این حالت هیجانی را که در مورد آن صحبت کردیم در خود به وجود بیاوریم. البته ممکن است گهگاه بر اثر کنجکاوی چنین حالتی ایجاد شود.

در عوض ما بر توجه، تکیه می‌کنیم. به عبارت دیگر، می‌توانیم برای حفظ متن یا موضوعی که در نظر داریم آن را در ذهن خود ضبط کنیم، ابزار توجه را بیشتر به کار گیریم.

این عمل هم در دو مرحله انجام می‌گیرد:

  1. خواندن گذرا و سطحی متن و تنها توجه به قسمت‌های مهم آن.
  2. معطوف ساختن تمام توجه خود به همه‌ی متون می‌باشد.

توجه راحت‌تر شده است، برداشت پذیری از طریق ایجاد طرح، خلاصه‌های ساده و دقیق، کشیدن تصاویر، بررسی خطوط  و عکس‌ها در رابطه با موضوع مورد مطالعه تقویت خواهد شد.

اصل ششم | تخیل

گاهی تخیل می‌تواند بسیار مهم‌تر و مفیدتر از اطلاعات واقعی باشد. اگر شما تخیل نداشته باشید تا از اطلاعات خود استفاده کنید،فایده‌ی ذهن و مغز چیست؟

مثلاً برای به خاطر آوردن سوره‌ای از قرآن کریم که سجده‌ی واجب دارد، اینگونه جمله‌سازی کنید، شبی، در حالی که ستاره در آسمان می‌درخشید، پدرم را دیدم که در حال سجده سوره‌ی فصلت را قرائت می‌کرد. نام چهار سوره‌ی مذکور در این داستان آمده است: نجم(ستاره)، سجده، فصلت و قرائت.

تقویت حافظه در واقع همان یادگیری بهتر است. تقویت حافظه این نیست که مثلاً، غذاهای خاصی را بخوریم. تقویت حافظه یعنی رعایت اصول و قوانین حاکم بر یادگیری. اگر قوانین حاکم بر یادگیری را خوب رعایت کنید، بهتر یاد خواهید گرفت و در نتیجه احساس خواهید کرد که حافظه‌ی شما تقویت شده است.


اگر به این موضوع علاقه داشتید هرگز مقاله‌های زیر را از دست ندهید:

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت alim می‌گوید

    سلام دوست عزیز میشه که برایم یک کتاب شما در این مورد نوشته کرده باشین خداری کنم اسمش چیست

  2. کاربر سوخت جت shki می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    ثبت نام اولیه شما پولیه و باعث میشه افراد عضو سایتتون نشن و تبلیغ کنن . مطالب رایگان گذاشتین خوبه اما تا عضو ویژه نباشیم و پول ندیم نمیتونیم دریافت کنیم ک یک ضعف. در سایتهای دیگه مطلب رایگان ازاد و درکنارش مطلب پولی وجود داره . مطلب های خواندنی تون برای دانلود pdf مطلب نذاشتین و خیلی دیگه چیز ها . ب نظرم ایجاد انگیزه کنید
    عذر خواهی میکنم اگه خیلی شفاف گفتم قصد راهنمایی داشتم ن چیز دیگه ای سو تفاهم نشه
    با تشکر

    1. کاربر سوخت جت جت می‌گوید

      با سلام؛ دوست عزیز بیش از نیمی از مطالب وبسایت رایگان هستند، در کنار ویدیوهای انگیزشی و پادکست‌ها که بازهم رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرند.
      شما میتوانید از منوی بالای صفحه، بر روی کلید رایگان کلیک کنید و فقط از مطالب رایگان استفاده کنید – کاربرانی که اشتراک ویژه تهیه میکنند میتوانند از مزایایی مثل شرکت در دوره سکوی پرتاب و مطالب ویژه و خلاصه کتاب‌ها و … استفاده کنند.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**