چگونه خلاقیت خود را به صورت پایدار در هر سنی تقویت کنیم؟

اسبورن به ما یادآوری می‌کند، بسیاری چنین می‌پندارند که ابداع و خلاقیت، خصوصیت ذاتی برخی است که با این توانایی متولد می‌شوند. در صورتی که مدت‌هاست ثابت شده است که این استعدادها در نوع بشر به اندازه‌ی حافظه عمومیت دارد و می‌توان آن را با کاربرد اصول و تکنیک‌های معینی، با ایجاد طرز فکرهای جدید، با اجتناب از عادات و عواملی که این استعداد را خفه می‌کند و با کاربرد مداوم آن پرورش داد.

تکنیک‌هایی که در ادامه می‌خوانید ثابت‌شده‌ترین راهکارهای تقویت خلاقیت هستند که در هر سنی و با هر شرایطی قدرت خلاقیت‌تان را منفجر می‌کند

 

ـــــــ روش‌های پرورش پایدار خلاقیت ــــــ

 

1 » تجربه برای ایده‌جویی، سوخت می‌سازد:

برای پرورش خلاقیت، مغز نه تنها به تمرین نیاز دارد بلکه به وسایلی که با آن بتوان به بهترین وجهی ایده‌ها را تشکیل داد محتاج است. غنی‌ترین سوخت برای ایده‌جویی عبارت از تجربه است. مسافرت یک نوع تجربه است که به تغذیه قدرت تصور کمک می‌نماید.

نکات برجسته‌ای که در حافظه ما باقی مانده، قدرت تداعی ما را تقویت می‌کند، به طوری که سال‌ها بعد ممکن است مغزمان ایده‌ای خلق کند که اگر جایی نرفته بودیم و چیزی ندیده بودیم، این خلاقیت امکان نمی‌داشت.

نوعی از مسافرت‌ها که همیشه قدرت تصور را به کار وا می‌دارد عبارت از سفر به نقاط دور افتاده است. در این مسافرت‌ها به جای اتکا به وسایل موجود در نقاط آبادتر از قبیل هتل‌ها، رستوران‌ها و غیره… شخص، مصائب تحمل نموده و به خود متکی بوده و بهتر قادر خواهد بود که ایده‌هایی جدید تدبیر کند.

2 » بازی فکری – حل معما و جدول:

عده‌ی زیادی از مردم وقت خود صرف بازی‌های مختلف می‌کنند. بعضی از این بازی‌ها به پرورش قدرت تصور کمک نموده و بعضی به این استعداد کمکی نمی‌کند. در حدود 250 نوع بازی نشسته وجود دارد. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده است که فقط 50 بازی حاوی تمرینات خلاق‌اند.

همچنین خلاقیت به مقدار زیادی بستگی به نحوه‌ی بازی دارد. بعضی از بهترین شطرنج‌بازان به جای بازی کردن بر طبق عادت می‌کوشند، روش‌های جدید و جسورانه‌ای برای رسیدن به هدف به کار برند، این باعث می‌گردد که بازی، تفریحی‌تر و تمرین فکری بهتر می‌شود.

توماس ادیسون به حل معما، به عنوان تمرین خلاقیت اعتماد زیادی داشت. این روزها می‌توان تمرین خلاقیت را با استراحت توأم نمود. مثلاً جداول کلمات متقاطع، بسیار مبارزه طلبانه بوده، برای آن‌ها لازم است مغز خود را مجبور به کار خلاق کنیم و این خود خلاقیت ما را به نحو بارزی پرورش می‌دهد.

3 » سرگرمی‌ها و هنرهای زیبا:

به طور کلی کارهای دستی، تمرین خلاقیت بیشتری از جمع‌آوری اشیاء فراهم می‌سازند. کارهای دستی برای ما از نظر خلاقیت دارای اثر بیشتری خواهند بود، در صورتی که خود، هم طرح را به وجود آوریم و هم آن را اجرا کنیم. این مطلب در مورد سبد سازی، تکه‌دوزی، منبت‌کاری، فلزکاری، مدل‌سازی و تعداد زیادی از کارهای دستی دیگر صادق است. به همان ترتیب تبدیل وسایل خراب و بی‌مصرف به اشیاء مفید و تزئینی برای خلاقیت بسیار مؤثر است.

[bs-quote quote=”«انجام آنچه را که می‌توانی یا می‌اندیشی که می‌توانی، آغاز کن! در جسارت، نبوغ و اقتدار و اعجاز نهفته است».

” style=”default” align=”left” color=”#c12c2c” author_name=”گوته” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/11/گوته.jpg”][/bs-quote]

4 » خلاقیت با مطالعه پیشرفت می‌کند:

چنان که فرانسیس بیکن فیلسوف و نویسنده‌ی انگلیسی قرن 16م.اظهار داشته است«مطالعه انسان را کامل می‌کند»، مطالعه قدرت تصور را تغذیه می‌کند، لیکن برای آن که از مطالعه حداکثر استفاده را ببریم باید مطالب مناسب برای مطالعه انتخاب کنیم و یک آزمایش برای آن که چه مطالبی را بخوانیم، عبارت از پاسخ به این سؤال است، این مطلب تا چه حد تمرین خوبی را برای مغز خلاق من فراهم خواهد ساخت؟

داستان‌های کوتاه اساساً به این علت کوتاه‌اند که مقدار زیادی از مطالب را به قدرت تصور خواننده واگذار می‌کنند، برای به دست آوردن حداکثر تمرین خلاقیت از داستان‌های کوتاه باید بکوشیم که با خواندن قسمت اول داستان و فکر کردن درباره‌ی قسمت آخر و نوشتن آن، داستانی متفاوت از داستان اصلی نویسنده و بهتر از آن خلق کنیم.

پربارترین نوع خواندن، خواندن بیوگرافی است. زندگی هر کس که ارزش انتشار داشته باشد، ممکن نیست حاوی رکورد الهام بخشی از اید‌های ابداعی نباشد، یادداشت برداری در حین مطالعه، تمرین خلاقیت بسیار بهتری را به وجود می‌آورد و در ما انرژی بیشتری القاء می‌کند.

5 » نویسندگی به عنوان یک تمرین خلاقیت:

بعضی متخصصین خلاقیت تأکید دارند که تمرین نویسندگی جزء جدا نشدنی هر کوشش واقعی برای بهره‌ورزی مغز است. لازم نیست که ما نویسنده به دنیا بیاییم تا نویسنده شویم. بعضی با نوشتن جملات مناسب در مورد داستان‌های مصور از نویسندگی نتایج مفید و موفقیت‌آمیزی به دست می‌آورند. بعضی دیگر با جدا کردن تصویری از یک کتاب و نوشتن داستانی درباره‌ی آن، تمرین نویسندگی می‌کنند.

می‌توانیم قدرت تصور خود را با بازی با لغات ورزش دهیم، به عنوان مثال یافتن مترادف لغات ممکن است به صورت یک بازی مهیج باشد.

 

6 » تهیه‌ی فهرستی از آرزوها:

قانون خلاقیت این است که به جای این که آروزهای دیرین خود را با این بهانه که رویاهایی محال هستند، سرکوب کنید، به طرزی سازنده به آن‌ها بنگرید، یعنی ببینید که آرزوهای راستین شما چه هستند و آن‌گاه آن‌ها را بنویسید.

از آرزوهایتان فهرستی تهیه کنید.به طور منظم به سراغ آن‌ها بروید و در صورت لزوم آن‌ها را عوض یا جا به جا کنید. وقتی آرزوهایتان را یادداشت می‌کنید، جایگاه ذهنی‌ آن‌ها نیز منظم می‌شود. زیرا تنها زمانی ذهن آدمی ثمراتی معین به بار می‌آورد که به طرزی روشن به آن گفته شود، چه باید بکند.

جانِ کلام ما…

بپذیرید که شما و کلیه‌ی افراد دیگر موجوداتی خلاق‌ هستید. با رفتار خلاق نسبت به دیگران مدام می‌توانید در هم آفرینی آن چه که هرگز وجود نداشته است، مشارکت کنید. هر یک از ما می‌تواند با ایفای مسئولیت برای شکل دادن حال و آینده‌ای مثبت و خلاق، مسیر توانمند شدن را انتخاب کند.


در همین زمینه بخوانید:

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت 2778 می‌گوید

    همه چی خوبه

  2. کاربر سوخت جت aeli می‌گوید

    واقعا مطالعه در دراز مدت معجزه می کنه
    ممنون بابت مطلب زیباتون

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      خوشحالم مفید واقع شد.
      سپاس بزرگوار

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**