چگونه ایده های جدید پیدا کنیم وقتی هیچ چیز به ذهنمان نمی‌رسد؟

چگونه ایده های جدید پیدا کنیم و آیا شما می‌توانید به راحتی ایده های جدید و کاربردی بسازید؟ پیدا کردن ایده های تازه گاهی برای آدم به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود. برای داشتن ایده های تازه و کاربردی، باید موتور خلاقیتمان را روشن کنیم. شبیه روشن کردن ماشین‌های مختلف، موتور خلاقیت هر فرد نیز، قلق‌های خاص خودش را دارد.

اما در این بین، قلق‌های مشترکی هم وجود دارند. در این مقاله به چند قلق مشترک خیلی مهم می‌پردازیم که دانستن آنها می‌تواند موتور خلاقیت هر فردی را روشن کند.

چگونه ایده های جدید پیدا کنیم با 2 تکنیک ساده و کاربردی

چگونه ایده های جدید پیدا کنیم : با روش درخت خلاقیت

خلاقیت، درختی است که ریشه‌هایش در تفکر قرار دارند.
ریشه تفکر هر فرد نیز، منحصر به فرد است.
مثلا ریشه تفکر عده‌ای بر حل مساله‌ها متمرکز است.

آن‌ها مشکلات را شناسایی کرده و پاسخی کاربردی برایشان پیدا می‌کنند. برخی دیگر، تفکری خلاقانه دارند. آنها می‌توانند با ترکیب دو چیز ساده و پیش پا افتاده، چیزی بکر و تازه ایجاد کنند. عده‌ای نیز می‌توانند نگاهی متفاوت به همه چیز داشته باشند. ریشه تفکر هر کدام ما، می‌تواند دریچه‌ای به سمت ایده های خلاقانه باشد به شرط آن که بتوانیم راهی به سمت آنها باز کنیم. آگاهی از دو نکته زیر می‌تواند راهگشای خوبی برای دستیابی به ریشه تفکرمان و به دنبال آن، پرورش ایده های تازه باشد.


» نکته اول: زمان خاص خود را برای ایده های جدید پیدا کنید

ذهن هر کسی، در زمان‌های خاصی بسیار فعال می‌شود. مثلا برخی هنگام راه رفتن ایده های نابی به فکرشان می‌رسد. برخی دیگر هنگام دوش گرفتن به کلکسیونی از ایده های کاربردی تبدیل می‌شوند. برای برخی مثل من هم، شب‌ها قبل از خواب، ستاره باران ایده‌های ناب آغاز می‌شود. زمان خاص شما چه وقتی است؟ آیا آن را می‌شناسید؟ آیا از آن استفاده می‌کنید؟ تجربه از راه خوبش به من ثابت کرد که وقتی ایده‌ای به ذهنم می‌رسد باید در کمتر از یک دقیقه آن را در جایی ثبت کنم، فرقی نمی‌کند کجا، کف دستم، روی دستمال کاغذی، بخش یادداشت گوشی و حتی پشت یک برگ درخت.

ایده‌ها ستاره‌هایی هستند
که هر کدام تنها یک بار به آسمان اندیشه ما می‌آیند.
اگر تور ستاره‌گیری همراهمان نباشد،
به راحتی از دستمان می‌گریزند.

بنابراین، زمان خاص خود را پیدا کنید و همیشه یک قلم و کاغذ یا هر چیزی که با آن راحت‌تر هستید
را بغل دستتان نگه دارید. مجهز به شکار ایده‌ها بروید.

» نکته دوم: به دنبال پنج معلم باشید

یادگرفتن، دروازه ایجاد خلاقیت است. وقتی چیزی تازه را یاد می‌گیریم، به ذهنمان راهی جدید برای تفکر، هدیه می‌دهیم. چیزهای ضروری و چیزهای مورد علاقه خود را پیدا کنید و هر روز یک نکته کوچک در مورد آنها یاد بگیرید. این به ذهن شما کمک می‌کند تا وسعت آسمانش را برای شکار ایده‌های جدید، گسترش دهد. در این بین، داشتن معلم می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. فرقی نمی‌کند که این معلم چه کسی است و در چه قالب و شمایلی با شما ارتباط برقرار می‌کند.

این معلم‌ها می‌توانند از خانواده طبیعت باشند، مثل درخت‌ها، آب، باد، هوا، خورشید، کوه‌ها و باران. این معلم‌ها می‌توانند در قالب یک کتاب باشند که نویسنده‌اش فرسنگ‌ها از شما دور است و حتی احتمال نمی‌دهید که حتی یک بار هم او را ببینید. همچنین می‌تواند فردی در گذشته یا انسانی در زمان حال باشد. شاید این معلم، اصلا ربطی به حوزه کاری یا تیپ زندگی شما نداشته باشد.

وقتی به دنبال معلم‌های خود بگردید،
آنها خودشان را به شما نشان خواهند داد.

به دنبال چهار معلم، بیرون از خودتان بگردید اما پنجمین معلم را باید در درونتان پیدا کنید. هر کدام از ما یکی از این معلم‌های درونی را به عنوان اشانتیون حضور در این جهان، با خود به همراه داریم. تنها تفاوتش در این است که برخی از ما، به آن معلم گوش می‌دهیم و برخی دیگر، لحظه‌ای فرصت برای ابراز وجود به معلم درونمان نمی‌دهیم.

چگونه ایده های جدید پیدا کنیم : معلم ایده پردازی و 2 نکته مهم

نکته اول: هر کدام از این معلم‌ها باید سبک فکری متفاوتی از دیگری داشته باشند

یاد گرفتن از پنج سبک فکری، دید بسیار گسترده‌ای را به شما می‌بخشد. یاد می‌گیرید که متفاوت بودن بد نیست، شما را از قضاوت کردن دور می‌کند، به شما می‌آموزد که هر کسی دلیلی برای انجام کارش دارد، فکری پشت سر رفتارش پنهان شده است. می‌آموزید که گاهی درک کردن دیگران، بهترین کاری است می‌توان در قبال یک انسان دیگر انجام داد. نرم می‌شوید و شکل پذیر. بزرگ می‌شوید.

 

نکته دوم: به پنج سبک مختلف تفکر در این پنج معلم، به عنوان یک پیشنهاد نگاه کنید

حرف‌ها و نگرش این معلم‌ها را تجزیه و تحلیل کنید، از فیلترهای یکدیگر عبورشان دهید، ترکیبشان کنید و خلاصه یک آزمایشگاه تمام عیار تفکر برای خودتان به راه بیندازید اما در نهایت تفکر خودتان را عملی کنید. شاید بگویید: «پس فایده پیدا کردن این پنج معلم چه بود؟ باز هم که کار خودمان را کردیم.» دوستان عزیزم، این پنج معلم، با رویکردهای خود، قبل از اینکه متوجه شوید بذر تغییر را درون شما کاشته‌اند. تغییری که آنها درون شما ایجاد کرده‌اند باعث رشد قوه تشخیص، تحلیل، درک و تصمیم گیری شما شده است. تفکر شما قبل از این پنج معلم، هرگز به گرد پختگی آشنایی با آنها هم نمی‌رسد.

 

» چگونه ایده های جدید پیدا کنیم : جذب ایده های جدید و زنده

ایده‌ها، نقطه‌های نورانی تفکر هستند. چیزهایی مفید که اگر به درستی پرورش پیدا کنند، می‌توانند بزرگراهی دو بانده به سمت موفقیتمان بگشایند. اما ایده‌ها را نباید تنها در سطح افکار نگه داشت. آنها زمانی تاثیر واقعی خودشان را نشان می‌دهند که در عمل، وارد زندگی‌مان شوند.

به قول ناپلئون بناپارت، برای فکر کردن زمان بگذار، ولی هنگامی که وقت اقدام کردن رسید، فکر کردن را کنار بگذار و وارد عمل شو. یادتان باشد، هنگامی که چرایی را تعریف کنید، چگونگی با الهام، ایمان و همکاری ظاهر می‌شود. شجاع باشید و با آغوشی باز به استقبال ایده‌هایتان بروید.


5 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت یم می‌گوید

    برای خلق ایده ها بخصوص در حوزه کسب و کار ها میشه از شتابدهنده هایی مثل پیدایش و…. کمک گرفت

  2. کاربر سوخت جت هی می‌گوید

    من مقاله ای درمورد ایده های جدید و خلق اونها رو در پیدایش خوندم که بسیار مفید بود مانند مقاله شما

  3. کاربر سوخت جت 2708 می‌گوید

    سلام دقیقا اگر خلاقیت و ایده رو یاداشت نکنیم سریع در اطراف ما گم می‌شود و کس دیگری رو برای سرانجام رساندن پیدا می‌کند پس دوست عزیز مواطب باش ایده ات را گم نکنی .همین الان یاداشت کن .
    به قولی چای بعد سرد می‌شود.☕

  4. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    من ادمی پر از ایده هستم اما گاهی در بینشان گم میشوم و نوشتن و یادداشت ایده ئها نکته مهمی بود ممنونم

  5. کاربر سوخت جت Star می‌گوید

    حرف نداشت

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**