ایده کسب و کار را از کجا بیاوریم (قدم به قدم برای یافتن بهترین ایده)

بسیاری از افراد تمایل دارند با یک ایده کسب و کار شخصی خود را داشته باشند و از آن طریق به درآمد برسند.داشتن کسب و کار شخصی مزایای بسیاری برای افراد دارد که این امر را برای خیلی‌ها مهم ساخته است.

اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که تمایل دارند کار خود را راه‌اندازی کنند،دانستن اینکه آن کار چه نوعی است و آیا کاری هست که نظرتان را جلب کند یا نه،بسیار مهم است.قبل از اینکه بتوانید کاری را راه‌اندازی کنید باید برای آن، ایده و طرح داشته باشید.تمام کارهای دنیا به شیوه‌ای مشابه شروع شده‌اند، یک نفر نقشه‌ی بزرگی در سر داشته است.

روش‌های زیادی برای خلق ایده‌ی کاری وجود دارد، که در این مقاله سراغ بهترین روش آن خواهیم رفت.

» برای ایده پردازی آماده شوید:

[bs-quote quote=”ابتدا اندیشه می آید؛بعد سازماندهی آن اندیشه به ایده ها و طرح ها؛بعد تبدیل آن طرح ها به واقعیت.آغاز،همانطور که مشاهده خواهید کرد،در تخیل شماست.” style=”style-7″ align=”left” color=”#dd9933″ author_name=”ناپلئون هیل” author_job=”نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/07/ناپلئون-هیل-1.jpg”][/bs-quote]

قبل از شروع این پروژه باید اطراف خود را به گونه‌ای آماده کنید و بچینید که بتوانید تمرکز داشته باشید.کارهایی که باید انجام دهید عبارت‌اند از:

1- مکان آرامی را برای ایده پردازی پیدا کنید:
تا زمانی که کسی مزاحمتان نشود این مکان می‌تواند اتاق خودتان،کتابخانه یا میز آشپزخانه باشد.

2- دفتر یادداشتتان را بردارید و یک صفحه‌ی خالی را باز کنید.

3- دو یا سه مداد و خودکار دو دست داشته باشید.

تا اگر جوهر خودکار تمام شود یا نوک مداد بشکند،مجبور نباشید دست از کار بکشید.

4- اگر جایی که قرار است این کار را انجام دهید به شما اجازه‌ی بردن آب را می‌دهد،یک لیوان آب کنار دست خود بگذارید تا در صوت تشنگی مجبور نباشید دست از کار بکشید و از جایتان بلند شوید.

 

» آنقدر ایده کسب و کار بنویسید تا دستتان خسته شود:

برای شروع آماده‌اید؟این فرآیند،آسان و در عین حال بسیار مهم است.قرار است فهرست بلند بالایی از طرح‌ها و ایده‌ها آماده کنید.احتمالاً از مقدار ایده‌هایی که در ذهن‌تان پنهان شده بودند شکفت زده خواهید شد.از این روش طوفان فکری(روشی برای رسیدن به ایده‌ها و طرح‌ها و حل مشکلات)کارآفرین و مدیران شرکت‌های بزرگ و کوچک استفاده می‌کنند.

اینکه یاد بگیرید چگونه از طوفان فکر خود استفاده کنید به شما در هر زمینه‌ای که تصمیم به انجام آن داشته باشید،کمک خواهد کرد.

با فهرست کردن طرح‌ها و ایده‌های کاری در دفترچه‌تان شروع کنید.تا وقتی حداقل ده ایده را فهرست نکرده‌اید دست از نوشتن برندارید و اگر می‌توانید تعداد بیشتری بنویسید.هر تعداد ایده که به فکرتان می‌رسد،در این فهرست بنویسید.

در اینجا چند قانون وجود دارد:

  •  به این فکر نکنید که ایده‌ی شما خوب است یا بد.
  •  هر ایده‌ای که به فکرتان می‌رسد بنویسید،حتی اگر ناممکن یا کمی احمقانه به نظر برسد.
  •  به این فکر نکنید که این طرح و ایده چطور قرار است کار کند.
  •  نگران این نباشید که دیگران چه فکری درباره‌ی طرح و ایده‌ی شما می‌کنند.
  •  خوش بگذرانید و از تخیلاتتان استفاده کنید.

مهم است که یادتان باشد این فقط فهرستی از ایده‌هاست.بعداً باید نگران تصمیم‌گیری در این مورد باشید که کدام طرح‌ها و ایده‌ها خوب هستند.

جواب سوالی که همیشه در ذهن‌تان بوده است اینجاست:
ایده های انقلابی از کجا و چطور به ذهن افراد موفق و ثروتمند میرسد؟

بنابراین مداد و خودکارتان را آماده کنید،لیوان آب را بردارید و شروع به نوشتن کنید.

حتی بعد از تهیه‌ی یک فهرست ده تایی(یا بیشتر)از ایده‌هایتان نیز کار فکر کردن درباره‌ی ایده‌ها به طور کامل تمام نشده است.می‌توانید ایده‌ای را که بعداً به ذهن‌تان خطور می‌کند به این فهرست اضافه کنید.

به طور مثال ممکن است محصولی را ببینید و بلافاصله روشی به ذهن‌تان برسد که بتوانید آن را به گونه‌ای بهتر بسازید تا استفاده از آن راحت‌تر باشد.حتی ممکن است بعد از دیدن خوابی درباره‌ی طرح و ایده‌ای عالی،آن ایده را به فهرستتان بیفزایید.بعد از اینکه فهرست خود را تهیه کردید،ممکن است دنیا را به گونه‌ای دیگر ببینید،از نگاه یک کارآفرین.

برای اینکه بهترین ایده‌های کاری به فکرتان برسد،دانستن اینکه چرا کسب و کار وجود دارد،بسیار مهم است.به طور خلاصه،این کارها وجود دارند تا مشکلات را حل کنند.یک کارآفرین در همه جا فرصت‌ها را می‌بیند.وقتی کارآفرینان شکایت کسی را درباره‌ی مشکلی می‌شنوند،به روش‌های احتمالی برای حل آن مشکل فکر می‌کنند و اینکه چطور می‌توانند از آن راه حل در کسب و کارشان استفاده کنند.

راستی اگر به کارآفرینی علاقه دارید این مجموعه مقاله چند قسمتی را از دست ندهید:
چطور کارآفرین شویم و واقعا کسب‌وکارمان را راه‌اندازی کنیم؟ ; قسمت اول

اگر سعی کنید مهارت دیدن دنیا از چشم یک کارآفرین را تمرین کنید و به راه‌حل‌های خلاق بیندیشید،خواهید دید که همیشه ایده‌های بیشتری پیدا می‌کنید.حتماً تمامی این ایده‌ها و طرح‌ها را در دفترچه‌تان بنویسید.قرار نیست همه‌ی آ‌ن‌ها را عملی کنید؛اما کسی چه می‌داند شاید یک کارآفرین سریالی شدید.

IELTS General Writing Task 1: Advanced vocabulary for letters

» به کار مورد علاقه‌تان فکر کنید:

یک روش برای رسیدن به ایده‌های بزرگ کاری این است که به هر کاری که دوست دارید فکر کنید.بسیاری از کارآفرینان،کسب و کارهای عالی را به واسطه‌ی کاری که عاشقش بودند،راه‌اندازی کرده‌اند.

دوست دارید چه کاری انجام دهید؟اگر به فوتبال،جمع کردن عروسک،بازی‌های ویدئویی یا هر چیز دیگری علاقه‌مندید،می‌توانید با کارهای مورد علاقه‌تان کار جدیدی ابداع کنید.

بنابراین اگر دارید به کاری فکر می‌کنید که به فهرست ایده‌های رو به افزایشتان اضافه کنید،به کارهایی که دوست دارید انجام دهید هم فکر کنید.اگر می‌توانید با چیزی که واقعاً از آن لذت می‌برید کسب و کاری راه بیندازید.هیچ وقت احساس نخواهید کرد که دارید کار انجام می‌دهید.در این صورت عاشق کارتان می‌شوید و احتمالاً در آن خیلی موفق خواهید شد.

چطور بفهمید به چه کاری علاقه دارید؟
ویدیوی آموزشی: گم‌گشتی علاقه: سه سوال مهم برای پیدا کردن علاقه‌ و هدف‌تان

» بهترین ایده کسب و کار را انتخاب کنید:

به محض اینکه فهرست طولانی از ایده‌هایتان آماده کردید،باید ببینید کدام یک از آن‌ها بهترین گزینه برای شما هستند.ممکن است برخی از ایده‌ها بی‌نظیر باشند،اما در حال حاضر برایتان مناسب نباشند.به طور مثال اگر می‌خواهید سفینه‌ی بهتری برای فضانوردان بسازید،باید صبر کنید تا دانش لازم درباره‌ی چگونگی کارکرد سفینه‌ها را کسب کنید.

ممکن است سال‌ها طول بکشد تا ایده‌های دیگر عملی شوند،ایرادی ندارد،اما برای اولین کارتان بهتر است با ایده‌ای شروع کنید که سریع به نتیجه برسد.به محض اینکه کاری را شروع کنید،یاد می‌گیرید که چه کاری را باید و چه کاری را نباید بکنید و چه چیزهایی را درباره‌ی کارآفرینی دوست دارید.

اگر دو ایده‌ی کاری عالی داشته باشید و نتوانید بین آن دو یکی را انتخاب کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

اینجاست که باید به صداهای درون‌تان گوش بدهید.در واقع صدایی که از آن حرف می‌زنیم به شما نمی‌گوید که چه بکنید،این صدا بیشتر نوعی احساس و شبیه حس گوش کردن به حرف دلتان است؛اما برای بسیاری از افراد این حس مانند صدایی است که آن‌ها را به یک سمت سوق می‌دهد.

نکته: مدتی را در جایی ساکت و آرام بمانید تا نتوانید درباره‌ی هر یک از ایده‌ها فکر کنید. اگر زمانی که درباره‌ی ایده‌هایتان فکر می‌کنید بیشتر به احساستان توجه کنید می‌توانید بگویید که کدام یک برای شما مناسب‌اند.

ایده‌ی منتخب شما باید:

  •  چیزی باشد که بتوانید همین حالا آن را شروع کنید.
  •  برای عملی کردن آن به پولی بیش از آنچه دارید، نیاز نباشد.
  •  چیزی باشد که برای آن زمان داشته باشید.
  •  مفرح باشد.

انتخاب یک ایده‌ی مناسب یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای شروع یک کسب و کار است.مبحث جدی وجود یک ایده‌ی کار درست به مانند سوخت موتور محرکه‌ی شما برای حرکت به سمت آغاز کسب و کارتان است که حتماً و قطعاً باید آن را جدی بگیرید و به آن بها داده تا بتوانید با قدمی محکم کار خود را آغاز کنید.

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    واقعا عالی و چقدر کاربردیnلذت بردم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**