ایکیگای ـ معنای اصلی زندگی‌تان را به روش ژاپنی‌ها پیدا کنید

ایکیگای چیست؟

شاید اگر از شما بپرسند که معنای اصلی زندگی و مهمترین قدرت در تغییر مسیر زندگی‌تان چیست، از قدرت اراده سخن بگویید. اما می‌دانید که برای تغییر مسیر زندگی و رسیدن به موفقیت، یک چیزی هم وجود دارد که خیلی خیلی مهمتر از قدرت اراده است؟

‌‌‌‌» قدرت چرایی زندگی شما

بله، این قدرت، قدرت انگیزش و چرایی زندگی ماست. این‌که صبح‌ها چرا بیدار می‌شویم و با چه انگیزه‌ای به سر کار یا دانشگاه‌مان می‌رویم یا چرا اینقدر شور و شوق داریم و … . در واقع این، معنای اصلی زندگی شماست که باعث می‌شود تا حتی گاهی قدرت اراده را کنار بزند و بیشتر از آن، روی زندگی شما اثرگذار باشد. اگر هم قدرت اراده و قدرت چرایی و انگیزش زندگی شما در یک مسیر و جهت باشد، که عملاً تبدیل به یک غول خواهید شد.

 

» هر کسی ایکیگایی دارد

متأسفانه خیلی‌ها هستند که هنوز معنای اصلی زندگی‌شان را پیدا نکرده‌اند. به همین دلیل است که رضایت خاطری هم از زندگی ندارند و به موفقیتی هم نمی‌رسند. جالب این‌که موفقیت به شکلی که داریم در جامعه خودمان و در جهان می‌بینیم، ارتباطی به پیدا کردن معنای اصلی زندگی ندارد؛ یعنی شما می‌توانید در داشتن رضایت خاطر از زندگی فوق‌العاده نمره بالایی داشته باشید، اما در داشتن ثروت و جایگاه اجتماعی و موفقیت‌های معمول ظاهری، نمره معمولی داشته باشند؛ هرچند که داشتن نمره بالا در این موارد تضادی با هم نداشته و ندارد.

 

چطور به ایکیگای برسیم؟

سئوال بعدی این‌جاست که اگر رضایت خاطر از زندگی، اینقدر وابسته به پیدا کردن معنا و مفهوم و مأموریت و رسالت شخصی‌مان دارد، چطور به آن برسیم؟ آن هم در حالی که هنوز خیلی‌ها با این‌که به سنین میانسالی هم رسیده‌اند، باز هم مدام از خودشان و دیگران می‌پرسند که واقعاً چرا باید زندگی کرد و چه معنایی باید برای زندگی‌شان داشته باشند؟ در واقع نمی‌دانند که معنای اصلی زندگی‌شان چیست.

وقتی هم که ندانید معنای اصلی زندگی‌تان چیست و اصلاً چرا به این دنیا آمده‌اید و واقعاً باید چه کار کنید، درست مثل یک کشتی رها در اقیانوس، با هر باد و حادثه‌ای مدام به یک سمت دیگری خواهید رفت.

 

» روشی که ژاپنی‌ها استفاده می‌کنند

خب، حالا چه کنیم تا معنای اصلی زندگی‌مان را پیدا کنیم؟ همانی که برایش ساخته شده‌ایم؛ همانی که حاضر نیستیم با نقش‌های بزرگتری در جامعه هم عوض‌شان کنیم. ما به شما روش ایکیگای را توصیه می‌کنیم؛ روشی که ژاپنی‌ها دارند و حسابی هم از آن جواب گرفته‌اند. شما هم این روش را آزمایش کنید؛ به راحتی می‌توانید معنا و مفهوم و هدف و رسالت شخصی زندگی‌تان را پیدا کنید؛ هم پول در بیاورید، هم علاقه‌تان را دنبال کنید، بر توانایی‌های‌تان تمرکز کنید و هم نسبت به جهان خودتان بی‌تفاوت نباشید؛ بلکه به دنیای پیرامون‌تان هم خیر برسانید. آماده‌اید؟

 

چرا همه باید دنبال تعلیم دادن ایکیگای درونشان باشند

گفتیم که ایکیگای یک مفهوم متعلق به ژاپنی‌هاست. به معنای دلیلی برای بودن. دقت داشته باشید که وقتی انسان دلیلی برای بودن و چرایی برای زیستن داشته باشد، با هر «چگونه زیستنی» هم کنار خواهد آمد.

دقت هم داشته باشید که ایکیگای هر فردی، ممکن است متفاوت از ایکیگای فردی دیگر باشد؛ پس در این مورد نباید تقلید کنید.هر کسی باید بگردد و موفقیت خودش را پیدا کند. در حوزه معنای اصلی زندگی نیز چنین است؛ ایکیگای می‌گوید که هر کسی باید وقت بگذارد و معنای زندگی‌اش را پیدا کند.

» ارزش وقت گذاشت را دارد

ایکیگای، ارزش وقت صرف کردن را دارد. اساساً انسان برای چیزی وقت صرف می‌کند که ارزش داشته باشد. اگر شما معنا و دلیل و چرایی زندگی‌تان را پیدا کنید، به راحتی می‌توانید پیش بروید و شاد باشید؛ یک موفقیت همراه با شادی. چه چیزی بهتر از این؟ در واقع همه ثروت‌ها و سختکوشی‌ها و تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت زمان‌ها و … دارد اتفاق می‌افتاد تا ما در نهایت به شادی و خشنودی و رضایت درونی برسیم. ایکیگای، چنین چیزی است؛ اجازه می‌دهد تا حتی اگر به آن موارد نرسیده‌اید، باز هم به شدت شاد و راضی و خشنود و در صلح با جهان باشید.

می‌خواهید رضایت درونی خودتان را از زندگی افزایش بدهید؟ نمی‌دانید چرا شاد نیستید؟ احساس خستگی می‌کنید؟ خب خواندن مقاله‌ی زیر حتما به شما کمک می کنه: چطور احساس شادی و لذت را وارد زندگی روزمره مان کنیم؟

 

نقش ایکیگای در موفقیت‌های ظاهری ما چیست

ایکیگای، البته نقش بسیار مهمی هم در رسیدن به موفقیت ظاهری دارد. چطور؟ این‌که شما وقتی شادتر و خرسندتر باشید، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد تا این‌که موفقیت را از طریق کارهایی که اجباری است، دنبال کنید. این آیا عالی نیست؟‌‌
حالا برسیم به خود ایکیگای.

» کارهایی که در زندگی می‌کنیم

علاقه‌ها:

ما در زندگی به بعضی کارها علاقه داریم؛ که علاقه‌های ما محسوب می‌شوند. مثلاً دوست داریم فوتبال بازی کنیم یا بازیگری کنیم یا آواز بخوانیم و شبیه آن. این‌ها همان مواردی هستند که شور و شوق درونی ما نامیده می‌شوند. در واقع باید نگاه کنید ببیند انرژی درونی‌تان کجا می‌رود.

توانایی‌ها:

ما در زندگی در بعضی کارها و حوزه‌ها توانایی داریم. همان چیزی که تحت عنوان توانایی‌های ویژه از آن یاد می‌کنیم. در این‌جا شاید در فروشندگی توان خوبی داشته باشید، در حالی که مثلاً به آواز و بازیگری هم علاقه دارید. نقطه تلاقی این دو، باعث می‌شود تا از زندگی لذت بیشتری ببریم.

درآمدها:

ما در زندگی بعضی کارها را به خاطر پول انجام می‌دهیم؛ چون نیازمندیم که پول داشته باشیم تا بتوانیم زندگی کنیم. البته غالباً کارهایی که به خاطر پول انجام می‌دهیم، باب میل ما نیستند، ولی به خاطر خودمان و خانواده و … چاره‌ای جز انجام‌شان نداریم. اگر به کاری که می‌کنید علاقه داشته و توانایی هم در آن داشته باشید و پول خوبی هم برای‌تان بیاورد، توسعه در این مسیر خیلی راحت‌تر خواهد بود تا وقتی که این مسیر پول نداشته باشد.

دقت داشته باشید گاهی حتی مایکل فلپس هم، کارش را خوب انجام می‌دهد چون پول خوبی از آن می‌گیرد؛ پس پول خوب خیلی مهم است.

خیرخواهی‌ها و نیاز جهان:

ما در زندگی بعضی کارها را ممکن است برای کمک به جهان اطراف‌مان انجام بدهیم. چرا که به هر حال وجدان داریم و دوست داریم همان‌طور که از جهان موهبت‌های زیادی دریافت کرده‌ایم، به آن خیر و خوبی هم برسانیم. دوست داریم زندگی ما، برای دنیا و جهانیان نیز خیر و برکت داشته باشد. اگر کاری که می‌کنید مورد علاقه شما بوده و در حیطه توانایی‌های شما هم باشد و پول خوبی هم داشته باشد و در عین حال، نفع زیادی هم به جهان برساند، شما دیگر خوشبخت‌ترین خواهید بود.

***

پس چیزی که برای کشف ایکیگای منحصر به فرد زندگی‌تان نیاز دارید، سر و کله زدن با چهار مفهوم علاقه، توانایی، کسب پول و درآمد و نیاز جهان و خیر به دیگران رساندن است. 

در واقع به زندگی هر کسی که نگاه کنید، می‌بینید که بین یک یا چند مورد از این مفاهیم، تلاقی دارد. میزان خوشبختی و رضایت خاطر آدم‌ها نیز به همین مقدار بالا و پایین می‌شود.

عالی‌ترین مرحله ایکیگای چیست و چطوری به آن دست یابیم

عالی‌ترین مرحله ایکیگای، جایی است که همه این چهار مفهوم، در یک جهت باشند؛ یعنی شما در زندگی‌تان کاری و مسیری را دنبال کنید که علاقه دارید، در آن توانایی‌های خوبی هم دارید، اتفاقاً پول خوبی هم به شما می‌رساند و اتفاقاً نیاز جهان هم بوده و از این طریق دارید به دنیا خدمت هم می‌کنید.

می‌خواهید از علاقه‌تان پول در بیاورید؟ از شروع کردن می‌ترسید؟ از درآمد کنونی‌تان راضی نیستید؟ دیدن سخنرانی زیر به شما کمک می‌کنه: بهترین فرصت‌های پولسازی ; سخنرانی ارل نایتینگل

 

» ناقص نباشید

اگر زندگی شما در تلاقی مثلاً علاقه یا توانایی یا علاقه و ثروت یا نیاز جهان و علاقه و … باشد، به نوعی می‌شود گفت ایکیگای شما هنوز به حد نهایت خودش نرسیده است و باید بیشتر به خودشناسی بپردازید.

دکتر مصطفی ملکی، فیلسوف ایرانی در این مورد نکته جالبی دارد. او می‌گوید کارهایی که در زندگی می‌کنید سه مدل هستند:

درآمد: در این‌جا با شغل روبه‌رو هستیم که باعث می‌شوند تا برای گذران زندگی‌تان پول کافی به دست بیاورید.

سرگرمی و تفریح: کارهایی که وقتی اوقات فراغت‌تان می‌رسد، با کمال میل و خوشحالی زیاد به سمت‌شان می‌روید؛ البته درآمدی برای شما ندارند و صرفاً سرخوشی دارند. اگر کاری در این حیطه به خاطر درآمد انجام شود، دیگر از حوزه سرگرمی خارج می‌شود.

رایگان‌بخشی: شما از دنیا و اطرافیان بسیار دریافت کرده‌اید و باید بخشی از توان و درآمد و زمان خود را صرف کنید تا به دنیای اطراف خودتان، چیزی ببخشید؛ حالا هر چیزی که می‌توانید.

 

» ایکیگای؛ نهایت یک ذهن ثروتمند

ملکیان اشاره می‌کند زندگی شما به خوشی و تعادل نخواهد رسید مگر این‌که هر سه این موارد در آن وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد ایکیگای نقطه‌ای متعالی‌تر از این نگاه و نظر است؛ جایی که در نهایت رضایت از خودتان و زندگی‌تان هستید.

در واقع ایکیگای، اوج ذهنیت یک ذهن ثروتمند است؛ ذهنی که با «یا» زندگی نمی‌کند و با «وَ» زندگی می‌کند. ذهنی که نمی‌گوید علاقه یا ثروت؛ بلکه می‌گوید کدام علاقه ایجاد ثروت می‌کند. نمی‌گوید توانایی یا نیاز جهان؟ دنبال توانایی‌هایی است که به نیاز جهان هم ربط داشته باشد. ذهنی که همه این چهار مورد را در کنار هم می‌نشاند و دارنده‌اش را، غنی‌ترین و ثروتمندترین فرد واقعی جهان می‌کند.


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید، خواندن مقاله‌های زیر را هم می‌تواند برای شما مفید باشه:

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    ممنون از شما، مطلب جالبی بود و باعث ایجاد انرژی در من شد

  2. کاربر سوخت جت dr.r می‌گوید

    کتاب ایکیگای،فکر کنم یه کتاب شعر ژاپنی باشه که شدیدا پرفروش شده، به نوعی این کتاب درراستای، ایجاد آرامش ذهنی برای افراد ایجاد شده.

  3. کاربر سوخت جت چد می‌گوید

    ندیدم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**