با انجام این کار روح تان را چروک نکنید و همیشه شاداب باشید

چون روح هم مانند لباس چروک میشود...

لطفا صادقانه به سوالات زیر پاسخ دهید :

  • دلتان می خواهد آرامش داشته باشید؟
  • از دنیا لذت بیش تری ببرید؟
  • تنش از زندگی تان دور شود؟  
  • آدم های بیشتری با شما در ارتباط باشند؟
  • از این که آدم های زندگی تان شما را تنها می گذارند خسته شده اید؟
  • زندگی تان پر از  استرس است؟

شاید شما در حال چروک کردن روحتان هستید و خبر ندارید ! 

بله، این حقیقت دارد، روح هم ممکن است چروک شود. من قصد ندارم درباره ی کینه، دشمنی و انتقام صحبت کنم؛ این عادت ها هم بسیار بد هستند و آسیب های زیادی به خود شخص و اطرافیانش می زنند، اما موضوع مورد بحث مقاله چیز دیگریست.

موقعیتی را تصور کنید که در کنار والدین تان زندگی می کنید؛
پدر شما عادت دارد بدون در زدن وارد اتاق شما شود و این کار همیشگی اوست. شاید سال هاست تلاش می کنید تا این عادت پدرتان را تغییر دهید و گاهی با او در مورد مزایای در زدن صحبت می کنید، مستقیم یا غیر مستقیم از او درخواست می کنید این کار را انجام دهد، یا مقابله به مثل می کنید و بدون در زدن وارد اتاق او می شوید تا او را از بدی کارش آگاه سازید.

گاهی لحن تان عصبانیست و گاهی آرام با او در این مورد صحبت می کنید. اما در بیش تر موارد تلاش شما با شکست مواجه می شود. چون تغییر رفتار هر کسی حاصل تغییر از درون اوست.

در بسیاری از موارد آدم ها به عادت هایشان پایبندند و این کارها را بد نمی دانند؛ در این میان فقط شما حرص و جوش خورده اید و دود آن به چشم خودتان رفته است.

اعصابتان بهم می ریزد، ممکن است با پدرتان حرف تان شود، محیط خانه پر از تنش می شود، مادرتان از شما به خاطر کوتاه نیامدن تان گلایه می کند و… اما اگر سعی کنید دست از تلاش برای تغییر پدرتان بردارید و واکنش خود را عوض کنید، آرامش دوباره مهمان خانه تان خواهد شد.

نورمن وینسنت پیل میگوید
«افکار خود را تغییر بده، بعد دنیا را تغییر خواهی داد.»

اشتباه بیشتر ما این است که با تمام قدرت تلاش می کنیم دیگران را تغییر بدهیم، طرح و نقشه می ریزیم و به جای این که آینه دستمان بگیریم، دائما با ذره بین سر و کار داریم. این کار بیشتر از همه باعث صدمه زدن به خودمان می شود و این دقیقا همان چروک شدن روح است که ما از آن بی خبریم.

روحمان با هر تلاش بیهوده ما برای تغییر دیگران چروک و چروک تر می شود، چون تنش های زیادی را برای انجام این کار تحمل می کند. چروک روح هم مثل چروک صورت بد و آزادهنده است و ما نباید نسبت به آن بی توجه باشیم.

خیلی ها تا آخر عمر متوجه این تلاش اشتباه شان نمی شوند و لطمه ی بدی به روحشان می زنند.

مقالات زیادی در سایت های مختلف درباره ی چروک نشدن صورت صحبت کرده اند و راهکارهایی ارائه داده اند، این بار من می خواهیم برایتان نسخه ی عملی و کاربردی برای چروک نشدن روح را  تجویز کنیم :

چند راهکار ساده و کاربردی؛

» آدم ها را همان گونه که هستند بپذیرید و انرژی تان را صرف تغییر دیگران نکنید تا به آرامش برسید. یادتان باشد آدم ها تا خودشان نخواهند تغییر ناپذیرند.

» نگاهی به درونتان بیاندازید. اگر می خواهید ذره بین به دست بگیرید اشکالی ندارد اما با آن به درون خودتان نگاه کنید. چه افکار یا رفتاری در وجودتان هست که باید تغییر کند. بیایید به جای این که دنیا را فرش کنیم، کفش هایمان را بپوشیم.

» واکنش های تان را در برابر رفتارهایی که دوست ندارید، بررسی کنید. اگر از واکنش های قبلی تان چیزی جز تنش عایدتان نشده، واکنشی جدید جایگزین آن کنید. گاهی تغییر یک واکنش باعث عوض شدن اوضاع می شود و قبلا در مقاله «داستان تان را عوض کنید، زندگی تان عوض میشود» خواندید.

» وقتی حساسیت زیادی روی رفتار خاص شخص مقابل دارید و همیشه مقابله به مثل می کنید یا داد بی داد راه می اندازید و فضا را تنش آلود می کنید، آن شخص نه تنها متوجه ایراد احتمالی رفتارش نمی شود، بلکه در مقابلتان گارد می گیرد. گاهی سکوت هم چاره ساز است. بررسی کنید ببینید در این موقعیت و در برخورد با آن شخص خاص کدام استراتژی جواب می دهد : سکوت یا انجام واکنش جدید؟ همان را اجرا کنید.

سورن کی‌یرکگور

» همیشه به دنبال تغییرات مثبت در وجود خودتان باشید. شاید شما هم رفتارهای آزاردهنده ای دارید که باعث اذیت دیگران می شود و یا حتی آن ها تلاش می کنند رفتار شما را تغییر دهند. اگر دیگران سعی در تغییر شما دارند و خودتان هم متوجه بدی رفتارتان شده اید، لجبازی را کنار بگذارید و دست به کار شوید.

نه تنها چیزی از ارزش وجودی تان کم نمی شود بلکه با تغییرات مثبت دریچه های جدید به رویتان گشوده می شود.

در پایان توجه شما را به این جمله ی زیبا از گوته جلب می کنم و امیدوارم همه ی ما ذره بین را برای جستجوی عیب های دیگران کنار بگذاریم و آینه به دست به دنبال تغییر و تحول خود باشیم. یا بهتر است بگویم عکاس شویم اما سوژه ی مورد علاقه مان برای زوم کردن و بهتر شدن، خودمان باشد.

باید پیوسته دگرگون شده، تجدید حیات کرده و جوان گردیم،
در غیر این صورت، متعصب و سخت می شویم.
ــــ گوته

در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    این جور مقاله که بهمون میگه باید حواسمون به خودمون باشه خیلی خوبه قشنگ یه تلنگر برای دادم

  2. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    واقعا باید حواسمون به روح و روان مون باشه چون مهمترین بخش از ما هستند

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**