بهترین روش تبدیل آرزو به هدف برای آن‌هایی که نمی‌خواهند فقط خیال‌بافی کنند

همه‌ می‌دانیم که اگر در زندگی خود شور و اشتیاق داشته باشیم، یعنی نشانه‌های یک زندگی موفق و امیدوار کننده را دارا هستیم. اما وقتی خواسته‌ای در ذهن داریم و آن را در صدر اولویت‌های زندگی خود قرار می‌دهیم، یعنی دارای زندگی معناداری هستیم. ارزشمند بودن یک هدف را می‌توان در این شعر زیبا جست:

کین طلب در تو گروگان خداست  زانک هر طالب به مطلوبی سزاست

جهد کن تا این طلب افزون شود  /  تا دلت زین چاه تن بیرون شود

مولوی – دفتر پنجم

وقتی هدفی و یا خواسته‌ای ارزشمند داریم برای رسیدن به آن به ابزارهایی چون دانش، مهارت و کوشش متوسل می‌شویم. هدف داشتن، مسیر زندگی ما را در یک خط منظم و حساب شده قرار می‌دهد و فواید بسیار زیادی را برایمان به ارمغان می‌آورد که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

  • به تفکر و فعالیت‌های ما جهت می‌دهد.
  • منجر به ایجاد هیجانات و تحرک در زندگی می‌گردد.
  • باعث می‌شود تا قدر وقت و زمان خود را بدانیم و برای مدیریت آن برنامه‌ریزی کنیم.
  • رضایت و اعتماد به نفس را در ما ایجاد می‌کند. زیرا این حس را منتقل می‌کند که انسان مفیدی هستیم و همین مفید بودن، هم ردیف شادی درونی برای افراد است.
  • تصویری روشن‌تر از آینده را به فرد می‌دهد، این کمک می‌کند از سردرگمی‌های اضافی دوری گردد.
  • نیرویی عجیب به فرد می‌دهد تا باعث شود هر روز صبح به خاطر هدف ارزشمندش از خواب برخیزد و شب‌ها به خاطر تلاشی که در روز برای آن کرده، احساس رضایت درونی از خود داشته باشد.
  • هدف هر کسی بخشی از هدف‌های جامعه هم محسوب می‌شود؛ به معنای دیگر رشد و تعالی فرد و جامعه را به دنبال دارد. جامعه‌ای که افرادش در آن برای اهداف فوق‌العاده تلاش می‌کند، قطعاً سالم و شاد خواهد بود.
  • داشتن هدف، کلیدی برای رسیدن به آرزوهاست.

زندگی وقتی معنا پیدا می‌کند که ما برای آن هدف داشته باشیم. وقتی هدف داریم به دنبال راهی برای دستیابی به آن هستیم و این باعث می‌شود افراد از انزوای فردی و عمومی بیرون بیایند و امیدوارتر از فردی باشند که هدفی ندارد. از طریق داشتن هدف می‌توانیم به زندگی شخصی و عمومی خود سروسامان بدهیم.

شاید برایتان عجیب باشد اما برخی از افراد توانایی ایجاد اهداف را برای خود ندارند. برای اینکه هدفی داشته باشید که به زندگی شما معنا و مفهومی متفاوت از قبل دهد باید ببینید که به چه چیزی علاقه‌مند هستید، یا به عبارت دیگر ببینید که شدیداً آن را می‌خواهید؛ (اگر این کار برایتان سخت است می‌توانید از فرمول ریچارد لیدر در این مقاله استفاده کنید)

مادی یا معنوی بودن اهداف سلیقه‌ای است. مهم این است که اولویت علاقه‌مندی خود را مشخص کنید.

 ـــ قوانین هدف گذاری ـــ

قدم اول | فایده‌ی آرزوی خود را بیان کنید

اگر شما فردی دانا باشید، بنابراین هرگز کاری را انجام نمی‌دهید که برایتان سودی ندارد. هر آرزویی که دارید آن را به خوبی بررسی کنید. لیستی تهیه کرده و علت مفید بودن آن را بیان کنید. ببینید آیا به دست آوردن آن برایتان سودی خواهد داشت یا خیر؟

قدم دوم | رویدادی کردن آرزو

اگر شما آرزویی دارید باید سعی کنید که آن را به صورت رویدادهایی مجزا درآورید و بیان کنید. به خودتان بگویید به عنوان مثال« من 20 کیلو از وزن خود را کم خواهم کرد».

قدم سوم |‌ علم و دانش مورد نظر برای رسیدن به خواسته‌ی خود را مورد بررسی قرار دهید

اگر شما خواهان تحصیل در انگلستان هستید بنابراین مهم‌ترین علمی که به آن نیاز دارید تسلط کامل در زبان انگلیسی است.
(حرف از زبان انگلیسی شد می‌توانید با روش پیشنهاد شد در این مقاله هر ماه یک زبان جدید یاد بیگرید)

قدم چهارم |‌ موانع را بررسی کنید

دقت داشته باشید همیشه مسیر دستیابی به اهداف هموار نیستند، بنابراین هنگام نوشتن اهداف باید واقع بین بود و همه‌ی جوانب را باید در نظر گرفت. نگران نباشید نوشتن موانع شما را از رسیدن به هدف دور نخواهد کرد، بلکه شما را آگاه‌تر خواهد کرد تا در حین طی طریق دچار شک و ناامیدی نشوید.

به عنوان مثال: تحصیل در کشور انگلستان نیازمند آشنایی با زبان، فرهنگ، دین، هزینه‌ها و … می‌باشد.آگاهی از تمامی یا قسمتی از موانع باعث می‌شود تا شما با خرد بیشتری به هدف خود نگاه کنید و مقتدارنه‌تر برای از بین بردن موانع اقدام کنید. دقت داشته باشد در رفع سد راه‌ها نباید عجله به خرج داد، صبر در اینجا بسیار کمک کننده‌ی شما خواهد بود. (اگر آدم عجولی هستید توصیه می‌کنم این مقاله را در مورد صبر حتما بخوانید تا دیدگاه‌تان به کلی عوض شود)

[bs-quote quote=”با غلبه بر تمام موانع و مزاحمت ها، می توانید به طور مستمر به هدف یا مقصد تعیین شده خود برسید.
” style=”default” align=”center” color=”#424242″ author_name=” کریستف کلمب” author_job=”دریانورد و کاشف معروف قاره آمریکا” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/کریستف-کلمب.jpg”][/bs-quote]

 

قدم پنجم | منابعی که به شما کمک می‌کند را مشخص کنید

مسئولیت هر هدفی با شخصی است که آن را انتخاب کرده است. اما شما می‌توانید منابع مورد نیاز را پیدا کرده و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

به عنوان مثال برای تحصیل در انگلستان می‌تواند به سفارت انگلستان رفته و اطلاعات مفیدی را به دست آورید. حتی از کسانی که قبلاً راهی که شما انتخاب کرده‌اید را طی کرده‌اند کمک بخواهید و با آن‌ها صحبت کنید. انسان عاقل همیشه در هر کاری مشورت را جزو اولویت‌های مهم زندگی خود قرار می‌دهد، آگاهی از تجربیات دیگران باعث می‌شود تا شما درصد خطاهای خود را در طی طریق به صفر نزدیک کنید.

قدم ششم | تاریخ رسیدن به هدف را مشخص کنید

این کار بسیار به شما انگیزه می‌دهد. برای هدف خود زمان و تاریخ مشخص کنید. به خودتان بگویید در تاریخ 10/10/1400 من در دانشگاه آکسفورد به تحصیل مشغول خواهم شد. این کار به شما دورنگاری از آینده و اشتیاق فراوانی را خواهد داد، همچنین شما با انجام این کار از قانون جذب نیز استفاده کرده‌اید. (اگر به قانون جذب باور ندارید پس اشتباه از آن متوجه  شده‌اید راهنمای کامل‌تر قانون جذب و رفع اتهامات را در این مقاله بخوانید)

قدم هفتم | برای کار خود نقشه تهیه کنید

رسیدن به هر هدفی و خواسته‌ای نیازمند داشتن یک نقشه است. شما اگر به دنبال گنج باشید باید نقشه‌ی مکان آن را داشته باشید تا بتوانید به آن برسید. اهداف حکم گنج را دارد و نقشه، راه‌های دستیابی به آن هدف است. نقشه‌ی شما همان ریز اقدامات است که باید در طی طریق خود از آن استفاده کنید.

این ریز اقدامات باید به گونه‌ای باشد که شما بتوانید آن را اجرا کنید، از به کار بردن برنامه‌هایی که اجرایش برایتان مشکل است، خودداری کنید. اگر خواسته‌ی شما تحصیل در چین است بنابراین شما باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • برای کسب اطلاعات لازم چه وقت و چگونه با دانشگاه مورد نظر خود در انگلستان ارتباط برقرار کنید؟
  • مخارج کل تحصیل در دانشگاه مورد نظر و کشور مورد نظر شما چقدر است؟ در عین حال باید نوسانات اقتصادی کشور مورد نظر خود را نیز مورد بررسی قرار دهید.
  • چه نمره‌هایی باید برای قبولی به دست آورید؟
  • چگونه و در کجا باید سکونت کنید؟
  • اگر لازم باشد در آن کشور کار کنید؟ چگونه باید آن را به عنوان یک فرد خارجی انجام دهید؟
  • و…

باید بدانید که هدف‌سازی به عنوان یک مهارت بسیار کارساز در مراحل مختلف زندگی به کمک شما خواهد آمد. گاهی اوقات ما اهداف مختلف و بسیار سودمند را در ذهن خود داریم اما راه دستیابی به آن را نمی‌دانیم و این ما را گمراه می‌کند و باعث می‌شود یا از هدف خود دور شویم و یا اینکه به آن نرسیم. در صورتی که شما فردی پیروزی طلب هستید، قطعاً هدفی که انتخاب کرده‌اید را با برنامه‌ریزی دقیق به دست خواهید آورد.

و راهنمای کامل تبدیل اهداف به رویاها را در سری مقاله‌‌ی تبدیل رویاها به واقعیت بخوانید. اینجا کلیک کنید.

یادمان باشد…


در همین زمینه بخوانید:

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    سلام من با این چند نقطه بسیار قانع شدم فقط تنها چیزی که ذهن من را درگیر خود میکنه اینه که در راه رسیدن به هدف خیلی وقتها موانعی پیش میاد که کلآ برنامه ها رو به هم می‌زند مثلا اینکه آنطور که انتظار می‌رفت برنامه مالی هدف جور بشه نمیشه آنوقت چیکا باید کرد

  2. کاربر سوخت جت اس می‌گوید

    باتشکر زیاد مطلب فوق العاده بود . همگی تان درپناه حق باشید با این خدمات نیک تان .

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      با سلام.
      سپاسگزارم از نظر ارزشمند شما.
      پایدار باشید.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**