فرهنگ کار در ایران چطور تعریف میشود و چرا شما به آن نیاز دارید؟

البته اگر میخواهید سریع تر پیشرفت کنید...

آیا میدانستید بسیاری از کارآفرینان فرهیخته شرق (و حتی غرب) موفق شده‌اند که «فرهنگ کار» را به سطحی بالاتر ارتقا بدهند؟ شاید بپرسید ‘خب این یعنی چه؟’ یعنی کار کردن را به‌عنوان یک کار سخت و رنج‌آور و … کنار گذاشته‌اند و آن را به‌عنوان یک امر خوشایند که موجبات توسعه فردی و اجتماعی ما و جامعه‌مان می‌شود، جا انداخته‌اند.

وقتی شما چنین نگاه مقدسی به کار داشته باشید، آن‌وقت با جدیت بیشتری کار خواهید کرد.
البته یک نکته را در این میانه نباید فراموش کرد؛ به قول کیم وو چونگ، پیش‌فرض این قضیه آن است که کارمان را به‌شدت دوست داشته باشیم؛ وگرنه کاملاً برعکس می‌شود.

بگذریم…
در ایران امروز ما، متأسفانه فرهنگ کار چندان جالب نیست !
جوان‌ترها مدام دنبال کارهایی هستند که زحمت کمتر، پول سریع‌تر و موقعیت بهتر برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

به قول علامه محمدتقی جعفری، اندیشمند بزرگ ایرانی، بزرگ‌ترین آفت اخلاقی جوامع نیز آن است که «افراد بخواهند بدون زحمت و تلاش، به نتیجه برسند.»

پس نتیجه می‌گیریم که، فرهنگ کار در ایران واقعاً مظلوم واقع شده است و به همین نسبت، جوان‌ترها و حتی مسن‌ترها، کمتر دل به کار می‌دهند و درنتیجه، کارها به سرانجامی که باید، نمی‌رسند.

ما به شما می‌گوییم که باید کارتان را دوست داشته باشید و قبلا هم در مقالات متعددی خواندید که چطور شغل مورد علاقه تان را پیدا کنید و یا اصلا چطور تفریح تان را به کارتان تبدیل کنید؛ شما وقتی‌که کارتان را دوست داشته باشید، آن‌وقت است که برایش اهمیت قائل شده و با جدیت آن را انجام خواهید داد.

باید فرهنگ کار را نزد خودتان، بازخوانی کرده و اگر اشکالی دارد، آن‌ها را رفع کنید.

نکته بعدتر و مهم‌تر این است که علاقه، باعث اتفاقات شگفت‌انگیزی می‌شود. بسیاری از کارآفرینان صرفاً به‌واسطه علاقه‌ای که داشته‌اند، موفق شده‌اند؛ با این‌که چشم‌انداز و افقی هم نداشته‌اند و فقط مشغول انجام کارهایی بوده اند که به شدت به آن کارها علاقه داشتند.

علاقه، اشتیاق و انضباط و اطلاعات و افق لازم را برای شما به وجود خواهد آورد؛ پس باید که هم برای کارتان اهمیت و ارزش قائل باشید، هم علاقه‌مند به آن باشید.

چگونه فرهنگ کار را در خودمان توسعه دهیم؟

اولین و مهم ترین دلیلی که ما به شما می‌گوییم این است که
باید کارتان را دوست داشته باشید

  1. چون شرف اخلاقی دارد

شما اگر کار نکنید، مستقل نخواهید بود. اگر مستقل نباشید، نمی‌توانید زندگی اخلاقی سالمی داشته باشید. شرط زندگی اخلاقی سالم، این است که مستقل باشید؛ اگر مستقل نباشید، مدام زیر نظر و نگاه و كنترل دیگران خواهید بود.

درنتیجه شجاعتی در شما وجود نخواهد داشت.
درنتیجه شما یک انسان زبون و خوار خواهید بود. دوست دارید این‌طوری شوید؟

 

  1. چون شرف اجتماعی دارد

ما در میان ساخته‌ها و خدماتی که دیگران به ما ارائه می‌دهند داریم زندگی می‌کنیم و روزگار می‌گذرانیم.
پس چرا ما هم یکی از چرخ‌های این جامعه را نچرخانیم؟ اگر کار نکنیم، یعنی که دیگران دارند کار می‌کنند و ما بیکار و بی عار داریم می‌چرخیم. این، اصلاً اتفاق جالبی نیست؛ يك جورهايي، مي‌شويم انگل جامعه… !

 

  1. چون شرف روانی دارد

اگر کار کنید و دست‌تان توی جیب خودتان باشید، عزت‌نفس خواهید داشت.
اگر کار نکنید یا ناقص کار کنید، عزت‌نفس شما به‌واسطه نقد و نظر منفی دیگران، از بین خواهد رفت. به نظر شما انسان‌هایی که خوب کار می‌کنند و خوب پیشرفت می‌کنند و خوب درآمد دارند عزت‌نفس بیشتری دارند یا کسانی که این‌ها را ندارند؟

 

  1. چون شرف خانوادگی دارد

لابد شما هم حکایت پدرهایی که اهل کار جدی نیستند را شنیده‌اید. اساساً مردهایی که سرشان شلوغ‌تر است و بیشتر درآمد و پیشرفت و کار دارند، نزد خانواده‌های خود مهم‌تر و دوست‌داشتنی‌تر هستند.

مردهایی که بیشتر در خانواده هستند، غالباً از نگاه خانواده ارزش خودشان را از دست می‌دهند. البته این امر مغایرتی با وقت گذاشتن برای خانواده ندارد.

 

  1. چون شرف چشم‌اندازي دارد

شاید کار امروزتان را دوست نداشته باشید؛ اما برای رسیدن به کارهای بهتری که دوستشان دارید، باید از پله کارهایی که دوست ندارید، عبور کنید. کسی با نشستن و منتظر ماندن، به کارها و موقعیت‌ها و آینده‌ای که دوستش دارد، نرسیده است. شما فکر می‌کنید تافته جدا بافته هستید؟

 

  1. شرف سرگرمي دارد

چه كسي گفته كه سرگرمي بد است؟ اتفاقاً اگر نباشد، انسان‌ها سريع از كار مي‌افتند.
سرگرمي‌ها، نقش روغن را براي دستگاه‌ها و ماشين‌ها دارند؛ بايد باشند، چون دستگاه‌ها و ماشين‌ها زنگ خواهند زد. كار، مي‌تواند يك سرگرمي تمام‌عيار باشد.

مگر خيلي‌ها نيستند كه با سرگرمي‌هايشان كه تبديل به كار شده‌اند، كلي درآمد و شوق و ذوق براي خودشان مي‌آفرينند؟

کلام آخر؛
مي‌بينيد؟ بياييد از امروز به بعد، به فرهنگ كار توهين نكنيم و نگاهي مقدس به آن داشته باشيم؛ اين براي همه ما بهتر است.

 

در همین زمینه توصیه میکنیم مقاله های زیر را حتما بخوانید :

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت oji می‌گوید

    به نظرم اگر کم و بیش فرهنگ کاری هم تو ایران باشه خیلی از ماها خودمون بهش تن نمیدیم

  2. کاربر سوخت جت ند می‌گوید

    من هنوز نمیتونم قبول کنم که فرهنگ کاری درستی تو ایران وجود داره

  3. کاربر سوخت جت aren می‌گوید

    مقاله خیلی مفیدی بود
    باتشکر از شما

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**