چگونه مانند یک رهبر قدرتمند شجاعت را در دیگران تقویت کنیم؟

هیچ انسان ضعیفی در این کره‌ی خاکی وجود ندارد. تنها بعضی انسان‌ها به اندازه‌ی کافی شجاعت ندارند. اگر رییس یک گروه یا پدر یا مادر و یا یک رهبر هستید با تقویت شجاعت در دیگران کاری کنید که تمام انسان‌های دورتان هر کار لازمی را در زمان خود انجام دهند و از بیان عقایدشان نترسند و از اینکه بهترین خودشان باشند ابهامی نداشته باشند.

در این مقاله یاد خواهید گرفت:

چطور به عنوان یک پدر و مادر شجاعت را در بچه‌هایمان تقویت کنیم؟

چطور به عنوان یک مدیر کاری کنیم که کارمندانمان همیشه بهترین خودشان باشند؟

چطور مانند یک رهبر قدرت‌مند به پیروان‌مان توانایی انجام هر کاری را  بدهیم؟

 

اشتباه نکنید. شجاعت با پرخاشگری، تنبیه، بی‌ادبی، تقلب، شکار کردن، جیغ کشیدن، نیرنگ، ناله‌جویی، تهدید کردن یا ایراد گرفتن و نیز دست کم گرفتن قدرت دیگران و رسیدن به خواسته‌ی خودمان در اثر تلاش دیگران نیست.

 

با شجاعت بودن به معنای رویارویی با خطرها و به دست آوردن چیزی است که شخص می‌خواهد. تقویت شجاعت، فرد را قادر می‌سازد که افکار، احساسات و عقاید خود را به طور مناسب، مستقیم، صادقانه و بدون بی‌احترامی به حقوق دیگران بیان کند.

1 – برای اینکه شجاعت را در افراد تقویت کنید، ابتدا باید آن‌ها را با حقوق اساسی انسانی آشنا کنید تا در کنار این حقوق، مسئولیت‌هایی را نیز بپذیرند. از جمله‌ی این حقوق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ما حق داریم که دیگران به شیوه‌ی محترمانه با ما رفتار کنند. در مقابل، مسئولیت ما نیز این است که با دیگران رفتاری محترمانه داشته باشیم.
  • ما حق داریم نظرمان را تغییر دهیم و در مقابل، به دیگران اجازه دهیم تا نظر و عقیده‌ی خود را عوض کنند.
  • ما حق داریم احساسات خود را بیان کنیم و در مقابل، به احساسات دیگران توجه نشان دهیم.
  • ما حق داریم درخواست نامعقول دیگران را بدون احساس گناه رد کنیم و در مقابل، مسئولیت داریم که به دیگران اجازه دهیم که شجاع و مؤدبانه درخواست نامعقول ما را رد کنند.

اگر خود را صاحب این حقوق نمی‌دانید، به این معناست که در قبال شرایط و رویدادها، به طور منفعل واکنش نشان می‌دهید و خشم و احساس خشم و آسیب زیادی می‌کنید.

2- رفتارهای ابراز وجود به معنای رفتارهای پرخاشگرانه نیست. رفتار پرخاشگرانه عبارت است از ایستادگی سرسختانه برای مطالبه‌ی حقوق خود و ابراز عقاید و احساسات خود به شیوه‌ی نامناسب که باعث زیر پا گذاشتن حقوق دیگران می‌شود ولی در رفتار شجاعانه، ما ضمن احترام گذاشتن به خواسته‌ها و احساسات دیگران، عقیده و احساس خود را بیان می‌کنیم.

3- به افراد بیاموزیم وقتی کسی از آن‌ها انتقاد می‌کند و می‌دانند صد در صد حق با اوست، باید بدون دلیل‌تراشی آن را بپذیرند، این رفتار باعث ایجاد رابطه‌ی بهتر با طرف مقابل می‌شود.

4- از فردی که به شکلی کلی یا مبهم از شما انتقاد کرده است، بخواهید منظور خود را صریح و روشن بیان کند.

5- افراد را تشویق کنید تا ابتدا کارهای بزرگ را به اجزای کوچک و قابل انجام تبدیل کنند (اگر خودتان هم بلد نیستید این کار را انجام دهید این مقاله را بخوانید) ؛ سپس، برای به اتمام رساندن امور تا حد ممکن تلاش کنید.

6- احساسات مختلف مثل خشم، شادی، تنفر،عصبانیت، محبت، عشق و تعجب را به افراد آموزش دهید. بسیاری از افراد این احساسات را به طور دقیق نمی‌شناسد. به آنان کمک کنید که این احساسات را در خود شناسایی کنند و شیوه‌های مقابله با آن‌ها را نیز به آنان آموزش دهید.

7- به افراد آموزش دهید که توانایی در میان گذاشتن احساسات خود با دیگران و گوش دادن به احساسات آنان نوعی ابراز وجود کردن است. به آن‌ها کمک کنید که این توانایی را در روابطشان به کار گیرند.

8- در ارتباط با افراد از پیام‌های منفی کلامی و غیر کلامی استفاده نکنید، مثلاً«بی‌عرضه، هیچ کاری از تو برنمی‌آید»، «نپرس چرا؟فقط کاری را که گفتند بکن»و…

از جمله خصوصیات پیام‌های کلامی منفی آن است که اغلب با واژه‌هایی مثل«نکن» یا «نمی‌توانی» شروع می‌شوند. افرادی که پیام‌هایی در چارچوب منفی دریافت می‌کنند، در حقیقت می‌آموزند که به خود اطمینان نداشته باشد و آنچه را که عمیقاً می‌خواهد، انجام ندهد.

فردی که انبوه پیام‌های« تو نمی‌توانی» را دریافت می‌کند، فکر کردن را کنار می‌گذارد و حس می‌کند نمی‌تواند خودش باشد یا چیزی را تجربه کند؛ در نتیجه، نمی‌تواند در محیط‌های مختلف فعالانه عمل کند.

9- تمرینات آرمیدگی از جمله آرامش تنفسی و بدنی را به افراد آموزش دهید. ساده‌ترین شیوه‌ی آرمیدگی، آگاهی از نحوه‌ی تنفس است. برای افراد توضیح دهید هنگامی که ما در وضع استرس‌زا هستیم، احتمال دارد که نفس را حبس کرده و بریده بریده نفس بکشیم. همین موضوع به ایجاد تنش در سایر اعضای بدن منجر می‌شود. به علاوه سبب می‌گردد که ما احساسی همراه با ناراحتی و عصبانیت در خود داشته باشیم و آن را به دیگران نیز منتقل کنیم.

ویژگی‌های غیر کلامی را به افراد آموزش دهیم.

  • هنگام صحبت کردن با دیگران به چهره‌ی آنان نگاه کنید.
  • با صدای محکم ولی بدون فریاد و تنش صحبت کنید.
  • با کلمات شمرده و واضح و با سرعتی که بیانگر اعتماد به نفس باشد، حرف بزنید.

برای راهنمایی بیشتر حتما مقاله حالت‌های موفق زبان بدن را بخوانید.

10- به افراد بیاموزید در موقعیت‌هایی که نمی‌توانند به طور مستقیم نه بگویند، از شیوه‌های غیر مستقیم استفاده کنند. این شیوه‌ها عبارت‌اند از:

  • گفتن مسائل همان گونه هست  (نه ممنونم؛ دوست ندارم)،
  • بهانه آوردن (نه ممنونم؛ عجله دارم باید بروم)،
  • طفره رفتن (نه ممنونم؛ حالا نه، شاید بعداً)،
  • عوض کردن موضوع (نه بگویید و سپس از موضوع دیگری حرف بزنید)،
  • تکرار کردن (نه خیلی ممنونم؛ اصلاً علاقه‌ای ندارم)،
  • دور شدن (بگویید نه و بروید)،
  • اجتناب از موقعیت (به موقعیتی که احتمال دارد چنین درخواست‌هایی از شما بشود، وارد نشوید).

هر رویایی که دارید قطعاً قابل دستیابی است. کافی است کمی شجاعت را به چاشنی موتور حرکت خود به سمت اهداف اضافه کنید، تأثیر فوق‌العاده‌ی آن را خواهید دید. این کار هم طی طریق را برای شما راحت‌تر خواهد کرد و هم از در مسیر بودن جهت رسیدن به اهداف ارزشمندتان لذت خواهید برد.


در همین زمینه بخوانید:

 

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**