تلقین استراتژیک چیست؟

تلقین استراتژیک ,توانایی خارج کردن سریع افکارمان و انتقال به ذهن دیگران است.
این توانایی برای تشخیص دادن محرک های اساسی و عصبی اشخاص است .
همینطور بررسی عواملی که باعث می شود , وقتی شخصی در موقعیتهای خاص و حساس قرار میگیرد , باید چطور و چگونه واکنشهایی را از خود بروز دهد .
و نهایتا چگونه یک شخص یا یک گروه میتوانند با بکارگیری این استراتژی افکار خاص خود را کنترل کرده و همزمان از تاثیرات مثبتش بر روی افراد دیگر نهایت استفاده را ببرند.
یکی از جذابترین علایق جوامع بشری , قضاوت وتصمیم در مورد چگونگی رفتار مناسب یا نامناسب اشخاص پیرامون , محیط زندگی خویش است.متاسفانه پژوهشهای اخیر نشان میدهد که در اکثر موارد به انجام واکنشی صحیح و مناسب در قبال طرف مقابل اهمیتی داده نمی شود.
ایده تلقین استراتژیک سالها توسط سیاستمداران و سیستمهای پیچیده نظامی مورد استفاده قرار میگرفته است. بعبارتی دیگر باید برای رقیب تفکری را ایجاد کرد که شما هیچگونه خطری را برای وی بهمراه ندارید.و برای در امان ماندن از گزند وی باید همواره به وی نزدیک بود تا براحتی بتوانید حرکاتش را پیش بینی کنید.حال توجهی خاص و زیر نظر گرفتن رقیب در این مهم دارای نقشی اساسیست.
دو هزار سال پیش , سان تزو فرمانده و استراتژیست بزرگ چینی اهمیت داشتن تفکر همانند رقیب ,توصیه های مهمی کرده است.

توجه داشته باشید امروزه جذابترین و تاثیر گذارترین شخصیتها در فیلمها و سریالهای هالیودی کسانی هستند که تفکر و حرکت رقیبان را تا حد امکان پیش بینی میکنند تا در مواجه با شرایط خاص غافلگیر نشوند.بطور مثال شخصیت ایتن هانت در ماموریت غبر ممکن و مایکل اسکوفیلد در فرار از زندان.

چهار عامل ضروری برای ایجاد تلقین استراتژیک :

– کسی تاثیر گذار خواهد بود و رقابت را خواهد برد که بداند چگونه تصمیمات بزرگ و مهمش را اجرا کند و چه موقع نه.
– بداند چگونه با نیروهای زیردست و بالادست تعامل و همکاری داشته باشد.
– بداند چگونه از تمام داشته های تئوریک و تجربی خو بطور صحیح و منطقی برای رسیدن به هدف استفاده کند .
– باید همواره آماده و منتظر شرایط غیرآماده رقیب باشد.

کسب نتیجه ای مناسب ، با آگاهی داشتن از چهار عامل بالا قابل دسترسی است. بنابراین باید گفت: اگر شما خود و رقیب را کامل بشناسید، از نتایج حاصله از رقابت نباید هراسی داشته باشید. اگر شما خود را بشناسید ولیکن رقیب را نشناسید، برای هر پیروزی که به دست می آورید از رنج یک شکست نیز بی بهره نخواهید بود. اما اگر نه خود را می شناسید و نه رقیب را، در تمام رقابتها شکست خواهید خورد.

امروزه از تلقین استراتژیک در مبحث مدیریت ریسک برای بکار گیری در تمامی امور از جمله : بازاریابی , بازرگانی , صادرات , واردات و … استفاده های بهینه ای میشود .

نویسنده : مجید نمکی نوش ابادی

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    مطلب جالبی بود و برای من تازگی داشت

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**