5 اصل زندگی ایده‌آل از جان مینارد کینز، بزرگترین مغز اقتصادی قرن بیستم

که علارغم نظریات پیچیده خودش... بسیار آسان هستند !

او را ناجی اقتصاد قرن بیستم میدانند…
دانشجوی نخبه اقتصاد بریتانیایی که نظریاتش تاثیر بسزایی بر اقتصاد دولت‌ها گذاشت و از آن به «نظریه کینزی» نیز یاد میکنند. در دوران رکود بزرگ آمریکا، نظریات کینزی در عمل اجرا شدند و دنیا شاهد روند خروج از رکود آمریکا شد.

در سال 1999 مجله تایم، چهره جان مینارد کینز را به عنوان مهم‌ترین چهره سال بر روی جلد این مجله قرار داد.

«اقتصاد امروز به جان مینارد کِینز (John Maynard Keynes) نیاز دارد…» این جمله ای بود که در اولین کنفرانس پولی 2014 بیان شد؛ واقعا یک نفر میتواند اقتصاد دنیا را متحول کند؟

البته که بـله، او اواخر قرن 19م و اوایل قرن بیستم این کار را به زیبایی انجام داد.

اگر امروزه از 10 اقتصاددان و یا علاقه مند به دنیای اقتصاد نام اقتصاددانان بزرگ را سوال کنیم، بدون شک نفر اول یا دوم نام کینز خواهد بود. او برنده جایزه نوبل اقتصاد است و توانست به عنوان مشاور ارشد اقتصادی دولت انگلیس و آمریکا تبدیل شود.

کینز کیست و
چرا اینقدر مهم است راجع بهش بدانیم؟

کینز علارغم وضعیت زندگی لوکسی که داشت، در یک خانواده متوسط به دنیا آمده بود. پدرش نوبل کینز نیز اقتصاددان مشهوری بود که از کودکی جان را با داستان های ساده اقتصاد به این حوزه علاقه مند کرده بود.

هیچکس در زمان کودکی و نوجوانی حتی تصور هم نمیکرد یک دانش آموز شاگرد اول که فقط درس میخواند و به خانه میرود مطالعه میکند بتواند یک روزی تحولی عظیم در دنیا ایجاد کند. او در سال 1902 به کالج سلطنتی کمبریج راه یافت و پس از اتمام دانشگاهش در اداره هندوستانِ وزارت دفاع انگلستان مشغول به کار شد.

در زمان جنگ جهانی اول در خزانه داری انگلیس شروع به کار کرد و بعد به عنوان ریاست هیات نمایندگی خزانه داری انگلیس در انجمن صلح پاریس، انتخاب شد؛ به همین ترتیب مدارج ترقی را طی کرد تا روزی که طی اعلامیه از نحوه دریافت غرامت جنگی از سوی دولت آلمان مورد انتقاد دولت قرار گرفت و از کارش استفاء داد.

و اما اتفاق بزرگ زمانی رخ داد که کینز کتابِ «نظریه عمومی اشتغال بهره و پول» را منتشر کرد.

یک کتابِ انقلابی که شامل راهکارهایی خارج از چارچوب تفکری اقتصاددانان آن زمان بود و کمتر کسی میتوانست پیچیدگی و نحوه کارکرد ابزارها و راه حل های پیشنهادی آنرا درک کند.

اما با توجه به سابقه درخشان کینز، نه تنها آنرا پذیرفتند، بلکه اجرا هم کردند و با حیرت نظاره گر موفقیت نظریات اقتصادی کینز برای رهایی از بحران بزرگ مالی شدند.

جان مینارد کینز؛ به عنوان یک مغز متفکر قدرتمند و دارای عقایدی سنت شکن و خارج از چارچوب شناخته میشود. اما آیا پند و آموزش هایی برای ما جهت استفاده روزانه و موفقیت شغلی دارد؟

بله، موضوع این مقاله هم دقیقا همین است…
با اینکه نظریات کیــنز یکی از دشوارترین و پیچیده ترین نظریات دنیای اقتصاد شناخته میشود، اما پر محتوا و فوق العاده کاربردی هستند.

اگر میخواهید طرزفکر یک فرد نابغه و حرفه ای را در حوزه مالی و تصمیم گیری زندگی تان داشته باشید؛ این مقاله به شدت توصیه میشود.


در همین زمینه، نوشته‌های زیر را حتما بخوانید :

9 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت fan می‌گوید

    بسیار عالی

  2. کاربر سوخت جت asin می‌گوید

    سلام
    خیلی ممنون از مقاله خوبتون.
    کینز درسته که تحول بزرگی در اقتصاد ایجاد کرد ولی نظریات اون ناقص بود و متاسفانه در اواخر دهه 70 میلادی موجب رکود شدید در اقتصاد دنیا شد ولی دول غربی و شرکاشون از این رکد درس نگرفتن و همین طور به کارشون دارن ادامه میدن… الان اوضاع اقتصادی دنیا به علت توجه افراطی به سرمایه داری و لیبرالیسم بهم خورده و راه حل این بی نظمی و نابسامانی ایجاد ساز و کار جدید و تهیه خط و مشی جدید بر اساس اصول و مبانی بیان شده در دین مبین اسلام هست.
    اصل لاضرر و لاضرار و نفی عسر و حرج از جمله این اصول اسلامی هستن که متاسفانه حتی در مملکت خخودمونم بهشون بی توجهی شده و داره میشه.

    ☆در آخر عرض باید کنم که بنده اصل ششم رو در مقاله نتونستم پیدا کنم. میشه لطفا به بنده نشوتش بدین؟☆

    1. کاربر سوخت جت Ami می‌گوید

      در دین مبین اسلام‌اقتصاد متعلق به خر عنوان شده

  3. کاربر سوخت جت بر می‌گوید

    باسلام ودرودخدمت مدیزعزیز وب سایت من یکسال شارژاکانت خریدم ولی بعضی از مطالب ویاکتاب های صوتی برام بازنمیشه متشکرم مشکلم روحل کنید.. برای مثال پدر پولدار پدرفقیر ازرابرت کیوساکی

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      سلام دوست عزیز، لطفا از طریق قسمت تماس با ما پیگیری کنید، با تشکر

  4. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    خدا قوت عالی بود . لطفا مطالب اقتصادی بیشتر بگذارید چون شاید کسی کار افرین نباشد اما در اقتصاد فعال باشد

  5. کاربر سوخت جت arab می‌گوید

    سلام.خدا قوت.ممنونم از مطالب مفید و ارزنده تون.میخاستم راهنماییم کنید من چطور متوجه بشم ک شارژم تموم شده یا ن؟

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      دوست عزیز وارد صندوق پستی تان شوید (ستون سمت راست بالای ستون) میتوانید در آنجا مشخصات شارژ سوخت جت تان (تاریخ انقضا) را ببینید

  6. کاربر سوخت جت 5995 می‌گوید

    سلام. مطالب بسیار مفید و کاربردی هستند . موفق باشید

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**