آیا افزایش خلاقیت فقط یک افسانه است؟ اگر نه، چگونه خلاق‌تر شویم؟

همه ما می دانیم خلاقیت ویژگی مثبتی است و به ما کمک می کند تا انسان موفقی شویم. در حقیقت، افراد موفق در شرایط مشابه با دیگران خلاق تر و بهتر عمل می کنند و بهره وری بیش تری دارند.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا افراد موفق از زمان تولدشان خلاق به دنیا آمدند؟
خب من فکر می کنم پاسخ این سوال واضح باشد. شاید عده کمی با هوش و خلاقیت بالا متولد شوند اما این شرایط درباره همه افراد موفق صدق نمی کند.

افزایش خلاقیت شدنی‌ست
افراد خلاق، با خلاقیت به دنیا نمی‌آیند.

 

همه ما این توانایی را داریم که با انجام بعضی کارها خلاقیت وجودمان را آشکار کرده  و خلاقانه عمل کنیم‌. هیچ کاری در این دنیا غیر ممکن نیست .غیر ممکن ها را ذهن  ما می سازد‌. پس  اگر فکر می کنید انسان خلاقی نیستید نا امید نشوید چون این طرز فکر اشتباه است.

به نظر من همه آدم ها خلاقیت نهفته ای در وجودشان دارند فقط برخی ها در طول زندگی شان تلاش نکردند آن را شکوفا کنند. پس از همین امروز تلاش کنید تا خلاقیت پنهان وجودتان را رشد داده و آشکار کنید.

گاهی اوقات ما انتخاب هایی می کنیم یا رفتاری از خود نشان می دهیم که فرصت خلاق بودن را از خودمان می گیریم . در حالی که افراد دیگر با رعایت نکات ساده ای که ما به آن ها بی توجه هستیم، نتایج بهتری به دست می آورند. راهکارهایی زیادی برای خلاق تر شدن  وجود دارد. من همیشه دوست دارم راهکاری را ارائه دهم که خودم از آن ها استفاده کردم.

این راهکارهای ساده می توانند به شما کمک کنند تا خلاق تر شوید و به نتایج بهتری دست پیدا کنید:

راهکار اول برای افزایش خلاقیت
» باید از منطقه راحتی‌تان خارج شوید.

شاید شما هم شنیده باشید که شرایط راحت و منطقه امن دشمن خلاقیت است. اجازه دهید منظورم را واضح تر بیان کنم؛ شما وقتی خود را در منطقه امن و راحت قرار می دهید هیچ تلاشی برای یادگیری و پیشرفت نمی کنید، در مورد هیچ موضوع جدیدی کنجکاو نمی شوید و مایل نیستید ریسک کنید. در نتیجه شما نه تنها نمی توانید خلاق تر شوید بلکه پیشرفت هم نخواهید کرد.

[bs-quote quote=”اگر قدرت خطر پذیری در کارهای معمولی را ندارید، باید خودتان را برای معمولی بودن آماده کنید.” style=”style-2″ align=”center” color=”#1e1e1e” author_name=”جیم ران” author_job=”کارآفرین و سخنرانی بزرگ آمریکایی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/08/جیم-ران-2.jpg”][/bs-quote]

 

پیشنهاد من به شما این است تا حدودی مثل یک کودک رفتار کنید و به کنجکاوی هایتان اجازه بروز و خودنمایی دهید.

من خودم عاشق دنیای کودکان هستم. ریسک پذیری و کنجکاوی که در بچه ها وجود دارد می تواند الگوی ما بزرگترها باشد. آن ها به تمام مسائل با یک دید کنجکاوانه و جالب نگاه می کنند و از کنار هیچ موضوعی به سادگی رد نمی شوند.
» در این باره این مقاله را حتما بخوانید: کودک درون شما پاسخ همه سوالات مهم زندگی را میداند، چرا ازش نمیپرسید؟

شما هم باید ترس و راحتی را رها کنید و به دنبال تجربه های جدید بروید.  ذهن تان را محدود نگه ندارید و مثل یک کودک بازیگوش به خودتان فرصت زندگی و تجربه های جدید بدهید. وقتی با شرایط جدیدی رو به رو شدید، سریع عقب نکشید.

بلکه سعی کنید اطلاعات تان را در مورد شرایط افزایش دهید و خودتان را در دل ماجرا بیاندازید. همچنین سفر کردن نیز به شما کمک می کند دنیا را بیش تر و بهتر بشناسید و از دریچه جدید به دنیا نگاه کنید.
این نکته را فراموش نکنید که افراد خلاق و موفق ترجیح می دهند خودشان را در شرایط متفاوت و  سخت قرار دهند و با چالش های زندگی رو به رو شوند. هر چه قدر تجربه و آگاهی شما زیادتر باشد، بهتر و خلاقانه تر می توانید عمل کنید.

راهکار دوم »‌ به سراغ حل معما  بروید.

شاید شما از آن دسته آدم هایی هستید که فکر می کنید حل معما و بازی های ذهنی فقط برای پرورش خلاقیت و بالا بردن قدرت ذهنی کودکان است و به درد شما نمی خورد. با توجه به تجربه شخصی که به دست آوردم می توانم با قاطعیت بگویم اشتباه می کنید.

من از چند ماه پیش عضو یک کانال حل معما شدم. هر روز صبح یک معمای جدید در این کانال قرار می دهند و جواب معما را شب اعلام می کنند. روزهای اول  من نمی توانستم هیچ کدام از معماها را درست حل کنم و وقتی جواب ها را می دیدم تعجب می کردم. چون پاسخ خیلی ساده بود فقط کمی نیاز به خلاقیت و تفکر داشت.

بعد از گذشت چند هفته اولین معما را به درستی جواب دادم.   در حال حاضر احساس می کنم ذهنم بسیار خلاق و مبتکر شده، به هر مساله و معمایی از جهت های مختلف نگاه می کنم و از کنار هیچ سرنخی ساده رد نمی شوم. حل کردن این معماها باعث شده در کارهای دیگر نیز ایده های خلاقانه به ذهنم برسد و مسائل را از جنبه های مختلف بررسی کنم.

شما هم می توانید از این راهکار ساده استفاده کنید. علاوه بر معما، بازی های ذهنی و فکری که در بازار وجود دارد نیز می تواند به افزایش قدرت ذهنی و  خلاقیت شما کمک کند.

راهکار سوم » در زمان حال زندگی کنید.

این جمله شاید برای شما جمله ای کلیشه ای باشد:  با گذشته و آینده کاری نداشته باشید و در زمان حال زندگی کنید.خب اما این جمله یک حقیقت مهم را بیان می کند چون زندگی در زمان حال به شما کمک خواهد کرد تا خلاق تر و موثر تر شوید.

خلاقيت يعني بهترين استفاده از داشته ها و شرايط كنوني.

تمرکز خود را روی شرایطی که در حال حاضر دارید متمرکز کنید خاطرات خوب یا بد گذشته را فراموش کنید و اگر تجربه ای مفیدی به دست آوردید از آن استفاده کنید و نگران آینده ای که هنوز نیامده نباشید. چون نگرانی درباره آینده باعث می شود ذهن تان درگیر شده و نتواند روی مسائل مهم تمرکز کند‌.

زندگی شما فقط در زمان حال جریان دارد. همین حالا را در آغوش بگیرید و جنبه های مختلفش را بررسی کنید. اگر مشکل یا مساله ای دارید تمام تمرکزتان را صرف یافتن راه حل برای آن کنید.  وقتی تمام تمرکزتان روی زمان حالتان باشد و به دقت روی مسائل کنونی تان تمرکز  کنید، خلاق تر خواهید شد.

در پایان فراموش نکنید خلاقیت ویژگی است که می تواند زندگی شما را بهتر کند و شما را به هدف هایتان برساند پس تلاش کنید تا این ویژگی را در خود پرورش دهید.

 

 

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    مطلب جالبی بود
    ممنون از شما

  2. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    کانال حل معما رو به ما هم معرفی کنین لطفا

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**