نظریه بازی ها به زبان ساده + 6 راه آسان برای استفاده از آن در کار و زندگی

نظریه بازی ها به زبان ساده
+ 6 راه آسان برای استفاده از آن در کار و زندگی

 

مردی در سال 1994 برنده جایزه نوبل اقتصاد شد زیرا نظریه ای داده بود که توانست دنیا را شگفت زده کند : زندگی یک بازی است و مردم بازیکنان آن هستند – نظریه بازی ها متولد شده بود.

جان فون نیومن (John von Neumann) نام فردیست که نظریه بازی ها را ابداع کرد و بعد ها توسط جان نش (John Nash) که ریاضیدان بود – و معتقد بود زندگی یک بازی است و مردم بازیکنان آن، اگر بتوانید رفتار (بازی) طرف مقابل را صحیح حدس بزنید احتمالا شما برنده بازی خواهید بود– بسط داده شد و به شکل کاربردی امروزی تبدیل شد.
او درست میگفت، نظریه بازی های چنان قدرتمند بود که توانست جنگ احتمالی بین آمریکا و کوبا را به درستی پیش بینی و خنثی کند.

ابتدا نظریه بازی های به صورت کاملا محرمانه و توسط نش و سران کشور آمریکا تحقیق و پژوهش می شد و از آن استفاده میشد و بعد ها کم کم این علم به بیرون و جامعه راه یافت و توانست یک ابزار فوق العاده قدرتمند برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی شود.

به ساده ترین شکل نظریه بازی ها در قالب یک مسئله چنین است :
فرض کنید به همراه دوستتان به بازار رفته اید به منظور خرید میوه، دوست شما در بازار شلوغ، شما را گم میکند. شما دو راه دارید ،همان جا منتظر بمانید دوست شما برگردد یا به محلی بروید که احتمال دارد دوست شما رفته باشد آنجا. اما کدام گزینه بهتر است؟ بستگی به گزینه های دوستتان دارد ! او هم همین 2 انتخاب را دارد و اینجاست که نظریه بازی ها راه حلی برای بازی های دو نفره (شما و دوست تان و بازی پیدا کردن همدیگر) و چند نفره، دارد.

و یا مثال معروف کیک :
شما به همراه دوستتان یک کیک درست میکنید. شما با دوستتان قرار میگذارید یک نفر کیک را ببرد و نفر دیگر به عنوان اولین نفر انتخاب کند کدام قسمت را بردارد. اگر چاقو دست شما باشد و شما بخواهید کیک را نامساوی تقسیم کنید به احتمال زیاد دوست شما قسمت بزرگتر را برای خود برمیدارد بنابرین باید راهکاری انتخاب کنید تا نتایج بازی به صورت برد-باخت نباشد، یا باخت-باخت یا برد-برد ! با استفاده از نظریه بازی شما باید کیک را به دو قسمت مساوی تقسم کنید زیرا هر انتخاب دیگری باعث باخت شما میشود.

برای استفاده از نظریه بازی ها در زندگی و کسب و کار، نیاز نیست شما دکترای ریاضی یا فیزیک داشته باشید. ما در این مقاله برای شما موقعیت مهم زندگی و کار را در قالب سناریو آماده کرده ایم و استفاده از نظریه بازی ها را به صورت کاملا کاربردی برای شما شرح داده ایم.برای مثال شما شاید علمی از رشته ی برق نداشته باشید اما میتوانید از آن استفاده کنید، این مقاله هم قصد دارد استفاده ی نظریه بازی ها را برای شما در موقعیت های زیرشرح دهد :

  • چطور به کمک نظریه بازی ها خودروی مورد علاقه مان را با قیمت کمتر بخریم؟
  • چطور به کمک نظریه بازی ها درخواست افزایش حقوق کنیم؟
  • چطور به کمک نظریه بازی ها مذاکرات موفقی هنگام خرید/فروش خانه داشته باشیم؟
  • چطور به کمک نظریه بازی ها تبدیل به یک فروشنده زبده شویم؟
  • چطور به کمک نظریه بازی ها قماربازها ویا شرکت کنندگان بازی های تلوزیونی پول بیشتری از ریسک بدست می آورند؟
  • و …

6 راه آسان برای استفاده از نظریه بازی ها در کار و زندگی :

چطور به کمک نظریه بازی ها خودرو مورد علاقه مان را با قیمت کمتر بخریم؟
نظریه بازی ها به سادگی میتواند به شما کمک کند خودروی مورد علاقه تان را با قیمت کمتری از قیمت اعلام شده از طرف خریدار آن بخرید.

  • قدم اول پیدا کردن چند فروشنده خودروی مورد علاقه شماست.
  • قدم دوم این است که با آنها تماس بگیرید و اعلام کنید که چند فروشنده دیگر نیز خودروی مورد نظر را می فروشند و شما از شخصی خرید خواهید کرد که قیمت کمتری نسبت به دیگران بدهد.
  • قدم سوم این است که فروشنده ها احتمالا جواب رد خواهند داد و اعلام خواهند کرد که حاضر نیستند تلفنی مذاکره کنند و باید حضور صحبت کنند اما شما میگویید : خیر، چون فروشنده ها دیگر به صورت تلفنی قیمت خودشان را اعلام کرده اند پایین ترین قیمتی که داده اندX تومان است.
  • قدم چهارم این است که فروشنده هنگامی که این حرف را میشوند، حس میکند شما واقعا خریدار هستید و حاضر است از قیمت فرضی ای که دارید کمی پایین تر اعلام کند تا شما حاضر شوید از او خرید کنید.

     

9 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت rman می‌گوید

    یک نظریه بود اسمش یادم نیست، مثلا راجع این بود طرف میگه قیمت سکه بالا میره بعد همه میان سکه میخرن و قیمت سکه بالا میره! یا ترامپ قبل ریاست جمهوری میگه رییس جمهور میشه و این باور به وجود میاد و میشه! اسم نظریه رو میدونین؟ ممنون میشم. اسم مقاله ای که راجع این موضوع نوشتین رو بگین ممنون میشم.

  2. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    مطلب بسیار خوب بود تشکر بسیار زیاد استاد گرامی.

  3. کاربر سوخت جت faee می‌گوید

    دورود بر شما پرسشی دارم : نظریه بازی در بازارهایی که بورس یک کالای ویژه به شمار میروند چگونه میتواند کارایی داشته باشد؟ در حالیکه که تعداد زیادی فروشگاه در یک مکان خاص وجود دارد رقابت شدید مانعی برای اجرایی شدن نظربه بازی میشود. بیشتر اوقات فروشنده ها ناچار میشوند کالای خود را زیر قیمت بازار ارائه دهند. راهکار شما در این جور بازارها که به شدت رقابتی است و امکان دادن قیمت های بالاتر از سایر فروشندگان وجود ندارد چیست؟ با سپاس فراوان لطف کنید پاسخ را به ایمیل من نیز ارسال فرمایید تا از آن مطلع شوم.

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      تنها یک راهکار وجود دارد :‌ «استراتژی اقیانوس آبی»
      توصیه میکنیم در گوگل جستجو کنید (فعلا) در آینده نزدیک یک مطلب اختصاصی حتما راجع به آن خواهیم داشت. قبلا یک اشاره ای به آن در مقاله «استراتژی تنگ بزرگ و ماهی کوچک» داشتیم که بد نیست بخوانید : https://sookhtejet.com/استراتژی-ماهی-بزرگ-تنگ-کوچک/

  4. کاربر سوخت جت d123 می‌گوید

    مرسی جالب بود

  5. کاربر سوخت جت _t82 می‌گوید

    با سلام امروز به عضویت مجموعه شما در آمدم واین اولین مقاله شما بود که به طبع عضویت کامل خوانده شد
    این یک نقد است نه یک گلایه بخاطر مبلغی کم برای عضویتی کوتاه :
    اصول اقتصادی دنیا از دهه ها پیش از 1994 بر مبنای عدم آگاهی افراد از قیمت واقعی کالا در مبدا استوار بود و فروشنده ها فقط وفقط با فراهم کردن مکانی برای ارائه کالا متناسب با توان مالی منطقه به بهره وری و سود میرسیدند
    اما در حال حاضر اینگونه مطالب ارزشی برای هدایت افراد به سوی موفقیت مالی را ندارند بدلیل اینکه عصر عصر ارتباطات هست و عصر صداقت در عرصه ارائه خدمات
    انسانهایی سعادتمند هستند که سه چیز را با هم داشته باشند:1-زر2-نظر 3-خبر
    مشتری در این روزگار دهها قیمت را میگیرد که آگاهی بیشتری داشته باشد چه رسد به خرید
    بزرگواری بفرمایید مطالبی از این دست را با اندکی کارشناسی صحیح از مسیر فروش اطلاعاتتان حذف کنید
    سوددهی بیشتر در کیفیت برتر است
    جهان امروز انسان را ناامید کرده چون همه میخواهند در جوامع با آگاهی کم سریع پله های ترقی را طی کنند غافل از اینکه آگاهی و اطلاعات دو مقوله جدا هستند
    با آرزوی بهروزی و سلامت

  6. کاربر سوخت جت 2005 می‌گوید

    مقاله خوبی نبود من برای یادگیری نظریه بازیها به زبان ساده اکانت شما رو خریدم ولی خبری از تشریح نظریه به زبان ساده نبود فقط چندتا مثال زدید، این تقلبه!!

    1. کاربر سوخت جت dmin می‌گوید

      دوست عزیز نظریه بازی ها کاملا ریاضی هستش و تشریح کامل آن به زبان نوشتاری تقریبا غیرممکن است
      این مقاله به صورت خلاصه به خواننده آموزش میده نظریه بازی ها برای چه بوجود آمده، هدفش چیست و چطور در زندگی روزمره از آن استفاده کنیم
      برای استفاده روزمره نیاز به استفاده از مفاهیم و فرمول های پیچیده نیست، هدف این مقاله هم همین است

      1. کاربر سوخت جت لی می‌گوید

        پولشو بدید.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**