با این پنج قدم هر گونه کسب و کار خارجی را می‌توانید عملی کنید

کار کردن با افرادی از قومیت‌های مختلف، قطعاً نیازمند شناخت کامل نسبت به سرزمینی است که شما قصد فعالیت در آن را دارید به علاوه‌، شناخت قومی، فرهنگی و مذهبی از کشور مقصد بسیار امری مهم و ضروری است.

انجام یک کسب و کار خارجی نمایانگر کسب و کار با افرادی از دیگر کشورها یا کسب و کار در کشوری خارج از کشور خاستگاه است. در انجام کسب و کار خارجی، شما با افرادی از ملیت‌ها، نژادها و فرهنگ‌هایی متفاوت با خودتان مواجه هستید و احتمالاً مشتریان، روش‌ها و سیستم‌های قانونی متفاوتی را تجربه خواهید کرد.

زمانی که شما برای یک کسب و کار خارجی آماده می‌شوید، این کار مزایا و منافعی را به همراه خواهد داشت.

  1. اعتماد به نفس شما در موقعیت‌های استرس‌زا افزایش می‌یابد.
  2. شما را قادر می‌سازد چهره‌ای آگاه و بین‌المللی پیدا کنید.
  3. احتمال غافلگیر شدن ناگهانی شما در اثر مواجهه با افراد مختلف را کاهش می‌دهد.
  4. احتمال اینکه شما و همکارانتان از یک سو و شرکای کسب و کارتان از سوی دیگر، آزرده خاطر شوید را کاهش می‌دهد.
  5. سوء تفاهم را کاهش داده و درک متقابل را افزایش می‌دهد.

 

چه اقداماتی را باید برای شروع یک کسب و کار خارجی انجام دهید؟

 

قدم اول |‌ منابع اطلاعات را شناسایی کنید

در صورت امکان سعی کنید اطلاعات لازم را از منابع مختلف داخلی و خارجی به ویژه سفارت‌خانه‌ها تهیه کنید. البته انتظار نداشته باشید سفارت‌خانه‌ها همه‌ی آنچه که شما می‌خواهید را ارایه کنند. در طی این مسیر ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوید، در این راه باید صبور باشید.

 

قدم دوم | کشورها را بشناسید

زبان اصلی و فرعی که در کشور مورد نظرتان رایج هستند را شناسایی کنید – اشتباه در این زمینه می‌تواند دردسرساز و ناراحت کننده باشد. مثلاً در کشورهای آمریکای جنوبی، اسپانیایی زبان اصلی است اما مردم برزیل به زبان پرتغالی صحبت می‌کنند.

نکاتی را پیرامون تاریخ آن کشور فرا بگیرید به ویژه تاریخ چند دهه‌ی گذشته. در مناطقی پیچیده همچون بالکان، این امر اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا اطلاعات منطقه‌ای و روابط بین‌المللی می‌تواند کمک زیادی به شما بنماید.

دقت کنید اقلیت‌های مهم در کشور مقصد شما چه جوامع یا گروه‌هایی هستند. مثلاً در کشور 5 میلیون نفری اسلواکی، بیش از 600 هزار نفر مجاری زندگی می‌کنند، بنابراین فراموش نکنید که کسب و کار شما، ارتباط با این گروه‌های اقلیت را نیز در بر می‌گیرد.

با سیاست‌های داخلی این کشور آشنا شوید ولی از ابراز عقاید خود در این خصوص جداً پرهیز کنید به ویژه اگر از دیدگاه‌های سیاسی طرف مقابل خود آگاهی کافی ندارید.

مذهب اصلی کشور مورد نظر خود را بشناسید (در بسیاری از کشورها، بیش از یک مذهب رایج است). ممکن است تعطیلات مذهبی در آن کشور با آن چه که شما به آن عادت کرده‌اید، متفاوت باشد. همچنین در بسیاری از کشورها، یک شنبه، روز تعطیل نیست.

شرایط اقلیمی و درجه‌ی حرارت کشور مورد نظرتان را جویا شوید تا بتوانید از پوشاک مناسب استفاده کنید.

قدم سوم | شرایط اخذ روادید را جویا شوید

ممکن است بر اساس تفاهمات میان کشور شما و دیگر کشورها، شما برای ورود به برخی کشورها نیازی به اخذ روادید نداشته باشید. از آژانس مسافرتی یا سفارت کشور مقصد این موضوع را جویا شوید و در ارتباط با جزئیات آن به دقت، اطلاعات لازم را کسب کنید تا بتوانید سریع‌تر و راحت‌تر این مراحل را طی کنید.

 

قدم چهارم | از وضعیت پول رایج در کشور مقصد خود مطلع شوید

از بانک یا آژانس مسافرتی خود نوع پول رایج در کشور مقصد را جویا شوید. همچنین نیاز نیست قبل از سفر پول رایج در آن کشور را تهیه کنید، سعی کنید مقداری پول‌های رایج در دنیا مانند یورو، دلار، پوند یا ین که به راحتی قابل تبدیل به پول داخلی هستند را همراه خود داشته باشید.

 

قدم پنجم | نسبت به فرهنگ بومی حساس باشید

برای شروع، نکاتی را درباره‌ی موضوعات مختلف فرهنگی یاد بگیرید مانند:

  • انعام – میزان و روش پرداخت انعام به ویژه در رستوران‌ها می‌تواند با آنچه که شما عادت کرده‌اید فرق داشته باشد. در برخی کشورها به رانندگان تاکسی انعام داده می‌شود اما در رستوران‌ها انعامی پرداخت نمی‌شود و در دیگر موارد نیز این روش کاملاً معکوس است.
  • ببینید برای دادن و گرفتن هدیه چه روش‌هایی رایج و قابل قبول هستند.
  • دقت کنید چه عاداتی خوب و چه عاداتی بد تلقی می‌شوند.
  • از روش‌های مذاکره در کشور مقصد خود آگاه شوید.
  • اطلاعاتی را درباره‌‌ی شرایط امنیتی و برخورد با نیروهای پلیس به دست آورید.
  • تا حد ممکن با زبان بدن رایج در کشور مقصد آشنا شوید.

برای آمادگی جهت شروع یک کسب و کار خارجی بایدها و نبایدهایی را باید رعایت کنید.

بایـــــدها:
  • به خاطر داشته باشید که افراد متعلق به دیگر کشورها و فرهنگ‌ها همانند خود شما به تاریخ، فرهنگ و دستاوردهای کشورشان افتخار می‌کنند.
  • اهمیت گوش دادن به دیگران را همیشه به خاطر داشته باشید.
  • تا حد امکان چند کلمه از زبان کشور مقصد را برای برخوردهای اولیه فرا بگیرید.
  • از سرتیترهای اخبار کشور مقصد و پیشینه‌ی آن‌ها آگاه شوید.
نبایــــــدها:
  • دیدگاه‌هایتان درباره‌ی کسب و کار خارجی نباید مبتنی بر استانداردها، عادات و روش‌های خودتان باشد.
  • درباره‌ی مذهب بحث نکنید.
  • استانداردها و اصول بهداشتی را در هر کشوری مورد توجه قرار دهید.

اصول و روش سرمایه‌گذاری خارجی و شروع یک کسب و کار در خارج از مرزهای سرزمینی، اولویت‌ها و استانداردهایی را دارد که همواره به عنوان یک کارآفرین و یا سرمایه‌گذار باید به آن توجه کنید. در این‌گونه کسب و کارها جزئیات نیز بسیار پر رنگ خواهد بود و می‌تواند موفقیت شما را برای شروع یک فعالیت اقتصادی تضمین کند، آن‌ها را دست کم نگیرید.


بیشتر بخوانید:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**