کلود هاپکینز اعجوبه دنیای تبلیغات و 10 متد جاودانه ی تبلیغاتی که فروش تان را 10 برابر میکند

شاید برای ما ایرانیان نام او زیاد آشنا نباشد…
اما در قاره آمریکا، نام کلود سی هاپکینز با اقلام مصرفی خانگی گره خورده است.

هاپکینز یکی از پیشگامان عرصه تبلیغات است و او را معمولا با اختراع سیستم افزایش مشتری به کمک کوپـــن های تخفیف، تبلیغاتِ صابون  PalmOlive و خمیر ریش هایی که تا قبل از او کسی آنها را در تیوپ هایی مانند خمیردندان بسته بندی نمیکرد، می شناسند.

در سال 1867 در آمریکا و در بدترین برهه زمانی یعنی سخت ترین شرایط اقتصادی طول تاریخ آمریکا به دنیا آمد.

پدرش را در اوایل نوجوانی یعنی در 10 سالگی از دست داد و مجبور شد از همان ابتدای دوران نوجوانی اش از دنیای زیبای کودکانه خارج شود و برای سیر کردن شکم خودش و خانواده اش به دنبال کار بگردد.

هاپکینز ساعاتِ قبل و بعد از مدرسه را نه به بازی کردن با دوستان هم سن و سالش، بلکه به کار کردن و امرار معاش می پرداخت. اما خودش، این شرایط را بـرگ برنده زندگی موفقیت آمیزش میدانست.

بعدها نوشت “به نظرم اگر شرایطم جور دیگری بود و مجور نبودم از سنین کودکی کار کنم، هیچوقت چنین درک خوبی از مردم پیدا نمیکردم و شاید به سختی به جایگاه امروزم دست پیدا میکردم.” او به علت شرایط سخت زندگی خانوادگی اش، مجبور شده بود راه های جدید کسب درآمد را پیدا کند، مجبور بود کارهایی انجام دهد تا پول بیشتری به خانه ببرد، و البته موفق هم شد.

هاپکینز برای فروش بیشتر محصولاتی که بازاریابی آن به عهده او بود، انواع راه ها را امتحان میکرد.
تبلیغات مختلفی طراحی میکرد، با مردم به صورت رو در رو صحبت میکرد و از آنها دلیل خرید یا عدم خریدشان را می پرسید.

به عقیده هاپکینز :

آنجا که به بازایابی مربوط می‌شود، هر شخصی می‌تواند با صحبت کردن و ارتباط با اشخاص عامی چیزهائی را بیاموزد که در هیچ کلاس درس و کتابی وجود ندارد.
چرا که این مردم عامی هستند که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند،
و آن شخص تبلیغاتی که در مورد این گروه بینش خوب و جامعی داشته باشد،
شانس بهتری برای برقراری ارتباط با آن دارد
.

او با همین طرزتفکر شروع به فروختن پولیش ظروف نقره و سرکه خانگی کرد و شخصا به خانه های مردم رجوع میکرد، محصولات را معرفی میکرد و آنها را می فروخت و اگر هم نمی فروخت در دفترچه ای دلیل عدم خرید مشتری را می نوشت و به شرکت اعلام میکرد.

در مدت زمان کوتاهی هاپکینز توانست فروش خوبی از محصولاتی که فروش آنها را بر عهده داشت، بدست آورد و این شروع دوران اوج او بود.

زمانی که در شرکت هایی که او در آنجا کار میکرد بر روی تبلیغات بحث میکردند، هاپکینز نظرات کاملا سنت شکنانه و عجیبی میداد که برخلاف باور آن دوره، احترام و قدرت بیشتری به مشتری از طریق تبلیغات اعطا میکرد.

برای مثال، هاپکینز شدیدا مخالف استفاده از واژه “رایــگان” در تبلیغات بود !
به نظر هاپکینز این واژه نه تنها کمکی به فروش بیشتر نمیکند، بلکه ارزش محصول را نیز کاهش میدهد و مشتری احساس میکند با محصول کم ارزشی طرف است.

از دیگر نظریات انقلابی هاپکینز، اعلام خرید از شما در تبلیغات بود.
برای اولین بار، هاپکینز در تبلیغات صابون PalmOlive به جای استفاده از کلمه “نمونه رایگان” از شعار تبلیغاتی “ما نمونه این صابون را از شما می خریم.” استفاده کرد.

 

کلود هاپکینز

 

امروزه داستان موفقیت این تبلیغ از جمله دروس دانشگاهی تبلیغات هاروارد است. هاپکینز در این تبلیغ اعلام کرده بود که از این صابون که حاوی عصاره روغن زیتون است توسط تمام رومی های باستان استفاده میشد و حتی “کلئوپاترا” نیز از آن استفاده میکرد.

کلود سی هاپکینز در سال 1923 تمام آنچه را که از دنیای تبلیغات و ارتباط با مردم درک کرده بود را در قالب کتابی پرفروش و پرمحتوا با نامِ “تبلیغات علمی” منتشر کرد. این کتاب که برخلاف عنوانش، بیشتر جنبه اجتماعی تبلیغات را بررسی میکند آموزه هایی در خود دارد که شاید بر جرات بتوان گفت مشابه آن کمتر دیده شده است.

در کتاب “تبلیغات علمی” کلود سی هاپکینز، میتواند رگه هایی از بازاریابی محتوایی امروز و اصلی ترین انگیزه خرید مشتری را فهمید و درک کرد. این کتاب حاوی مباحثی فوق العاده جالب و پرمحتوا برای تمام کسانی که میخواهند به صورت علمی، اجتماعی و با رویکردی غیر تئوری با دنیای خرید و فروش و تبلیغات اشنا بشوند توصیه میشود.

و اما در این مقاله، میخواهیم 10 متد جاودانه تبللیغاتی که به عقیده هاپکینز اگر فرد یا شرکتی از آنها استفاده کند میتواند تا 10 برابر فروش خود را افزایش دهد، را مرور و بررسی کنیم.

این 10 متد در کتاب “تبلیغات علمی” کلود سی هاپکینز به صورت مفصل شرح و آموزش داده شده، اما در این مقاله میخواهیم برای تمام اعضای پروژه سوخت جت، خلاصه ای کاملا قابل درک و کاربردی را ارائه کنیم که بتوانند از آن به سرعت استفاده کنند.

آنچه شما در ادامه میخوانید، خلاصه زندگی حرفه ای مردیست که دنیای تبلیغات را با نظریات انقلابی اش دگرگون کرد. با اینکه روش ها و شیوه های تبلیغات امروزه از 90 سال پیش تغییرات زیادی کرده اند اما اصول آن برای همیشه پایدار خواهد ماند.

آماده اید با 10 متد ساختارشکن تبلیغات کلود سی هاپکینز آشنا شوید؟ به خواندن ادامه دهید…

در همین زمینه، مطالب زیر را حتما بخوانید :

 

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**