اگر فکر میکنید برای شروع دیر شده باید یک واقعیت مهم را بدانید

چون کسی به شما آنرا نخواهد گفت...

شما هم از آن دسته آدم هایی هستید که فکر می کنید برای رسیدن به اهدافتان کمی دیر شده است؟
و حسرت این موضوع را می خورید که چرا زودتر دست به کار نشدید و دنبال اهداف تان نرفتید… اگر اینطور هست در حقیقت سن شناسنامه تان شما را محدود کرده و اجازه نمی دهد دنبال رویاهایتان بروید.

به احتمال زیاد تکه کلام معروف تان هم این است که در مواجه با انجام هر کار هیجان انگیز یا قابل جالب توجه بگویید :

‘از من دیگه گذشته، پیر شدم،
این کار برای جووناست، کاش زودتر شروع می کردم…’ 

اگر پاسختان بله است و این افکار را در سر دارید، پس شما با زنجیری به اسم سن دست و پایتان را بسته اید و خودتان را محدود به شرایط فعلی تان کرده اید.\ بهتر است ادامه ی مطلب را از دست ندهید، چون رازی را با شما در میان خواهم گذشت که ممکن است باعث ایجاد تحولی بزرگ در زندگی تان شود !

من این موضوع را قبول دارم که افراد موفق زیادی از کودکی دنبال رویاهای شان رفتند و  از پایه شروع کرده اند؛ نمونه های این چنینی زیاد است و بدون شک می توانید با جست و جو در اطرافیان تان نیز نمونه های زنده ای مشاهده کنید.

مثلا موسیقی دانی که از کودکی شروع به کار کرده یا نقاش هایی که از سنین کودکی و نوجوانی تحت تعلیم قرار گرفته اند و مهارت لازم را آموزش دیده اند.

اما شاید برای شما هم جالب باشد تا با افرادی آشنا شوید که نه تنها در کودکی بلکه در جوانی نیز دنبال علاقه شان نرفته اند… ولی بالاخره شجاعت دنبال کردن رویاهای شان را در میانسالی پیدا کردند و به موفقیت های چشم گیری رسیدند.

یکی از این افراد آقای سام والتون است که در 44 سالگی به دنبال اهداف و رویاهایش رفت و دست به کار جدیدی زد.

این شخص برند Wal-Mart خود را درسن ۴۴ سالگی اش ثبت کرد و شروع به کسب و کار نمود، اما نه تنها با شکست مواجه نشد… بلکه در سال 2014 توسط مجله فوربز رتبه ی  ۱۹ پرارزشترین برندهای جهان را به خود اختصاص داد.

اما آقای والتون تنها شخصی نیست که دیر شروع کرد و موفق شد؛ نمونه های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد.

آقای چارلز فلینت پا را فراتر گذاشت و نه تنها سن و سال را باور نکرد، بلکه نشان داد حتی در سن پیری هم می توان شروع به انجام کار جدیدی کرد و صاحب شرکت شد.

فیلنت در سن 61  سالگی شرکت IBM را راه اندازی کرد و در طول مدیریت خود به موفقیت های زیادی رسید.

اگر باز هم تاریخ را ورق بزنیم، پر است از نمونه های دیگری که دراواخر جوانی، میانسالی و پیری به هدف هایشان رسیده اند، مهارت جدیدی آموختند یا کسب و کاری را پایه گذاری کرده اند.

اگر این افراد اسیر ارقام و اعداد سن شان می شدند هیچ وقت به موفقیت دست پیدا نمی کردند و همیشه در حسرت رویاهای شان می ماندند.

اما حالا که این افراد موفق شده اند، پس بدون شک شما هم می توانید در هر سنی که هستید به آرزوهایتان برسید.
فقط کافیست عذر و بهانه ی سن تان را نیاورید و شجاعت دنبال کردن هدف هایتان را داشته باشید.

یکی از نمونه های بسیار جالبی که دوست دارم در این مقاله یادی از او بکنم جوزف کونراد، نویسنده مشهور انگلیسی است. کسی که  تا بیست سالگی حتی انگلیسی هم بلد نبود و تا 39 سالگی نویسنده به حساب نمی آمد و به عنوان بازرگان دریایی کار می کرد.

جوزف کونراد از 39 سالگی شروع کرد به نوشتن
جوزف کونراد از 39 سالگی شروع کرد به نوشتن

در 39 سالگی تصمیم گرفت به حرف دلش گوش کند و به دنبال علاقه اش برود؛ پس بدون این که از سن و سال یا رقیب هایش بترسد شروع به نوشتن کرد و اسمش به عنوان یکی از موفق ترین و مشهورترین نویسنده های انگلیس در خاطرها ماند.

کاری که شاید بسیاری از انگلیسی زبان ها نتوانستند مشابه آن را انجام دهند، چون اسیر محدودیت های کاذب شدند و  شجاعت دنبال کردن رویاهایشان را نداشتند.

اگر تاکنون قانع نشدید که سن و سال نمی تواند مانع موفقیت شود و حتما لازم نیست از کودکی نقاش یا نویسنده و موسیقی دان باشید و در بزرگسالی نیز می توانید شروع به این کارها بکنید؛ اگر باور ندارید اجازه بدهید مثالی از یک شخص بسیار مشهور برای شما بیاورم :

همه ی ما جی کی رولینگ را می شناسیم، نویسنده ی داستان های هری پاتر‌.
او یکی از مشهورترین نویسندگان انگلیسی است که کتاب هایش همیشه یکی از پرفروش ترین کتاب های جهان بوده است.

این کتاب ها جوایز بسیاری را به خود اختصاص داد و به زبان های بسیاری ترجمه شد و تقریبا در 400  میلیون نسخه منتشر شده‌ است که پس از انجیل، پرفروش ترین کتاب دنیاست.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید این نویسنده بزرگ فقط یک معلم ساده بود، اما به خاطر آرزوهای بزرگی که در سر داشت و تلاش های زیادی که کرد توانست بعد از چند سال و با وجود شکست هایی که خورده بود، به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کند و تبدیل به یکی از موفق ترین و مشهورترین نوسنده های جهان شود.

جی کی رولینگ نویسنده موفق کتاب های هری پاتر
جی کی رولینگ نویسنده موفق کتاب های هری پاتر

نکته ی مشترکی که بین همه ی این افراد وجود دارد، شکستن زنجیر محدودیت ها و بهانه های الکی و حرکت به سوی اهداف و استعدادهای شان است؛ شک نداشته باشید اگر شما هم  دست از عذر و بهانه هایتان بردارید و باور کنید که هیچ وقت دیر نیست، می توانید در هر سن و شرایطی  به آرمان هایتان برسید.

مثلا اگر نقاشی بلد نیستید در هر سنی می توانید نقاش حرفه ای شوید، چون قبل از شما افراد بسیار زیادی بودند که دیر شروع کردند، اما موفق شدند. پس چرا شما نتوانید این کار را انجام دهید؟

همین حالا شروع کنید و به رویاهایتان بیاندیشید و راه هایی که می توانید از طریق آن ها به آرزوهایتان برسید را مورد بررسی قرار دهید.

بدون تردید اگر تلاش کنید و محدودیت ها را باور نکنید، به زودی دیگر آرزو و رویا نخواهند بود و به حقیقت خواهند پیوست.

برای اینکه سریع تر حرکت کنید چند مقاله زیر را حتما بخوانید :

و البته حتما مقاله «آیا انسان میتواند پشیمان نشود؟» را بخوانید.

98 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت نا می‌گوید

    سلام یه خانم هفتاد ساله تصمیم گرفت پزشک شه بهش گفتن با این سن وسال؟
    جواب داد من که در هر صورت هفتاد و هفت سال ام میشه اونجوری یه پزشک هفتاد و هفت ساله ام
    نمیشه برگشت عقب و یه شروع خوب داشت اما میشه شروع کرد و یه پایان خوب داشت
    شاد و پر تلاش و موفق باشید

  2. کاربر سوخت جت را می‌گوید

    من ۳۵ سالمه و متاهلم با دو فرزند.. لیسانس زبانم ولی دوست دارم تربیت بدنی بخونم، واقعا نمیدونم میشه یا نه. چون حداقل ۴ سال طول میکشه.. پیر نمیشم به نظرتون؟؟

    1. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

      سلام
      وقتتون بخیر
      اگه واقعا به تربیت بدنی علاقه دارید و عاشقش هستید می تونید با عشق و علاقه اونو دنبال کنید برید دانشگاه درس بخونید و با اشتیاق از این رشته به ثروت برسید ،اما اگه فقط برای این دارید می رید که از رشته تربیت بدنی به ثروت برسید ولی به آن علاقه نداشته باشید و به همین رشته ی فعلی که زبان هست علاقه دارید باید از همین رشته زبان به ثروت برسید ؛اینو به یاد داشته باشید که هدف از رسیدن به خواسته ها باید لذت بردن از اونها باشه .
      باسپاس

    2. کاربر سوخت جت ود می‌گوید

      سلام دوست عزیز، چرا دیره من فوق تربیت بدنی دارم همکلاسی پنجاه ساله داشتم. هیچوقت دیر نیست. موفق باشید

  3. کاربر سوخت جت ضا می‌گوید

    یه انگیزه بدم از انرژی بیش از حد بترکید
    یک پیرمرد 100 ساله در سال 1999 در کشور آمریکا قهرمان بدنسازی شده بود

  4. کاربر سوخت جت didi می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید منم جدیدی هستم مقیم انگلستان یکی از رویاهام آواز بود ۳۴ ساله هستم و نتونستم شروع کنم ولی از الان شروع میکنم

  5. کاربر سوخت جت reza می‌گوید

    من هم والیبالیست خوبی بودم و افت کردم ولی دوباره میخوام سعی کنم یه آرزوی خودم برسم من 19 ساله هستم قدم 174cmبود الان با تمرین 202cm کردم و میخوام پرش خودم را بلند کنم و دریافت را آهن کنم پنجه را هم قوی کنم تا تیم ملی ایران را سرفراز کنم مشکل تیم ملی والیبال دریافت است که من با تمرین های سخت سعی میکنم دریافت را تقویت کنم یاشاسین ایران یاشاسین هشترود دوست دارم افتخار مردم ایران و هم شهری های خودم مردم هشترود باشم.

    1. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

      داداش من 15 سالمه و به اموزشگاه والیبال میرم ایا من برای شروع این ورزش دیر به فکر افتادم ؟
      یا هنوز فرصتی هست ؟
      مربیمون گفته ما سنین نسبتا بالا را توی باشگاه خودمون ثبت نام نمیکنیم مثلا کمتر از 12 سال ثبت نام میکنن و به ما که توی این سن ثبت نام کردیم گفتند باید به تیم های بزرگسالان و جوانان مراجعه کنید که نسبتا برای ما که تازه این ورزش رو شروع کردیم تست ها کمی سخته و فکر نکنم بتونم قبول شم بنظرت باید این ورزشو بگذارم کنار یا میتونم با تمرین کردن به تیم نوجوانان راه پیدا کنم ؟

  6. کاربر سوخت جت ش33 می‌گوید

    باسلام ودرود.من سیاوش 33 ساله هستم در کودکی ونوجوانی به استعدادهای زیاد خودم در زمینه های مختلف پی بردم، به دلیل عدم رغبت به درس ومدرسه البته به استثنای هنر، ادبیات، ورزش همه اهل خانه مرا کودن حساب می‌کردند، ومرا باور نداشتندالبته به همراه برادرم در تاتر به نقش‌های کوچک روی آورده بودم ودراین زمینه استعداد خودم را نشان دادم اما، صدا خوش وطبع شعر را از پدر به ارث برده بودم، انعطاف بدنی واستعداد در ورزش را از مادر، پراز استعداد بودم، در 15 سالگی تمام دستگاه های موسیقی اصیل ایرانی را می‌دانستم تمام آثار اساتید شجریان، بنان، خوانساری، گلپا وایرج را گوش داده بودم، اما هنوز مرا باور نداشتند، درتاتر بازی خوبم را به رخ همه کشیدم اما باز افاقه نکرد، جالب اینجا بود تمام اهل خانه از اهالی اندیشه، هنر، ورزش بودند اما من درآن زمان که به سن 22 سالگی رسیده بودم هنوز اندر خم یک کوچه، دیپلم را به زور گرفتم در حالی که درکارنامه ام ادبیات، ورزش،زبان یا 19 بود یا20،به شعر ونویسندگی ومعرق کاری روی آوردم ودراین عرصه خیلی موفق شدم البته بازهم به دور از گود بودم، حالا 33 ساله ام از فرط افسردگی ازدواج کردم یک ایدولوژی بسیار غلط، حالا دوتا دختر دارم که آنها هم استعداد دارند، تازه به خودم آمده ام ومیخواهم جهان را فتح کنم ومیکنم باوجود تمام بدهکاریها، مشکلات، سختی های راه وخدا می‌داند دردل من چه می‌گذرد. من آدم بسیار احساسی وعاطفی هستم اما میخواهم تمام عقاید بازدارنده ام را کنار بگذارم وطرحی نو دراندازم، می‌خواهم روی بالهای فرشته امید و باور به موفقیت برسم.

  7. کاربر سوخت جت ahra می‌گوید

    خیلی ممنون از مقاله های خوبتون .
    من یه دختر ۲۰ ساله هستم که رشته ی دانشگاهیمو زیاد دوس ندارم. نمیدونم چیکار کنم .
    علاقمو زیاد کنم و تلاش بیشتر کنم
    یا برم دنبال چیزای دیگه که قبلا ارزوشو داشتم .
    اگه بخام دنبال چیزای دیگم برم نمیدونم کدومو انتخاب کنم
    دو ساله درگیر این موضوعم . میشه راهنماییم کنید

  8. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    سلام من دراستانه28سالگی درگذشته دخترسختکوش وموفقی بودم اما بخاطر مشکلات محیطی وکم کاری خودم در جوانی از رشته پزشکی دورافتادم والان یه ادم افسرده وباحسرتم.نمیدونم دلم خیلی میخاد تلاش کنم ولی هم سن وهم ترس از شکست خیلی جلودارمه

    1. کاربر سوخت جت سن می‌گوید

      سلام، منم هم سن شمام حدودا
      الان 26 سالمه
      یه رویای خیلی بزرگ دارم شبیه به شما
      از الان میخوام شروع به تلاش کنم واسش
      به معنای واقعی بجنگم، با اینکه شاغلم اما تمام وجودم انگیزه شده، شما از چی میترسی؟؟
      آخرش نرسیدنه دیگه؟
      اما حداقل میدونی تلاشتو کردی. پس قوی و محکم شروع کن..
      من میخوام واسه دندان پزشکی سال بعد بخونم
      واسه کنکور 99 و مطمئنم به هدفم میرسم
      شروع کن، هرچه زودتر استارت بزن
      بقیه مسائل و مشکلات حین مسیر حل میشه
      فقط شروع کن

      1. کاربر سوخت جت یا می‌گوید

        منم دقیقا سن و شرایط شمارو دارم اما خیلی میترسم
        و نمیدونم چه جوری شروع کنم

  9. کاربر سوخت جت zizi می‌گوید

    من در استانه 30 سالگی هستم دوست دارم حقوق بخونم و وکیل بشم نمیدونم الان دیر هست یانه چون از امروز شروع کنم حداقل 4 سال زمان میبره موندم

  10. کاربر سوخت جت یم می‌گوید

    سلام.مقالتون عالی بود.من مریمم 25سالمه و قبلا والیبال بازی میکردم ولی انقد گفتن سنت زیاده رهاش کردم فک میکنین تو این سن بازم میتونم ادامش بدم؟؟

    1. کاربر سوخت جت ید می‌گوید

      سلام مریم خانوم.اینها همش منفی بافی های ذهنه.معلومه که میتونی!!!!نذار بقیه یا سن و سالت برات تعیین کنن که چه کاریو میتونی یا نمیتونی انجام بدی.فیلم دختر میلیون دلاری رو ببین.داستان دختر فقیریه که توی 32 سالگی بوکس رو شروع میکنه و با اینکه هیچکی باورش نداره توی یک سال تا قهرمانی پیش میره.شما که تازه اول نوجوونیته.برا منم دعا کن که به 13 تا آرزوم برسم.سرافراز باشی.

    2. کاربر سوخت جت reza می‌گوید

      برو سراغ بوکس

  11. کاربر سوخت جت جی می‌گوید

    سلام از کسانیکه در ایران موفق شدند هم اسم ببرید حتی اگر خارج از ایران باشند

  12. کاربر سوخت جت hnaz می‌گوید

    درست هست که سن تنها یک عدد و انسان موجودی بی نهایت اما اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم متوجه میشیم در ایران ب دنبال رویا بودن بسبار سخت تر است مخصوصا که اگر کمی هم دیر شده باشد

  13. کاربر سوخت جت a.ir می‌گوید

    عالی بود

  14. کاربر سوخت جت eh74 می‌گوید

    چطور می توانیم منبع متن ها رو پیدا کنیم؟

  15. کاربر سوخت جت lnaz می‌گوید

    عاااالی بود واقعا امید بخش بود، من که قانع شدم آدم اگه تحمل و پافشاری کنه به خواسته هاش میرسه چون چیزی که مارو محدود میکنه جسممون نیست روحمونه

  16. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    من خیلی ممنونم از گروه سوخت جت.من پارسال با این پروژه اشنا شدم و با این پروژه توانستم برای اولین بار به رویام فکر کنم.من هدفم رسیدن به لیگ برتر وتیم ملی بود وبازی در جام جهانی روسیه.من همه زنجیرا رو شکستم وجلو رفتم حتی سن رو .اما وقتی به پیش خیلی از مربی ها از جمله اقای منصوریا و جلالی رفتم همه از بابت سنم منو پشیمون کردند با اینکه 27سال بیشتر سن نداشتم که استاندارد میانگین سنی هر تیمیست

  17. کاربر سوخت جت سن می‌گوید

    با سلام. متن جالب و خوبی بود. اما سوالی دارم چرا بیشتر متن های سایت در مورد اشخاص خارجی است. مخالف اشخاص موفق نیستم. اما درمورد اشخاص موفق ایرانی ونظراتشان مانند آقای عظیم زاده ،دکترحلت و…..مطلب بگذارید. با تشکر

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام
      دوست عزیز درباره تمامی این اشخاص قبلا مقاله در وبسایت منتشر شده است؛ سری مقالات درس های بزرگ از شخصیت های بزرگ ایرانی را حتما بخوانید

  18. کاربر سوخت جت hamb می‌گوید

    مثل همیشه عاااااالی

  19. کاربر سوخت جت deri می‌گوید

    بله.کاملا صحیح ومقاله فوق ا لعاده جابی بود.تویه جمله بخوام بگم .برای موفقیت وبرای تحقق رویاها هیچوقت دیر نیست.به ادم انرژی میدین با مقالاتتون.درود برشما

  20. کاربر سوخت جت ryam می‌گوید

    ممنون از شما دوست عزیز

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**