چرا برنامه‌ریزی های ما هیچوقت عملی نمیشود؟

دلیل آن این اشتباهاتیست که نادانسته انجام میدهیم...

این کارها به شما کمک می کنند تا برنامه هایتان عملی نشود.

شاید شما هم از آن دسته آدم هایی باشید که بارها برای شروع کاری برنامه ریزی کردید اما راه به جایی نبردید و اهدافتان فقط در حد حرف مانده است. برای مثال شاید تصمیم داشتید به زبان انگلیسی مسلط شوید، کلاس نقاشی بروید یا این که موسیقی یاد بگیرید اما در بیش تر موارد قبل از شروع کار آن را رها کردید و به دنبالش  نرفتید‌.

شاید در مواردی، قدم های اول را هم برداشتید :

مثلا در کلاس ثبت نام کردید و حتی کتاب ها و لوازم مورد نیاز را خریدید.
اما در میانه ی راه  آن را رها کردید و حالا کتاب ها و لوازم تان بدون استفاده گوشه ای ماندند  و هیچ سودی برای شما ندارند.

اگر شما هم جزو این گروه از آدم ها هستید و  برنامه های عملی نشده ی مشابه ای در زندگی تان دارید که با اشتیاق به سراغ آنرفتید اما نیمه کاره رهایش کردید، احتمالا  چند اشتباه رایج را در شروع کار انجام دادید که باعث شکست شما  شدند.

به این نکته توجه کنید که وجود کارهای نیمه تمام در زندگی تان تاثیر بدی روی روحیه تان می گذارد؛ مثلا ممکن است دیگران شما را یک آدم دمدمی مزاج و تنبل خطاب کنند یا خودتان فکر کنید که هیچ کاری را نمی توانید انجام دهید و به خاطر همین دنبال رویاهایتان نروید.

اما اگر یکی از کارهای نیمه تمام گذاشته را تمام کنید یا کار جدیدی که شروع کردید را به پایان برسانید؛ بدون شک احساس بسیار خوب ارزشمند بودن سراغتان می آید.

 

این اشتباهات به شما کمک می کنند
تا برنامه های‌تان عملی نشود…

 

» اشتباه اول
خیلی بیشتر از حد لازم برنامه‌ریزی میکنیم

بزرگ ترین اشتباهی که بیش تر ما در شروع کار و فعالیت جدید انجام می دهیم،  این است که زمان زیادی را صرف برنامه ریزی می کنیم.

جک کنفیلد در یکی از فصل های کتاب «اصول موفقیت»ش توضیح می دهید، انسان هایی موفق تر هستند که به جای برنامه ریزی زیاد یا تهیه رزومه ی کامل و بی نقص، دست به کار می شوند  و دنبال کار می روند.

او مثال  دو دوست را آورده که هر دو دنبال کار بودند، نفر اول به جاهای مختلف رفته و پیشنهاد کار داده بود و بالاخره در یکی از آن ها استخدام شد. اما فرد دوم هنوز هیچ اقدام عملی نکرده بود و فقط مهارت ها و رزومه می نوشت تا کامل باشد.

از نظر جک فرد اول موفق تر از فرد دوم بود چون اقدام عملی کرد و نتیجه اش را دید.

البته این به معنی بی اهمیت بودن برنامه ریزی نیست. اما زیاده‌روی در برنامه ریزی نیز جلوی پیشرفت را می گیرد. بسیاری از ما انرژی زیادی صرف برنامه ریزی می کنیم و فرصت عمل کردن را از خودمان می گیریم.

بهتر است یک برنامه بچینید و سریع اقدام کنید.
نیاز نیست تمام قدم های که می خواهید بردارید را یک به یک بنویسید و چند روز مشغول تهیه ی برنامه ی کامل آن کار باشید. این کار انرژی زیادی از شما می گیرد. یا مثل قضیه ی از شنبه شروع می کنم بچگی مان می شود.

شاید شما هم مثل من قرار بود خیلی از کارهایتان را از شنبه ی هفته ی بعد شروع کنید اما در 99 درصد آن شنبه و هزاران شنبه دیگر گذشته و ما آن کار را نکردیم.

با وعده ی فردا، امروزتان را هدر ندهید.
اگر کارها را با بهانه های مختلف عقب بیاندازید، من به شما قول می دهم فردا هم وعده ی پس فردا را خواهید داد. دست به کار شوید دنبال شروع کار جدید یا تمام کردن کار قبلی تان همین امروز برید و لذت این کار را با تمام وجود حس کنید.

 

» اشتباه دوم
چند کار را همزمان شروع کنید تا کارهایتان نا تمام بماند‌

یکی از بهترین راه های به سرانجام نرساندن کارها، شروع همزمان آن هاست. این کار مثل برداشتن چند هندوانه با هم است.

گاهی ما به چند کار مختلف علاقه داریم؛ مثلا دوست داریم نقاش خوبی شویم، دستی هم در موسیقی داشته باشیم‌ و همچنین به مکالمه ی انگلیسی نیز تسلط پیدا کنیم. یادگیری این هنرها بسیار خوب است، اما وقتی شما تصمیم می گیرید آن ها را به صورت همزمان شروع کنید، چند هندوانه را با هم برداشتید.

در این موقع کنترل شرایط سخت است و احساس خستگی و سرخوردگی می کنید.

بهتر است اول هندوانه بزرگ تر بردارید‌ یعنی ابتدا به سراغ  کارهایی بروید که بیش تر از یادگیری آن ها  لذت می برید و علاقه تان به یادگیری آن ها بیش تر است. در نهایت حداکثر دو کار را انتخاب کرده وآن ها را خوب یاد بگیرید.

در فرصت های بعدی می توانید سراغ یادگیری کارهای جدید بروید. این کار باعث می شود، تمرکزتان را از دست ندهید و احساس سردرگمی و سرخوردکی نکنید‌. در زمین هم‌زمان کار کردن و معایب آن و اینکه چطور عملکرد بهتری سر‌کار داشته باشید، توصیه میشود مقاله‌های زیر را هم بخوانید :

 

» اشتباه سوم
برای دیگران توضیح دهید قرار است چه کاری انجام دهید

این کار نیز یکی از راه هایی است که به شما کمک می کند تا به هدفتان نرسید‌ و شکست بخورید‌‌… وقتی همه از اهداف و کارهای شما خبر داشته باشند، حرف و حدیث زیادی پیش می آید؛ هر کسی نظری می دهد و باعث سردرگم شدن شما می شود.

  • تو به درد این کار نمی خوری؟
  • این کار برات نون و آب نمیشه !
  • اگر کار دیگری می کردی بهتر بود

و حرف های مشابه این ها که وقت و انرژی زیادی از شما می گیرد‌ و گاهی نیز شما را منصرف می کند.

بهتر است اگر قصد شروع کاري را دارید، همه را خبردار نکنید.
قبلا هم در مقاله «هیس !!! افراد موفق رویاهایشان را فریاد نمی زنند» خواندید که بهترین کار این است که بی سر و صدا کارهایتان را انجام دهید‌. البته گاهی به مشورت نیاز دارید، در این موارد  بهتر است فقط با افراد مناسب صحبت کنید چون وقتی همه از هدف شما باخبر شوند، نظرات مخالف و موافق زیادی سمت شما روانه می شود و این مساله انرژی زیادی از شما بگیرد.

در سکوت به کارهایتان ادامه دهید تا موفقیت تان همه را باخبر کند.

کلام آخر؛ 
به غیر این موارد اشتباهات دیگری نیز وجود دارد که می توانند مانع موفقیت شما شوند مثل بها دادن به ترس هایتان و یا عدم اعتماد به نفس کافی و … به هر حال شما باید ببینید کجای کارتان می لنگد که نمی توانید کارهایتان را تمام کنید.

مشکل را پیدا کنید و به دنبال راه حل آن باشید…


به نظر شما چه دلایل دیگری باعث میشود برنامه ریزی ما به سرانجام نرسد؟
دیدگاه‌تان را برای ما زیر همین مقاله بنویسید

12 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    احسنت خیلی زیبا بود و کمک کرد

  2. کاربر سوخت جت hadi می‌گوید

    عزیزم مطلبت بسیار کاربردی هستش . بسیار سر بزنگاه بدردم خورد. خیلی ممنونم خییییلی <3

  3. کاربر سوخت جت AHDI می‌گوید

    سلام

    وقتی کاری را نیمه تمام رها کنیم باعث کاهش شدید عزت نفسمان می شود و تصویر ذهنی خوبی را که از خودمان داریم خراب می کند و باعث می شود با تصویر ذهنی یک بازنده مدام شکست بخوریم و سرخورده شویم…

    زیرا یکی از مهمترین چیز هایی که همه ما برای موفقیت نیاز داریم، یک تصویر ذهنی خوب از خودمان است و نباید اجازه دهیم نیمه تمام رها کردن کارها این تصویر ذهنی را خراب کند.

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام و تشکر از شرکت در طرح هم‌افزایی دیدگاهی؛ طبق این طرح یک روز به اشتراک سوخت جت شما افزوده شد.

      1. کاربر سوخت جت AHDI می‌گوید

        سلام خدمت شما
        لازم است عرض کنم اشتراک سوخت جت اکانت بنده تغییری نکرده و به آن اضافه نشده!

  4. کاربر سوخت جت ید می‌گوید

    موفقیت خیلی کف میده.اگه روزی یه درصد پیشرفت توی کارمون داشته باشیم بعد یک سال ما سلطان اون کاریم

  5. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    اینکه بعضی قسمت های مطالبتون مربوط به افراد ویژه ست و فقط افراد ویژه میتونن مشاهده کنن باعث نمیشه افراد دیگه انگیزه بگیرن که عضو شن

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام؛ دوست عزیز بعضی مطالب فقط برای کاربرانی است که با تهیه اشتراک ویژه، عضو ویژه وبسایت میشوند و محتوای بیشتری دریافت میکنند.

    2. کاربر سوخت جت AHDI می‌گوید

      سلام

      البته این یک موضوع کاملا طبیعی است و تنها کسانی می توانند به محتوای ویژه دسترسی داشته باشند که از وب سایت کارآفرینان جوان حمایت کنند.

  6. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    سلام
    ایمان نداشتن به توانایی خودمون برا عملی کردن برنامه
    برنامه ریزی رویایی و غیر واقعی
    بی انگیزه شدن وسط راه

  7. کاربر سوخت جت amad می‌گوید

    سلام،فوق العاده بود،ممنون که به اشتراک میزارید مطالب مفیدتان را،منتظر مقاله های مفید شما هستیم.
    باتشکر

  8. کاربر سوخت جت وش می‌گوید

    درسته..من با این موارد برخورد داشتم، و اگه اینها رو رعایت کنیم به موفقیت نزدیکتر میشیم.
    سپاس از شما

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**