بهبود مستمر؛ فلسفه ای برای موفقیت با تلاش های کوچک

کایزن از دو کلمه کای + زن تشکیل میشود...

همه ی ما تمایل درونی به پیشرفت داریم، دلمان می خواهد رشد کنیم و بیشتر از آن چه که هستیم باشیم؛ اما گاهی یک نکته ی مهم و اساسی را فراموش می کنیم و آن تلاش پایان ناپذیر در کارهای مان است.

ژاپنی ها یکی از موفق ترین و پرتلاش ترین انسان ها در جهان هستند. به طوری که در میان کشورهای مختلف، از آن ها تعریف و تمجید می شود و نویسنده های بزرگ در کتاب هایشان آن ها را به عنوان انسان هایی موفق و الگویی مناسب معرفی می کنند.

ما ایرانی هم توجه ویژه ای به ژاپنی ها داریم و مقالات زیادی در مورد آن ها چاپ کرده ایم؛
برای مثال در پروژه سوخت جت مقاله های :

و البته در قاله ای با عنوان «کایزن تکنیک موفقیت به سبک ژاپنی» هم قبلا منتشر شده، که ما را با مهم ترین ویژگی هایی که باعث موفقیت ژاپنی ها شده آشنا می کند.

کایزن یعنی :
تلاش برای بهبود مستمر و حفظ روند پیشرفت

ژاپنی ها با این شعار و انجام آن الگوی دیگر کشورها شده اند.

در سراسر جهان، انسان های موفق در هر زمینه ای، چه هنری، چه ورزشی و … به دنبال این هستند تا هر روز کارهایشان بهتر از دیروز شود. آن ها به دانش یا مهارتی که دارند قانع نیستند و تلاش مستمرشان، باعث پیشرفت شان می شود.

ممکن است اگر دیگران شما را ببینند که درحال بهتر کردن یک چیز خوب هستید، تعجب کنند و بخواهند شما را سرزنش شان کنند و بگویند: ‘تو کمال گرا هستی… بهتره به روانشناس مراجعه کنی’

ولی آن ها از این موضوع خبر ندارند که هرچه بیش تر تلاش کنی تا کارهایت را بی عیب و نقس تر انجام دهی و هر روز به فکر بهبود آن باشی، نه تنها بیماری نیست، بلکه باعث تضمین موفقیت می شود.

حتی برایان تریسی آمریکایی در این زمینه میگوید «یادگیری مداوم حداقل شرط لازم برای موفقیت در هر زمینه ای است که در آن فعالیت می کنید؛ هر روز چیز جدیدی بیاموزید.»

در دنیای امروز که دنیای سرعت است، بشر هر لحظه درحال پیشرفت است.
هر روز تکنولوژی جدیدی که کشف می شود، واژه های جدیدی به فرهنگ لغات اضافه می گردد و همه ی دنیا در حال تکاپو و رو به جلو حرکت کردن هستند.

در چنین شرایطی اگر به فکر بهبود وضعیت مان نباشیم و به آنچه که هستیم قانع شویم، نمی توانیم به رویاهایمان دست پیدا کنیم و عقب می مانیم؛ حتی ممکن است موقعیت فعلی مان را هم از دست بدهیم.

همیشه یادتان باشد

درست لحظه ای که شما قانع می شوید که تلاش تان کافی است و با خود می گویید: ‘من مهارت لازم را در رشته ام کسب کرده ام، پس نیاز ندارم هر روز به دنبال بهتر کردن آن باشم’ یا افکار مشابه این ها را در سر دارید، اشخاص دیگر در رشته و شغل شما در فکر بهبود وضعیت شان و یادگیری مهارت های جدید هستند.

آن ها منتظر نیستند تا شما تجدید قوا کنید یا این که هم سطح شما بمانند، هر روز بیشتر از قبل یاد می گیرند، تمرین می کنند، نقض هایشان را برطرف می کنند و رو به جلو در حرکت هستند.

اگر شما به این موضوع توجه نکنید و به فکر بهبود مهارت هایتان نباشید، ممکن است جایگاه تان را از دست بدهید و شخصی که تلاش مستمر داشته جای شما را بگیرد.

اگر تلاش هایتان را متوقف کنید، دنیا منتظر شما نخواهد ماند

برخی از ورزشکاران مشهور و صاحب مقام در مسابقات المپیک و جهانی، گاهی دچار غرور کاذب می شوند، با خود می گویند ‘من بهترینم، نیازی به تلاش بیش ترو یادگیری مهارت های جدیدتر ندارم‘ آن ها به دنبال حواشی می روند و با خود فکر می کنند همیشه قهرمان خواهند شد.

اما ورزشکار دیگری وجود دارد که شاید نامی از او در رسانه ها نباشد، هر روز در حال تمرین و تلاش مستمر است و تمرکزش را روی پیشرفت گذاشته. شک نکنید همان ورزشکار گمنام به وقتش تیتر اول روزنامه جهان خواهد شد با عنوان هایی شبیه این که “ورزشکاری تازه کار موفق شد قهرمان جهان را شکست دهد” یا “قهرمان المپیک مغلوب قدرت نمایی جوانی گمنام شد” در واقع این جوان تازه کار نیست و مدت هاست در حال انجام تمرین های مستمر است تا در فرصتی مناسب خود را مطرح کند.

برای این که پیشرفت همیشگی داشته باشید، چند راهکار عملی برایتان داریم :

  1. هر روز زمانی را صرفِ یادگیری مهارت های بیشتر در رشته تان کنید.
    حتی اگر این زمان کوتاه باشد اشکالی ندارد. مهم این است که شما عادت به یادگیری همیشگی داشته باشید.
  2. هر ماه کتابی جدید در زمینه کاری تان بخوانید و یا اطلاعات جدید دریافت کنید.
  3. اگر ورزشکار هستید، بدون تمرین به رختخواب نروید.
    ورزشکارانی که به تمرین روزانه عادت کرده اند، چند قدم جلوتر از بقیه هستند.
  4. خودتان را به چالش بکشید و ایراد های احتمالی تان را پیدا کرده و آن ها را رفع کنید.
  5. از دیگران کمک بخواهید و نظرشان را در مورد کارتان بپرسید.
    اگر دنبال این باشید که بازخورد کارهایتان را ببینید و انتقاد پذیر باشید، زودتر پیشرفت می کنید.

و به همین سادگی، بهبود مستمر در زندگی شما ایجاد میشود.
در همین زمینه، حتما توصیه میشود مقاله «کایزن : تکنیک موفقیت به سبک ژاپنی» را هم بخوانید.

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت sh j می‌گوید

    واقعا نمیتونم برای یه روز هم از سایت و مطالب فوق العاده تون فاصله بگیرم. ممنون از تیم خوبتون

  2. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

    همین کایزن دلیل اصلی موفقیت ژاپنی هاست

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**