6 درس زندگی که مدرسه (و حتی دانشگاه) به شما یاد نداده و باید خودتان یادبگیرید

در دنیا دو دسته آدم وجود دارد :
۱) آنهایی که هرآنچه مدرسه به آنها یاد داده، یاد گرفتند و
۲) آنهایی که بعد از مدرسه، درس های زندگی را هم یاد گرفتند…
جالب اینجاست که، دسته دوم افراد موفق ترین هستند !

احترام زیادی باید برای این دسته از مردم دنیا قائل شوید.
آنهایی که منتظر نیستند معلم یا استاد آنها به آنها بگوید چه بخوانند و یادبگیرند؛ خودشان انتخاب میکنند چه باید یادبگیرند و هرآنچه برای یادگیری آن لازم باشد انجام میدهند.

با توجه به زندگی درحال تغییر هر روزمان، نمیتوانیم به دانسته هایمان از دوران مدرسه و دانشگاه تکیه کنیم؛ جدای از اینکه راجع به زندگی، چیز زیادی به ما یاد ندادند…

در این مقاله میخواهیم، 6 درس مهم و با ارزش زندگی را که مدرسه (و حتی دانشگاه) به ما یاد نداد در حالی که بیشتر از فرمول های ریاضی و فیزیک در زندگی به آنها نیاز داریم را بخوانیم :

 

درس شماره یک | یک چـــــــرا-ی قوی !
یک ‘چرا’-ی قوی میتواند شما را از پس تمامی مشکلات و چالش های زندگی تان عبور دهد.
یک چرا قوی میتواند باعث شود بتوانید در سخت ترین لحظات زندگی تان، هم چنان با انرژی پیشروی کنید.

داشتن چرا، یا همان دلیل تلاش و مبارزه با مشکلات زندگی از جمله مهم ترین درس هایی است که باید در مدرسه یادمیگرفتیم اما هیچکس نبود به یاد بدهد. اگر یاد میگرفتیم یک دلیل قوی، یک چـــرا-ی قدرتمند داشته باشیم دیگر هیچ مانعی نمیتوانست در برابر هدف ما یعنی موفقیت قرار بگیرد.

 

 

فیلیپ بروکس
فیلیپ بروکس

 

درس شماره دو | بر روی نقطه قوت تان تمرکز کنید، نقطه ضعف را به بعد موکول کنید
هرکسی که به شما گفت بر روی نقطه ضعف تان تمرکز کنید تا آنرا بهبود ببخشید مطمئن باشید در زندگی هیچ وقت در نقطه اوج موفقیت قرار نگرفته !

تمام الگوها و افراد سرشناسی که در زندگی آنها را تحسین میکنید، فقط بر روی نقطه قوت شان تمرکز کردند. تمرکز بر نقطه ضعف برای بهبود آن فقط وقت شما را تلف میکند تا در اخر یک فرد معمولی شوید. اما تمرکز بر نقطه قوت، باعث میشود یا خاص و منحصر به فرد شوید.

 

 

درس شماره سه | قدرت عادت ها، قدرت فوق العاده زیادی است
در هیچ فصلی از هیچ درسی در مدرسه و دانشگاه راجع به قدرت عادت ها صحبت نشد. اصلا به ما نگفتند که ما عادت هایمان را می سازیم و عادت ها ما را می سازند.

هرچقدر انگیزه داشته باشید تا کاری انجام دهید، رفتاری جدید داشته باشید و شخصیت جدیدی بسازید تا زمانی که آنرا تبدیل به عادت نکنید گذرا و موقت خواهد بود. قبلا اینجا مفصل راجع به قدرت شگفت انگیز عادت ها صحبت کردیم.

 

 

درس شماره چهار | متخصص بودن در برابر داشتن انبوهی از اطلاعات
متخصص بودن در زمینه ای، اینجا به معنی داشتن اطلاعات دقیق و صحیح (و نه خیلی عمیق) و دارای الگوی مشخص ابتدا و انتها  از رشته یا مهارت خاص است.

اما داشتن انبوهی از اطلاعات مانند خواندن یک دایره المعارف و حفظ تک تک جملات آن است. اصلا بدردتان میخورد؟ خیر ! زمانی از انیشتین پرسیدند : «ارتفاع قله اورست چند متر است؟» انیشتین پاسخ داد «نمیدانم ! من مغزم را با اطلاعاتی که میتوانم در عرض چند دقیقه پیدا کنم، پر نمیکنم. در عوض از آن برای محاسبات مهم ریاضی استفاده میکنم.»

به جای خواندن 100 کتاب در سال ! 5 کتاب مربوط به حوزه کاری تان بخوانید.

 

 

درس شماره پنج | دانش واقعی، شما هستید
اگر کارآفرین باشید، احتمالا این درس را خیلی زود یادگرفتید.
جیم ران میگوید «اگر کارتان را خیلی خوب انجام میدهید تا یک زندگی خوب داشته باشید، یک زندگی معمولی خواهید داشت. اما اگر بر روی خودتان کار میکنید تا پیشرفت شخصیتی و علمی داشته باشید، ثروت و موفقیت در انتظار شماست.» جیم ران راست میگوید.

رشد شخصی باعث رشد تمام جنبه های زندگی میشود.
دانش واقعی، دانش شناخت خودمان و محیط اطراف است. یادگرفتن مهارت های جدید، یادگیری زبان جدید، آشنا شدن با افراد جدید، قابلیت شناخت ابعاد مختلف شخصیتی خودمان و دیگران… همه و همه باعث پیشرفت و رشد شخصیتی مان میشوند که در مدرسه یاد نگرفتیم.

البته، این مقاله را حتما راجع به رشد شخصیتی بخوانید.

 

جیم ران

 

درس شماره شش | خلقِ چیزی معنادار
اکثر کارآفرینان امروزی، هنوز این نکته بسیار مهم را درک نکردند که دلیل بودن شما در رقابت به مراتب مهم تر از نحوه رقابت شماست.

زمانی که IBM اجازه نمیداد هیچ شرکت کامپیوتری وارد عرصه رقابت شود، یک شرکت کوچک توسط مردم استقابل شد و توانست آنرا شکست دهد. آن شرکت کوچک Apple بود و دلیل اصلی موفقیت اش هم دلیل وجودی این شرکت بود «متفاوت فکر کنید»

اپل معتقد بود افراد خاص متفاوت فکر میکنند و سلیقه متفاوتی دارند. بنابراین محصولاتش هم رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت تا اینکه توانست بازار را قبضه کند و تبدیل به اولین شرکت کامپیوتری دنیا از نظر ارزش سهامی شود.
در رابطه با اهمیت معنا و دلیل وجودی قبلا مقاله ای با عنوان «با «دایره طلایی» میتوانید به رهبری بزرگ تبدیل شوید و مردم شما را دنبال کنند» منتشر کردیم که توصیه میکنیم حتما بخوانید.

 

راستی، شما بعد از مدرسه چه درس هایی در زندگی یادگرفتید؟ زیر همین پست برای ما بنویسید…

در همین زمینه، بخوانید :

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    این دنیا جای هیچ معطلی را برای رسیدن به هدف هایتان ندارد اگر بخواهیم موفق شویم باید حرکت کنیم والّا از قافله همیشه عقبیم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**