مشکل از دست دادن انگیزه را با سه استراتژی برای همیشه رفع کنید

انگیزه تان دیگر هیچوقت افول نمیکند...

چند بار تا به حال با اشتیاق زیادی شروع به انجام کاری کردید اما با گذر زمان، وقتی کارهای آنطور که فکر میکردید پیش نرفت، انگیزه تان افت کرد و کلا ناپدید شد؟

و یا کاری که یک روز عاشقش بودید حالا تبدیل به یک وظیفه خسته کننده شده؟

با خودتان میگویید ‘مگه مجبورم تا آخر عمر این کار لعنتی رو انجام بدم؟’ و میزنید زیر همه چیز؛ پروژه، درس، کار، … همه چیز را به هم میریزید چون هیچ انگیزه ای برای ادامه ندارید !

درحالی که اول ماجرا اینطور نبود؛
شما با انگیزه و اشتیاق بالایی شروع کردید، میخواستید ایده بزرگی اجرا کنید، اهدافی داشتید و رویاهایتان صدایتان میزدند.

حتی چند گام ابتدایی تان با موفقیت همراه بود و به کلی مطمئن شدید که این راه، راه شماست و باید تا انتها بروید؛ اما کمی که گذشت همه چیز کم کم رنگ و بوی خودش را از دست داد و مسیر رویایی به یک مسیر یکنواخت خسته کننده تبدیل شد.

اگر مشکل از دست دادن انگیزه دارید

نباید زیاد نگران باشید، چون طبیعی است. این ویژگی و خلق و خوی انسان است که اشتیاق و انگیزه بالایی دارد اما با گذر زمان این اشتیاق و انگیزه افت میکند و باید دوباره آنرا ایجاد کند.

اما ماجرا زمانی اهمیت پیدا میکند که چطور انگیزه ایجاد کنیم؟

اگر از آن دسته از افرادی هستید که استاد ایجاد انگیزه آنی و زیادید، مخصوصا با کلیپ های انگیزشی سوخت جت خیلی سریع انگیزه ای دوباره بدست می آورید، باید بدانید خیلی زود هم آنرا از دست خواهید داد.

آنچه از ایجاد انگیزه میخواهیم راجع بهش صحبت کنیم، انگیزه بلند مدت است.
مشکل از دست دادن انگیزه را نباید با راه های کوتاه و درمان های مصنوعی از بین برد.

شاید یک آهنگ انگیزشی به شما کمک کند امروز هم با قدرت کار کنید، شاید یک کلیپ انگیزشی به شما انگیزه بدهد تا سه روز دیگر با انرژی کار کنید و یا تماشای یک مستند از اسطوره تان به شما انگیزه کافی برای فعالیت یک هفته را بدهد… اما آخرش همه آنها فانی هستند.

اگر میخواهید یادبگیرید چطور انگیزه بلند مدت ایجاد کنید، لازم است یادبگیرید اصلا چطور انگیزه در شما ایجاد میشود و چطور انگیزه در شما ایجاد نمیشوند.

فقط در این صورت میتوانید به جای خوردن ماهی (انگیزه گرفتن) ماهیگیری یادبگیرید (انگیزه ایجاد کنید)

برای شروع، بیایید ابتدا ببینیم در چه صورت انگیزه شما از دست میرود…

از کارهای روزمره تان خسته شدید

از کارهایی که هر روز، هر روز، هر روز انجام میدهید خسته شدید؟ از شغل تان دیگر نفرت دارید؟ نمیخواهید پروژه ای که در دست گرفتید را به پایان برسانید چون هر روز در حال عذاب کشیدن هستید؟

به دنبال کارهایی هستید که از زیر کارهای روزمره تان فرار کنید؟ انجام کارهای روزانه تان انرژی شما را میگیرد و خسته تان میکند؟

 

احساس میکنید هیچ کار خاصی انجام نمیدهید

شاید کارآفرینی کردید و یا پروژه جدیدی استارت زدید که اشتیاق زیادی اوایل آن داشتید و میخواستید تغییری در دنیا ایجاد کنید؛ اما هیچ اتفاقی نیافتاد. نه تنها دیگران، بلکه خودتان هم متقاعد شدید که خبری نیست و کاری که انجام میدهید هدف بزرگی دنبال نمیکند…

 

کارهایی که کردید شما را راضی نمیکنند

کمال گرا هستید؟ همیشه به دنبال بهترین ها هستید؟ یکی از دلایل اصلی افت انگیزه کمال گرایی است… با اینکه افراد کمال گرا، دستآوردهای بیشتری نسبت به دیگران دارند، اما در کمال تعجب نسبت به دیگران از دستآوردهایشان راضی نیستند و فکر میکنند ‘به اندازه کافی خوب نشده’ یا ‘انتظار خیلی بیشتری داشتم’

 

کارتان باعث ایجاد استرس شدید میشود

کارتان مسئولیت زیادی دارد و همین امر باعث میشود استرس زیادی در طول روز تجربه کنید؟ حجم کاری شما، لذت کار را از شما ربوده است؟ ساعاتی که در سر کار سپری میکنید مدام نگران و دلواپس هستید؟ این نگرانی، استرس و عدم آرامش خیال باعث میشود در چرخه تضعیف انگیزه قرار بگیرید.

 

مقایسه خودتان با دیگران

‘ما هم سن هستیم، اما اون خیلی موفق تر از من هستش’
‘ما توی یک شرکت کار میکردیم، اما حالا اون کجا رسیده، من کجا هستم’
این نوع جملاتی که به خودتان میگویید، اثر بسیار مخربی بر روی انگیزه تان دارد؛ مهم نیست دیگران چه دارند، چه کار میکنند، چه کارها کرده اند؛ مهم شما، زندگی تان، اعمال و رفتار و اهداف تان هستند.

خب، این چند موردی که خواندید، دلایل اصلی افت انگیزه هستند؛
به احتمال قوی، یکی از این دلایل باعث میشوند شما در طول روز، هفته یا ماه انگیزه قدرتمندی که داشتید را رفته رفته از دست بدهید.

اما دلیلش چیست؟ سه دلیل اصلی افت انگیزه این ها هستند :

7 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت نا می‌گوید

    باسلام راه حلهایی که بالا ذنرکردیدبازهم انسان روقانع نمیکنه که همیشه با انگیزه باشه

  2. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    عالی و کاربردی
    ممنونم.

  3. کاربر سوخت جت tazz می‌گوید

    مرسی از مقاله خوبتون

  4. کاربر سوخت جت ukia می‌گوید

    بسيار عالي و مفيد بود – ممنون

  5. کاربر سوخت جت m.ba می‌گوید

    من همیشه از بچگی فکر می کردم باید تو بیست سالگی کارهای خیلی مهمی انجام بدم ، اما الان که شده 25 سالم و کاری انجام ندادم وقتی با اون فکرا مقایسه می کنم باعث ناراحتی و بی انگیزگی من می شه لطفا میشه راهنمایی ایم کنید در خصوص اینکه چه طور از این تله فکری بیرون بیام ؟

  6. کاربر سوخت جت m.ba می‌گوید

    شما فوق العاده تر از عالی هستید.

  7. کاربر سوخت جت rgeu می‌گوید

    بیت انگیزشی از حافظ هم داریم که: چرخ برهم زنم ار غیرمرادم گردد…من نه آنم که زبونی کشم از چرخ فلک! 😉

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**