وقتی یادگرفتم با اشتباهات زندگیم رفیق شوم، شروع به پیشرفت کردم

اگر اشتباهات زندگی را دشمنان تان بدانید هیچوقت پیشرفت نمیکنید...

بله وقتی با اشتباهاتم رفیق شدم،
پیشرفت کردم !

بسیاری ما از حق اشتباه کردن را از خودمان گرفتیم. از این که اشتباه کنیم می ترسیم. ساعت ها خودمان را بابت اشتباهات گذشته سرزنش می کنیم و به تخریب شخصیت خود می پردازیم.

فکر می کنیم هر کس اشتباه کند یعنی شکست خورده و به آخر خط رسیده است. به اشتباه فکر میکنیم آدم های موفق هیچ وقت اشتباه نمی کنند. اما در واقع این طرز تفکر درست نیست. در دنیای واقعی و در مسیر موفقیت های انسان های بزرگ اشتباهات زیادی دیده می شود.

اگر سری به تاریخ بزنیم و زندگی نامه آدم های بزرگ را بخوانیم، می بینیم که انسان های بزرگ و موفق هم در طول زندگی خود اشتباهات زیادی داشتند و رمز موفقیت آن ها این بود که از اشتباهات شان درس گرفتند، تسلیم نشدند و دوباره تلاش کردند.

اشتباه کردن پایان راه شما نیست.
در واقع تسلیم اشتباه شدن و تلاش نکردن برای جبران آن باعث شکست شما می شود.

سعادتمند در تعریف سقراط کسی است که «از هر اشتباهی که از او سر می زند، تجربه ای به دست آورده باشد.» شاید برای شما هم جالب باشد بدانید اولین محصول شرکت Sony یک پلوپز بود که برنج نپخته را می سوزاند‌.

آنها از این محصول کمتر از 100 عدد به فروختند؛ ولی این اشتباه باعث نشد که موریتا، مدیرعامل این شرکت دست از تلاش بردارد. اشتباهاتش را با آغوش باز پذیرفت و توانست بالاخره صاحب شرکت مولتی میلیاردی Sony شود‌‌.

فکر میکنید اگر موریتا بعد اشتباهش دست از کار می کشید چه اتفاقی می افتاد؟ هیچ وقت نمی تواست به این موقعیت برسد.

من قبل از این که با اشتباهاتم رفیق شوم، به عنوان دانشجوی مترجمی زبان حق اشتباه کردن را از خودم گرفته بودم و در ترجمه هایم به شدت از اشتباه کردن می ترسیدم. این ترس از اشتباه باعث شده بود تا نتوانم پیشرفت کنم و سر کلاس ها خودم را نشان دهم.

ایلان ماسک

گاهی با این که بلد بودم اما ترجیح می دادم چیزی نگویم تا اشتباهی از من سر نزند.
این روش باعث پسرفت من شده بود و نمی توانستم خود واقعی ام را نشان دهم.  تا این که در یکی از کلاس هایم وقتی برگه ی ترجمه ام را با ترس مقابل استاد قرار دادم و گفتم :

  • ‘استاد می دونم این ترجمه اشتباهه! اما میشه یه نگاهی بهش بندازید.’

با جوابی که آن روز استادم به من داد مسیر زندگی ام برای همیشه تغییر کرد. این اتفاق باعث شد با اشتباهاتم رفیق شوم و به سرعت پیشرفت کنم. جواب استاد به من این بود :

  • ترجمه تون درسته! ولی حتی اگر اشتباه هم بود باید مطرحش می کردید. چرا فکر می کنید حق اشتباه کردن ندارید! من خودم به عنوان یک استاد روزی هزار بار اشتباه می کنم و نه تنها ناراحت نمیشم بلکه نکات جدیدی یاد می گیرم.

این حرف استاد مثل جرقه ای در انبار باروت بود.
انگار مدت ها منتظر بودم تا کسی به من شهامت اشتباه کردن را بدهم. در واقع من جلوی پیشرفت خودم را با ترس از اشتباه کردن گرفته بودم‌.

شكست بيش از موفقيت آموزنده است؛ كسي كه هيچگاه اشتباه نمي كند، هرگز به جايي نمي رسد.
ــــ
جان دی راکفلر

روزی که ترس را کنار گذاشتم، به سرعت پیشرفت کردم و نکاتی یاد گرفتم که به من کمک کردند تا تبدیل به یک مترجم خوب شوم.

گاهی دیگران به اشتباهات من با صدای بلند خندیدند و حتی مرا مسخره کردند. من هم پا به پای آن ها لبخندی زدم و به درس هایی که از این اشتباهم گرفتم فکر کردم.

من تا آخر عمرم به هر موفقیتی دست پیدا کنم، مدیون آن استاد هستم‌‌. چون قدرت اشتباه کردن را به من داد و این یعنی شروع پیشرفت شغلی و مالی…

اشتباهات زندگی ما ترسناک نیستند بلکه می‌توانید بهترین استفاده را از آن بکنید 

شما هم می توانید با اشتباهاتتان رفیق شوید و درس های خوبی از آن یاد بگیرید‌. فقط کافیست دست از سرزنش خودتان بردارید. برچسب بی عرضه بودن به خودتان نچسبانید و فکر نکنید تنها آدمی هستید که مرتکب اشتباه شدید.

همه ی آدم ها اشتباه می کنند و واکنش بعدی شماست که سرنوشت ساز است.

دو واکنش وجود دارد.
اولی این است که بعد از اشتباه تان شروع به سرزنش خودتان کنید، از خودتان بدتان بیاید و کار را نیمه کاره رها کنید.
اما در دومی شما خوب می دانید به عنوان یک انسان اشتباه کردن طبیعی است؛ پس احساسات بد را از خودتان دور می کنید و شروع به بررسی می کنید :

  • من از این اشتباهم چه درس هایی می توانم یاد بگیرم؟
  • کجای کار را درست انجام ندادم که باعث اشتباه شد ؟
  • چطور باید این اشتباهم را جبران کنم؟
  • چه مسیرهایی دیگری وجود دارد که من می توانم امتحان کنم؟

وقتی بدون اینکه احساس گناه یا بی کفایتی داشته باشید، تمام جوانب را مرور کنید و اشتباهات تان را یادداشت کنید و درصدد جبران آن باشید، به زودی موفق خواهید شد.

به قول مایلیس دیویس که یکی از نوازنده های مشهور جاز است : «هنگامی که نتی را اشتباه می زنید، این نت بعدی شماست که خوب یا بد بودن آن را تعیین می کند.» این جمله با وجود تمام سادگی اش درس مهمی به ما می دهد.

در واقع می فهمیم اگر فقط کمی شهامت و اعتماد به نفس مان را حفظ کنیم و بعد از اشتباه خود را نبازیم، می توانیم حتی اشتباهات بزرگ مان را تا حد امکان جبران کنیم.

گاهی موفقیت درست بعد از اشتباه منتظر ماست و نصیب کسانی می شود که نمی ترسند و جرات به خرج می دهند، با همه وجود باز هم تلاش می کنند و اگر اشتباهی رخ داد، درس مهم آن را یاد می گیرند و به استقبال موفقیت با آغوشی باز و قدم های محکم می روند.

در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

8 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    با سلام من در زندگی انسانی را ندیدم که اشتباه نکرده باشد در زندگی ندیدم که

  2. کاربر سوخت جت مه می‌گوید

    سلام.دوست عزیز خیلی متشکرم بابت مقاله ای که به اشتراک گذاشتید. واقعا حال بد من را دگرگون کرد.من از ترس اشتباه متاسفانه دست به کاری نمیزنم.

  3. کاربر سوخت جت سن می‌گوید

    فوق العاده عالی بود.من واقعا از اشتباهاتم کلافه شده بودم.اما مطالب شما روحیه بخش بود مخصوصا نکته ای که استادتون گفته بود.برخی اشتباهات ویرانگر هستند و غیرقابل جبران و دیوانه کننده ولی نکته مطالب شما کمکم کرد ممنون

  4. کاربر سوخت جت قی می‌گوید

    خوب بود ولی از خدا و قرآن و عترت و کلا معنویات تهی بود،نگرش الهی داشته باشید!

    ممنون

  5. کاربر سوخت جت في می‌گوید

    مقاله اي بسيار عميق و مفيد
    بنظر بنده اين حالت و ترس از اشتباه تمام از خانواده و بالاخص از دوران مدرسه كه با اشتباه كردن سخت توبيخ ميشديم و حتي فرصت دفاع از خود نداشتيم سرچشمه ميگيرد
    به عبارتي ديگر شرطي شده ايم كه از اشتباه و كار غير معمول بترسيم

  6. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

    مرسی از مطلب جالبتون!

  7. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    خیلی مقاله ی جالب و خوبی بود ولی کاش بیشتر در مورد اینکه چه جوری با مشکلات کنار بیایم توضیح میدادید

  8. کاربر سوخت جت rhad می‌گوید

    اینکار بسیار سختهو باید خیلی از عادت هاتو تغییر بدی ولی اگر تغییر بدی و تغییر کنی سریع میتونی موفق بشی

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**