روش‌های کاربردی غلبه بر ترس و ساختن زندگی رویایی – قسمت اول

روش «امتحان کردن» برای غلبه بر اضطراب

غلبه بر ترس و هر آنچه که باید بدانید.

چطور ممکن است دو نفر همزمان با هم کاری مثل هم را شروع کنند و هر دو هم در یک سازمان کار کنند و بعد یکی از آنها خیلی پیشرفت کند و مدیر عامل آن سازمان شود و دیگری با وجود تلاش بسیار زیاد، در همان پست و سمت قبلی اش بماند؟

چرا نفر اول خیلی پیشرفت کرده و نفر دوم در همان شغل قبلی اش مانده است و هیچ پیشرفتی نکرده است؟

جواب: چون نفر اول بر ترس هایش غلبه کرده است و تمام تلاشش را برای رسیدن به موفقیت کرده است.

درباره غلبه بر ترس و اضطراب روش های مختلفی وجود دارد.

قبل از اینکه روش اول را بگویم، اول تفاوت ترس و اضطراب را بگویم.
چون چند نفر از من تفاوت این دو را قبلا پرسیده اند.

»‌ تفاوت ترس و اضطراب در چیست؟

ترس: یک هیجان بیرونی و موقع حضور در آن اتفاق پیش می آید.
مثلا من وقتی برای اولین بار می خواستم در جمع بروم و سخنرانی کنم، ترسیدم و دست و پایم می لرزید و صدایم می لرزید و بعضی از کلمات را اشتباه تلفظ می کردم.

اضطراب: یک هیجان درونی و قبل از قرار گرفتن در آن اتفاق است.
یک روز به منزل یکی از دوستانم رفته بودم. دوست من گفت که :” یک ماه دیگر امتحان رانندگی دارم. میترسم.
گفتم:” از الان می ترسی؟ کلی وقت داری که توی این یک ماه تمرین کنی. تا آن موقع مهارتت بیشتر می شود و ترس ات کمتر می شود و امتحانت را خوب می دهی.”

دوستم هنوز کلی وقت داشت و هنوز امتحانش شروع نشده بود، ولی می گفت:” می ترسم.” در واقع دوستم اضطراب داشت.

[bs-quote quote=”خیلی از ما رویاهای خود را زندگی نمی کنیم چرا که داریم ترس های خود را زندگی می کنیم.” style=”style-2″ align=”center” color=”#383838″ author_name=”لس براون” author_job=”نویسنده و سخنران انگیزشی معروف آمریکایی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/07/لس-براون.png”][/bs-quote]

 

در این مقاله روش اول غلبه بر ترس و اضطراب را می خوانید3

غلبه بر ترس

روش اول غلبه بر ترس:
» روش امتحان کردن

با این روش شما متوجه می شوید که ترس ها و اضطراب های شما ناشی از فکرهای منفی شما هستند و در نتیجه احساستان بهتر می شود و ترس تان خیلی کمتر از قبل می شود.

من وقتی تازه از دوره کارشناسی ارشد دانشگاه فارغ التحصیل شده بودم، دنبال کار می گشتم. به همه اطرافیانم سپرده بودم و هر روز هم روزنامه می خریدم و هم به ادارات و دانشگاه ها می رفتم تا کار پیدا کنم.

یک روز در یک روزنامه دیدم که در شهر اندیشه کرج، در یک دانشگاه نیاز به استاد دارند.
من وقتی این خبر را دیدم، رفتم در سایت آن دانشگاه رفتم و آدرس را یادداشت کردم و فرم های آن دانشگاه را در اینترنت پر کردم و فرستادم.

چند روز بعد از آن دانشگاه به من زنگ زدند و گفتند که به آنجا بروم و مدارک را برای آنها ببرم. من هم فردای آن روز مدارک را برداشتم و رفتم.

در آنجا که رسیدم، دیدم ده نفر متقاضی مثل من هستند.
همه ما متقاضی ها با هم صحبت کردیم. اکثر ما اضطراب داشتیم. من به خودم می گفتم که:” من در مصاحبه خوب صحبت نمی کنم و ضربان قلبم تند تند می زند و در مصاحبه قبول نمی شوم.” من با کناری ام صحبت کردم، او هم اضطراب داشت.

نتیجه این شد که من در مصاحبه رد شدم. ولی کتاب های مختلف را مطالعه کردم و از این نتیجه هم درس گرفتم و در یک مصاحبه دیگر در یک دانشگاه که در تهران بود احساس اضطراب داشتم.

قبل از مصاحبه به خودم گفتم:” چه دلیلی وجود دارد که من خوب صحبت نمی کنم؟ می توانم با چند نفر صحبت کنم و از آنها بپرسم که آیا من خوب صحبت می کنم یا نه. اینطوری می توانم قبل از مصاحبه امتحان کنم و مطمئن شوم که خوب صحبت می کنم یا نه.”

من قبل از مصاحبه با دو نفر صحبت کردم و آنها گفتند که خوب حرف می زنم، و اضطرابم بیخود است. بعد هم با هر کدام از آن دو نفر در حدو 5 دقیقه تمرین مصاحبه کردم.نتیجه این شد که من باورم عوض شد و مطمئن شدم که در مصاحبه قبول می شوم و نتیجه هم این شد که مدرس آن دانشگاه شدم.

» ما یک سخنرانی کامل از دارن هاردی، نویسنده و سخنران معروف آمریکایی برای غلبه بر باورهای محدود کننده در وب‌سایت‌مان داریم که می‌توانید در این زمینه از آن استفاده کنید: پکیج آموزشی «سیستم باورها» از دارن هاردی

 غلبه بر ترس
پائولو کوئیلو

پس من قبل از این که به مصاحبه بروم، رفتم و امتحان کردم که آیا واقعا خوب صحبت می کنم یا نه، و طریقه مصاحبه کردن را هم تمرین کردم و از این طریق باورم هم بیشتر شد و پذیرفته شدم.

شما از چه چیزهایی می ترسید؟
قبل از انجام چه کارهایی اضطراب دارید؟

از مصاحبه، سخنرانی، فروشندگی، ملاقات با افراد جدید، درخواست قرار ملاقات، درخواست اضافه حقوق، نه گفتن به دیگران؟

از هرچیزی که می ترسید یا اضطراب دارید، قبل از اینکه آن کار را انجام دهید، امتحان کنید تا مطمئن شوید که آیا افکار منفی تان درست هستند یا خیر. و قبل از انجام آن کار هم آن کار را کمی انجام دهید و تمرین کنید تا امتحان کنید که مطمئن شوید که آیا درست انجام می دهید یا نه.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر بر ترس و اضطراب تان غلبه نکنید، درآینده برایتان چقدر هزینه مالی، احساسی و جسمی دارد؟ چه چیزهایی را از دست می دهید؟

یک مثال دیگر هم در این مقاله می آورم تا مفهوم این روش را بهتر متوجه شوید.

من برای بار اول که می خواستم به کلاس بروم و درس بدهم، احساس ترس داشتم. نمی دونستم برای اولین بار که به کلاس بروم، چه اتفاقی می افتد.
با یکی از اساتید دانشگاه که صحبت کردم، به من یادآوری کرد و گفت:” خب می توانی قبل از کلاس خودت امتحان کنی و به کلاس من بیایی و در کلاس من چند دقیقه درس بدهی تا ترس‌ات بریزد.

من از او تشکر کردم و این کار را انجام دادم و ترسم ریخت. وقتی کلاسم شروع شد و به کلاس رفتم، خیلی عادی وارد کلاس شدم و خودم را معرفی کردم و شروع به درس دادن کردم.

پس باز هم من قبل از این که به کلاس بروم، رفتم و امتحان کردم و در کلاس آن استاد درس دادم و از این طریق باورم به خودم هم بیشتر شد و خوب درس دادم.

کلام آخر غلبه بر ترس  :

 

آیا می خواهید به رویاهایتان برسید؟
آیا می خواهید در زندگی تان پیشرفت کنید؟ پس بر ترس هایتان غلبه کنید.

روش اول را که در این مقاله گفته شد را انجام دهید. به یک طرقی امتحان کنید که مطمئن شوید آیا افکار منفی تان صحت دارند یا خیر.

قبل از انجام آن کار هم مقداری از آن کار را انجام دهید و تمرین کنید تا امتحان کنید و اطمینان پیدا کنید که آیا درست انجام می دهید یا نه.

در قسمت‌ دوم غلبه بر ترس به روبه‌روشدن واقعی با ترس روش‌های دیگری برای غلبه بر آن اشاره خواهیم کرد.
یادتان نرود که کمتر کردن ترس و اضطراب در زندگی تان برابر است با موفقیت‌های بیشتر، راحتی و شادی بیشتر و زندگی کردن زندگی‌ای که واقعا لایق آن هستید. پس تا آخر این سری مقالات با ما همراه باشید.


قسمت دوم ←

 

 

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت وی می‌گوید

    گاهی ترس ها اجازه نمی‌دهد که حتی آن کار را امتحان کنی و قبل از اینکه شروع کنی شکست میخوری.

  2. کاربر سوخت جت کن

    […] باشد اما انسان‌ها عادی آن را کاری سخت می‌بینند اما در این مقاله توضیح دادیم که با قدم‌های کوچک روزانه می‌توانید […]

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**