فرمول ثابت شده برای رفع تنش در هر مکان و زمانی

برای بهره‌مندی از سلامتی و سعادت مهم است که دریابید چگونه با تقویت دیدگاه مثبت و برنامه‌ریزی‌های مثبت، بر تنش غلبه کنید. تنش مزمن با انواعی از امراض و بیماری‌ها در ارتباط است. همچنین شواهد نشان می‌دهد که اگر مضطرب باشید، زمان بیشتری طول می‌کشد تا بهبود یابید، زیرا تنش مانع روند بهبودی می‌شود.

با این اوصاف چرا تنش؟ چرا نگرانی؟ چرا اضطراب؟

» شناخت تنش:

روش ساده برای شناخت تنش این است که توانایی‌تان را برای عمل به درخواست‌هایی که از شما می‌شود، در نظر بگیرید. زمانی که درخواست‌ها با توانایی شما برابرند، آنچه را «فشار» نامیده می‌شود، تجربه می‌کنید.

فشار انگیزه ایجاد می‌کند و بعضی افراد بر اثر آن پیشرفت می‌کنند. با این حال زمانی که توانایی شما برای رو به رو شدن با درخواست‌هایی که از شما می‌شود برابر نیست، تنش رخ می‌دهد، هر قدر درخواست بیشتری از شما شود و شما توانایی کمتری داشته باشید، دچار تنش بیشتری می‌شوید.

تنش واکنش بیولوژیکی است که با انتشار هورمون‌های تنش در جریان خون همراه است. عبارت «ستیز یا گریز» مربوط به نوع واکنش بدن شما به تنش و تولید هورمون‌های تنش است. واکنش ستیز یا گریز شما، مکانیسم بقا برای بالاترین ارزش‌گذاری و بهترین کاربرد است.

با این حال بعید است چیزهایی که باعث تنش‌تان هستند، خطری جانی در بر داشته باشند، ولی باز هم بدن‌تان طوری واکنش نشان می‌دهد که گویی آن‌ها خطرناکند. قرار گرفتن بلند مدت در معرض هورمون‌های تنش شما را ضعیف می‌کند.

» مدیریت تنش:

هر کس ممکن است زندگی با تنش را تجربه کند، پس آموختن چگونگی مدیریت تنش، مهارتی حیاتی است. با روش‌های زیر می‌توانید به مدیریت تنش کمک کنید:

 

» پذیرش واقعیت و خلاصی تنش:

تنش یک حقیقت است و ممکن است قبل از اقرار به وجود مشکلی، به شدت دچار تنش و خستگی شوید، منتظر نشوید آنقدر خسته شوید که نتوانید برای احساس‌تان کاری انجام دهید. هیچ جایزه‌ای برای از پا درآوردن خود وجود ندارد.

زمانی که متوجه شدید درخواست‌هایی که از شما می‌شود، بیش از توانایی شما برای رویارویی با آن مسئله است، وقت آن رسیده که کاری انجام دهید و جلوی تنش را قبل از وقوع آن بگیرید.

» کمک خواستن برای رهایی از تنش:

برای مثال اگر وظایف زیادی در محل کارتان به عهده‌ دارید و این برایتان تنش‌زا است، با رئیستان صحبت کنید و مسئله را برایش توضیح دهید. چنان که این کار بخشی از مسئولیت رئیستان باشد، از او راهنمایی بخواهید. (شاید تنش از نوع کارتان باشد که با این سوال و جواب‌ها ببینید وقتش رسیده که آن را ول کنید یا نه)

فهرستی از تمام کارهایی که بیشتر وقت شما را می‌گیرند و در شما تنش ایجاد می‌کنند، از آنچه در کارتان وقفه ایجاد می‌کند و همچنین از کمکی که نیاز دارید تهیه کنید و آن‌ها را با رئیستان مطرح کنید. اگر دریافتید که زندگی شخصی و نیز شغلی‌تان درخواست‌های بیش از اندازه‌ای از شما دارند، بهتر است هر چه زودتر از متخصص کمک بگیرید.

» مراقبت از خود برای جلوگیری از تنش:

تغذیه‌ی خوب، آرامش و خواب. عوامل کلیدی مدیریت تنش هستند. حتی اگر ناهار را در حل کارتان صرف می‌کنید، امکان تغذیه‌ی خوب وجود دارد. برای مثال، هنگام خرید پایان هفته می‌توانید غذاهای سالمی تهیه کنید که با خود به محل کارتان ببرید. اگر در محل کار یخچال دارید، از آن‌ها استفاده کنید و مقداری میوه و آجیل و همچنین آب، کنار خود نگه دارید.

اگر خوابیدن برایتان دشوار است، از چند عادت آرامش بخش زمان خواب، مانند خواندن روزنامه یا مجله و وقت دادن به مغزتان برای خاموش شدن، استفاده کنید. نخوردن کافئین در زمان خواب برای داشتن آرامش مهم است. این روش‌ها به بهبود تنش در شما منجر خواهد شد.

حتما بخوانید: غلبه بر خواب آلودگی با ترکیب جادویی چرت زدن و قهوه خوردن !

» زمان‌های استراحت منظم و رهایی از تنش:

تمام روز پشت میزتان کار می‌کنید، اما حتماً تحرک داشته باشید، چند استراحت پنج دقیقه‌ای در نظر بگیرید و در محوطه‌ی محل کارتان قدم بزنید و اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید این کار را انجام دهید، به آب خوری یا آشپزخانه بروید و به میز کارتان برگردید.

» حفظ تحرک و حذف تنش:

شواهد نشان می‌دهد که ورزش در رهایی از هورمون‌های تنش و همچنین تقویت روحیه، استقامت و سلامتی مفید است. ورزش الزاماً به این معنا نیست که بایستی ساعت‌ها در باشگاه وقت بگذرانید یا آنقدر بدوید که از حال بروید.

ورزش منظم مهم است. یافتن چیزی که از آن لذت می‌برید مانند پارک اتومبیل‌تان یک یا دو کیلومتر دورتر از محل کار، قدم زدن در وقت ناهار یا استفاده از پله به جای آسانسور و تغییر ورزشی که انجام می‌دهید، برای استراحت مفید هستند. تمام این فعالیت‌ها به افزایش تناسب اندام و نیز رفع هورمون‌های تنش کمک می‌کند.

» صحبت کردن با افراد و حذف تنش:

روابط اجتماعی مهم است و راه دیگری برای استراحت است. ایستادن و چند دقیقه صحبت با همکاران درباره‌ی موضوع غیر کاری مفیداست. همچنین زمانی که دریابید موقعیت آن‌ها نیز همانند شما است، احساس بهتری پیدا می‌کنید.

اگر در پیدا کردن دوستان جدید مشکل دارید ما یک راهنمای دوستیابی کامل برای شما داریم. اینجا بخوانید!

» استفاده از امکانات حمایتی در زمان لازم:

قربانی نباشید؛ اگر می‌توانید از دیگران کمک بگیرید، این کار را بکنید تا تنش را رفع کنید. اگر شغلتان طاقت فرسا است، وقتی از شما انتظار داشته باشند که بیشتر از حدتان کارهای خانه را انجام دهید، آنگاه احساس می‌کنید بار سنگین‌تری روی دوش ماست.

» برای رهایی از تنش بیاموزید که جسور باشید:

اگر برایتان «نه» گفتن دشوار است. بایستی دوره‌ای برای آموزش «جسور بودن» بگذرانید. افراد موفق بایستی مهارت داشتن جسارت را بیاموزند تا دیگران را مجبور به قبول طرز فکر خودش کنند. و در موقعیت‌های تنش‌زا قرار نگیرند.

» تعطیلات و رهایی از تنش:

هنگام تعطیلان بهتر است تلفن همراه خود را در محل کارتان بگذارید. تعطیلات یعنی همین؛ کار تعطیل و گریز از زندگی روزانه. هیچ کس در بستر مرگش آرزو نمی‌کند که زمان بیشتری را در دفتر کارش گذرانده باشد. تعطیلات به تنش زدایی در شما منجر خواهد شد.

 

از آنجایی که همه می‌بایست با اتفاق‌های دشوار یا چالش‌های مربوط به سلامتی در زندگی رو به رو شوند، باید بتوانید به طور مؤثری با این چالش‌ها مقابله کنید. برای سالم بودن یا سبک زندگی سالم، می‌بایست:

  • * دریابید که چه چیزی موجب سلامتی و دوری از تنش برای شما می‌شود.
  • * زندگی‌ای سالم داشته باشید.
  • * زمانی که متوجه شدید چیزی اشتباه است، بلافاصله اقدامی انجام دهید.
  • * در صورت لزوم به متخصص مراجعه کنید.

داشتن نگرش مثبت نسبت به سلامتی و سعادت روحی‌تان، انتخاب شماست. تصمیم گرفتن برای زندگی سالم‌تر و سپس طرح کردن فعالیت‌ها و ورزش‌هایی که سلامتی مثبت شما را تقویت می‌کند، بهترین فرصت را برای سالم‌‌تر ماندن و لذتی طولانی از زندگی بدون تنش به شما می‌دهد.


در همین زمینه بیشتر بخوانید:

 

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    سلام. چند تا از راه هایی که من ازش استفاده میکنم تا تنش رو از خودم دور کنم برنامه ریزی منظم، مدیتیشن،و تفاوت گذاری میان واقعیت ها و مسئله هاست. nممنونم از مقاله خوبتون

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**