هیچ‌کس در این دنیا کار بزرگی را به تنهایی انجام نداده است و چطور کمک‌ گرفتن را یاد بگیریم؟

من در حال حاضر گروه‌های حمایتی‌ای را رهبری می‌کنم و یکی از موضوعاتی که توجه مرا به خود جلب کرد، نگرش نسبت به بهداشت روان است.

درست است که هرکدام از ما مسئول تجربه‌های عاطفی خودمان هستیم و فعالیت‌های که در طول روز انجام می‌دهیم و ذهنیتی که داریم و تجربه‌های که کسب می‌کنیم در این زمینه تأثیرگذار هستند. اما حقیقت این است که رسیدن به حد نرمال در سلامت روانی آن هم به تنهایی کار بسیار مشکلی خواهد بود.

تجربه‌های تلخ عاطفی؛ مانند زخم‌های کوچکی هستند که به مرور زمان می‌تواند اعتماد به نفس ما را کاهش دهند و توانایی‌های ما را برای مقابله با مشکلات کاهش داده و در ما ایجاد آسیب‌های عمیق‌تر کنند.

بسیاری از ما نیز مانند پیاز هستیم که مشکلات کوچک باعث می‌شود کم کم از درون گندیده شویم اما در ظاهر چیزی مشخص نشود

در یک مثال ساده می‌توان  به پیاز اشاره نمود، همان‌طور که ما در زندگی پیش می‌رویم، مسائل و مشکلات در زندگی ما نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود. شاید در ظاهر چیزی مشخص نباشد و در بیرون همه چیز عالی به نظر برسد. اما حقیقت این است که با انجام کارهای جدید و کسب تجربه‌های بیشتر، در درون ما اتفاقاتی رخ می‌دهد که ناگزیر از وقوع انها هستیم.

برخی از این اتفاقات می‌تواند منجر به پیشرفت ما شود و برخی دیگر به ما آسیب خواهد زد.

در طول زندگی خصوصی هر کس مشکلات احساسی مشاهده شده است و اغلب افراد از کمک گرفتن از دیگران امتناع می‌کنند و چیزی شبیه این عبارت که “من می‌خواهم این کار را به تنهایی انجام دهم” را به کار می‌برند.

در صورتی که انجام برخی کارها به تنها در کنار فشار کاری و سختی‌های موجود بر سر راه باعث می‌شود حفاظت از خودمان و احساساتمان کار بسیار مشکلی باشد، بنابراین بهتر است به جای گوشه نشینی و فرار از اجتماع از دیگران کمک بگیریم تا با این کار کمی فشار روانی خود را کاهش دهیم.

کمک گرفتن راز رسیدن به اهداف بزرگ است

توجه داشته باشید که ما انسان‌ها موجودات اجتماعی هستیم و مانند حیوانات و پرندگان نباید به تنهایی از خودمان محافظت کنیم، به تنهایی غذا پیدا کنیم یا به تنهایی به دنبال پناه گاه باشیم. ما انسان‌ها برای زندگی در جنگل خلق نشده‌ایم که به تنهایی کاری انجام دهید. ما موجودات اجتماعی هستیم بنابراین هنگام مواجه شدن با مشکلات باید در جمع حاضر شده و به شکل گروهی ان را حل کنیم.

ما انسان هستیم و زندگی‌های ما به یکدیگر وابسته است، برای رسیدن به دست آوردی باید به شکل گروهی با هم همکاری کنیم، تا به موفقیت دسته جمعی برسیم.

کارهای که به شکل گروهی انجام می‌شود، احساس بهتری را در افراد ایجاد می‌کند، و اغلب با موفقیت گروه همه افراد درون خود احساس غرور خواهند کرد و به یکدیگر افتخار می‌کنند، در چنین گروه‌های اگر فعالیت گروهی با شکست مواجه شود، اغلب احساس شکست و نا امیدی کمتر حس می‌شود و افراد کمتر درون خود احساس ناراحتی می‌کنند.

من گروه‌های مردان و زنان بسیاری را مشاهده کرده‌ام که با کمک به یکدیگر حتی در زمان طولانی توانسته‌اند سطح خود را ارتقا دهند و به موفقیت‌های عالی برسند، در این صورت زندگی آنها نیز متحول شده است و در دیگر زمینه‌های زندگی نیز به موفقیت‌های دست پیداکرده‌اند.

یکی از دست آورد های عالی تشکیل گروه‌های حمایتی؛ علاوه بر کمک به یکدیگر برای رسیدن به آنچه مد نظر دارند، این است که رفتار افراد نسبت به همدیگر مهربانانه‌تر شده، و علاوه بر خودکفایی به فروتنی نیز می‌رسند و این‌گونه نیست که با بالا بردن اعتماد به نفس خود و دستیابی به موفقیت در خود احساس تکبر و غرور داشته باشند.

توجه داشته باشید یکی از قوانین بسیار مهم موجود در جهان هستی هم سو شدن با جهان هستی است.

اگر اتفاقی رخ‌داده است در هر زمینه‌ای باید آن را قبول کنید، زیرا با قبول کردن آن می‌توانید راه حل را پیدا کنید، از طرف دیگر انکار حادثه‌ای رخ‌داده و نفی آن می‌تواند نشان دهنده‌ای ضعف شما در این زمینه باشد.

بنابراین اگر می‌خواهید شرایط را بهبود دهید واقع‌بین باشید، بر روی موضوع به خوبی کار کنید، در آن زمینه نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید و در صورت نیاز از دیگران کمک بگیرید. شاید شما هرگز ندانید، در چه مرحله‌ای قرار گرفته‌اید، و به موضوع باید چگونه نگاه کنید. اما شاید یک دوست یا حتی یک فرد غریبه با نگاه دقیق و منطقی نسبت به موضوع مورد نظر و توانایی‌های شما بهتر بتواند شما را راهنمایی کند و راه‌حل‌های عالی برای حل مشکل شما پیدا کند.

هرگز از اینکه از کسی کمک بگیرید خجالت نکشید،
شما سزاوار بهترین‌ها هستید،
پس چرا نباید برای بهتر شدن از کسی کمک نگیرید؟

با آغوش باز از کسانی که می‌خواهند  به شما کمک کنند استقبال کنید، به حرفهای آنها به خوبی گوش دهید از تجربه‌های آنها کمک بگیرید، اگر نیاز دارید با مشاوران حرفه‌ای مشورت نمایید. دوستان، مشاوره و دیگر افراد در گام اول توانایی‌های شما را به شما معرفی خواهند کرد، بنابراین شما در گام اول از نقاط قوت خود با خبر خواهید شد.

زمانی که من در حوادث زندگی خود اولین مشورت با دوستان خود را بعد از مدت ها اصرار دوستان تجربه کردم، درون خود احساس بهتری حس کردم، زیرا آن موقع بود که توانایی‌های خود را درک کردم و با شناخت نقاط قوت خود، پی بردم که به راحتی می‌توانم این مشکل را نیز پشت سر بگذارم.

چه نوع دوستی؟

من نمی‌گوییم که در خواست کمک از دیگران آسان است، همچنین هر کسی نمی‌تواند برای در میان گذاشتن مشکلات ما با آنها رازدار ما باشد و در بهبود نقاط ضعف ما و شناخت نقاط قوت مان به ما کمک کند. اما برای داشتن زندگی شادتر و ایجاد تغییرات مؤثر درون خودمان باید در زندگی خود افرادی را پیدا کنیم که قابل اعتماد باشند و بتوانند به ما به شکل معنا داری کمک کنند.

برای ایجاد چنین دوستی‌های باید با یکدیگر روابط اجتماعی درستی برقرار کنیم و قبل از اعتماد کردن به او به خوبی او را بشناسیم تا اطمینان حاصل کنیم او در کمک کردن به ما و در بهبود سلامت روان و پیشرفت ما فرد مناسبی است تا در مواقع نیاز با او مشورت کنیم.


در همین زمینه مطالب زیر را هم بخوانید:

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت لم

    […] 1-تمایل به پیشرفت .تمایل در افراد مختلف متفاوت است.هرکس به اندازه ای که میخواهد و در زمانی که خودش مشخص کرده رشد میکند.پس اگر در زندگی رضایت کافی ندارید خودتان مقصرید چون شما نخواستید […]

  2. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    عزیزم من بیکارم کارگر کارخونه سیمان بودم با زور اخراجم کردند سرمایه ای هم برای راه انداختن کاری برای خودم ندارم زیر پای حکومت له ومچاله شده ام بادست خالی چکاری میشه راه انداخت الا کار خلاف باهزینه های بالای زندگی وزن وفرزند وبا۳۸سال سن میشه کمکم کنید

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**