۸ قانون بی‌نظیر که همه‌ی کارآفرینان مطرح دنیا دنبال می‌کنند

بسیاری از کارآفرینان موفق دارای اهداف و الگوهای مشابه هستند و هر روز از آنان استفاده می‌کنند.از این میان،به هشت نکته‌ی کارساز و مؤثر اشاره می‌کنیم.

1- الگوی منظم صبحگاهی دارند:

لورا وندرکم،نویسنده‌ای که مطالعاتی گسترده درباره‌ی برنامه‌ی افراد موفق دارد.وی موردی مشترک در میان این افراد پیدا کرده:

«این افراد زود بیدار می‌شود و تقریباً همگی برنامه‌ی صبحگاهی دارند».

سِر ریچارد چارلز نیکولاس برانسون، کارآفرین و سرمایه‌گذاری بریتانیایی است.او رئیس و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های «ویرجین» است و عنوان بیش از چهارصد شرکت در سراسر دنیا را از آن خود کرده است.

نخستین سرمایه‌گذاری برانسون در شانزده سالگی در مجله‌ای به نام «دانش آموز» بود.این در حالی است که مجله‌ی فوربس در سال 2012،برانسون را چهارمین شهروند ثروتمند بریتانیایی معرفی کرده است.او نیز حامی استفاده‌ی صحیح و کامل از تمام ساعات صبح است.

زود بیدار شدن از خواب مزایای بسیاری دارد؛ زیرا شما این شانس را دارید که پیش از انجام دادن کارهای معمول حاضر باشید.این کار خلق و خوی شما را بهتر می‌کند؛زیرا احساس می‌کنید که کنترل زندگی‌تان را در دست گرفته‌اید.

بیدار شدن و تکمیل روال برنامه‌ی صبحگاهی به شما کمک می‌کند که اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید؛همچنین احساس می‌کنید که بر همه چیز کنترل دارید.از سوی دیگر، برای رسیدگی به اتفاقات روزانه آماده می‌شوید.

در ضمن هرگز در صبح این سه اشتباه را مرتکب نشوید که می‌توانید در این مقاله بخوانید.

اما چگونه باید برنامه‌ی زمان‌بندی شده برای خود تنظیم کرد؟

برخی اقدامات را باید در نیمه‌ی دوم روز انجام داد.صبح‌ها برای انجام دادن این کارها برنامه‌ریزی کنید و برای مثال پیش از رفتن به محل کار ورزش کنید.این کار به شما کمک می‌کند که احساس سرزندگی،سودمندی و سازندگی داشته باشید.

 

2- از موانع نمی‌هراسند:

گاه اتفاقات دقیقاً بنا بر برنامه‌ریزی‌های ما پیش نمی‌رود.در این شرایط، بسیاری از مردم به سرعت مضطرب شده و احساس استرس می‌کنند؛ اما اتفاقات پیش بینی نشده همیشه پیش می‌آیند. از این رو،افراد موفق می‌دانند که قرار نیست همیشه تمام جزئیات را کنترل کنند.

در حقیقت، هیچ گاه نمی‌توان کاری کرد که هیچ اشتباهی پیش نیاید! رویارویی با مشکلات،بخش بزرگی از ویژگی‌های کارآفرینان موفق است؛بنابراین شما هم برای اشتباهاتتان برنامه‌ریزی کنید. بدین ترتیب، با آن‌ها به شکلی منطقی و کارآمد برخورد خواهید کرد.برنامه‌ریزی روزانه به شما کمک می‌کند که برای هر مشکلی برنامه‌ای داشته باشید؛بنابراین در پایان روز، برای تنظیم کارهای نیمه کاره‌ی خود نیم ساعت وقت بگذارید.

3- حتی زمانی که لازم نیست، همچنان کار می‌کنند:

«صبح‌ها، شب‌ها و آخر هفته‌ها زمان کار کردن نیست»!
این نکته‌ای است که بیشتر مردم به آن متعهدند! اما، شما نباید بهره‌وری خود را هدر دهید.بسیاری از کارآفرینان موفق در زمان‌های غیر مرسوم کار می‌کنند؛یعنی، هر زمان که به آن‌ها الهام شود.

آن‌ها معتقدند که به این ترتیب، خلاق‌تر خواهند شد؛ بنابراین برای وقت آزاد خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که برای دو ساعت کار اضافی وقت داشته باشید.این کار می‌تواند پاسخ دادن به ایمیل‌های ارسالی یا برقراری تماس‌های مهم باشد.این اقدامات به شما کمک می‌کنند که به پیش بروید و همچنان فردی پیشرو باقی بمانید.

4- در ابتدا کارهای مهم‌تر را انجام می‌دهند:

بسیاری از مردم به محض رسیدن به محل کار خود،روزشان را با کارهای جزئی و پیش پا افتاده شروع می‌کنند؛اما مغز آدمی در ساعات اولیه روز بیشترین کارایی را دارد؛ بنابراین صبح‌ها بهترین زمان برای بهره‌گیری از خلاقیت بیشتر برای مواجهه با چالش‌های پیش رو است.

البته برخی این شانس را ندارند که در محل کارشان،کارها را به انتخاب خود تنظیم کنند.اگر شما هم جزء این افراد هستید،می‌توانید کارهای مد نظرتان را در خانه انجام دهید یا اینکه زودتر به محل کارتان بروید؛ بنابراین در پایان ساعت کاری،برنامه‌ی خود را برای روز بعد تنظیم کنید و رسیدگی به وظایف مهم را در ابتدای فهرست قرار دهید،همچنین تا پیش از ناهار،به کارهای جزئی‌تر خود رسیدگی کنید تا روزی پُر بار را تضمین کرده باشید.

 

5- برنامه‌ی کامل کارهای خود را در مکانی واحد نگه می‌دارند:

به جای ثبت جلسات و قرارهای ملاقاتتان در تقویم‌ها،دفترچه یادداشت‌ها و کاغذ‌های پراکنده،همه‌ی آن‌ها را در مکانی واحد گردآوری کنید.این موضوع بسیار مهم است؛بنابراین از برنامه‌ریزی بخشی از وظایفتان در تلفن، لپ تاپ، کامپیوتر یا دفترچه یادداشت‌تان پرهیز کنید و همه چیز را یک جا نگه دارید. به این ترتیب،رسیدگی به امور روشن و آسان‌تر خواهد شد.در نتیجه،دیگر لزومی ندارد که درباره‌ی هماهنگ شدن امور مختلف نگران باشید؛زیرا برنامه‌ی کامل خود را یک جا می‌بینید.در این شرایط، تنظیم برنامه و مدیریت کارها ساده‌تر می‌شود.

برای این منظور،ابزاری را انتخاب کنید که با آن راحت‌تر هستید و بیشتر از آن استفاده می‌کنید؛ این وسیله شاید گوشی هوشمندتان باشد و شاید هم دفترچه یادداشت‌تان، سپس در تمام طول روز و در محل کار خود، آن را در دسترس نگه دارید.به این ترتیب،می‌توانید برنامه‌های خود را بر اساس آن در طول روز تنظیم کنید.

6- اهمیت کارگروهی را می‌دانند:

بسیاری از موفق‌ترین شرکت‌های جهان فعالیت خود را با کار گروهی آغاز کرده‌اند؛«گوگل» را لری پیچ و سرگئی برین تأسیس کرد و «اپل» را استیو جابز و استیو وزنیاک.«بی‌پال» نیز شرکتی آمریکایی است که در زمینه‌ی تجارت الکترونیکی و سامانه‌ی انتقال وجود الکترونیکی فعالیت می‌کند.در حال حاضر،بی‌پال یکی از بزرگترین شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در سراسر جهان است؛در حالی که کار خود را در ابتدا، با تیمی پنج نفره آغاز کرد.

موفق بودن به هیچ وجه به معنای تنها بودن نیست. در اصل، افراد موفق کسانی هستند که با دیگران همکاری و سازش می‌کنند.همچنین ایده‌های مؤثر و هدفمند دیگران را می‌پذیرند؛برای مثال،اگر در تیمی در کنار دیگران کار می‌کنید،ابتدا ایمیلی مشترک با همکارانتان ایجاد کنید.اگر روز پروژه‌ای مشترک کار می‌کنید،هنگام ناهار با همکاران خود ایمیلتان را چک کنید. این کار به تیم شما کمک می‌کند که احساس مسئولیت کنند.آن‌ها را تشویق کنید تا نظراتشان را به اشتراک بگذارند و با شما مشارکت کنند.

7- در کار جدی هستند:

کارآفرینان موفق واقعاً به کارشان باور دارند و برای اقدامات خود ارزش قائل هستند.اگر فعالیت خود را باور نکنید،به ندرت می‌توانید مثمرثمر و مفید باشید؛در نتیجه، در اقدامتان به موفقیت نمی‌رسید. از این رو، با انگیزه ماندن بسیار مهم است.اگر شما عملکرد خود را باور کنید، دیگر به تأیید دیگران نیازی نخواهید داشت.

در پایان هر هفته‌ی کاری، برای بررسی اهداف و رؤیاهای خود نیم ساعت زمان کنار بگذارید.در این زمان،بیندیشید که چگونه می‌توانید در مقایسه با قبل کار کنید.این کار کمک می‌کند که سریع‌تر به اهداف خود دست یابید؛در ضمن، این کار شما را تشویق می‌کند که واقعاً به اهداف خود اعتقاد داشته باشید.

در این زمینه بخوانید: وقتی کسی شما را باور ندارد چطور باید به رویاهایتان برسید؟

8- پس از پایان کارهایشان استراحت می‌کنند:

شما در منزل هستید؛اما مدام نگرانید؛زیرا کارهای نیمه‌کاره‌ی شما در محل کار منتظرتان هستند! این نگرانی بی‌شک شما را از پا در می‌آورد.بدین ترتیب،هنگامی که دوباره شروع به کار می‌کنید از میزان خلاقیت شما کاسته می‌شود.

از این رو، توصیه شده:«هنگامی که کارتان به پایان می‌رسد هدف‌های کاری خود را برای فردا روی کاغذ بنویسید.بدین طریق برای روز بعد با انگیزه‌تر می‌شوید؛بنابراین می‌توانید استراحت کنید و از شب خود لذت ببرید».

سه هدف خود را برای روز کاری بعد بنویسید؛همچنین بنویسید که چگونه می‌توانید به آن‌ها دست یابید.این شیوه به شما کمک می‌کند که بر روی کارهای خود تمرکز کنید؛بنابراین می‌توانید لامپ را خاموش کنید و از خواب خود لذت ببرید.

سعی کنید به مانند کارآفرینان موفق برای زندگی کاری و شخصی خود برنامه‌ریزی متعادل و اصولی داشته باشید تا بتوانید از بیشتری وقت خود بهترین استفاده را ببرید و به اهداف ارزشمندتان برسید.

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت شی می‌گوید

    سلام و درود . مثل همیشه عالی . بسیار سپاسگزارم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**