چرت‌ها و خواب‌های نجات‌بخش موفقیت به روایت دیل کارنگی

تا به حال به نقش خواب و خوب خوابیدن و حتی چرت‌های بین روز در موفقیت و میزان بهره‌وری‌تان فکر کرده‌اید؟ شاید خیلی‌ها تصور کنند که خوابیدن و چرت زدن و استراحت کردن، می‌تواند قاتل موفقیت و بهره‌وری آن‌ها باشد. اما همین عده و شما، چه واکنشی خواهید داشت اگر درک کنید که این باور، اشتباه است و برای موفقیت و بهره‌وری بیشتر، باید خواب‌های بهتر و چرت‌های خوبی هم داشته باشید؟

آرنولد شوارتزنگر، در یکی از کتاب‌های آموزشی خودش در حوزه بدنسازی که چند دهه قبل منتشر کرد، فرمول جالبی درباره بدنسازی مطرح کرد:

  • 40 درصد تغذیه
  • 40 درصد استراحت و خواب کافی
  • 20 درصد تمرین با وزنه

تصور کنید در رشته‌ای سخت و سنگین مانند بدنسازی، که شما باید صرفاً با وزنه‌های سنگین تمرین کنید، باید دوپنجم زمان‌تان را به استراحت و دوپنجم را به تغذیه اختصاص دهید. آیا برای‌تان جالب نیست که استراحت و خواب و … این همه مهم است؟ در واقع به قول بدنسازها، اتفاق اصلی در زمان‌های استراحت می‌افتد.

 

» دیل کارنگی و ماجرای خواب‌های نجات‌بخش

Dale Carnegie's Positive Thinking Habits That Will Help You Out | by Antonio Martina | Mediumحالا برسیم به ایده فوق‌العاده دیل کارنگی؛ مردی که جزو بنیانگذاران ادبیات توسعه فردی و موفقیت و انگیزشی در جهان محسوب می‌شود. او مجموعه کتاب‌های آیین سخنرانی و آیین دوست‌یابی و البته آیین زندگی را نگاشته است. در بخشی از کتاب آیین زندگی، دیل به نکته‌های بسیار جالبی اشاره می‌کند.

 

»  استراحت خوب؛ خداحافظ خستگی

دیل در کتاب آیین زندگی خود، اشاره می‌کند که دانشمندان روی فعالیت‌های سلول‌های مغز و عصبی آزمایش‌هایی انجام داده‌اند و به نتایج شگفت‌انگیزی رسیده‌اند؛ این‌که کارایی این سلول‌ها بعد از ساعت‌ها کار و فعالیت به اندازه همان کارایی دقایق اول است. آیا این ایده شگفت‌انگیز نیست؟

شاید بپرسید پس چرا ما احساس خستگی می‌کنیم؟ نکته طلایی این‌جاست:

ما احساس خستگی می‌کنیم چرا که استراحت خوبی نداریم و به طور یکسره و سلسله‌وار کار می‌کنیم. در واقع این مغز و ذهن ما نیست که خسته می‌شود، بلکه این بدن ماست که احساس خستگی می‌کند.

 

»  مگر شدنی است؟

ایده‌ای که دیل کارنگی از نتیجه این آزمایش‌ها و یک سری از یافته‌های دیگر دانشمندان می‌گیرد بسیار جالب‌تر است:

شما اگر خوب استراحت کنید، در واقع می‌توانید هیچ وقت خسته نشوید. اما مگر این شدنی است و آیا باورپذیر است؟ بله، باورپذیر است و برای شما توضیح خواهیم داد که چطور.

 

»  چرا قلب خسته نمی‌شود؟

دیل کارنگی برای اثبات حرف خودش، قلب را مثال می‌زند. لابد همه شما می‌دانید که قلب، جزو عضله‌ها و دستگاه‌هایی از بدن است که همیشه در حال کار کردن است. جالب این‌که وقتی ما در حال استراحت هستیم نیز قلب ما مدام در حال تپش است؛ چرا که اگر فعالیت نداشته باشد، زندگی ما از دست خواهد رفت.

اما نکته‌ای طلایی که شاید بیشتر ما از آن خبر نداشته باشیم، این است که قلب در هنگام استراحت، 70 مرتبه می‌تپد. اما بین دو تپش قلب، استراحتی هم به وقاع می‌پیوندد که قلب در این زمان،‌ استراحت می‌کند. به گفته دیل، زمان‌های استراحت قلب بیشتر از زمان‌هایی است که در حال تپش است و همین امر، باعث می‌شود تا قلب این همه کار کند و هیچ وقت خسته نشود. این هم یک نکته شگفت‌انگیز دیگر.

 

»  راز بزرگ دیل

درسی که دیل کارنگی در این کتاب خودش برای ما مطرح می‌کند چنین است که: شما می‌توانید هیچ وقت خسته نشوید و مدام در حال فعالیت باشید، اگر که استراحت‌های خوب و متوالی هم داشته باشید. این، همان راز بزرگی است که دانش پزشکی ورزشی و دانش بهره‌وری و … از آن مطلع بوده و استفاده می‌برد. متأسفانه بیشتر مردم از این نکته طلایی مطلع نیستند و مدام خودشان را درگیر کار و فعالیت می‌کنند؛ بدون توجه به این‌که یک چرت ساده یا استراحت شبانه کامل، می‌تواند بدن و ذهن را کاملاً روی فرم بیاورد.

 

»  رازی که استادان موفقیت می‌دانند

این، نکته‌ای است که حتی بزرگان دانش موفقیت نیز از آن مطلع بوده و به شدت آن را توصیه می‌کنند. بیشتر مربیان بزرگ موفقیت از قبیل برایان تریسی، آنتونی رابینز، دارن هاردی و …، معمولاً سلسله کتاب‌ها و مباحثی تحت عنوان اصول موفقیت را ارائه می‌کنند. آن‌ها در این اصول خود،‌ درست مثل بدنسازهای حرفه‌ای، از تغذیه و خواب و استراحت نیز فراوان صحبت می‌کنند؛ چرا که درک کرده‌اند چقدر مهم‌اند و چقدر باید مورد توجه قرار بگیرند.

»  استراحت در آزادترین شکل ممکن

دیل کارنگی همچنین در کتاب آیین زندگی خود و نیز در کتاب آیین سخنرانی‌اش، نکته‌های جالبی درباره استراحت واقعی و آزاد گذاشتن بدن نیز مطرح می‌کند. او ذکر می‌کند که استراحت، یعنی بدن را به آزادترین شکل خودش، رها بگذاریم تا کارایی طبیعی خودش را داشته باشد.

در واقع مثالی که می‌زند، آن است که تصور کنید بدن‌تان یک کیسه سیمانی است که روی زمین رها شده است؛ یعنی این‌قدر آزادی و رهایی باید داشته باشید. این میزان از استراحت و رهاشدگی، بدن را به اصل خودش باز می‌گرداند و باعث ریکاوری اساسی آن می‌شود.

 

»  استراحت داریم تا استراحت

در واقع وقتی که از جایگاه خواب و استراحت در موفقیت و بهره‌وری داریم صحبت می‌کنیم، باید بیشتر به استراحت‌های واقعی و اساسی توجه داشته باشیم؛ نه این‌که صرفاً در یک گوشه‌ای به حال خودمان رها شده باشیم و کلی فکر و خیال به سرمان وارد شود. در واقع استراحت‌های واقعی هستند که می‌توانند ما را آماده تلاش مجدد و ودر نتیجه عدم خستگی رایج در بین مردم کنند.

 

»  خلاصه‌ای از آن‌چه گفتیم

حالا که به پایان بحث رسیده‌ایم، بد نیست همه آن‌چه را که گفتیم، به طور خلاصه با هم مرور کنیم:

یکی از اشتباهات رایج در دنیای کسب و کار، آن است که مردم و حتی مدیران تصور می‌کنند چرت زدن و خواب‌های کوتاه و خواب، اساساً باعث از بین بردن بهره‌وری می‌شود؛ در حالی که کاملاً برعکس. در واقع شما با استراحت‌های منظم و البته اساسی، می‌توانید هیچ وقت خسته نشده و بهره‌وری به شدت بالایی هم داشته باشید و به همین دلیل، خواب و چرت و استراحت‌های کوتاه را باید به اندازه فعالیت و کار کردن، و حتی بیشتر از آن جدی بگیرید.

 

»  شما چه تجربه‌ای دارید؟

راستی، آیا شما هم جزو کسانی هستید که خواب را اتلاف انرژی و وقت و پول می‌دانید؟ آیا فکر نمی‌کنید که بهتر است در این رویکردتان تجدید نظر کنید؟ آیا می‌توانید تجربه‌های مفیدی را که در این مورد داشته‌اید با ما در میان بگذارید؟

در ضمن اگر به این موضوع علاقه داشتید ویدیوی زیر را هم حتما ببنید:
تکنیک دوش فنلاندی ; به این روش جدید دوش بگیرید تا انرژی شما در طول روز ۱۰۰ برابر افزایش پیدا کند
2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت Ali می‌گوید

    جالب بود .

  2. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    مرسی از مطلب مفیدتون… عالی بود

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**