بزرگ فکر کنید تا بزرگ موفق شوید – قسمت دوم: قدرت ایمان به خود

در قسمت قبل به این نتیجه رسیدیم که بزرگ فکر کردن مسیری عالی برای رسیدن به موفقیت است. در این قسمت یکی از بزرگراه‌های دو بانده برای بزرگ فکر کردن را به شما معرفی می‌کنیم. این مسیر پر از انرژی به کار بستن نیروی ایمان است. شاید بپرسید: «به چه ایمان داشته باشیم؟» به خودمان، به این که می‌توانیم و انجام می‌دهیم.

ایمان خیلی مهم است چون چراغ آن در قلب روشن می‎شود
و قلب، جایی است که تمام نیروهای خوب جهان در آنجا قرار دارند.

البته برعکس این مورد هم وجود دارد. در این جهان شگفت‎انگیز هیچ چیزی خالی نمی‌ماند. وقتی در قلبمان ایمان جایی نداشته باشد، حتما چیز خاموشی مثل شکست در آن جای می‌گیرد. شاید شما هم با من موافق باشید که یک قلب چراغانی با صفاتر از قلبی سوت و کور است.

[bs-quote quote=”افراد، واقعا از طریق افکارشان، زندگی‌شان را شکل می‌دهند. شاید هیچ‌وقت نتوان قدرت افکار را اندازه گرفت اما زندگی به من ثابت کرد که باید نسبت به افکارم و به زبان آوردنشان آگاه باشم.” style=”style-7″ align=”left” color=”#dd9933″ author_name=”رابرت کیوساکی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/07/رابرت-کیوساکی.jpg”][/bs-quote]

چگونه نیروی ایمان به خودمان را پیدا کنیم؟

تمرین مادر مهارت‌ها است. به یاد داشته باشید که هر قدم کوچک رو به جلو، یک پیروزی به شمار می‌رود. این قدم‌های مثبت وقتی در مسیر انجام دادن، جان بگیرند همچون دومینویی شما را به سمت هدفتان پیش می‌برند. در ادامه چند راه برای برانگیختن نیروی ایمان به خودمان را با هم یاد می‌گیریم.

 

راه اول: فقط به موفقیت فکر کنید

یکی از چیزهایی که هیچ وقت در کتم نرفت این بود که برخی می‌گفتند در مسیر رسیدن به اهدافتان باید به شکست و موقعیت‌های بدی که ممکن است برای شما یا کسب‎و‎کارتان پیش بیاید خوب فکر کنید تا به این وسیله خودتان را برای مواجه شدن با موقعیت‌های احتمالی آماده کنید. وقتی زمان ‌گذشت و من با بالا و پایین‌های زندگیُ حال و احوال کردم به معنای واقعی برایم ثابت شد که این تفکر اشتباه است.

من در عمل یاد گرفتم که نحوه انجام دادن کار، به ذهن کسی می‎رسد که معتقد باشد از پس انجام آن برمی‎آید نه کسی که برای احتمال شکستش در آینده راهکارهای دفاعی پیش‎بینی می‎کند. فکر کردن به موقعیت‌های بحرانی؟ اصلا چرا باید وقت و انرژی و قدرت خود در جذب نیروهای کائنات را در مسیری که به نفعمان نیست به کار بگیریم؟

فقط فکرش را بکنید اگر این حجم از انرژی و زمان را صرف فکر کردن به موفقیتمان کنیم چه رویدادهای معجزه‌واری که برایمان رخ نمی‌دهند و چه فرصت‌هایی که برایمان در نوبت نمی‌مانند. چرا؟ چون ما این گونه فکر می‌کنیم و به جهان هستی این گونه سفارش می‌دهیم.

شاید با خواندن گفته‌های بالا این پرسش برایتان پیش بیاید که اگر اینطور فکر کنیم پس رعایت موارد امنیتی یا هوشمندانه عمل کردن در کجای این ماجرا قرار می‌گیرد؟ دوستان عزیزم،

مثبت عمل کردن، داشتن تفکری رو به جلو و جذب چیزهایی که می‌خواهیم اصلا به معنای کنار گذاشتن هوشمندی یا رعایت نکردن موارد امنیتی نیست. منظور من بهینه سازی شیوه تفکر است. شیوه تفکر است که نقشه راه را به ما نشان می‌دهد.

مثلا به جای اینکه بگوییم من درب ضد سرقت برای منزل یا دفترم می‌گیریم بگوییم من درب ایمن می‌گیرم. به جای اینکه بگوییم دارم برای پیشگیری از فلان بیماری ورزش می‌کنم، بگوییم دارم برای سلامتی‎ام ورزش می‌کنم. از قدرت واژه‌ها و تفکرمان به نفع خودمان استفاده کنیم و هوشمندانه به استقبال لحظه بعدی برویم.

 

راه دوم: مرتب به خودتان گوشزد کنید که بهتر از آنی هستید که فکر می‌کنید.

[bs-quote quote=”انسان همیشه برنده است. بازنده‌ها متولد نمی‌شوند، ساخته می‌شوند.” style=”style-7″ align=”left” color=”#5400a8″ author_name=”فرانسوا تروفو” author_job=”فیلمساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی برجسته فرانسوی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/image-original.png”][/bs-quote]

سخنی که ما با خودمان در میان می‌گذاریم چندین برابر بیشتر از سخنی که فرد دیگری به ما می‌گوید بر جانمان اثر می‌گذارد. این موهبتی است که اگر هوشمندانه عمل کنیم می‌تواند زندگی ما را زیر رو کند. باید این نکته مهم را به یاد داشته باشیم که افراد موفق، موجوداتی مافوق انسان نیستند و برخلاف آن چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کنند، موفقیت نیازی به داشتن هوش برتر ندارد. (این مقاله را در این مورد بخوانید) به شانس یا بخت و اقبال هم هیچ ربطی ندارد.

مثل داستان واقعی‎ای که مدتی پیش در مورد آبدارچی مدیرعامل برایتان تعریف کردم، افراد موفق، آدم‌هایی بسیار معمولی هستند که به خودشان ایمان دارند. خودتان را دست کم نگیرید. چون شما همیشه بهتر از چیزی هستید که فکر می‎کنید. به همین ترتیب، بزرگ فکر کردن و بزرگ موفق شدن هم آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. به قول دکتر دیوید جی. شوارتز، تفکرات و طرح‌های بزرگ، اغلب آسان‌تر نه مشکل‌تر از تفکرات و طرح‌های کوچک هستند.

راه سوم: برای خودتان برنامه کارآموزی تعیین کنید

برای تقویت ایمان به توانایی‌تان باید یک برنامه کارآموزی برای خودتان در نظر بگیرید. در این برنامه آموزشی مثل یک کارآموز کارکشته و پرسشگر، در مورد افراد موفق تحقیق کنید. باید شیوه نگرش آنها و ترفندهایی که در مسیر موفقیتشان به کار بردند را استخراج کنید. به دنبال پاسخ پرسش‌هایی شبیه این موارد باشید: «آنها چگونه خودشان را اداره می‌کنند؟ چگونه احترام دیگران را به دست می‎آورند؟ چگونه می‌اندیشند و چگونه عمل می‌کنند؟» اگر خود را یک شاگرد بدانیم آنگاه کل هستی تبدیل به کلاس درس می‌شود.

[bs-quote quote=”من قاطعانه اعتقاد دارم که خودآموزی، تنها نوع آموزش است.
” style=”style-7″ align=”left” color=”#81d742″ author_name=”آیزاک آسیموف” author_job=”نویسندهٔ آمریکایی روسی‌تبارِ” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/isaac-asimov-9190737-1-402.jpg”][/bs-quote]

یک برگه بردارید و فهرستی از افرادی را که در حیطه مورد علاقه شما موفق شدند تهیه کنید. بررسی خود را روی آنها انجام دهید. بعد از استخراج نکته‌ها و روش‌ها باید آنها را در زندگی و کار خود به کار بگیرید. شاید هنگامی که روش‌های استخراجی را در زندگی‌تان تکرار می‌کنید احساس کنید که از خلاقیت در عمل، فاصله گرفته‌اید.

در این هنگام یادتان باشد که ذهن برای وارد شدن به فرایند خلق خلاقیت نیاز به مواد اولیه دارد. شما در قدم اول باید برای ذهنتان خوراک مناسب تهیه کنید. به این ترتیب و بعد از مدت بسیار کوتاهی، ذهنتان با ترکیب روش‎هایی که به او دادید شروع به ساخت ایده‎ها و ترفندهای خلاقانه خاص خود شما می‌کند. پس کارآموز خوبی برای خودتان باشید.

شاید بپرسید کارآموزی برای خودم، چه ربطی به بزرگ فکر کردن دارد؟ خب باید بگویم که همه این تلاش‎ها برای ثابت کردن یک نکته به خودمان است. ما با بررسی افرادی که آنها را تحسین می‎کنیم به این نتیجه می‌رسیم که با موفقیت فاصله‎ای نداریم. افراد موفق هم مثل ما هستند و اگر بخواهیم می‌توانیم بهتر از آنها به موفقیت برسیم. وقتی این واقعیت را درک کنیم، به خودمان اجازه می‎دهیم که در مورد زندگی‎مان و هدف‎هایی که می‎خواهیم به آنها برسیم خیلی بزرگ فکر کنیم.

ایمان، یک خوراکی خوشمزه برای روحمان است

وقتی در ناامیدی به سر می‎بریم، درست مانند فردی هستیم که بسیار گرسنه است. ایمان برای ما که گرسنه هستیم، مثل یک خوراکی انرژی‎زا عمل می‎کند و به ما قدرت ایستادن و حرکت کردن می‎دهد. ایمان داشتن به خودمان، یک ایمان قوی، ذهن را تحریک می‎کند تا فوت‎و‎فن انجام دادن کار را پیدا کند.

ایمان داشتن به خودمان در هر شرایطی قلبمان را گرم نگه می‎دارد و مسیر پیش رویمان را روشن می‌کند. به خودتان ایمان بزرگی داشته باشید تا جسارت بزرگ فکر کردن را به دست بیاورید. در قسمت بعدی، چند مانع در مسیر بزرگ فکر کردن را به شما معرفی می‎کنیم و راه‎های عبور از آنها را برایتان توضیح می‎دهیم.

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ود می‌گوید

    سلام بسیار عالی و روشن کننده ذهنیت من بود.

  2. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    عالی بود…ممنون از زحماتتون
    اما ای کاش لینک قسمت سوم رو هم پایین همین قسمت دوم قرار میدادین..مثل قسمت اول که پایینش لینک قسمت دوم رو قرار داده بودین..

  3. کاربر سوخت جت سی می‌گوید

    به غیر از تحصیل تصور

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**