تغییر عادت‌های بد به عادت‌های خوب به روش نوین برنامه‌نویس‌ها

اگر DNA نرم‌افزار است، کدهای آنرا چه کسی نوشته است؟

آیا شما هم سعی کرده‌اید با عادت‌های بد خود مبارزه کنید؟ آیا این کار برای شما هم دشوار بوده و دائماً به نقطه اول بازگشته‌اید؟

حتماً با خودتان بارها فکر کرده‌اید که کاش انسان هم مثل کامپیوتر می‌توانست مغز خود را فرمت کند و از ابتدا اطلاعات و رفتار جدید خوب را در آن بریزد تا مشکلات و عادت‌های بدش برطرف می‌شد.

من فکر می‌کنم که شاید راهی برای این کار وجود داشته باشد… راهی مثل برنامه‌نویسی یک برنامه کامپیوتری که بتوان تمام عادت‌های بد را شناسایی و با عادت های خوب جایگزین کرد وجود دارد؟

برنامه نویسی کامپیوتر هرچقدر هم که پیچیده باشد بازهم راهی برای هک (نفوذ) کردن، پاک کردن و یا تغییر بخش‌های مورد نظر در آن وجود دارد – مغز انسان نیز تا حدود زیادی رفتاری شبیه به همین سیستم دارد و میتوانیم با پیروی از یک فرمول این کار را میتوانیم انجام دهیم…

چارلز دوئیکگ، نویسنده معروف Power of Habit می‌گوید :

چارلز دوئیکگ، نویسنده کتاب قدرت عادت

آنچه ما از مطالعات آزمایشگاهی به دست آورده‌ایم این است که هیچ‌گاه برای ترک عادت‌های بد دیر نیست.

عادت امری قابل انعطاف پذیر در زندگی ماست پس امکان عوض شدن آنها وجود دارد؛ اما بهترین راه برای تغییر یک عادت این است که ساختار آن عادت را بشناسیم، دلایل تغییر آن را به طور کامل روشن کنیم و چیزهایی که می‌توانیم از این تغییر به دست بیاوریم را بدانیم تا بتوان تازه به شروع تغییر یک عادت بد فکر کرد.

» منظور از کُد (Code) چیست؟

کدگذاری یک مجموعه کامل، دستورالعمل شناخته شده برای اجرای یک برنامه است، ما از هر کد به نحوی خاص برای کار در یک برنامه استفاده میکنیم. در واقع ما باید کد را به زبانی بنویسیم که آن سیستم می‌تواند آن کد را درک کند.

زبان‌های برنامه نویسی مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به HTML5, CSS, C, C++, Python, و JavaScript. اشاره کرد.

حالا بیایید زندگی خود را به صورت مقدار فراوانی از دستورالعمل‌ها در نظر بگیرید : پس برای برنامه‌ریزی مجدد، ما باید کدهای خودمان را طوری بنویسیم که عادت‌های بدمان را تغییر دهد.

رابطه کدها با کامپیوتر مانند رابطه عادت با DNA انسان هستند. عادت  درست مانند کدها در یک نرم افزار عمل می‌کنند. در واقع DNA یک ماده خود تکرار کنند یا خود همانند ساز است که در تمام طول زندگی مواد موجود در طول زندگی و اطلاعات ژنتیکی ما را با خود حمل می‌کند.

Tom Bunzel محقق و نویسنده مشهور نشان داده که شباهت‌های فروانی بین وضعیت کد نویسی نرم افزار و DNA وجود دارد که برای مطالعه دقیق‌تر می‌توانید به کتاب تام بانزل با نام «اگر DNA نرم‌افزار است، کد آنرا چه کسی نوشته؟» یا «If DNA Is Software, Who Wrote the Code» مراجعه کنید.

اما بهتر است کمی بیشتر توضیح دهیم تا موضوع برای همه جا بی افتد… خب پاسخ چیست؟

» چه کسی کد ما را نوشته است؟


در همین زمینه مقالات زیر را هم بخوانید:

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    یک کار دیگه که میتونیم انجام بدیم اینه که هر موقع اون عادت بد اومد اون رو به صورت آگاهانه انجام بدیم یا با کنجکاوی در موردش فکر کنیم اینجوری از اون عادت به مرور بدمون میاد

  2. کاربر سوخت جت کی می‌گوید

    تجربه ای که من از ترک عادت های بد داشتم اینکه در در لحظه انجام اون عادت به خودت بگی :
    از انجام این کار لذت نمی برم
    حالم از این کار بهم می خوره
    چقدر احساس بدی دارم
    و پس از تسلیم شدن …همیشه برام خاطره بدی از اون عادت باقی می مونه و هر بار با تکرار اون عادت میلم به مرور زمان به اون عادت کم تر میشه…تا اینکه حتی دلم نمی خوتد بهش فکر کنم.
    باتشکر از مطلب مفیدتون

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**