هیچ مشکلی از شما قوی‌تر نخواهد بود (البته اگر این چند اصل ساده را یاد گرفته باشید)

مشکلات برای همه وجود دارد. شاید مدل مشکل ما با دیگران فرق کند اما کسی نیست که در طول زندگی‌اش به مشکل نخورده باشد. گاهی شما ورشکست می‌شود، یا به مشکل عاطفی و روحی بر می‌خورید. گاهی کارتان نمی‌گیرد یا از شغلی که دارید اخراج می‌شوید. فهرست بسیار طولانی از مشکلات مختلف وجود دارد که برایتان رخ داده و خنده را از لبان شما ربوده است.

معمولاً وقتی هم این سختی‌ها به وجود می‌آیند ما تنها می‌شوید، در لاک خودمان فرو رفته و مدام با خودمان صحبت می‌کنیم. آنچه در این دوره مهم است این است که ما چه چیزی به خودمان میگوییم و چطور با خودمان رفتار می‌کنیم. گاهی ذهن ما مشکل را چندین برابر می‌کند و گاهی هم سختی را برایمان آسان می‌کند.

 

» زیاد فکر نکنید زیرا مشکلی را به وجود می‌آورید که اصلاً وجود ندارد

از آنجایی که ما آموزش‌های لازم مهارت زندگی را یاد نگرفته‌ایم یا به ما یاد نداده‌اند. پس بیشتر اوقات ذهن منفی‌باف ما مشکلات را تشدید می‌کند و قضیه پیچیده‌تر می‌شود. این در حالی است که شما تنها کسی هستید که می‌توانید به خودتان کمک کنید.

مقاله‌ی مرتبط: پنج روش فوق‌ویژه‌ی سامورایی‌ها برای کنترل زندگی فقط با کنترل احساسات

پس ذهن شما باید راه کنترل اوضاع را بر عهده بگیرید. چندین نکته وجود دارد که با در نظر گرفتن آن می‌توانید عبور از مشکلات را راحت کنید. این‌ها چیزهایی است که خودتان باید به خودتان بگویید. باید مثل یک باور درون شما تبدیل شود. زیرا هیچ‌کس به اندازه خودتان نمی‌تواند به خودتان کمک کند.

 

» این نیز بگذرد «

روزی جمعی از شاگردان به دیدار استاد رفتند و گله کنان گفتند که استاد روزگار بسیار سخت می‌گذرد چه کنیم؟
استاد گفت: خودتان می‌گوید سخت ” می‌گذرد” پس سخت نمی‌ماند نگران نباشید.

هیچ رویدادی در زندگی دائمی نیست. اگر سخت‌ترین روز جهان را هم داشته باشید بازهم باقی نخواهد ماند و عبور خواهد کرد. باید دائم به خودتان بگویید که این‌طور نخواهد ماند. این‌گونه نمی‌ماند و این نیز می‌گذرد.

اگر از عبارت‌های منفی و سرزنش کننده استفاده کنید، ذهن شما باور می‌کند که سختی همیشگی است و شما را در یک تنگنای فکری قرار می‌دهد. شما به‌اندازه کافی مشکل دارید پس خودتان دیگر به این مشکلات اضافه نکنید.

ذهن ما قادر است یک اتفاق را تا بی نهایت بزرگ و کوچک کند.
حالا اگر شما به خودخوری ادامه دهید ذهن شما آن مشکل را چند صد برابر می‌کند.

دائم به خودتان تلقین کنید که سرانجام بعد از یک روز، یک ماه یا یک سال مشکل تمام خواهد شد. خودتان را برای شروع جدید آماده کنید. مشکل را تا می‌توانید در ذهنتان کوچک جلوه بدهید. به او بخندید و دست کم بگیرید. این‌گونه ذهن شما گول می‌خورد و فکر می‌کند که مشکل آنقدر بزرگ نیست و فشارش را از مغز شما برمی‌دارد.

هیچ چیز تا ابد ادامه پیدا نمی کند مگر اینکه شما بخواهید

 

» این وضعیت سخت من را قوی‌تر خواهد کرد

سختی‌ها همیشه به شما چیزهای جدید یاد می‌دهند. مقاومت شما را افزایش می‌دهند و شما را قوی‌تر می‌کند. شاید اتفاق افتاده برای شما درد و رنج پدید آورده باشد اما در نهایت شمارا محکم‌تر می‌کند.

در ضمن موفق‌ترین افراد بر این باورند که موفقیت شما بر میزان تحمل درد بستگی دارد که در این مورد حتما مقاله‌ی «راز موفقیت به تحمل سختی شما بستگی دارد» را بخوانید.

مانند رفتن به باشگاه. هرچه سنگین‌تر وزنه بزنید بیشتر درد می‌کشید ولی در نتیجه عضلات قوی‌تری خواهید داشت. عبور از سختی‌ها روح شما را قوی می‌کند. هر بار که زمین بخورد و بتوانید به ایستید گویی قدتان بلندتر می‌شود. فقط باید این نکات را به خودتان دائم بگویید. شما باید این باور را در ذهن خود قرار دهید که من نیاز به شکست خوردن دارم و حالا قوی‌تر هم خواهم شد.

» در این زمینه حتما مقاله‌ی فلسفه‌ی درد را بخوانید تا متوجه شوید که هیچ دردی در زندگی بدون دلیل نیست. اینجا کلیک کنید.

» به داشته‌های دیگر فکر کنید تا روحیه بگیرید

هیچ کس در جهان بدون مشکل نیست. اگر از ظاهر مردم بپذیریم و به درون دلشان نفوذ کنید خواهید دید که چه مشکلات عجیب و غریبی در زندگی آنها وجود دارد.

معمولا جوانان که تازه مشکلات زندگی به سراغشان آماده فکر می‌کنند
که تنها آن‌ها در جهان مشکل دارند و باقی 7 میلیارد جمعیت کره زمین در حال خوشگذرانی هستند.

اگر چنین فکر می‌کنید نیاز است که فورا تفکر خود را تغییر دهید. اما نه به صورت ذهنی بلکه به صورت عینی. یک نگاه به اطرافتان کنید. نعمت‌هایی را ببینید که شما دارید و دیگران ندارند. مثلاً فرض کنید که شما ورشکسته شدید اما چه خوبی‌هایی در کنار شماست؟ این سؤالات را از خودتان بپرسید:

  • آیا من سرطان دارم؟
  • آیا درگیر بیماری سختی هستم؟
  • آیا خانواده من فوت کرده‌اند؟
  • آیا فرصت جبران ندارم؟

وقتی جواب این سؤالات را بدهید آرام می‌شوید. شاید شما یک مشکل داشته باشید اما صدها نعمت دیده نشده درکنارش دارید. اگر بچه شما کنکور قبول نشده و غم دنیا بر دلتان نشسته به مادری فکر کنید که بچه معلول دارد. او چه می‌کند؟

اگر شما خانه بزرگی ندارید و ناراحت هستید به مردم کرمانشاه فکر کنید که در زلزله خانه خود را از دست دادند.

با این مدل فکری شما باید بدانید که این شکست همه چیز را از شما نگرفته و دنیا برای شما تمام نشده است.

شما نعمت‌های فراوانی در اطراف خود دارید که اگر به آن‌ها فکر کنید
خوشحال خواهید شد و راحت‌تر می‌توانید مشکل به وجود آمده را پشت سر بگذارید.

در ضمن توصیه می‌کنم برای رفع استرس‌ها و ناراحتی‌هایتان روش معروف و کاربری NLP را در این لینک بخوانید.

» حرکت روبه جلو را حفظ کنید حتی با قدم‌های بسیار کوچک

گاهی بار سختی‌های زندگی بسیار سنگین می‌شود، که ما را گوشه‌گیر می‌کند. از زندگی می‌بریم و در اتاقی خودمان را حبس می‌کنیم. در این زمان بدترین اتفاق این است که شما متوقف شوید. توقف به معنای یخ زدگی و مرگ شما خواهد بود. هر طور که شده باید خودتان را در این راه نگه دارید. بهترین کار این است که به زندگی خود ادامه دهید. نباید زندگی شما از دست برود. نباید گوشه‌گیر شوید و نباید از جامعه فاصله بگیرید. اگر چنین کسی هستید سعی کنید کارهای زیر را انجام دهید تا روال زندگی شما حفظ شود:

  • حداقل روزی 15 دقیقه پیاده‌روی کنید
  • خواندن یک کتاب را شروع کنید با روزی 2-3 صفحه
  • حتماً سعی کنید کار کنید، حتی کارهای کوچک
  • به خانه خود رسیدگی کنید
  • با دوستان و فامیل قرار ملاقات بگذارید

» به یک نفر نیاز دارید

در زمان‌های سخت معمولاً ما به یک نفر نیاز داریم. کسی که به ایده ما ایمان داشته باشد. کسی که ما را قلب دوست داشته باشد یا کسی که راه ما را قبلاً رفته و تجربه آن را دارد. او کسی است که معتقد است شما باید ادامه دهید، او به شما می‌گوید که به تو ایمان دارم. او شمارا متقاعد می‌کند که می‌توانی با گذر از این سختی‌ها تأثیر مهمی در جهان خود بگذارید. باید او به شما بگوید: باور کن همیشه یک راه برای موفق شدن وجود دارد

این شخص خارجی باید از بیرون مدام این را به شما تلقین کند. کمک و حرف‌های او می‌تواند در دل و ذهن شما نفوذ کند و شمارا از خاک بلند کند تا دوباره به مسیر حرکت خود برگردید. مخصوصاً اگر فرد باتجربه‌ای باشد که راه را قبل رفته. بهتری شخص برای صحبت کردن با شما در زمان مشکلات باشد.

یکی از بهترین مدل‌های ترک اعتیاد همین است. معمولاً در کمپ‌ها افراد دور هم جمع می‌شوند و از مسیر و تجربه ترک خودشان برای دیگر بیماران میگویند. شما هم وقتی زیر بار یک مشکل سخت قرار گرفته‌اید. کسی را پیدا کنید که مشکل مشابه شما را داشته و از پس آن بر آمده. او بهترین راهنما و بهترین مربی در شرایط دشوار برای شما خواهد بود.


در همین زمینه بخوانید:

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت یا می‌گوید

    مقاله خوبی بود ویک سوال
    چطور میتونیم به فردی که تاکنون هیچ درآمدی کسب نکرده انگیزه بدیم که وارد کار بشه
    با تشکر از شما

  2. کاربر سوخت جت دا می‌گوید

    سلام
    صبح بخیر
    خوب و کاربردی بود، ممنون

  3. کاربر سوخت جت مه می‌گوید

    بسیار عالی بود

  4. کاربر سوخت جت mous می‌گوید

    عالی بود دمتون گرم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**