چگونه واقعا آینده‌تان را پیش‌بینی کنید؟ فرمول دیدن آینده در لحظه‌ی حال

دیدن، شبیه پیازی بزرگ با لایه‌های تو در تو است. هر چه بیشتر یاد می‌گیریم، هر چه دلیل‌های بیشتری بر ما روشن می‌شود و در یک کلام، هر چه بزرگ‌تر می‌شویم، به لایه‌های عمیق‌تری از آن دست پیدا می‌کنیم.

یکی از مهارت‌های دیدن که در لایه‌های عمیق همان پیاز مثالمان قرار دارد، دیدن آینده در چهره اکنون است. این ویژگی و حتی تمرین برای به دست آوردن آن، تغییر بسیار بزرگی در همه جهت‌های زندگی انسان ایجاد می‌کند.

 

» قدرت چگونه‌ها

چگونه نگاه کردن از نگاه کردن مهم‌تر است. به همین دلیل، انسان‌های بزرگ، وقتی با چیزی مواجه می‌شوند شیوه برخورد بسیار متفاوتی دارند. آنها خود را آموزش می‌دهند تا ببینند آن چیز، چه می‌تواند باشد، نه فقط چه هست. این توانایی به آنها کمک می‌کند تا آینده را در لحظه حال ببینند و در «اکنون» متوقف نشوند.

» یک کوچک سرشار

هر کدام از ما به تفاوت سبکی که با آن زندگی می‌کنیم، درجه‌های کم تا عمیق این نوع از نگاه را داریم. اجازه بدهید مثالی برایتان بزنم. مثلا وقتی یک دانه سیب را برای آغاز، درون اندکی خاک می‌کاریم، اگر فقط به آنچه که در آن لحظه هست، یعنی یک دانه کوچک، درون مشتی خاک، نگاه کنیم، نمی‌توانیم انتظار زیادی از آن داشته باشیم. اما وقتی به آنچه که خواهد بود نگاه می‌کنیم، درختی تنومند را می‌بینیم که شاخه‌هایش پر از سیب‌های درشت و آبدار است.

آن گاه وقتی دوباره به آن دانه نگاه می‌کنیم، امید را می‌بینیم، سلامت، برکت و طراوت را حس می‌کنیم و با دانه‌ای که داستان‌های ناگفته زیبایی در دل خود نهفته دارد، با احترام و صبوری رفتار می‌کنیم.

مثال دانه سیب در مورد خودمان هم برقرار است. وقتی به خودمان در آینده نگاه می‌کنیم، نباید یک دانشجوی آس و پاس، یک کارگر روز مزد، یک آبدارچی با حقوق کم یا یک فرد بی فایده را ببینیم.

در عوض، باید به گوهر‌های درونمان بها دهیم
و با آنها نقش آینده را رنگ بزنیم.

باید خودمان را یک متخصص کار بلد، یک کارآفرین موفق، مدیر عامل شرکت خودمان و یک فرد شگفت انگیز ببینیم.

ارزش واقعی ما با آنچه که اکنون هستیم تخمین زده نمی‌شود.
بلکه با ابعاد اهدافمان تعیین می‌شود.

اگر به وضعیت فعلی خود، هر چه هست، تنها به عنوان وضعیتی کوتاه مدت نگاه کنیم، اگر خود را در وضعیت سلامتی دلخواهمان، کار مورد علاقه‌مان، خانواده دوست داشتنی‌مان، خانه رویاهایمان و موقعیت آرزوهایمان ببینیم، راه را برای خودمان باز گذاشته‌ایم.

وقتی از آینده به خودمان نگاه می‌کنیم، روز به روز بزرگ‌تر می‌شویم. آن قدر بزرگ که از اهدافمان پیشی می‌گیریم. همواره به یاد داشته باشیم، برچسب قیمتی که جهان هستی روی ما می‌زند، با برچسبی که خودمان روی خودمان می‌گذاریم یکسان است.

» ارزش آفرینی را تمرین کنید

تمرین، مادر هر مهارتی است. اگر دوست دارید که توانایی دیدن آینده در اکنون را پیدا کرده یا آن را تقویت کنید، تمرین‌های زیر برایتان مفید خواهند بود. چون برای عمیق‌تر دیدن باید بتوانیم مثل یک معدن ‌کار ماهر، گوهرهای گران‌بها را در وجود سنگ‌ها شناسایی کنیم.

تمرین اول: بالا بردن ارزش دارایی‌هایتان را تمرین کنید

به چیزهایی که دارید نگاه کنید. از خودتان بپرسید که برای بالا بردن ارزش دارایی‌هایم چه کاری می‌توانم بکنم؟ به دنبال راه‌هایی بگردید که باعث افزایش ارزش دارایی‌هایتان می‌شوند. دارایی شما هر چه که می‌خواهد باشد، چه گوشی موبایلتان، چه لپ تاپتان و چه یک قطعه زمین خالی، فرقی نمی‌کند چون آنها تنها در صورتی برای شما ارزشمند خواهند بود که ایده‌ای برای ارزش آفرینی‌شان داشته باشید.

مثلا با لپ تاپ خود چه قدر می‌توانید درآمدزایی کنید یا زمین خالی و لم یزرع شما، چه پتانسیل‌هایی برای ارزش آفرینی دارد. آنچه می‌تواند باشد را ببینید. آن گاه پاسخ‌هایتان متفاوت خواهند بود.

تمرین دوم: افزایش ارزش افراد را تمرین کنید

یکی از چیزهای جالب در مورد راه و رسم زندگی در این جهان شگفت انگیز این است که هر چقدر به رشد و موفقیت دیگران کمک کنیم، زمینه‌های رشد خودمان را فراهم کرده‌ایم کمک‌ها همیشه مادی نیستند. (اگر باور ندارید حتما این مقاله را بخوانید) لازم هم نیست که مادی باشند. گاهی سخنی از سمت شما می‌تواند مسیر یک انسان را از شکست به سمت موفقیت تغییر دهد.

اولین گام برای کمک به رشد دیگران، پیدا کردن ارزش‌های نهفته در وجود آنها است.
از نزدیکان خود شروع کنید. از خودتان بپرسید: «من چه کاری می‌توانم بکنم تا آنها ارزش وجودی خود را درک کنند؟» برای شروع می‌توانید بهترین ویژگی‌های نزدیکانتان را شناسایی کنید. یادتان باشد، برای اینکه بتوانید ارزش مورد نظر خودتان را به دست بیاورید باید در ابتدا یاد بگیرید که به دیگران ارزش بدهید.

تمرین سوم: بالا بردن ارزش خودتان را تمرین کنید

هر روز از خودتان بپرسید
امروز چه کاری می‌توانم برای افزایش ارزش وجودی خودم انجام دهم؟
منظور من، ارزش وجودی شما برای خودتان است. شما باید برای خودتان ارزشمند باشید.

خود را نه آن طور که هستید
بلکه آن طور که می‌توانید باشید مجسم کنید.

هنگامی که تک‌تک ما از درون، خود را فردی ارزشمند بدانیم، آن گاه دید گسترده‌تری نسبت به جهان پیدا می‌کنیم. خود را در هر موقعیتی قرار نمی‌دهیم. هر چیزی را نمی‌خوریم، هر حرفی را نمی‌زنیم و هر کاری را انجام نمی‌دهیم. درک خواهیم کرد همان طور که ما ارزشمند هستیم، دیگران هم ارزشمند هستند.

اگر احساس می‌کنید که به اندازه‌ی کافی خوب نیستید حتما مقاله‌ی اندازه‌گیری خودتان را بخوانید تا با حقیقت جالبی روبه‌رو شوید

[bs-quote quote=”
سعی نکن انسانی موفق شوی، بلکه سعی کن انسانی ارزشمند شوی.” style=”style-21″ align=”left” color=”#076f99″ author_name=”آلبرت انیشتین” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/08/آلبرت-انیشتین.jpg”][/bs-quote]

» به تماشای یک دورنما

وقتی قدم در مسیری متفاوت می‌گذاریم و سعی می‌کنیم تا به جهان از دریچه‌ای دیگر نگاه کنیم، از خودمان تعجب می‌کنیم که چرا تا الان قادر به دیدن این همه تفاوت نشده بودیم. این تعجب، یعنی عبور از سطح بالایی به سمت درون؛ یعنی بزرگ‌تر شدن و بیشتر دیدن.

گاهی بد نیست که مثل یک دانشمند به اطرافمان نگاه کنیم. برای یک محقق که با میکروسکوپ کار می‌کند، وسعت چیزها اهمیت چندانی ندارد او به عمق چیزها اهمیت می‌دهد. یک محقق در فضای یک سانتی زیر میکروسکوپش جهانی کاملا متفاوت و حتی زنده را به تماشا می‌نشیند و می‌داند که یک ذره کوچک از همین جهان یک سانتی، چه پتانسیل زیادی برای تغییر چیزهای بزرگ دارد.

دانه سیب باشید.
کوچک باشید اما پر از سیب،
کوچک باشید اما تنومند،
کوچک باشید اما پر از امید.

وقتی یک کوچک سرشار از داشته‌ها باشید، دیگر در آن پوسته کوچک جا نمی‌شوید. جوانه می‌زنید و زودتر از آنچه فکرش را بکنید به درختی تنومند تبدیل می‌شوید که میوه‌هایش همان هدف‌های بزرگی است که عمری در دلش محکم نگهشان داشته بود. هدف‌هایی شیرین، آبدار و پر از زندگی.


اگر به این مقاله علاقه داشتید موارد زیر را هم می‌توانید مطالعه کنید:

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    بسیار عالی
    ممنون از زحماتتون

  2. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    مقاله ی بسیار عالیی بود
    فقط اگر میشد مثل کلیپ هایی که می سازید اخر مقالتون خلاصه تمرین هاتون رو هم بنویسد البته اگر بامثال هم باشه واقعا عالی میشه بازم سپاسگزارم بابت مطالب قشنگتون♥️

  3. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    سلام.مقاله خوبی بود مخصوصا آنجا که میگوید سعی نکن انسانی موفق شوی، بلکه سعی کن انسانی ارزشمند شوی.مرسی ..

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**