خودتان را اندازه بگیرید یک راهکار ساده برای دست کم نگرفتن خودمان

آیا تا به حال به اندازه خودتان فکر کرده‌اید؟ منظورم آن اندازه‌ای نیست که با متر یا کیلو انداز‌ه‌گیری می‌شود. منظورم اندازه وجودی خودتان است؛ آن حجم و جسارت درونی که اگر کوچک باشد برایمان محدودیت می‌سازد و اگر بزرگ باشد بال‌های پروازمان می‌شود. در این مقاله به دنبال یافتن اندازه واقعی خودمان هستیم.

فرصت‌ها و اندازه‌ها

گاهی فرصت‌ها خیلی زیبا و متین، به پشت درب خانه ما می‌آیند و تق‌تق برایمان در می‌زنند. ما نیز صدای درب را می‌شنویم اما در کمال ناباوری به خودمان می‌گوییم: «می‌دانم که فرصت به پشت درب خانه من آمده است. اما باور نمی‌کنم که من لیاقت استقبال و پذیرایی از او را داشته باشم.» این قصه تکراری بسیاری از ما است. بر خلاف سایر افراد که در به در به دنبال فرصت‌ها هستند، برخی فرصت‌های زندگی‌شان را با دست‌های خودشان نابود می‌کنند. تنها به این دلیل که نمی‌خواهند یا در وضعیت بهتر، نمی‌توانند باور کنند که از پس انجام آن فرصت بر خواهند آمد.

[bs-quote quote=”اگر کسی به شما فرصتی عالی پیشنهاد می‌دهد ولی مطمئن نیستید که بتوانید از پسش برآیید، آن را قبول کنید. بعدا یاد بگیرید که چگونه انجامش دهید!” style=”style-21″ align=”left” color=”#8224e3″ author_name=”ریچارد برانسون” author_job=”کارآفرین برجسته‌ی بریتانیایی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/08/ریچارد-برانسون.png”][/bs-quote]

فکر کردن به فکر دیگران و سوءتفاهمی که در مورد ابعاد بزرگی دیگران و کوچکی خودمان ذهنمان را مشغول کرده، باعث می‌شود که قدم از قدم برنداریم و در بهترین حالت تنها برای فرصت‌هایی که جلوی ما ظاهر می‌شوند، بای بای کنیم! این نمونه یک تراژدی واقعی است که در نتیجه سرکوب کردن توانایی‌های بی‌نظیر درونی ما ایجاد می‌شود.

 

فهرستی با یک نکته انحرافی

توانایی اندازه گرفتن خودمان با خودشناسی آغاز می‌شود. اولین گام برای خودشناسی نیز نوشتن فهرستی از چیزهایی است که فکر می‌کنیم هستیم. نکته انحرافی در این بخش که باعث شده عده زیادی، خودشناسی را با عذاب روحی برابر بدانند در این است که آنها موقع پر کردن فهرست ویژگی‌های خودشان، مستقیم و شاید گاهی ناخودآگاه به سراغ نکته‌های منفی وجودشان می‌روند؛ کاری بیهوده که توانایی قدم برداشتن را از انسان می‌گیرد. البته این خوب است که ما بدانیم کجای کارمان می‌لنگد. ماجرا از جایی خراب می‌شود که ما این ویژگی‌های منفی را روی کاغذ پیاده می‌کنیم.

یک نکته

همیشه در طول زندگی‌تان – هیچ فرقی نمی‌کند که الان چند ساله هستید – مراقب چیزهایی که در مورد خودتان می‌گویید و چیزهایی که در مورد خودتان می‌نویسید باشید.

جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم سراسر حضور است. کائنات همیشه در حال گوش دادن به واژه‌هایی است که از زبان ما جاری می‌شوند. برای کائنات، گفته‌های ما فرمان‌هایی صوتی و نوشته‌های ما قانون‌هایی مکتوب هستند که حتما باید اجرا شوند و با اطمینان به شما می‌گویم که آنچه می‌نویسید دیده و اجرا می‌شود!
(اینجا بخوانید که چطور واقعا کائنات دست به دست شما می‌دهد تا شما را به آنچه فکر می‌کنید برساند)

دست به متر شوید

centimeter 3 meter/120 inchدر ادامه دو گام را با هم برمی‌داریم که به ما کمک می‌کنند اندازه واقعی خودمان را بگیریم. توجه کنید که این اندازه چیزی است که قبلا بودید. اگر از اندازه فعلی‌تان راضی نیستید می‌توانید با تغییر تفکرتان در مورد خودتان این اندازه‌ها را به میزان دلخواهتان جا به جا کنید.

گام اول: پنج دارایی عمده خود را مشخص کنید

از یک دوست صادق و بی‌طرف کمک بگیرید. فرقی نمی‌کند که این دوست چه عنوانی داشته باشد، دوست دوران کودکی، مادر، خواهر، برادر یا همکارتان. از شخصی باهوش که نظری صادقانه نسبت به شما دارد استفاده کنید. شما دیدگاه او را لازم دارید.

از او بخواهید تا به عنوان فردی که بیشتر اوقات تماشاگرتان بوده است نظرهای صادقانه‌ای در مورد دارایی‌های شما بدهد. چیزهایی مثل ارزش تحصیلات، میزان تجربه، کیفیت مهارت‌ها، ظاهر، کیفیت زندگی خانوادگی، نگرش‌ها، سبک شخصیت و ابتکار عمل، نمونه‌هایی از دارایی‌های شما هستند. اگر مورد دیگری به ذهنتان می‌رسد می‌توانید آن را به فهرست بالا اضافه کنید.

 

گام دوم: نمونه جمع کنید

در زیر هر دارایی، اسم‌ سه شخص را بنویسید که می‌دانید به موفقیت‌های عظیمی دست یافته‌اند ولی این دارایی را به اندازه‌ای که شما دارید نداشتند. مثلا وقتی به دارایی تجربه‌هایتان می‌رسید، زیر آن را خط بکشید و نام افراد موفقی را بنویسید که حتی بدون داشتن تجربه‌ای تا حد شما، باز هم توانستند به موفقیت‌های بزرگی برسند.

» نتیجه‌ای که شما را شگفت‌زده می‌کند

با پایان بردن این گام‌ها، خواهید دید که از بسیاری از افراد موفق، حداقل یک دارایی بیشتر دارید. در واقع شما با برداشتن این دو گام، فقط می‌توانید به یک نتیجه برسید و آن هم این است: «شما بزرگ‌تر از آنی هستید که فکر می‌کنید.»

[bs-quote quote=”برای بزرگ شدن باید آن‌قدر اعتماد به نفس داشته باشید که باور کنید جهان، واقعا به شما و قدرت وجود شما نیاز دارد. اگر به توانایی‌های خود باور نداشته باشید نمی‌توانید با اطمینان تصمیم بگیرید و با شجاعت اقدام کنید.” style=”default” align=”center” color=”#1f7754″ author_name=”پیتر دراکر” author_job=”پدر علم رهبری نوین” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/پیتر-دراکر.jpg”][/bs-quote]

 

» جا به جایی اندازه‌ها

دیوید جی شوارتز در کتاب «جادوی فکر بزرگ» می‌گوید: «دیگران در ما آن چیزی را می‌بینند که ما در خودمان می‌بینیم.»

قبل از پرداختن به اندازه‌گیری، پرسش درست این است

  • که ما خودمان را چگونه می‌بینیم؟
  • آیا خودمان را لایق به دست آوردن فرصت‌های بزرگ می‌بینیم؟
  • آیا خودمان را توانا و شگفت انگیز می‌بینیم؟
  • آیا به قدرت‌های درونمان ایمان داریم؟

تولد هر انسانی، ظهور یک منبع سرشار از انرژی است. کلید اندازه این انرژی در دستان تفکر آن انسان قرار دارد. منبع انرژی، بی پایان است چون ما به کائنات متصل هستیم. پس تنها کاری که باید بکنیم این است که روی اندازه تفکرمان کار کنیم. بنابراین تفکرتان را به اندازه واقعی خودتان گسترش دهید. به همان بزرگی که واقعا هستید فکر کنید.

هرگز خودتان را دست کم نگیرید.
چون شما بزرگ به دنیا آمده‌اید.


در همین زمینه بخوانید:

 

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت حر می‌گوید

    مرسی از سوخت جت ، واقعا این مقاله فوق العاده بود مچچچچککککرم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**