سخنرانی در جمع با بهترین تکنیک‌ها از برایان تریسی – قسمت اول

تجربه‌ی یک سخنرانی حرفه‌ای و بدون هیچ نقصی، خواسته‌ی اکثر افرادی است که در شغل خود دائم باید در حال سخنوری باشند و ارائه‌های خوب از خود نشان دهند. سخنرانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر شما بتوانید با یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای کار خود را در سخنرانی مورد نظر شروع کنید، قطعاً به نتایج دلخواه خواهید رسید.

در واقع موفقیت 90 درصدی شما در یک سخنرانی به برنامه‌ریزی شما بستگی دارد.

در واقع، در صحبت کردن، هر واژه‌ای که شما به کار می‌برید باید 100 واژه جایگزینش را بدانید، در غیر این صورت مخاطبان متوجه می‌شوند که شما نسنجیده صحبت می‌کنید، شنونده بلافاصله احساس می‌کند که شما اطلاعات زیادی ندارید، مگر اینکه خودتان را کاملاً آماده کرده باشید.

آمادگی کم در مقابل مخاطبان باهوش و تیزبین، خود به خود اعتبار و اخلاق شما را زیر سؤال می‌برد. اگر آماده نباشید، یا بدتر از آن، اگر به مخاطبانتان بگویید که «در این مورد تخصص ندارم» پیامتان هر چه قدر هم که خوب باشد بر آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد.

از طرف دیگر، آمادگی کامل بلافاصله مشخص می‌شود و اعتبارتان را افزایش می‌دهد. آمادگی، مخاطبان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را نسبت به پیام شما پذیراتر می‌کند.

» در شروع سخنرانی، ویژگی‌های مخاطبان را در نظر بگیرید:

نقطه‌ی شروع آمادگی، مخاطبان هستند.

به یاد داشته باشید سخنرانی درباره‌ی شما نیست، درباره‌ی آن‌هاست.

طوری شروع کنید که گویی یک بازار سنج هستید و قرار است با مشتریان آشنا شوید، آن‌ها دقیقاً چگونه افرادی هستند؟ مخاطبان شما، چه کسانی خواهند بود؟ این موضوع برای سخنرانی مؤثر و آمادگی بی‌نظیر، بسیار مهم است.

به این چند ویژگی توجه کنید تا به بهتر شدن سخنرانی‌هایتان از آن استفاده کنید.

» سن و گروه سنی:

مخاطبان چند سال دارند و گروه سنی‌شان چیست؟ مخاطبان جوان در مقایسه با مخاطبان مسن برداشت، فرهنگ و پیش زمینه‌های متفاوتی دارند. آگاهی از سن آن‌ها بسیار مهم است.

» میزان آشنایی مخاطبان با موضوع سخنرانی:

مخاطبان چقدر با موضوع سخنرانی آشنا هستند؟ اطلاعات آن‌ها درباره‌ی موضوعی که می‌خواهید صحبت کنید، چقدر است؟ آیا آن‌ها مبتدی هستند، یا در زمینه‌ی مورد نظر اطلاعات نسبی دارند؟ این موضوع مشخص می‌کند که سخنرانی شما باید تا چه حد ساده یا پیچیده باشد.

» طرز تفکر آن‌ها چگونه است؟

با پرسیدن سؤال‌های زیر، به طرز تفکر مخاطبانتان پی ببرید:

  • اهداف و آرمان‌های آن‌ها چیست؟
  • با توجه به موضوع سخنرانی، چیزهایی که به آن امیدوار هستند یا از آن هراس دارند چیست؟
  • آن‌ها چه نیازهایی دارند که ممکن است با توصیه‌ها و ایده‌های شما برطرف شوند؟
  • ارزش‌ها و اعتقادات آن‌ها چیست؟
  • دغدغه‌ها، نگرانی‌ها یا مشکلات آن‌ها چیست؟

آشنایی با شرایط عاطفی افرادی که در سخنرانی شما شرکت می‌کنند، در ارتباط برقرار کردن با آن‌ها بسیار مهم است. اگر قبل از سخنرانی این سؤالات را از طراحان بپرسید و وب سایت آن‌ها و مطالب منتشر شده‌شان را مطالعه کنید؛ می‌توانید جواب‌هایی را که می‌خواهید پیدا کنید.

در ضمن اگر فکر می‌کنید کمرویی است که مانع شما برای صحبت در جمع شده می‌توانید مقاله‌ی نجات از زندان کم‌رویی را در چند دقیقه بخوانید که بسیار به شما کمک می‌کند

» کارتان را انجام بدهید، به ویژگی‌های مخاطبان بسنده نکنید:

وقتی با افرادی که در یک صنعت خاص، انجمن تجاری، یا هر سازمان دیگری صحبت می‌کنید، باید قبل از شروع سخنرانی، تا جایی که می‌توانید درباره‌ی وضعیت حرفه‌ی آن‌ها اطلاعات کسب کنید. آیا بازار چیزی که آن‌ها ارائه می‌دهند خوب است یا بد؟ آیا آن‌ها در حال پیشرفت هستند، صنعتشان بی رونق، یا در حال تنزل است؟ در حال حاضر گرایشات تجاری یا سیاسی که آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چیست؟ به آن‌ها توجه کنید.

» باید بدانید به تازگی چه کسی برای آن‌ها سخنرانی کرده است:

یکی دیگر از ارکان آمادگی، آگاهی از سایر تجارب مخاطبان با سخنرانان دیگر است. چه کس دیگری و در چه رابطه با چه موضوعی برای آن‌ها سخنرانی کرده است؟
واکنش آن‌ها نسبت به سایر سخنرانان و موضع سخنرانی چه بوده؟
آیا آن‌ها از صحبت‌های سخنران قبلی سرخورده شده‌اند؟
اگر جواب مثبت است، چرا؟
اگر از سخنران قبلی خوششان آمده، دلیل این امر را جویا شوید.
آن سخنران، چه حرف‌هایی زده است؟

در جلسات طولانی، آگاهی از این که قبل از سخنرانی شما چه کسی و در چه موردی صحبت خواهد کرد، مهم است. به علاوه، باید بدانید در سخنرانی قبلی چه کسی برای مخاطبان صحبت کرده و واکنش مخاطبان نسبت به صحبت‌های او چه بوده است؟

» در ابتدای سخنرانی هدف را در نظر بگیرید:

«سؤال عینی» را به یاد داشته باشید. اگر بتوانید پس از سخنرانی، با مخاطبان مصاحبه کنید
و از آن‌ها بپرسید:«از سخنرانی من چه چیزی یاد گرفتید
و می‌خواهید در نتیجه‌ی حرف‌های من چه کار متفاوتی انجام دهید؟
دوست دارید آن‌ها چه جوابی بدهند؟
هر چه جوابشان به این سؤال دقیق‌تر باشد، طراحی و سازماندهی صحبت‌هایتان راحت‌تر خواهد بود، طوری که می‌توانید در زمان اختصاص داده شده به هدفتان برسید.

شاید اینجا چند تکنیک ذهن خوانی دیگران به کمک‌تان بیاید به همین خاطر می‌توانید از مقاله‌ی خواندن ذهن دیگران به روش حرفه‌ای‌ها استفاده کنید

 

» مرتب به ساعت نگاه کنید:

به علاوه، به زمانی که در اختیارتان گذاشته‌اند و ساختاری که از صحبت‌هایتان انتظار می‌رود، کاملاً دقت کنید، گاهی اوقات مخاطبان از شما توقع دارند 75 درصد از زمان صحبت کنید و سپس یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ داشته باشید. اما ممکن است در برخی موارد، طراحان جلسه از شما بخواهند تمام وقت را صحبت کنید. در هر صورت باید دقیقاً هر زمانی که گفتند، سخنرانی را تمام کنید.

بسیاری از سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها و جلسات به لحاظ زمانی به دقت طراحی شده‌اند. شما نیز این کار را کنید.

» فرمول د د م د:

وقتی نکات مورد نظر را انتخاب کردید، می‌توانید برای تمام نکاتی که می‌خواهید در سخنرانی بیان کنید از فرمول د د م د استفاده کنید.

» د: دیدگاه:

ابتدا، افکار، ایده‌ها یا حقیقت را بیان کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید:«در 10 سال آینده در مقایسه با صد سال گذشته مردم بیشتری می‌خواهند پولدار شوند».

» د: دلایل

دلایل عقیده یا ایده‌تان را بیان کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید:«تعداد میلیونرها و میلیاردرها، که بیشتر آن‌ها در یک نسل خود ساخته هستند؛ طی پنج سال گذشته 69 درصد افزایش یافته و این رقم به سرعت بالا می‌رود.

» م:مثال

دیدگاهتان را با مثال توضیح دهید، از آن دفاع کنید و آن را ثابت کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید:«در سال 1900، پنج هزار میلیونر در آمریکا بودند، اما هیچ میلیاردری وجود نداشت. در سال 2000، پنج میلیون میلیونر و بیش از پنج هزار میلیاردر بود. طبق نوشته‌ی مجله‌ی «بیزینس و یک» در سال 2007 در ایالات متحده‌ی آمریکا 8 میلیون و 900 هزار میلیونر در سطح جهان بیش از 700 میلیاردر بود که بیشتر آن‌ها از نسل اول بودند.

» د: دیدگاه

برای تأکید، دیدگاه اولیه را دو بار تکرار کنید. به عنوان مثال می‌تونید بگویید:«شما اقلیت خلاق، امروز بیش از فردا و سال‌های آینده فرصت رسیدن به موفقیت مالی را دارید».

شما می‌توانید با استفاده از این فرمول ساده تمام نکات اصلی سخنرانی‌تان را سازماندهی کنید. این فرمول در ترغیب مخاطبان برای پذیرفتن پیام شما بسیار قوی و مؤثر است.

در بخش بعدی به تکنیک‌ها و روش‌هایی که به سخنرانی شما کمک می‌کند خواهیم پرداخت.

قسمت دوم را از اینجا بخوانید


قبل از آن شاید برایتان جالب باشد که چطور هیتلر با سخنرانی‌هایش همه را جذب خود می‌کرد به گونه‌ای که انگار واقعا تلسم شده‌اند. یعنی شاید گفت که سخنرانی‌های هیتلر پرقدرت‌ترین نقش را در قدرت او داشتند. برای پی بردن به این رازها و تکنیکها اینجا را بخوانید.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**