سخنرانی در جمع با بهترین تکنیک‌ها از برایان تریسی – قسمت سوم – غلبه بر ترس از سخنرانی

چگونه می‌توان در مقابل مخاطبان به آرامش، وضوح و اعتماد به نفس دست یافت؟

در وهله‌ی اول باید بدانید که ترس، حتی برای افراد حرفه‌ای که هزاران بار پشت تریبون ایستاده‌اند، عادی و طبیعی است.

دیوید نیون، هنرپیشه‌ی بریتانیایی اعتراف کرده با وجود این که هزاران بار ایفای نقش کرده ولی هر بار قبل از اینکه روی صحنه برود حالت تهوع می‌گیرد.

طبق کتاب رکوردها، 54 درصد از بزرگسالان معتقد بودند که ترس از صحبت کردن در جمع ترسناک‌تر از مرگ است.اما واقعیت این است که دلهره داشتن اشکالی ندارد، مهم این است که دلهره را کنترل کنید.

» ترس اکتسابی است

نکته‌ی جالب این است که ترس با انسان به دنیا نمی‌آید.تمام ترسی که شما در بزرگسالی دارید، نتیجه‌ی تجارت و تقویت منفی دیگران و خودتان در دوران کودکی است. چون این ترس‌ها از جمله ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران، کسب شده‌اند، پس می‌توانید آن‌ها را فراموش کنید

» با پیامتان شروع کنید

صحبت کردن با اعتماد به نفس در میان جمع با پیامی شروع می‌شود که واقعاً می‌خواهید مردم آن را بشنوند. این امر بسیار مهم است.وقتی کسی به من می‌گوید می‌خواهد سخنران بهتری باشد،اولین سؤال من این است:«چرا؟» چه چیزی باعث شده این فرد تا این حد تمایل داشته باشد ایده‌اش را با دیگران در میان بگذارد؟

متأسفانه در بسیاری از موارد افراد می‌خواهند سخنران موفقی باشند تا پول بیشتری به دست بیاورند، یا مورد تحسین و تأیید دیگران قرار بگیرند.آن‌ها به موضوع صحبتشان اهمیت نمی‌دهند. تجربه ثابت کرده این افراد به ندرت پیشرفت می‌کنند. اما اگر موضوعی در ذهنتان باشد که به آن اهمیت بدهید و بخواهید آن را با بقیه در میان بگذارید،راهی برای بیان مؤثر مقصودتان پیدا خواهید کرد.

» از صمیم قلب صحبت کنید

مؤسس شیرینی جات معروف آموس، والاس آموس، در مبارزه با بی سوادی بزرگسالان سخنرانی کرد. او زمان و پول زیادی را صرف کرد تا به بزرگسالان کمک کند خواندن را بیاموزند.وقتی او برای 600 نفر سخنرانی می‌کرد، از صمیم قلب صحبت می‌کرد. آموس تعلیم خاصی برای سخنرانی ندیده بود، اما افکار و ایده‌هایش را به صورت منطقی سازماندهی کرده بود. او درباره‌‌ی اهمیت یادگیری خواندن برای بزرگسالان و تغییراتی که این کار می‌تواند در زندگی آن‌ها به وجود آورد با صداقت صحبت کرد. او درباره‌ی موضوعی که درک می‌کرد و به آن اهمیت می‌داد از صمیم قلب صحبت کرده بود.

» مخاطبان، طرفدار شما هستند

وقتی از جایتان بلند می‌شوید که صحبت کنید نمره‌ی بیست دارید؛ در واقع نمره‌تان بالاست. کافی است در طول صحبت‌هایتان آن را حفظ کنید. شما می‌توانید با چندین بار بلند شدن و سخنرانی کردن، بالاخره ترس و اضطرابتان را از بین ببرید.هیچ چیز به اندازه‌ی تکرار به افزایش اعتماد به نفس کمک نمی‌کند.

»‌ چگونه اعتماد به نفس و قابلیت را افزایش دهیم

برای غلبه بر ترس و نگرانی هنگام صحبت کردن،چند تکنیک مختلف وجود دارد که می‌توانید به کار بگیرید. بهترین سخنران‌ها در دنیا همیشه از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

» صحبت کنید:

همانطور که قبلا در مقاله‌ی قدرت تلقین کردن به طور کامل توضیح دادیم دست کم 95 درصد از عواطف شما توسط حرف‌هایی که به خودتان می‌گویید تعیین می‌شود. به عبارت دیگر،صحبت با خودتان تا حد زیادی طرز تفکر، احساسات و نحوه‌ی عملکردتان را کنترل می‌کند. شما بر واژه‌هایی که در ضمیر ناخودآگاهتان جریان دارند، تسلط کامل دارید.

مؤثرترین جمله‌ای که می‌توانید برای آمادگی ذهنی خود برای سخنرانی یا هر اتفاق دیگری به کار بگیرید، عبارت «خودم را دوست دارم» است.

قبل از اینکه برای سخنرانی از جایتان بلند شوید،چند بار به خودتان بگویید،«خودم را دوست دارم! خودم را دوست دارم!خودم را دوست دارم!»این واژه‌ها در افزایش اعتماد به نفس و کاهش ترس تأثیر به سزایی دارند.

هر چه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید
اعتماد به نفستان بیشتر می‌شود،
هر چه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید،
آرامش بیشتری می‌یابید.
هرچه خودتان را بیشتر دوست داشته باشد،
مخاطبانتان را هم بیشتر دوست خواهید داشت
و هرچه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید،
هنگام سخنرانی عملکرد بهتری خواهید داشت.

وقتی به هر دلیلی عصبی یا مضطرب هستید،می‌توانید با تکرار این جمله، ترستان را خنثی کنید:«می‌توانم این کار را انجام بدهم! می‌توانم این کار را انجام بدهم!» ترس از شکست یا ترد شدن، در این کلمه خلاصه می‌شود:«نمی‌توانم! نمی‌توانم! نمی‌توانم».

وقتی می‌گویید می‌توانم این کار را انجام بدهم،پیام منفی و ترس را خنثی می‌کنید. وقتی برای اولین بار این کار را امتحان می‌کنید از اینکه احساس بهتری دارید و با اعتماد به نفس صحبت می‌کنید، تعجب خواهید کرد.

» تجسم کنید:

هر پیشرفتی در عملکرد خارجی با پیشرفت در تصاویر ذهنی شروع می‌شود.وقتی یک تصویر ذهنی واضح،مثبت و هیجان انگیز از خودتان به وجود می‌آورید که در آن به نحو مؤثری صحبت می‌کنید،ضمیر ناخودآگاهتان این امر را به عنوان یک فرمان می‌پذیرد و سپس واژه‌ها، احساسات و حالاتی ایجاد می‌کند که با تصویر ذهنی شما مطابق هستند.

باید خودتان را «ببینید» که آرام، با اعتماد به نفس و با لبخندی بر چهره ایستاده‌اید و با مخاطبانتان صحبت می‌کنید. باید ببینید که مخاطبان به طرف شما خم شده‌اند، لبخند می‌زنند، لذت می‌برند و به تک تک واژه‌هایی که می‌گویید گوش می‌کنند، طوری که گویی شما فرد باهوش و جذابی هستید.

اگر میخواهید بیشتر مجذوب قدرت تجسم شوید مقاله‌ای را بخوانید که در آن توضیح دادیم که چگونه بزرگترین ورزشکاران دنیا قبل از وارد شدن به میدان بازی این قدرت استفاده می‌کنند. از اینجا بخوانید.

» برنامه‌ریزی ذهن:

یک راه دیگر برای افزایش اعتماد به نفس و آرامش هنگام صحبت کردن در میان جمع این است که به ویژه قبل از خواب خودتان را تجسم کنید که سخنرانی‌تان را به بهترین نحو ارائه می‌دهید.ضمیر ناخودآگاه چند دقیقه قبل از خواب و چند دقیقه بعد از بیداری نسبت به هر زمان دیگری در روز بیشترین آمادگی را برای برنامه‌ریزی دارد.

وقتی می‌خواهید بخوابید خودتان را تجسم کنید که برای مخاطبان، سخنرانی بی‌نظیری ارائه می‌دهید. این تصویر نهایی در ضمیر ناخودآگاه نفوذ می‌کند و وقتی خواب هستید شما را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر چه بیشتر این تمرین را انجام دهید، موقع سخنرانی آرامش و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. تمرین ذهنی بسیار مفید است.

» برای به دست آوردن آرامش چند تمرین تنفسی انجام دهید:

درست قبل از سخنرانی می‌توانید با چند تنفس عمیق خودتان را آرام و برای ارائه‌ی یک سخنرانی بی‌نظیر آماده کنید. بهترین فرمول برای نفس عمیق کشیدن، روش7×7×7 است. کاری که باید انجام بدهید این است که نفس عمیق بکشید – حتی الامکان عمیق – و نفستان را نگه دارید. سپس آرام تا حد هفت بشمارید و نفستان را بیرون دهید.

این تمرین را هفت بار تکرار کنید؛ نفس بکشید، آن را حبس کنید و سپس آن را به آرامی بیرون بدهید. وقتی نفس عمیق می‌کشید و آن را بیرون می‌دهید، برای مدت کوتاهی وارد سطح آلفای ذهن می‌شوید، افکارتان را تطهیر، اعصابتان را آرام و خودتان را برای ارائه‌ی یک سخنرانی خوب آماده می‌کنید.

تناسب ذهنی مثل تناسب جسمی و بر پایه‌ی مجموعه‌ای از تمرین‌هاست، که باید به صورت مکرر انجام شوند. وقتی برای آرامش و تسلط ذهنی قبل از سخنرانی، این روش‌ها و تکنیک‌ها را به کار می‌برید، با گذر زمان به زودی احساس آرامش، اعتماد به نفس و تسلط کامل خواهید داشت.


در همین زمینه بخوانید:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**