فیل نایت کیست و چطور با برند «نایک» دنیای کفش را فتح کرد

پرونده مرموز بنیانگذار شرکت نایک

«اجازه بدید دیگران ایده شما را مسخره کنند، درحالی که شما بر روی ایده تان کار میکنید» این جمله فیل نایت، موسس و بنیانگذار برند بزرگ پوشاک ورزشی نایک است که دارایی خالص اش 7/24 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته مجله فوربز در سال 2016، او بیست و چهارمین فرد ثروتمند در آمریکا بوده است.

این روزها برند نایک، یکی از بزگترین تولید کننده های پوشاک و لوازم ورزشی در جهان است. نایک را می توان رقیب سرسخت «آدیداس» آلمانی دانست.

داستان زندگی فیل نایت

فیل در فوریه سال 1938 به دنیا آمد. همیشه به ورزش و مخصوصا دویدن علاقه داشت. در اواخر دهه 1950 عضو تیم دوی دانشگاه اُرِگان بود.

در آن سال ها کفش های دو در آمریکا از مواد بازیافتی کارخانه های پلاستیک سازی ساخته می شدند. این کفش ها تنها 5 دلار قیمت داشتند؛ ولی عمرشان به اندازه دویدن در مسابقه دو 5 مایلی بود !

فیل از کم طاقتی کفش های مسابقه خود ناراضی بود، به همین دلیل کیفیت کفش هایش را تا آنجا که می توانست بهبود می داد و دوام آنها را بیشتر می کرد تا بتواند مدت بیشتری از آنها استفاده کند.

احتمالا حدس زدید ایده تولید کفش های ورزشی با کیفیت چگونه به وجود آمد؟

فیل نایت وارد دانشگاه شد و به عنوان دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل شد. یکی از واحدهای درسی او، گسترش تجارت های کوچک بود. در یکی از تکالیف این درس از دانشجویان خواسته  شد که یک تجارت کوچک ایجاد کنند و آن را گسترش دهند.

زمانی که فیل می خواست موضوع پروژه اش را انتخاب کند، به یاد دوران ورزشکاری اش افتاد؛ تصمیم گرفت که روی موضوع «تولید و فروش کفش‌های ورزشی با کیفیت بهتر» تمرکز کند. در طرح تجاری اولیه فیل نایت، او این طور برنامه ریزی کرده بود:«کفش ها را در ژاپن تولید کند و بعد از تولید در آمریکا کفش ها را بازاریابی کند و آنها را بفروشد.»

فیل این واحد درسی دانشگاه را گذراند، ولی موضوعی را که انتخاب کرده بود را فراموش نکرد.

 

فیل نایت و سرزمین تحقق رویاها

فیل تصمیم گرفت ایده ای که داشت را عملی کند. این پسر جوان متوجه شد گاهی برای دست یافتن به آرزوهایش باید رنج سفر را تحمل کند؛ زمانی که درسش تمام شد، به شرق آسیا سفر کرد.

او در ژاپن تمام کفش های تولید شده در این کشور را بررسی کرد.

فیل تصمیم گرفت با مارک تایگر، تولید کننده کفش های معروف تایگر ورزشی که اکثر ما ایرانی هم با برند آن آشنا هستیم، صحبت کند. با شرکت او تماس گرفت و از منشی خواست با رئیس شرکت حرف بزند. فیل تجربه تلخش در زمینه کفش های آمریکایی را به مارک تایگر توضیح داد و نسبت به همکاری با شرکتش اعلام آمادگی کرد.

آنها با هم قرار ملاقات گذاشتند؛ در این جلسه، امکان داد و ستد تجاری این دو نفر بررسی شد. پس از آن، امتیاز پخش کفش‌های تایگر در غرب آمریکا به فیل داده شد. فیل نایت از فروختن کفش های تایگر شروع کرد که میتوانید اولین تبلیغ کفش های تایگر را که توسط فیل نایت انجام شد را در تصویر زیر مشاهده کنید.

اما این کسب و کار کم کم دچار مشکل شد…
به دلیل فاصله زیاد ژاپن و آمریکا ارسال کفش از آمریکا به ژاپن زمانبر بود، به علاوه فیل برای تحقق آرزوهایش به پول نیاز داشت؛ به همین دلیل در دانشگاه ایالت پورتلند به تدریس پرداخت و در کنار تدریس، به عنوان حسابدار یک شرکت کار کرد.

برای اینکه در تجارت کفش های ورزشی بتواند به موفقیت برسد، اوقات فراغت خود را به مطالعه و پژوهش درباره کفش های ورزشی می گذراند. یک سال زمان برد تا کفش های تایگر از ژاپن به آمریکا برسد.

در این مدت فیل توانسته بود اطلاعاتش را بیشتر کند، طرح تجاری خود را تکمیل کند و با افراد مهمی در آمریکا آشنا شود.

 

آشنایی فیل نایت
و ارتباط سازی قدرتمندش دلیل موفقیت نایک

بیل بورمن (Bill Bowerman)، مربی افسانه ای تیم دوی دانشگاه اورگن، یکی از افراد تاثیرگذاری بود که فیل با او آشنا شده بود. فیل می خواست این مربی قدرتمند، محصولاتش را تایید کند.

اما بورمن کاری فراتر از تحسین برای او انجام داد ! بورمن موافقت کرد که در تجارت کفش های ورزشی با فیل نایت شریک شود.

سمت راست : بورمن، استاد و مربی فیل نایت سمت چپ : فیل نایت، موسس برند نایک
سمت راست : بورمن، استاد و مربی فیل نایت سمت چپ : فیل نایت، موسس برند نایک

 

روبان های آبی،
اولین پله از بینهایت پله موفقیت

در ۲۵ ژانویه سال 1964 فیل نایت و بیل بورمن هر کدام 500 دلار سرمایه گذاری کرده و پس از امضای توافق نامه، شرکت محصولات ورزشی روبان های آبی (Blue Ribbon Sports) را تاسیس کردند.

از سال 1964 تا 1670 بیل، مسئول طراحی کفش های ورزشی بود.
او به خوبی می دانست کفش مناسب برای مسابقه باید به چه شکلی باشد تا به پاهای ورزشکاران آسیبی وارد نکند؛ اکثر اوقات بیل در کارگاه و درحال طراحی و دوخت کفش بود.

«بارومن» شریک فیل نایت درحال ساخت کفش های ورزشی
«بارومن» شریک فیل نایت درحال ساخت کفش های ورزشی

مسئولیت فیل نایت، فروش کفش های آماده بود؛ فیل نایت کفش های تولید شده را در پشت وانت می گذاشت و آنها را به مسابقات دومیدانی، در پسفیک نورت‌وست می برد و همانجا کفش ها را می فروخت.

پس از مدتی، تجارت دو نفره آنها کم کم رشد کرد. شرکتشان بزرگ تر شد، 45 کارمند را استخدام کردند و سالانه حدود 1 میلیون کفش فروختند. 

تا به اینجای چند درس مهم وجود داشت که باید به آنها دقت کنید :

  • نایت از یک کمبود و تجربه ای تلخ به ثروتی بزرگ دست پیدا کرد.
  • نایت هدفی بزرگ داشت، هیچ وقت در زندگی اش این هدف را فراموش نکرد.
  • نایت قدم هایش را کوچک و محتاطانه بر می داشت.
  • فیل نایت هرگز شکایت نکرد که مدت زیادی را در سختی گذرانده بود، از اینکه محبور بود پشت وانت بار بزند و کفش ها را بفروشد، خسته نشد و این کار را ادامه داد و در نهایت سختی هایش به ثمر رسید.

 

نایک، خدای پیروزی

فیل نایت و بیل بورمن تصمیم گرفتند که نام مناسب تری برای شرکت خود انتخاب کنند. فیل پیشنهاد داد که نام شرکت را «بعد ششم» بگذراند؛ اما با این نام موافقت نشد.یکی از دوستان مشترک فیل و بیل به نام «جف جانسون»، نامی را پیشنهاد کرد که در خواب به او الهام شده بود !

او از بینانگذران شرکت خواست که نام کسب و کارشان را نایک (NIKE) که نام خدای پیروزی در یونان است، بگذارند. به این ترتیب نایک متولد شد و هم اکنون نیز در میان سایر رقبایش می درخشد.

این روزها بیش از 44 هزار نفر در کمپانی نایک مشغول به کار هستند، نایک به قدری پیشرفت کرده که امروزه زیرمجموعه هایی پرقدرتی دارد: مانند آمبرو و کانورس (تولیدکننده کفش‌های آل استار) و همچنین کول هان و هارلی اینترنشنال.

در تصویر زیر اولین تبلیغ کفش های نایک را میتوانید ببینید؛ در این تبلیغ به صورت خلاقانه ای هیچ صحبتی از برند نایک نشده و فقط نوشته شده «مک اینرو به اینها قسم میخورد» – مک اینرو، یک تنیس باز موفق و بنام بود.

شاید کمی ساده و ابتدایی به نظر برسد، ولی باید بدانید که هم اکنون یکی از قوی ترین کسب و کارهای دنیا است که علاوه بر کفش تمام تجهیزات و البسه ورزشی را نیز تولید می کند.

راستی می دانید شعار شرکت نایک چیست؟ شعار شرکت نایک این است:

JUST DO IT
«همین الان انجام بده»

همه شما رویاهایی در سر دارید، آرزوهایی دارید که هر شب به آنها فکر می کنید، دلتان می خواهد رویاهای شما محقق شوند، برند نایک به همه افراد توصیه می کند که برای دستیابی به خواسته ها وقت را تلف نکنند و از همین الان شروع کنند.

نکته آخر… لطفا برای تحقق رویاهایتان، همین الان دست به کار شوید. با الهام گرفتن از داستان زندگی و تلاش های فیل نایت از شما می خواهم این نکات را به خاطر بسپارید :

  • هیچگاه برای رسیدن به آرزوهایتان عجله نکنید.
  • به آهستگی شروع کنید و راهتان را ادامه دهید.
  • مانند فیل نایت، تمام منابع، رابط های تجاری و فرصت های مهم را ارزیابی کنید.
  • با افراد تاثیرگذار حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید.
  • تا زمانی که به هدفتان نرسیده اید، منصرف نشوید.

 

نظر شما چیست؟
آیا اشتیاق رسیدن به رویاها برای دستیابی به آنها کافیست؟
نظرتان را زیر هم مقاله بنویسید

 


در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

17 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ALI می‌گوید

    دوست داشتم مقاله شما رو حتی فیلم و کتابش رو پیشنهاد میکنم
    پیام دوستان رو هم خوندم ،
    تجربه شخصیم میگم بعد از پنج سال تولید
    در ایران جا انداختن یک برند کار سختی هست ولی شدنی
    و برند با کیفیت واقعا کمه ،شده تولید کم ولی باکیفیت کار کنید و کارتون متفاوت باشه ،
    +جدا از شرایط سخت داخل ایران و ثبت یک برند و دلار سعودی با تولید جنس با کیفیت و حمایت نشدن حتی از نزدیکترین افرادی که به ما نزدیک هستن ،
    ماندگاری و سماجت روی کاری که بهش ایمان دارید و علاقه دارید میتونه در نهایت به موفقیت ختم بشه ،
    من خودم در اویل راهم هستم و خیلی از فراز و نشیب ها رو تجربه کردم و انتهای ۱۴۰۲ بدترین سالم بوده از لحاظ درامدی
    ولی موفق تر از سال های پیشم بودم
    برای هم خوبی بخوایم و اگر تجربه شما میتونه کمک کنه به اشتراک بگذارید ♥️

  2. کاربر سوخت جت می می‌گوید

    با سلامnمقاله جالبی بود از خواندن آن لذت بردم من کتاب کفش فروش پیر را مطالعه کردم این مقاله تکمیل کننده ان کتاب است جالب است که در کار اقای نایت نسبت به تشکیل تیم و تیم موفق اقدام نموده و از اصول مدیریتی خوب برای پیشبرد کارها استفاده کرده در نوشتن کتاب هم از تیم استفاده کرده است در کتاب بسیار زیاد کمبود نقدینگی داشته است یعنی نیمی از مدت عمر کاری همواره با بانک ها در حال مذاکره و یا حتی مقابله بوده است ولی بعد از فروش سهام شرکت مشکل مالی حل می شود بنده متوجه نشدم با اینکه تولید در آسیا انجام می شده با هزینه های کم و فروش در امریکا انجام میشده مثلا هر جفت کفش به قیمت 50 دلار چطور همواره بودجه کم داشته است.

    1. کاربر سوخت جت را می‌گوید

      سلام،
      من کتاب کفش باز رو.خوندم،
      در واقع اقای نایت وقتی میخواسته کفش بخرع نقدینگی کم داشته و از بانک وام میگرفته
      بانک بهش میگفته تو همش داری هر دفعه بیشتر وام میگیری در حالی که هیچ پس اندازی توی بانک نداری،
      اقای نایت وام میگرفته ،کفش میخریده ،کفش رو میفروخته ،چک وامش رو پاس میکرده و دوبارع وام میگرفته
      بعد برای توسعه به پول خیلی زیادی احتیاج داشته ،که اقای نیشو کمکش میکنه و همچنین در نهایت شرکتش رو سهامی عام میکنه،کتاب کفش باز رو بخوانید دوستان،ترجمه روان شورش بشیری

  3. کاربر سوخت جت دق می‌گوید

    باسلام
    ممنون از مطالب بسیار مفیدتون ،فیل نایت شروع کرده وسخت تلاش کرده همکاراشو خوب انتخاب کرده وهمه مشکلات وسختیهایی روتحمل کرده واستقامت کرده بمدت بیست سال وپیروز شده تفاوت کسی که درایران شروع میکنه مصیبتهای تحریم هم بهش اضافه میشه واقعا کسی که توایران بتونه موفق بشه اگر شرایط تحریم نباشه میتونه بازارهای دنیارو تسخیرکنه .

  4. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    مقاله جذابی بود ومن از خوندنش لذت بردم

  5. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    لذت بردم لطفا دقت بفرمایید در نوشتن، غلط املایی کمتری داشته باشین

  6. کاربر سوخت جت یی می‌گوید

    مقاله شما به آدم #انگیزه میده.
    .
    خودمونی گفتم چون اینجوری راحت تره.
    باسپاس فراوان.. 🙂

  7. کاربر سوخت جت maki می‌گوید

    سلام مقاله ی خیلی خوبی بود فقط اینکه JUST DO IT به معنی فقط انجامش بده دیگه “الان” نداره تو جملش!!!

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام، دوست عزیز ترجمه تحت اللفظی JUST یعنی فقط اما در اصطلاح، به معنی همین الان است؛ بی درنگ، بدون معطلی. با تشکر

      1. کاربر سوخت جت یی می‌گوید

        عالی

  8. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    سلام از مطلب خوبتون سپاسگزارم.

  9. کاربر سوخت جت رس می‌گوید

    عالی بود و از مطالعه مقاله بسیار لذت بردم

  10. کاربر سوخت جت iraz می‌گوید

    بسیار خوب بود.ممنونم..
    فقط یه موضوعی!متاسفانه تو خیلی از مقاله ها یهویی میگید “کسب و کارشان پیشرفت خوبی کرد!”
    لطفا در مورد این پیشرفت توضیح بدید که چیکار کردن که مراحل سخت اولیه رو با موفقیت رد کردن..
    خیلی ممنون میشم..

    1. کاربر سوخت جت فی می‌گوید

      سلام بر شما
      خوشحالم که این نوشته از نظر شما رضایت بخش بوده…
      مسلما نایت و بورمن برای پیشرفت کارشون خیلی تلاش کردند، از شکل گیری ایده در ذهن نایت تا خلق برند «نایک» حدود 20 سال طول کشید. به نظر من «مداومت برای حضور در بازار»، «ریسک پذیری»، «تلاش بی وقفه»، «انتخاب بازار هدف مناسب» و «تمایز از رقبا» رموز موفقیت این دو نفر بود.
      امیدوارم این توضیحات کافی و مفید باشه برای شما…
      از اینکه نظر دادین خیلی ممنونم..

    2. کاربر سوخت جت نو می‌گوید

      کتاب کفش باز رو بخون عاااااالیه

  11. کاربر سوخت جت madi می‌گوید

    چند نکته در مورد تجارت (شروع و گسترش) برای افراد عادی جامعه در ایران مبهم است: ۱. نحوه ارتباط با خارج از کشور برای تولید و یا صادرات
    ۲. نحوه کسب سرمایه برای استارت
    همین موارد است که میتواند باعث عدم شروع برای تولید و تجارت شود. که البته مطابق متن بالا ارائه آموزش های لازم در دانشگاه ها برای همه راه حلی است.

    1. کاربر سوخت جت فی می‌گوید

      سلام آقای احمدی
      نکاتی که فرمودین کاملا درسته
      درسته که این موضوعات به صورت رسمی آموزش داده نمیشه؛ اما با خواندن مقالاتی مانند مطالب سوخت جت می تونین اطلاعات کافی و لازم برای شروع کردن کسب و کارتون رو به دست بیارین.
      ممنونم از اینکه نظر دادین
      موفق و پرانگیزه باشید…

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**