پرونده مرموز مارک بنیوف؛ بازی سازی های آتاری تا انقلابی در دنیای اینترنت

مارک راسل بینوف را امروزه با شرکت Salesforce که یک شرکت خدماتی رایانش ابری است، می شناسند… مردی که اولین شرکت اش را در سن 15 سالگی تاسیس کرد !

اخیرا مجله فوربز، مارک بنیوف را نابغه قرن نامیده است، مدیرعامل نوآورانه ترین شرکت دنیا درحال حاضر که بر اساس تخمین ها تا سال 2016 او نزدیک به 3 بیلیون دلار سهام این شرکت را در اختیار داشت.

مارک یک انقلابی در صنعت کامپیوتر است.
تقریبا تمام کسانی که او را دنبال میکنند، میدانند که مارک بنیوف میتواند در یک اقدام محیرالوقوع تمام قواعد بازی را به هم بریزد.

مارک بنیوف
مارک بنیوف

از اولین کسانی که SaaS یا Software as a service یا به اصطلاح نرم افزارهای تحت شبکه ابری را رواج داد و آنرا تا نقطه اوج خود پیشبرد، مارک بنیوف بود.

نمونه های این نرم افزارها را میتوان Office از شرکت مایکروسافت را مثال زد که هرآنچه را که میخواهید میتوانید در یک فایل word بنویسید و آنرا در پوشه OneDrive تان ذخیره کنید و هرموقع، هرکجا که بودید آنرا دانلود کنید.

در این مقاله نمیخواهیم بپردازیم به نوآوری ها و تخصص او در حوزه رایانش ابری؛ بلکه میخواهیم از دید کارآفرینانه زندگی او را تحلیل کنیم و 5 درس با ارزشی را که میتوانید از زندگی این مرد شگفت انگیز یادبگیرید را بخوانید.

مارک بنیوف، در یک خانواده یهودی متولد شد. در سان فرانسیسکو بزرگ شد و از دبیرستان برلینگیم در سال 1982 به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفت و مدرک کارشناسی اش را در رشته علوم کسب و کار دریافت کرد.

درحالی که بنیوف 15 سال بیشتر نداشت و دانش آموز بود اولین نرم افزارش را با عنوان «How To Juggle» که یک بازی آتاری بود نوشت و به مبلغ 75$ دلار به شرکت آتاری فروخت !

مارک بنیوف این فروش و اولین درآمد رسمی اش را یک موفقیت بزرگ پنداشت و تصمیم گرفت در سن 15 سالگی درحالی که دانش آموز بود اولین شرکت زندگی اش را با نام Liberty Software راه اندازی کند.

درحالی که دیگر دوستان بنیوف مشغول درس خواندن بودند و شغل حرفه ای نداشتند، بنیوف در آن سالهای دبیرستان درآمدی 1,500$ دلاری در ماه داشت.

بعدا بنیوف جذب شرکت کامپیوتری Apple و مدیرعامل آن یعنی استیو جابز شد و به صورت داوطلبانه در این شرکت مشغول به کار شد و زبان برنامه نویسی Assembly را آنجا یادگرفت.

پس از مقطع کارشناسی، مارک بنیوف تصمیم داشت تحصیلاتش را ادامه دهد، اما استادش به او توصیه کرد بر روی تجربه مشتری کار کند و تحصیل را بعد از کسب تجربه موکول کند؛ بنیوف این پند را شنید و وارد شرکت Oracle شد و توانست تا قبل از 26 سالگی به درآمد 300,000$  دلار در سال دست پیدا کند !

مارک بنیوف به مدت 13 سال در شرکت Oracle ماند و در بخش فروش و بازاریابی آن مشغول به کار شد و ایده های نوآورانه اش باعث شد تا هر سال در این شرکت رشد و پیشرفت داشته باشد و بعدا شرکت خودش را با عنوان Salesforce راه اندازی کرد.

اگر بخواهیم فقط چند مورد از موفقیت ها و افتخارات مارک بنیوف را نام ببریم :

  • انتشار نامش بین 50 فرد تاثیرگذار و رهبران دنیا در مجله Fortune
  • یکی از بهترین مدیران دنیا از نظر مجله Barron’s
  • کسب جایزه سال مجله Economist
  • مشاور وزیر اطلاعات و ارتباطات ایالات متحده آمریکا از سال 2003-2005
  • عضو انجمن اقتصاد جهانی Trustees
  • کسب عنوان نوآورانه شرکت جهان Salesforce
  • پرافتخارترین شرکت دنیا از نظر Fortune
  • کسب درجه دکترای افتخاری از طرف دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
قانون 1% شرکت مارک بنیوف برای امور خیریه
قانون 1% شرکت مارک بنیوف برای امور خیریه

مارک بنیوف به غیر از افتخاراتی که در صنعت کامپیوتر و حوزه مدیریت بدست آورده، یک فرد خیر، به معنی واقعی کلمه است. او قانونی در شرکت اش بنا نهاده با عنوان «قانون 111»

این قانون، بدین صورت تعریف میشود :
«یک درصد از سود شرکت، یک درصد از ساعات کاری کارمندان، یک درصد از محصولات باید وقف امور خیریه شود.»

این قانون زیبا پس از اجرا در شرکت مارک، در بیش از 700 شرکت مطرح دنیا از جمله گوگل، اجرا شد.

شما اگر زندگی شخصی و حرفه ای مارک را به عنوان یک الگوی کامل موفقیت بخواهید بررسی و تحلیل کنید، به 6 موردی که در ادامه میخوانید خواهید رسید؛

6 درس با ارزش از زندگی نوآورانه ترین مغز دنیای تکنولوژی را بخوانید :

در همین زمینه، توصیه میکنیم نوشته های زیر را حتما بخوانید :

میخواهید پرونده مرموز افراد موفق و مشهور دنیا را بخوانید، اینجا تشریف ببرید.

6 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    فوق العاده بود یکی از با حال ترین و خوش ساخت ترین مقاله هایی بود که ار سایتتون خوندم

  2. کاربر سوخت جت دت می‌گوید

    سلام
    ممنون از مقالات خوبتون، پیشنهاد میکنم حتما از هیدیو کوجیما هم مطلب بزارید

  3. کاربر سوخت جت yrom می‌گوید

    از ادمین سایت خیلی ممنون خواهم شد که یه بخش اضافه کنند برای اینکه مطالب از سورس اصلی قرار بگیره و کاربر ها نیز بتونن ترجمه کنند دسته بندی هم بشند: مقالات سایت های منبع – PDF کتاب های مدیریت و… زبان اصلی – زیرنویس فیلم ها.

    اینکه خود کاربر ها هم در تولید محتوا نقش داشته باشند باعث میشه سبک های مختلفی از نویسندگی ارایه بشه و وقتی هم ترجمه تایید شد از جانب مدیر سایت مثلا اکانت سوخت جت بدید یا بلیط یک سمیناری چیزی.

    بی صبرانه منتظر تدبیرهاتون برای درگیر کردن بیشتر خوانندگان هستم.
    روز خوش.

    1. کاربر سوخت جت yrom می‌گوید

      ضمنا ساعت سایت هم انگار اشکال داره بخاطر اینکه کامنتی که الان ارسال کردم زده ۳ ساعت پیش.

      ضمنا زمان هایی هم که سایتتون قطع میشه یا مشکلی داره و در دسترس نیست برای دلجویی از مشترکینتون خوبه به میزان مدت زمانی که سایت در دسترس نبوده بهشون شارژ اضافه بدید.

    2. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام؛ دوست عزیز از پیشنهاد شما ممنونیم، در حال حاضر کاربرانی که آمادگی همکاری در زمینه تولید محتوا دارند از طریق بخش تماس با ما اعلام همکاری میکنند.

  4. کاربر سوخت جت hock می‌گوید

    مرسی

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**