چرا فیل ها گاز نمی گیرند و آب روان میتواند سنگ را خرد کند؟

نتایجی جالب با مشاهده طبیعت که به ما میگوید چطور با قدم های کوچک موفقیت های بزرگ بدست آوریم...

 

تا حالا فیل شما را گاز گرفته است؟
اما حتما صدها بار پشه شما را نیش زده است و دست تان کلی خارش پیدا کرده…

تا حالا برایتان سوال پیش نیامده چرا احتمال این که پشه برای شما مزاحمت ایجاد کند و شما را آزار دهد خیلی بیشتر از این است که یک فیل شما را گاز بگیرد؟

اگر نیش زدن پشه ها و گاز گرفتن فیل ها را نماد «مشکلات زندگی» بدانیم، تعداد مشکلات بسیار بزرگ و ناگهانی – مثل فیل ها – در دنیا بسیار کم اند و اکثر آدم ها در طول زندگی شان اصلا با آنها برخورد نمی کنند.

قبول دارید که بیشتر مشکلات بزرگ، همان مشکلات کوچک روزمره و ظاهرا بی اهمیت هستند که به مرور زمان به دردسر های بزرگ در زندگی تبدیل می شوند. شاید بتوانید از شرّ یک پشه به راحتی خلاص شوید، اما اگر صدها پشه همزمان به شما حمله کنند باز هم می توانید جان سالم به در ببرید؟

ضرب المثل «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» را بار ها شنیده اید، و بارها تاکید کرده ایم، موفقیت جمع قدم های کوچک است که ثابت قدم برداشته می شوند؛

مشکلات بزرگ یکدفعه ای بر سر آدم خراب نمی شوند و در واقع حاصل روی هم جمع شدن صدها مشکل کوچک اند که بدون توجه از کنار آنها گذشته اید و حتی فکرش را هم نمی کردید که یک روز شما را این طور گرفتار کنند !

بیایید با چندتا مثال این اصل مهم موفقیت را با هم مرور کنیم :

فرمانروای وقت هند که شطرنج به عنوان سرگرمی جدید به ایشان تقدیم شده بود، سر ذوق آمد و به مخترع شطرنج اجازه داد تا پاداشی بخواهد.

مخترع خواست تا در خانه ی اول یک دانه گندم، در خانه ی دوم دو برابر اولی، در خانه ی سوم دو برابر دومی و به همین ترتیب تا خانه ی آخر گندم قرار دهند؛

گذشته از این حقیقت که مخترع بیچاره فقط یک کیسه گندم دریافت کرد، محاسبات نشان می دهد اگر همه ی خشکی های کره های زمین را مزرعه فرض کنیم باید بیش از 5 بار زیر کشت گندم برود تا فقط بتواند مقدار گندم لازم برای پر کردن خانه ی آخر را تامین کند !

راست و دروغ این داستان معلوم نیست اما میتوان یک نتیجه جالب از آن گرفت : همه چیز تنها از یک دانه ی گندم شروع شد اما کار به جایی رسید که تمام دنیا هم جوابگوی نتیجه ی گسترش این دانه در مسیر 64 خانه ای اش نیست :

 

یک مثال دیگر؛
آب با اینکه روان و مایع است، اما میتواند 16 میلیارد متر مکعب سنگ را در مسیری به طول 445 کیلومتر به عرض حداکثر 29 متر و به عمق 1800 متر جا به جا میکند !

اگر به این ادعا شک دارید، راجع به دره های گرند کنیون (Grand Canyon) امریکا واقع در پارک ملی گرند کنیون ایالت آریزونا تحقیق کنید…

نمونه دیگر از قدرت آب عکس مقابل را ببینید که نشان میدهد که سختی سنگ هم در برابر تکرار خستگی ناپذیر ضربات قطره ی آب تسلیم خواهد شد و راه را باز می کند.

تکثیر باکتری ها، واپاشی عنصر های پرتوزا، بزرگ شدن گلوله ی برف در حال غلتیدن به پایین دامنه ی کوه و غیره و غیره همگی مثال هایی از همین روند هستند که در هر گوشه ی طبیعت می شود آن را دید.

حتی نمونه هایی را خود ما انسان ها به آن اضافه کرده ایم، مانند تشکیل اهرام مصر از صد ها قطعه سنگ، بنا های خشتی همچون ارگ بم که از کنار هم گذاشتن خشت هایی که به تنهایی نه ارزشی دارند و نه اندازه ی قابل توجه و نه شکوهی که نگاه ها را جلب و فکر ها را مشغول کند.

اما همین خشت ها هستند که در کنار هم قصر می سازند…

و اما خبر خوب: آیا می توانیم از این قانون به نفع خودمان استفاده کنیم؟
چطور؟ پاسخ این است: بله. ذره، ذره…

 

در پیشرفت دنبال راه حل سریع نباشید !

راه حل های سریع نتایج ناپایدار به همراه دارند. این یک توصیه ی اخلاقی نیست، این مطلب را در حوزه ی علم بیشتر با اصطلاح توسعه ی پایدار می شناسیم که در اقتصاد آن را بخشی از مفهوم ارزش آفرینی می دانند تجربه –مادر علم !– نشان داده است که هر تغییر سطحی و سریع در یک قسمت از یک سیستم، به زودی در جریان تغییرات آرام و بنیادی آن سیستم حل شده و اثر آن محو می شود.

پس به قول انگلیسی زبان ها: Easy come, Easy go

حالا که نتایج بزرگ از تغییرهای کوچک شروع می شوند بیایید تغییرات کوچک ایجاد کنیم، مواد لازم برای تغییرات کوچک و مهم عبارتند از :

  • شوق رسیدن به هدف تان باعث میشود نتوانید هیجان تان را کنترل کنید
  • اراده ای محکم برای پیشرفت، که خواندن این مقاله تا این جای کار نشان می دهد دارید

همین!، چیز دیگری لازم نیست… و حالا دستور پخت؛ ابتدا 6 تا از بهانه هایی که بیشتر به آنها پناه می برید مانند :

  • الان حوصله ندارم (همان حسش نیست خودمان)،
  • به اندازه ی کافی باهوش نیستم (مخم نمی کشد خودمان)،
  • از عهده ی آن بر نمی آیم، سرم شلوغ است و …

بنویسید و جایی نصب کنید که روزی چند بار آنها را ببینید؛ سعی کنید کمتر از آنها استفاده کنید.

سپس 6 تا از کارهای کوچک و به ظاهر بی اهمیت که در خلاف جهت هدف شما هستند (مثلا خوردن قهوه قبل از خواب، نوشیدن آب همراه با غذا، استفاده از پله برقی مترو به جای پله – البته اگر ضرری برای سلامتی ندارد – و …) را یادداشت کنید؛ سعی کنید از همین حالا آنها را ترک کنید

و بعد 6 تا کار کوچک و کاملا شدنی و ساده که وقت گیر هم نیستند و هر روز می توانید انجام دهید را یادداشت کرده و آن را به لیست کارهای روزانه تان اضافه کنید (مثلا روزانه 3 صفحه مطالعه راجع به شغلتان، ترجیحا از کتاب به جای مجله و روزنامه استفاده کنید؛ 5 دقیقه وقت برای پیام دادن به دوستان و اقوامی که مدت زیادی است آنها را ندیده اید و …)

نکته ی بسیار مهم اول : برای این که رفتاری عادت شود باید 66 روز تکرار شود (طبق تحقیقی که در یکی از دانشگاه های انگلستان انجام شده است) اما برای سازگاری با رفتار جدید حداقل به 21 روز وقت نیاز دارید، پس حداقل باید سه هفته رفتار جدید را با وجود ناراحتی های ناشی از تغییر عادت ادامه دهید تا برای شما هم از نظر روانی و هم جسمی به اصطلاح جا بیفتد.

نکته ی بسیار مهم دوم : نوشتن به شما کمک می کند که اطلاعات را با 90 درصد ابزار حافظه دریافت کنید (اینجا قبلا خواندید) در حالی که اگر فقط آن را در ذهن داشته باشد، از 24 درصد قدرت حافظه استفاده می کنید.

پس – همانطور که در متن تاکید شد – برنامه ها و تصمیم های خود را یادداشت کنید. در مورد تاثیر رسیدن به هدف های کوچک روزانه بر برنامه ریزی هدف های بلند مدت مقاله «اثر مرکب» و «کایزن» را بخوانید؛

سخن آخر؛ قدرت قدم های کوچک را دست کم نگیرید !

در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    درود و احترام فراوان پیشگاه تمام دوستانی که برای رسیدن به اهداف خودشون پایدار هستند و هیچ چیز این قدرت رو نداره که برای این مهم ، مهم باشند
    یک نکته ای همیشه داخل ذهنم هست،پروژه سوخت جت منبع مقاله هاش کجاس؟(البته یکیشون رو حدث میزنم)
    برای مدیریت ارجمند پروژه سوخت هم یک پیشنهاد دارم که اگر اجرا بشه بسیار ارزشمند هست،با توجه به تشکیل تیم وورک،چرا یک گروه تشکیل نمیدید که افراد با شرایط ویژه کنار هم باشند ساده تر بگم به نظر من تنها افرادی که تنها به موفقیت فکر میکنند باید کنار هم باشند(به قول معروف زبون هم دیگه رو بهتر میفهمند)این کار مثل چکیدن قطره آب روی سنگ هست اما میشه به این قطره آب فشار رو هم اضافه کرد تا زمان رو برای رسیدن به موفقیت کوتاه تر کنه ….. حرف برای گفتن خیلی خیلی دارم اما کتابشون میکنم

    اووعجوبه کارآفرین ایران،به زودی
    پروژه بزرگ و منحصربه فردی در استان اصفهان در حال تشکیل است…
    به زودی با دستیابی به موففیت های بزرگ و منحصربه فرد اثبات خواهد شد….

    تحمل رازیست گران بها و البته با معنا که تنها باید برای دستیابیش زجر کشید!!!!
    دوستانی رو که حالی مثل من دارند رو دوست دارم،خیلی زیاد

  2. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    فوق العاده بود این مقاله اصلا فکر نمی کردم یه همچین اطلاعات خوبی بهم بده

  3. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    موضاعاتی که برای مقاله هاتون انتخاب می کنید عالین

  4. کاربر سوخت جت m.ba می‌گوید

    u r the best

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**