مدیریت زمان به سبک دیوید لوئیس – قسمت 5 – صرفه‌جویی در وقت به هنگام خواندن

بهترین راه‌کارها برای از بین بردن کندخوانی و رساندن سرعت خواندن به حداکثر

دیوید لوئیس در ادامه به ما می‌گوید:

خواندن و نوشتن گزارشات، یادداشت‌ها، نامه‌ها، کتابها، مجلات، روزنامه‌ها و سایر اسناد شغلی مقدار زیادی از وقت یک مدیر معمولی را در یک روز کاری می‌گیرد.

دیوید لوئیس تأکید می‌کند:

تحقیقات نشان داده است که با خواندن سرعت متوسط دویست کلمه در دقیقه در مقابل هزار کلمه در دقیقه نشان می‌دهد که مردان و زنان با تحصیلات عالی نیز پنج بار آهسته‌تر از آنچه که لازم است، می‌خوانند. اگر آن‌ها از توانایی حقیقی و بالقوه‌ی خویش استفاده کنند، برای مثال خواندن کتابی که پنج ساعت طول می‌کشد به شصت دقیقه یا کمتر کاهش می‌یابد.

[bs-quote quote=”«خواندن مهارتی نیست که به طور طبیعی وجود داشته باشد، بلکه مهارتی است که باید آموخته و تمرین شود و سپس بهبود یابد».” style=”default” align=”left” color=”#444444″ author_name=” آلن ماندساک” author_job=”نویسنده آمریکایی”][/bs-quote]

عادت به وقت تلف کردن و کندخوانی در حقیقت به چگونگی آموزش خواندن در دوران دبستان مربوط می‌شود. در این دوران از کودکان خواسته می‌شود که سرپا بایستند و با صدای بلند درس خود را در برابر معلم و کلاس بخوانند.

اگر لغتی از قلم بیفتند از آن‌ها خواسته می‌شود که دوباره متن را بخوانند. در نتیجه، بسیاری از بزرگسالان به دو علت زیر، بیهوده سرعت خواندن و نوشتن را پایین می‌آورند:

  • با تبدیل کلمات به صدا در داخل سر خود در سکوت
  • خواندن هر کلمه

این روش‌ها نه لازم است نه قابل پذیرش. کلمات چاپ شده را می‌توان با دقت خواند و درک نمود بدون آنکه بخواهیم این علایم چاپی را اول به صداهای ادا شده تبدیل کنیم. زیرا از طرف دیگر میزان زوائدی که در انواع مطالب وجود دارد، این امکان را می‌دهد که بدون آنکه در درک مطلب دچار اشکال شویم، از آ‌ن‌ها بگذریم.

در این بین تحقیقات نشان داده است که بین سرعت خواندن و درک مطلب رابطه‌ی کمی وجود دارد. بعضی از افراد با سرعت زیاد و درک مطلب عالی می‌خوانند در حالی که بعضی دیگر به طور دردناکی آهسته می‌خوانند و درک ضعیفی از موضوع به دست می‌آورند.

 

ـــــ رویکردهای کلی به خواندن ــــ

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    جالب و تاثیرگذار بود ممنون از شما و سوخت جت

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**