فقط مشغول هستید یا واقعا کار مهمی انجام میدهید؟ اگر مطمئن نیستید، این مقاله را بخوانید

راستی، در طول روز که سخت در حال کار کردن هستید… واقعا کار مهمی انجام میدهید یا فقط مشغول هستید؟ جواب این سوال خیلی خیلی مهم است !

در دنیای پرسرعت امروز، زمان یکی از مهم ترین دارایی افراد است.
اصلا تفاوت ما با نسل پدرانمان در این است که آنها حاضر بودند 20 دقیقه پیاده بروند تا 5 تومان پس انداز کنند اما ما 5 تومان هزینه میکنیم تا 20 دقیقه وقت اضافه داشته باشیم.

با این اوصاف فکر میکنید، «وقت ندارم» یا «سرم شلوغه» باید یکی از تکه کلام هایتان باشد.
مخصوصا اگر کارآفرین هستید یا درحال انجام کاری بزرگ هستید که کارتان متکی به خودتان است و هیچ معیار سنجش صحیحی برای مسیرتان ندارید… اینجاست که کمی باید شک کنید.

اگر ما واقعا سرمان شلوغ است، پس باید فرد مهمی باشیم، موفق و ارزشمند باشیم و نهایت استفاده را از دقایق مان برده باشیم.

شلوغ بودن سرِ آدم ها، ارتباط مستقیمی با «تقویت غرور» آنها دارد.
معمولا شما افرادی را که خیلی کار میکنند و معمولا کاری تکراری را با دقت بسیار زیادی انجام میدهند را سخت میتوانید متقاعد کنید که روش دیگری برای انجام آن کار هست که هم ارزان تر است و هم بهینه تر… اما آنها گوش نمیدهند.

بسیاری از مشاغلی که میبینید رشد نمیکنند، بسیاری از کارآفرینانی که بعد از مدتی درجا میزنند و بسیاری از افرادی که نزد شما از بد بودن بازار صحبت میکنند، همان هایی هستند که اجازه دادند «شلوغ بودن سرشان» با کارهایی کم ارزش، احساس کنند درحال انجام کاری مهم هستند (درحالی که نیستند) و از غافله رقابت عقب ماندند.

در واقع میتوان «سرم شلوغ است» را در واژه نامه دنیای امروز به «من خیلی تنبل هستم، اما دوست ندارم خودم قبول کنم» تغییر بدهیم؛ شما اگر واقعا کار مهمی انجام دهید، سرتان هیچوقت شلوغ نخواهد بود.

بیل گیتس، برخلاف باور عمومی خودش ایمیل های خودش را جواب میدهد؛
حتی پروفسور سمیعی، جراح پرآوازه مغز و افتخار ما ایرانیان، در برنامه دورهمی آقای مهران مدیری اعلام کرد که خودش هر روز ایمیل هایش را چک میکند و پاسخ میدهد.

 

جان سی مکسول
جان سی مکسول

 

چطور ممکن است افرادی مثل بیل گیتس، ثروتمندترین فرد دنیا و صاحب بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا (Microsoft) و دکتر سمیعی بزرگترین جراح مغز دنیا با اینکه مهم ترین کارهای دنیا را درحال انجام دادن هستند وقت دارند تا کارهایی مثل پاسخ دادن به ایمیل و … را انجام دهند؛
اما افرادی که به نظر کار مهمی انجام نمیدهند هیچوقت «وقت سر خاراندن» هم ندارند !؟

پاسخ اینجاست :

بعضی افراد کار مهمی انجام میدهند
بعضی افراد فکر میکنند که دارند کار مهمی انجام میدهند

 

شما چطور؟
«سرتان شلوغ است»؟
یا درحال انجام کاری واقعا مهم هستید؟ این مقاله را تا انتها بخوانید تا پاسخ تان را پیدا کنید…

در سال 2009 پروفسور کلیفورد ناس از دانشگاه استنفورد تحقیقی را شروع کرد تا متوجه شود افراد چه موقع واقعا سرشان شلوغ است و مشغول کاری مهم هستند و چه موقع فقط خودشان را سرگرم میکنند؟

در این تحقیق، «چند وظیفه ای» بودند افراد زیر نظر گرفته شد.
افرادی که چند کار را میخواستند هم زمان انجام دهند تا کارهای بیشتری در زمان کمتر به انجام برسانند، معمولا به خاطر داشتن تمرکز کمتر بر روی همه کارها (قانون کانون ذره بینی تمرکز) باعث میشدند کارها درست یا به حد کافی خوب، انجام نشود.

همین امر باعث میشد تا بعدا، بعضی کارها را دوباره انجام دهند و کارهای اصلاحی مشابه دیگر… همین روال برای این دسته از افراد در دراز مدت نتیجه کمتری به نسبت افرادی که تمرکزشان را فقط بر روی یک کار در زمان معطوف میکردند داشت.

پس اولین نتیجه مهمی که باید از این مقاله بگیرید چنین است : سعی نکنید با انجام چندتا کار هم زمان در آن واحد بخواهید کارهای بیشتری در زمان کمتر انجام دهید.

و اما از کجا بدانید در طول روز، کارایی قابل قبولی داشتید یا فقط سرگرم بودند؟
برای اینکه پاسخ این پرسش را بدانید، ابتدا باید به سه پرسش زیر پاسخ دهید… ما برای هم پرسش راهنمایی برای شما در نظر گرفتیم.

با پاسخ دادن به این پرسش ها در ابتدا و در طول روز، متوجه میشوید «آیا فقط خودتان را مشغول کار کردید؟ یا واقعا کار مهمی دارید انجام میدهید؟» بخوانید :

در همین زمینه، نوشته های زیر را بخوانید :

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت رد می‌گوید

    بسیارعالی بود

  2. کاربر سوخت جت hadi می‌گوید

    یکی از خاص ترین مقالاتتون بود تشکر

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**