یک مهارت نرم که موفقیت شما در زندگی به آن وابسته است

در زندگی هرچیزی قابل اجتناب است به غیر از دو چیز : مرگ و تعارض
تعارض به معنی ناسازگاری ها است؛ کشمکش، تضادها… زمانی که شما با همکارتان به نتیجه نمی رسید، در تعارض قرار دارید، زمانی که نمیتوانید خواسته تان را بدست آورید، با خودتان در تعارض قرار دارد.

تعارض جزء جدایی ناپذیر زندگی همه ی ماست.
مخصوصا اگر در سِمت رهبر، مدیر یا گرداننده مجموعه یا گروهی باشید، تعارض یا اگر بخواهیم دقیق تر شویم، «حل تعارض» ها یکی از وظایف اصلی شما است (اما شاید تا به امروز از این موضوع اطلاع نداشتید…)

هرچقدر بهتر بتوانید تعارض ها را تجزیه و تحلیل، حل و از پیشآمد آنها جلوگیری کنید، به همان میزان بهتر و در آسایش بیشتری میتوانید در راه رسیدن به اهدافتان تلاش کنید.

در دنیای افراد موفق، دو نوع مهارت وجود دارد :

  • مهارت های سخت (مانند رانندگی، برنامه نویسی، فنی بودن، راه اندازی یک ماشین صنعتی و …)
  • مهارت های نرم (مانند قابلیت فعالیت تیمی، درک متقابل، فن بیان و …)

مهارت های سخت راحت تر بدست می آیند.
در مقاله پیشین ما (چرا نباید هیچوقت خادم کلیسا باشید؟) شما به اهمیت مهارت های نرم پی بردید و یادگرفتید چرا یک مدیر، شما را به خاطر مهارت های نرم تان استخدام میکند اما در این مقاله میخواهیم یکی از مهم ترین ،قدرتمندترین و ضروری ترین مهارت های دنیای افراد فوق موفق را به شما معرفی کنیم و آموزش دهیم چطور آنرا بدست آورید و در خود پرورش اش دهید.

در دنیای کسب و کار و زندگی، افراد موفق معمولا افراد دنباله رو نیستند؛ بلکه آنهایی هستند که رهبری میکنند. در واقع شما باید رهبر باشید و رهبر بودن نیازمند داشتن یک سری مهارت های خاص است.

یکی از این مهارت های مهم قابلیت برخورد و تجزیه و تحلیل و حل تعارض ها است… این نیز یکی از مهارت های نرم فوق العاده مهمی است که تمام افراد موفق (بدون استثنا) دارند و هر روز بر روی آن تمرکز میکنند.

چرا مهارت مدیریت تعارض مهم است؟ در واقع مهم نیست… ضروری است !
تعارض ها دقیقا ریشه اصلی مشکلات هستند.
به زبان ساده تر (برای مثال) مشکل شما با شریک تان زمانی به مرحله بحرانی میرسد، که شما تعارض های بین خودتان و شریک تان را جدی نگرفتید و اجازه دادید رشد کنند.

و یا شما میخواهید در راهی جدید، مسیری نو قدم بگذارید و اهدافی را بدست آورید، اما در درون شما تعارض هایی وجود دارد (صداهایی مثلِ “نه تو نمیتونی” ، “همین الان شرایط خوبی داری دیگه چرا خودتو تو دردسر میندازی؟” و …) اگر شما نتوانید این تعارض ها را مدیریت کنید، در واقع اجازه میدهید مانع پیشرفت شما روز به روز بزرگ تر شود.

 

برایان تریسی

 

نداشتن مهارت مدیریت تعارض ها باعث خواهد شد یک متخصص و یا مدیر با تجربه، بر سر مسائل جزئی (تعارض های حل نشده) کنترل خودش را از دست بدهد و باعث ناراحتی کارمندان و همکاران خودش شود و پروژه در دست را نیمه کاره رها کند.

اما از طرفی یک فرد دارای مهارت مدیریت تعارض؛ قادر خواهد بود خیلی راحت، تعارض ها را خیلی قبل تر از تبدیل شدن به یک مشکل اصلی، ناراحتی یا کدروت رفع و برطرف کند و از وقت و هزینه خود نهایت استفاده را ببرد.

مدیرانی که دارای مهارت مدیریت تعارض هستند، خیلی راحت تر میتوانند مدیریت کنند و دقیقا مدیرانی هستند که همه دوست دارند برای آنها کار کنند. همچنین رهبرانی با مهارت مدیریت تعارض، آنهایی هستند که مریدانشان نه به خاطر انجام وظیفه ،بلکه با عشق و با تمام وجود راه رهبرشان را دنبال میکنند.

این یک مهارت نرم، میتواند خیلی از مشکلات شما را در زندگی حل کند و در آینده زمان بیشتری برای شما بخرد… پس فقط این مقاله را نخوانید، آنرا اجرا کنید.

یک مهارت نرم که موفقیت شما در زندگی به آن وابسته است :

در قدم اول مدیریت تعارض ها، باید معمولا از تعارض هایی که قابل جلوگیری هستند، جلوگیری کنید.
یک مثال ساده؛ دوست شما برای شما یک پیامک می فرستد، شما آنرا میخوانید و احساس میکنید به شما توهین شده و یا ارزش شما را پایین آورده است.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید !
خیلی ساده با دوستتان تماس میگیرید و مستقیم می پرسید، آیا منظور او همان چیزی بوده که شما از پیامکش برداشت کردید یا خیر؟ همین کار ساده، باعث میشود از تعارض هایی که میتوانست پیش بیاید، جلوگیری کنید.

اکثر اوقات پیامک ها و پیام های متنی، به علت فاقد لحن گفتاری، نمیدانیم آیا شوخی هستند؟ جدی نوشته شده و یا منظوری در پشت آن نهفته است؟ بنابراین اولین برداشتی که از آن میکنیم را بدون اطمینان، صحیح فرض میکنیم و طرف مقابل را محکوم میکنیم در صورتی که شاید فقط یک سوء تفاهم ساده است.

پس قدم اول مدیریت تعارض ها، در واقع جلوگیری از تعارض هایی است که میتوان از آنها جلوگیری کرد.

به عنوان یک رهبر، شما باید به صورت فعالانه برای خودتون مشخص کنید چه چیزهایی قابل و غیرقابل پذیرفتن هستند در چنین شرایطی. در مثال فوق (پیامکی که از طرف دوستتان دریافت کردید) معمولا پیامک (همانطور که از نامشان مشخص است پیام+ک) حاوی تمام اطلاعات لازم نیستند. لحن گفتاری درش نیست و خیلی راحت میتوانند باعث سوء تفاهم شوند.

اما در کنار پیشگیری از تعارض ها، بعضی تعارض ها هم هستند که وقت گیر هستند.

مانند مثال، شاید شما در خیابان ناخواسته به فردی برخورد میکنید، ناگهان برای دو طرف تعارض پیش می آید که آیا منظوری در برخورد بود یا خیر؟ در چنین مواقعی اگر بخواهید زمان تان را به تجزیه و تحلیل و حل و مدیریت این تعارض اختصاص دهید کار بیهوده ای است؛ چون واقعا ارزشش را ندارد و فقط با یک ببخشید ساده میتوانید تعارض را برطرف کنید.

بنابراین تشخصی تعارض های مهم و وقتگیر از دیگر مهارت هایی است که همراه با مهارت مدیریت تعارض باید داشته باشید.

 

جان راسکین

 

و اما تعارض هایی هستند که نمیتوانید از بروز آنها جلوگیری کنید، بنابراین باید آنها را مدیریت کنید :
5 راه ساده برای مدیریت تعارض ها

 

  1. توقف کنید | فکر کنید
    اجازه ندهید نسبت به تعارض پیش آمده واکنش نشان دهید. برای مثال در مورد پیامک مثال فوق، نباید سریع واکنش نشان دهید (قهر کنید و یا یک پیامک با لحن تند بفرستید) زیرا اولین واکنش ما معمولا از روی احساس است و احساسات میتوانند اشتباه باشند ! پس همیشه از یک برخورد سریع جلوگیری کنید و کمی فکر کنید.
  2. اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید
    به طرف مقابل تان خیلی ساده بگویید “احساس میکنم سوء تفاهم پیش آمده میشه کمی بیشتر توضیح بدید؟”
  3. یک شنونده فعال باشید
    زمانی که نفر مقابل در حال صحبت است، ساکت بمانید و با واکنش های صورت و بدن به صحبت هایش گوش دهید. خیلی خشک و بی روح در مقابل صحبت هایش نایستید، فعال باشید (این مقال را بخوانید کمک زیادی به شما خواهد کرد)
  4. موضوع را گم نکنید
    همیشه بر روی موضوع متمرکز باشید. اجازه ندهید به خودتان که طرف مقابل را قضاوت کنید و یا اینکه چه احساسی نسبت به طرف مقابل دارید را به زبان بیاورید، حتی گذشته فرد را هم فراموش کنید. به فکر الان و تعارض پیش رو باشید.
  5. با احترام برخورد کنید
    مهم نیست طرف مقابل چه واکنشی نشان میدهد، آرامش خودتان را حفظ کنید و با احترام موضوع را بررسی کنید و فراموش نکنید، این شما هستید که رهبری میکنید. اگر احساس میکنید احساسات طرف مقابل در حال حکمرانی بر صحبت هایش است، بهتر است به جای بحث، موضوع را متوقف کنید و یک زمان دیگر وقتی طرف مقابلتان آرامشش را بدست آورد، مطرح کنید.

و همیشه یادتان باشد که هر تعارض یک فرصت است.
زمانی که دو دیدگاه، دو نقطه نظر و دو فکر در کنار هم قرار میگیرند، در اصل یک فرصت یادگیری برای شماست تا چیزهایی جدیدی یادبگیرید برای خلاقیت، نوآوری ،درک ایده های نو و تیم سازی است.

رهبران بزرگ از تعارض ها فرار نمیکنند!
آنها تعارض ها را می پذیرند و با مدیریت آنها رشد میکنند و باعث رشد طرف مقابل میشوند.

در همین زمینه، توصیه اکید میکنیم مقاله چهار اسب سوار آخرالزمانی که روابط تان را نابود میکنند را بخوانید.

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت 1234 می‌گوید

    سلام، تعرفه های اشتراک پروژه سوخت خیلی افزایش پیدا کرده نسبت به گذشته… ای کاش یه مقدار کاهش پیدا کنه تا افراد بیشتری بتونن ازش استفاده کنن.

  2. کاربر سوخت جت dtmr می‌گوید

    با تشكر از مطلب خوبتون ، اگر مثالهاي واقعي بيشتري در داخل خود داشت مفيدتر و اثربخش تر بود ، ولي باز هم تشكر ميكنم

  3. کاربر سوخت جت omme می‌گوید

    خوب و مفید

  4. کاربر سوخت جت riar می‌گوید

    هر تعارض یک فرصت است.از این جمله خوشم اومد.ممنونم.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**