قاتل رویاهایتان پیدا شد! – همه چیز در مورد منطقه راحتی

اغلب منطقه راحتی به محدوده‌ای گفته می‌شود که مردم عادی در زندگی خود ایجاد می‌کنند و سعی می‌کنند پا را فراتر از مرزهای آن نگذارند.

در این محدوده معمولاً محیط اطراف در کنترل آن‌هاست، نیاز نیست اضطراب بالایی را تجربه کنند و معمولاً کارهایی را انجام نمی‌دهند که بخواهند آن‌ها را به زحمت بیندازد.

اما منطقه راحتی به معنای راحتی مطلق نیست.
بلکه حتی ممکن است مثلاً منطقه راحتی من برای فرد دیگری پر از استرس باشد.
پس چارچوب منطقه راحتی در وهله اول به شخصیت فرد باز می‌گردد.

بهترین راه برای تعیین چنین منطقه‌ای استفاده از حالت ذهنی است. اول باید هرکس بداند که محدوده استرس او کجاست. یعنی چه میزان اضطراب را می‌تواند تحمل کند و چه میزان از فشار روحی دیگر برایش قابل تحمل نیست.

برای مثال برخی از مردم دوست دارند هر روز سرکار بروند، محل کار آن‌ها معمولاً منطقه راحتی آن‌هاست و اگر چند روز تعطیلی پیش روی آن‌ها باشد و مجبور شوند در خانه بمانند اصلاً حالشان خوب نخواهد بود. اما خیلی‌ها دوست دارند به صورت آزاد و در خانه کار کنند، آن‌ها تحمل این را ندارند که هر روز صبح مجبور باشند از خواب بیدار شوند و سرکار بروند.

البته باید بدانید که منطقه راحتی پایدار نیست، زیرا ممکن است بر اساس تغییر مکان زندگی یا حتی به دست آمدن تجربه‌های مختلف تغییر کند.

هستند کارآفرینانی که هیچ حد و مرزی نداشته‌اند و منطقه راحتی برایشان معنی نداشته است اما پس از یک ورشکستگی بسیار محتاط شده‌اند و منطقه راحتی آن‌ها حتی از یک خانم خانه‌دار نیز کوچک‌تر شده است. یا افرادی که مثلاً در سفر احساس راحتی می‌کردند اما به دلیل یک سانحه رانندگی، مسافرت رفتن از دایره راحتی آن‌ها خارج شده و به عنوان یک عمل پر استرس برایشان تلقی می‌شود.

چه وقت شما خارج از منطقه راحتی خود هستید؟
چه چیزی خارج از منطقه راحتی شماست؟
درواقع زمانی که شروع به حس آسیب پذیری و استرس درباره کاری می‌کنید، پس شما از منطقه راحتی خود خارج شده‌اید یا با تهدید خارج شدن از این منطقه مواجه هستید.

منطقه راحتی مکانی واقعاً زیبا و آرامش بخش است، اما هیچ چیز در آن رشد نمی‌کند

 

» حالت‌های روحی منطقه راحتی

White Alasdair می‌گوید، سه حالت روحی کلی در انسان وجود دارد:
منطقه راحتی، منطقه عملکرد مطلوب و منطقه خطر.

  • منطقه راحتی همان جایی است که هیچ استرسی وجود ندارد و شما با آن آشنا هستید.
  • منطقه عملکرد مطلوب جایی است خارج از منطقه راحتی اما نه خیلی دور، در اینجا شما با کمی استرس مواجه می‌شود اما می‌توانید آن را تحمل کنید.
  • منطقه خطر نیز جایی است خارج از منطقه عملکرد مطلوب، جایی که استرس و فشار زیادی به شما وارد می‌شود و تحملش برای شما ساده نیست.

اما مشکل اصلی ایجاد تمایز صحیح بین این حالت‌های روحی است. برای این کار ما باید ابتدا این مناطق خود را کاملاً بشناسیم و بعد ببینیم که چقدر حاضر به ترک این مناطق هستیم. میزان تحمل فشار و استرس ما چقدر است و اصطلاحاً چقدر خارج از محدوده‌مان دوام می‌آوریم.

 

چند دلیل مهم که چرا شما باید منطقه راحتی تان را ترک کنید؟

 

دلیل اول |‌ برای رشد کردن

اگر شما به ماندن در منطقه راحتی خود اسرار دارید، پس بدانید که هیچ‌گاه رشد نخواهید کرد. در واقع شما در یک محدود ساکن خواهید بود و حرکتی روبه جلو نخواهید داشت. اکثر کسانی که به بودن در منطقه راحتی خود عادت می‌کنند، حتماً در گذشته نتوانستند به اهداف خود برسند. دلیلش هم این است که آن افراد می‌خواستند اهداف بلند پروازانه شان را از داخل همان منطقه راحتی پیش ببرند، که این شدنی نیست.

شما نمی‌توانید روی مبل خود درون خانه بنشینید و ماهیگیری کنید.
برای این کار باید سختی را تحمل کنید. باید پا را خارج از منطقه امن و راحتی خود بگذارید

دلیل دوم | برای پیدا کردن اشتیاق خود

چه کسی دوست دارد یک زندگی راکد و بدون هیجان داشته باشد؟
معمولاً همه ما دوست داریم به دنبال علاقه‌مندی‌های خود برویم اما این کار با نشستن در سایه درخت راحتی امکان‌پذیر نیست. درواقع تا پای خود را از دایره راحتی خود بیرون نگذارید نمی‌توانید، علاقه، اشتیاق و آرزوهای جدیدی پیدا کنید. و زندگی افراد بودن آرزو و رؤیا چه فایده‌ای دارد؟

دلیل سوم |‌ برای اینکه به عقب برنگردید

وقتی شما در منطقه راحتی خود باشید به معنای آن نیست که در یک سطح مانده‌اید و حالا جلو نمی‌روید. بلکه بعد از چند سال خواهید دید که در حال پسرفت هستید. زیرا همه اطرافیان، دوستان و همکاران شما پیش می‌روند و شما از همه لحاظ از آن‌ها عقب می‌افتید. هر روزی که همان‌جا به ایستید آن‌ها با وجود تمام مشکلات جلوتر می‌روند و از شما دورتر می‌شوند. و این یک عقب‌گرد برای شما محسوب می‌شود

 

» چرا منطقه راحتی، گاهی می‌تواند خوب باشد؟

اما بودن در منطقه راحتی همیشه هم بد نیست. مثلاً بعد از یک شکست بزرگ شما نباید فوراً منطقه راحتی خود را ترک کنید. بهتر است مدتی در آنجا بمانید، فکر کنید و زندگی آرام و بدون استرسی را تجربه کنید تا به طور کامل ریکاوری شوید. ( و راهنمای این آرامش بی‌نظیر را هم در این مقاله بخوانید)

شما شاید هنوز کاملاً آماده ترک منطقه راحتی خود نیستید و خروج از آن با سرعت ممکن است یک شکست دیگر را برای شما در پی داشته باشد. گاهی اوقات نیز وقتی می‌خواهیم شروع به ماجراجویی کنیم نیاز نیست حتماً و فوراً از منطقه راحتی خود خارج شویم.

شما می‌توانید از همان داخل شروع کنید، در واقع بودن در منطقه راحتی و آرام آرام پیش رفتن به خصوص برای افرادی که تحمل فشار و استرس زیاد را ندارند بهتر است.

گاهی برگشتن به منطقه راحتی این فرصت را به ما می‌دهد که خودمان را به خوبی ارزیابی و آنالیز کنیم. کمی به کارهای ساده‌مان بپردازیم و سروسامانی به زندگی بدهیم. گاهی بهترین کار این است که هیچ کاری نکنیم و فقط به کارهای روزمره و آسان به پردازیم.

پس نتیجه می‌گیریم که بودن در منطقه راحتی آن‌قدرها هم بد نیست و ما گاهی نیاز داری که در آن بمانیم.

 

» چگونه می‌توان منطقه راحتی را گسترش داد؟

قبل از هر چیز شما باید بدانید که خودتان و اطرافیانتان چطور به شکل گرفتن این منطقه راحتی کمک کرده‌اند. یعنی چه عادت‌هایی و چه محدودیت‌های از جانب خودتان و خانواده‌تان در زندگی شما وارد شده که نتیجه‌اش شکل‌گیری یک محدوده راحتی در ذهن شما شده است.

وقتی محدودیت‌ها و علت‌های آن‌ها را متوجه شدید، شروع کنید یکی یکی به آن‌ها غلبه کنید. از کوچک‌ترین محدودیت‌ها و ساده‌ترین آن‌ها استفاده کنید. این روند کمک می‌کند تا کم کم دایره منطقه راحتی شما شروع به بزرگ‌تر شدن کند. به خاطر داشته باشید که این روند یک شبه انجام نمی‌شود. و اگر راهنمای قدم به قدم و کامل‌تری را برای غلبه بر ترس‌‌هایتان می‌خواهید از این سری مقاله استفاده کنید.

در ادامه چند روش برای کمک به شما آورده شده است:

  • خودتان را در محیط‌های جدید که خارج از محدوده راحتی‌تان است قرار دهید
  • تصمیم گیری‌های خود را با جرات بیشتری انجام دهید
  • چیزهای جدید را امتحان کنید، مثل رفتن به مکان‌های جدید، خوردن غذاهای جدید و پیدا کردن دوست‌های جدید
  • به دیدگاه‌های محدود خود تکیه نکنید. سعی کنید نظر دیگران را بپذیرید و به آن‌ها اعتماد کنید
  • کارهای داوطلبانه انجام دهید
  • در ماه یک چالش جالب و مهم که خارج از منطقه راحتی‌تان باشد را انجام دهید

» نتیجه‌گیری

اگرچه منطقه راحتی شما راحت‌ترین بخش زندگی شماست اما ماندن در آن عاقلانه نیست. زیرا منطقه راحتی کمک نخواهد کرد فرد بهتری شوید و قطعاً هیچ رؤیا و هدفی در چارچوب منطقه راحتی به دست نمی‌آید. حالا شما نظر خود را بگویید. چه تجربه‌ای از ماندن یا شکست منطقه راحتی خود دارید؟


در همین زمینه بخوانید:

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    مقاله جالبی بودش من یک جمله شنیدم و درارتباط با همین موضوع روی خودم گارد داشتم قبل خوندن این مقاله بایکی دوستانم حرف زدم تصمیم ب همین امر گرفتیم و دوست دیگ م اینو معرفی کرد و نتیجه گیری در ارتباط باهم جمع خوبی داشت ب امید رهایی از منطقه امنون

  2. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

    واقعا مقاله بسیار کاربردی و مهمی بود، چه جالب بود که همین امروز که من از منطقه راحتی خودم خارج شدم این مقاله رو خوندم، انگار برای من نوشته شه بود.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**