چطور هنر گوش کردن را یاد بگیرید تا دیگران صحبت کردن با شما را بر همه ترجیح دهند؟

در روابط متقابل میان دو انسان عوامل تأثیرگذار متفاوتی وجود دارد. ولی یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین این عوامل درست گوش کردن است؛ گوش کردن نه به معنای شنیدن بلکه، به معنای مؤثر و با دقت گوش کردن که این کار خودش مستلزم تلاش و ممارست پیاپی می‌باشد.

بر طبق مطالعاتی که محققان دانشگاه هاروارد انجام داده‌اند، اکثریت انسان‌ها بیشتر توجه خود را بر طرز بیان خود متمرکز می‌کنند و به پاسخی که از طرف مقابل آن‌ها بیان می‌شود توجه چندانی ندارد.

در واقع یکی از مرزهای قاطعی که انسان را از حیوانات جدا می‌کند، نطق و گویایی اوست که خود در گرو گوش کردن است. گوش کردن و کاربرد مهارت خوب گوش فرا دادن ارتباط مهم و مستقیمی با زندگی روزمره و زندگی کاری ما دارد.

در واقع هر روز از لحظه‌ی بیداری تا آخرین لحظه‌‌ای که به خواب می‌رویم به طور مسلسل و متوالی، اطلاعات و پیام‌های محیط و افراد انسانی دیگر از طریق گوش دادن به درون ذهن خود منتقل و بدانها پاسخ می‌دهیم.

به ویژه در زندگی کاری هنر خوب گوش کردن کیفیت ارتباطات ما با همکاران و سایر افراد سازمانی را بالا برده و ما را قادر می‌سازد که محبت، همکاری، همدلی و همفکری آن‌ها را جلب و در نهایت بتوانیم در دل آنان نفوذ کرده و بهتر و موثرتر به اهداف فردی و سازمانی نائل گردیم.

[restricted paid=true]

تقویت مهارت گوش کردن

 

خوب گوش کردن یکی از موضوعاتی است که افراد هر روزه به طور اجتناب ناپذیر، با آنان مواجه بوده و آگاهانه یا ناآگاهانه آن را به کار می‌گیرند و لازم است که برای استفاده موثر از آن، آگاهی بیشتری از این مفهوم داشته باشند.

۱ » تمرکز بر روی گفته‌های دیگران

هر گاه دیگران صحبت می‌کنند آیا شما به جای تمرکز بر روی سخنان آن‌ها، به فکر مسائل روزمره خود هستید و بدین دلیل قسمتی از کلام متکلم را نمی‌شنوید؟ انسان به طور متوسط، بین 175 یا 200 کلمه در دقیقه صحبت می‌کنند ولیکن مغز آن‌ها توانایی شنیدن و پردازش 600 تا 1000 کلمه در دقیقه را دارد. پس با داشتن این حد توانایی، تمامی انسا‌ها قادرند بر روی کلام شخص مقابل خود تمرکز کنند. با به کارگیری تمرین‌های تمرکز فکر ذهن خود کنترل کنید تا بتوانید تمام صحبت‌های طرف مقابلتان را درک کنید.

 

۲ » فرستادن پیام‌های غیر کلامی

هنگامی که فردی صحبت می‌کند به چشم‌های او نگاه کنید (در این مقاله گفتیم که تماس چرا تماس چشمی در ارتباط یعنی همه چیز) و با پیام‌های غیرکلامی، مانند تأیید کردن با سر،به او خاطرنشان کنید که به سخنان او گوش فرا داده‌اید. اگر زمانی که کسی صحبت می‌کند به کار خود مشغول باشید او تصور می‌کند که افکار شما جای دیگری است و از ادامه‌ی صحبت با شما منصرف و دلسرد می‌شود.

 

۳ » احترام و علاقه به گوینده در محیط‌ کاری

آگاه باشید که نه تنها فقط به وسیله‌ی افراد زیر مجموعه‌تان می‌توانید به اهداف کاری خود برسید، بلکه بالاتر از این آن‌ها انسان بوده و از شأن و مقام والای انسانی برخوردارند. لذا بی‌توجهی و عدم علاقه به حرف‌های آنان نوعی بی‌ادبی و توهین به منزلت انسانی است و حداقل اثر چنین کاری این است که افراد زیر مجموعه‌تان را نسبت به شما دلسرد می‌کند و اگر آن‌ها در ظاهر هم نتوانند این دلسردی را بروز دهند در باطن رفته رفته حساسیت و احترام متقابل را به شما از دست می‌دهند و در نهایت باید متوجه باشید که چون گفتگوهای محل کار دو جانبه یا چند جانبه بوده و متقابل می‌باشد

عدم توجه و علاقه‌ی لازم و کافی به گفته‌های آنان در طولانی مدت باعث می‌شود که آن‌ها نیز به گفته‌های شما بی‌علاقگی و بی‌توجهی نشان دهند و این از اقتدار شما برای اجرای امور و رسیدن به اهداف کاری می‌کاهد.

لذا توصیه می‌شود که:

موقع گوش فرا دادن از هر نوع رفتاری که نشان‌دهنده‌ی بی‌توجهی و بی‌علاقگی
شما نسبت گوینده باشد جداً خودداری کنید.

 

۴ » تمرین نقل بیان

نقل بیان، هنر بیان مجدد شنیده‌های شما از سخنان طرف مقابل با نحوه‌ی کلام خودتان می‌باشد. این کار یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های حل مسائل زندگی است. برای این که به درستی نقل بیان کنیم، ابتدا باید دقت و توجه کامل گوش فرا دهیم.

بیان مجدد سخنان گوینده در حوزه‌ی دایره لغات شنونده به او (گوینده) این احساس را می‌دهد که پیامش به درستی درک شده و او را بر این می‌دارد تا نظر خود را به تفصیل شرح دهد.

 

5 » حوصله، صبر و شکیبایی

چه بسا در خلال گفتگو سخنان گوینده به مذاق شما خوش نیاید و یا مخالف خواست‌ها، تمایلات و افکار شما باشد و به اصطلاح معمولی گفته‌های گوینده به شما «برنخورد». در این موارد است که شما باید حوصله و شکیبایی از خود نشان داده و نباید با علائم کلامی و غیر کلامی نا به هنجار، مخالفت یا خوش نیامدن خود را به صورت عکس‌العمل بروز دهید.

اصولاً این عادات خوبی در محاوره و تفاهم نیست که شما همواره از گوینده انتظار حرف‌های موافق عقاید خود یا خوشایند را داشته باشید. زیرا چه بسا که خوش نیامدن و یا مخالفت شما ممکن است ناشی از سوء تفاهم و سوء برداشت از گفته‌های او باشد.

به علاوه در محاورات سازمانی دائماً نقش گوینده و شنونده با هم عوض می‌شود اگر با بی‌حوصلگی به گفته‌های او عکس‌العمل نشان دهید او نیز موقع گوش دادن به حرف‌های شما این کار را ممکن است انجام دهد و بدین ترتیب حاصل یک چنین گفتگویی جز پایان یافتن گفتگوها و سوء تفاهم و تلخی برای هر دو طرف چیزی نیست.

تسلط بر خود داشتن و هضم مطالب ناخوشایند، چه بسا مسیر گفتگو را به گونه‌ای به پایان برساند که در آن بسیاری از سوء تفاهمات و سوء برداشت‌های طرفین گفتگو از هم رفع شده باشد. در حالی که عدم صبر و شکیبایی محاوره را به صورت ناقص پایان داده و سوء تفاهمات را باقی گذاشته و یا حتی ممکن است آن‌ها را تشدید نیز نماید.

بنابراین موقع شنیدن سخنانی که خوشایند شما نبوده و یا مخالف خواستها، تمایلات و افکار شما باشد حوصله و شکیبایی از خود نشان داده و با علائم کلامی و غیر کلامی نا به هنجار از خود عکس‌العمل نشان ندهید.

الصَّبْرُ مِفْتاحُ الدَّرْکِ وَالنُّجْحُ عُقْبَی مَنْ صَبَرَ.

صبر، کلید رسیدن است و کامیابی سرانجام کسی است که شکیبایی می‌ورزد.

ـــــ امیرالمومنین علیه السلام ــــــ

 

6 » پرسیدن سؤال

برای نشان دادن توجه خود، همچنین روشن شدن منظور گوینده در مورد سخنانش از او سؤال بپرسید. این کار نه تنها اشاره به دقت شما دارد بلکه به روشن شدن و کسب اطلاعات در مورد پیام مورد نظر گوینده هم کمک می‌کند.

پرسش را به گونه‌ای مطرح کنید که نشانگر نتیجه‌گیری شما نباشد و تنها بر علاقه شما به کسب اطلاعات در مورد پیام مورد نظر گوینده هم کمک می‌کند. به یاد داشته باشید وقتی سؤال می‌کنید این حس مثبت در گوینده ایجاد می‌شود که حرف‌هایش برای مخاطب اهمیت دارد.

خوب گوش کردن هنری شگفت انگیز در تقویت ارتباطات شخصی و کاری است، اگر شما با صداقت، زبان و آیین گوش کردن را در رفتار خود مورد توجه قرار دهید، به زودی به نتایج درخور توجهی دست خواهید یافت. این هنر را فرا گیرید و به دیگران هم توصیه کنید.

در بخشی از یک شعر قدیمی اسکاتلندی این مطلب به زیبایی بیان شده است:

افکارش محدود و کلماتش اندک بود و هرگز ندرخشید، ولی مایه‌ی شادمانی افراد قوم خود بود،
زیرا به حرف‌های دیگران خوب گوش می‌کرد.


در همین زمینه بخوانید:

[/restrict]
1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت ثر می‌گوید

    من یک روز هست با سایت شما آشنا شدم ‌ واقعا تاثیر خوبی روم گذاشته . خیلی ممنونمم ازتون

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**