هشت اشتباه نابخشودنی در ارتباطات تا همه را از خود فراری دهید !

بسیاری از مردم در طول روز در معاشرت با دیگران مرتکب این خطاهای مخرب ارتباطی می‌شوند. حاصل چنین خطاهایی چیزی جز خشم و غضب، حدس و گمان، سوء تفاهم، ناکامی و قطع ارتباط کامل روابط نیست.

متأسفانه، ما همه روزه شاهد ارتکاب این خطاها در اطراف خود هستیم و این خود باعث می‌شود که ارتکاب آن‌ها در نظر ما آسان جلوه کند. با این حال اگر مایلید مناسبات شما با دیگران موفقیت‌آمیز باشد باید هوشیارانه از آن‌ها بپرهیزید.

اشتباه اول | ارزیابی کردن

وقتی بر مسند قضاوت می‌نشینید و رای منفی یا مثبت خود را نسبت به کسی ابراز می‌دارید، خود را در مقامی قرار داده‌اید که صرفاً از عاقل‌تر بودن و منطقی‌تر بودن شما حکایت می‌کند به خصوص اگر به کلی‌گویی بسنده کنید و به شرح و بسط موضوع اهمیت ندهید.

شما با گفتن جملاتی از قبیل«شما کارگر خوبی هستید» و یا «تو فرد نالایق و بی‌عرضه‌ای هستی» هیچ گاه مفید نیستید. زیرا طرف مقابل احساس می‌کند که شما احاطه‌ی بیشتری بر اوضاع و احوال او دارید و به اصطلاح یک پله بالاتر از او هستید و در نتیجه این بنده‌نوازی به فاصله گرفتن بیشتر شما و او می‌انجامد.

یادمان باشد…

به هنگام انتقاد یا تحسین دیگران از کلی‌گویی خودداری کنید، به شرح جزئیات بپردازید و با تکیه بر منطق و استدلال بگویید که چه چیز را دوست دارید و از چه چیز بیزارید.

در واقع به جای تعبیر و تفسیر عقاید خود، به بیان حقایق بپردازید و با حالات و حرکات، لحن صدا و انتخاب کلمات مناسب و غیر مغرضانه احترام خود را به طرف مقابل اظهار کنید.

اشتباه دوم | دلخوشی دادن

از اظهار عبارات توخالی، دلخوش‌کننده و کلیشه‌ای اجتناب کنید. جملاتی از قبیل:« فردا حالت کاملاً خوب می‌شود» و « نگران نباش، پایان شب سیه سفید است» اظهار نظرهای پوچی است که صرفاً برای دلخوشی دادن و دلسوزی کردن فرد دیگر اظهار می‌شود. این روش ارتباطی بسیار توهین‌آمیز است؛ زیرا تلویحاً این را می‌رساند که شما دانای دهرید و بر اوضاع و احوال فرد دیگر وقوف کامل دارید.

اشتباه سوم | برچسب زدن و نقش یک روانکاو را بازی کردن

در محافل اجتماعی و در شرکت‌ها و سازمان‌ها احتمالاً این جملات را بارها شنیده‌اید:« از گفته‌هایت معلوم است که با مسئولین اختلاف داری»،« مشکل تو این است که …» ، «خیالاتی شده‌ای»، « به اندازه‌ی کافی کار و تلاش نمی‌کنی».

این عبارات نمونه‌هایی از برچسب زدن است که منطقی بودن و عاقل بودن بیشتر ما را به رخ می‌کشد. برچسب زدن به افراد و کارهای آن‌ها بسیار مخرب است؛ زیرا با اینکه از صحت و سقم گفته اطمینان نداریم و به احتمال زیاد در ارزیابی خود به خطا می‌رویم، چنان رفتار می‌کنیم که پنداری به آنچه می‌گوییم اطمینان کامل داریم و در نتیجه در روابط خود با انواع مشکلات روبه‌رو می‌شویم.

اشتباه چهارم | گوشه و کنایه زدن

وقتی گفته‌های شما از احساسات منفی‌تان رنگ می‌گیرد و با سخن نیشدار غرور و شخصیت کسی را جریحه‌دار می‌کنید. در واقع او را وادار کرده‌اید که در اولین فرصت به این ضربه‌ی کوبنده پاسخ بگویید و به این ترتیب راه هرگونه رابطه‌ی باز و سالم را مسدود کرده‌اید.

حتی شوخی‌های کنایه‌آمیز نیز ممکن است به چنین نتایجی بینجامد. طعنه زدن نیز در ردیف لقب دادن، استهزا کردن و رسوا کردن قرار دارد و به همان نتایج هم منجر می‌شود.

یادمان باشد…

منظور خود را پشت عبارات کنایه‌آمیز پنهان نکنید، بلکه آن را درک و صریح مطرح کنید.

اشتباه پنجم | افراط در پرسش و طرح سؤالات نامناسب

هیچ کس مایل نیست مورد پرس و جو واقع شود و یا احساس کند که مورد تفتیش و بازرسی قرار گرفته است. سؤالات مسلسل‌وار و پی در پی، خواه به جواب کامل نیاز داشته باشد و خواه پاسخ کوتاه(آری یا نه) برای آن کفایت کند، این احساس را در شخص ایجاد می‌کند که با یک افسر بازپرس روبه‌روست، شما چطور؟

[bs-quote quote=”من یک زندگی خصوصی دارم که اجازۀ دخالت در آن را نمی دهم. باید به این موضوع احترام گذاشته شود.

” style=”default” align=”center” author_name=”ولادیمیر پوتین” author_job=”رییس‌جمهوری روسیه و از قدرتمندترین رهبران معاصر” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/پوتین.jpg”][/bs-quote]

یادمان باشد…

وقتی فردی به سؤال شما پاسخ می‌دهد، با نگاه، حالات، حرکات و تکان دادن سر، نهایت علاقه‌مندی را به او نشان دهید. آنگاه برای اینکه مطمئن شوید پاسخ درست را فهمیده‌اید خلاصه‌ی آنچه را که شنیده‌اید برای او بگویید.

اگر سؤالات زیادی دارید با اظهار جملاتی از قبیل« اگر مانعی ندارد سؤال دیگری دارم» از او اجازه بگیرید. سپس برای آنکه احساس نکند مورد پرس و جو قرار گرفته است سؤال بعدی خود را با پاسخ او بیامیزید.

» تعدادی از سریع‌ترین تکنیک‌های ارتباطات درست را در این لینک بخوانید و هر کسی را در ۱۰ ثانیه شیفته‌ی خود کنید.

اشتباه ششم | تهدید کردن

اظهار جملاتی از قبیل« اگر این کار را نکنی…» و یا« بهتر است که…» خواه رُک و صریح گفته شود و یا با زیرکی و تلویحاً بیان شود یک تهدید تلقی شده و موجب می‌شود که شخص احساس خطر کند، جانب احتیاط بگیرد و در نتیجه شکافی که بین دو نفر وجود دارد حتی عمیق‌تر نیز بشود. بیشتر مردم به هنگام تهدید شدن به دنبال راهی برای دفاع از خود و عدم اطاعت از فرمان هستند.

یادمان باشد…

اگر دلایل خوب و قانع‌کننده‌ای برای انجام و یا عدم انجام کاری وجود دارد آن را به صراحت بیان کنید و هشدار دهید که در صورت سرپیچی چه عواقبی در انتظار او خواهد بود. حقیقت، تشویق و ترغیب را جانشین تهدید کنید.

اشتباه پنجم | انحراف از اصل موضوع

وقتی گفت و شنود به جنبه‌های کشیده می‌شود و فرد با انحراف از اصل موضوع به شرح و بسط امور شخصی خود می‌پردازد، اطرافیان اغلب احساس خستگی می‌کنند و در نتیجه در صدد برمی‌آیند تا با مطرح کردن مطالب پیش پا افتاده او را متوقف کنند. این کار به گیج شدن گوینده، تغییر دادن موضوع گفت و گو و یا پاسخ کلیشه‌ای منتهی می‌شود…

هر بار که لب به سخن می‌گشایید، نیازی نیست که وارد جزئیات شوید. از طرف دیگر، گاهی در یک گفت و شنود نگاهی گذرا به اوضاع و احوال شخصی نیز ضرورت دارد و چشم پوشیدن از آن قطعاً جایز نیست.

یعنی اگر دوست و همکاری میل داشته باشد درباره‌ی زندگی خصوصی خود با ما سخن بگوید، اصول یک ارتباط موفق حکم می‌کند که با گشاده‌رویی به سخنانش گوش کنیم.

اگر می‌خواهید به روش درست فهماندن موضوعات پی ببرید و همین‌طور بدانید چطور هر مطلبی را طوری به مردم بهمانید که مجذوب‌تان شوند این مقاله را بخوانید.

اشتباه هشتم | در لفافه سخن گفتن

اگر مستقیم به اصل مطلب نپردازیم و به اصطلاح به موضوع شاخ و برگ بدهیم طرف مقابل برای اینکه حرف‌های ما را بفهمد به حدس و گمان متوسل می‌شود و بسیاری از اوقات تصوراتش غلط از آب درمی‌آید. به علاوه با حاشیه رفتن در مورد مطالب، این معنا را تفهیم می‌کنیم که به سخنان خود تسلط نداریم و مالک پیام خود نیستیم.

یادمان باشد….

شاه بیت مطلب، صراحت در سخن گفتن، احترام متقابل، دیدن قضایا از دریچه‌ی چشم دیگران، صحبت کردن از جانب خود و مالک بودن بر پیام خویش است.

به هر حال این خیلی خوب است که بدانیم، وقتی قرار است من یا شما، در هر روز و ساعت از عمرمان، دقایق پی در پی و متوالی را صرف صحبت کردن کنیم، چه بهتر که درباره‌ی مقتضیات و نحوه‌ی صحبت کردن بیشتر بدانیم و مهم‌تر از آن، این داشته را به کار ببندیم.

[bs-quote quote=”اول معنای چیزی که می خواهی بگویی را بدان، و بعد سخن بگو.

” style=”default” align=”center” color=”#303030″ author_name=”اپیکتتوس” author_job=”فلسفه‌دان یونانی”][/bs-quote]


در همین زمینه بخوانید:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**