پیشگیری از تنبلی با سیستم عادت نتیجه‌بخش دن رابی

آیا می‌دانید که عادت‌های ما ابزاری فوق‌العاده قدرتمند برای رشد فردی و موفقیت هستند؟به عادت‌هایی که دارید و تأثیرشان روی همه‌ی جنبه‌های زندگی‌تان فکر کنید.وزن و سلامتی شما به عادت‌هایی که در غذا خوردن دارید بستگی دارد.

روابط شما با مردم به عادت‌های اجتماعی‌تان بستگی دارد.موفقیت شغلی شما به عادت‌های کاری‌تان بستگی دارد.شما حتی در خرید کردن هم عادت‌هایی دارید.به اطراف منزل‌تان نگاه کنید تا متوجه عادت‌هایتان در خرید کردن بشوید.عادت‌های ما در شخصیت،سلامتی و تقریباً همه‌ی جنبه‌های زندگی‌مان تأثیر می‌گذارند.

اگر در خیابان از ده نفر بپرسید عادت یعنی چه؟بی تردید 9 نفر به شما خواهند گفت که عادت،عملی منفی است که مردم مرتب آن را انجام می‌دهند.همیشه در رسانه‌های گروهی از عادت‌های بد انتقاد می‌شود.تصور کنید قدرت منفی موجود در این عادات بد تا چه اندازه است.

حالا از شما می‌خواهم به قدرتی بزرگتر فکر کنید،قدرتی که باعث موفقیت،سلامتی و خوشبختی‌تان می‌شود و برای رشد فردی مثبت،پایدار و خودکار به آن نیاز دارید یعنی قدرت عادت‌های مثبت.بیایید به معنی کلمه‌ی «عادت» دقیق‌تر نگاه کنیم.

بر اساس تعریفی که در فرهنگ لغت آمده است معنی عادت این است:
یک رفتار اکتسابی که آنقدر انجام می‌شود که تقریباً به صورت خودکار در می‌آید.

اجازه دهید سؤالی از شما بپرسیم:آخرین باری که نشستید و با خودتان گفتید«امروز من می‌خواهم عادت جدیدی را به زندگی‌ام اضافه کنم» کی بود؟به احتمال قوی هرگز همچنین حرفی به خودتان نزده‌اید.با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که اضافه کردن عادت‌های مثبت به زندگی تا چه اندازه آسان است و این عادت‌ها چقدر می‌توانند در اصلاح زندگی‌تان به دردتان بخورند.به عبارت «تقریباً به صورت خودکار» که در تعریف کلمه‌ی «عادت» آمده است فکر کنید.

یعنی اینکه هر عادتی به حدی در ذهنتان تأثیر می‌گذارد که تقریباً نمی‌توانید آن را متوقف کنید. این ویژگی در مورد عادت‌های بدی مثل سیگار کشیدن،تنبلی و پرخوری خیلی بد است ولی در مورد عادت‌های مثبت،این ویژگی خیلی خوب است.

 

عادت‌ها اطلاعاتی هستند که ما آن‌ها را در عمل به کار می‌گیریم:

همه‌ی عادت‌های شما اطلاعاتی هستند که آن‌ها را در عمل به کار می‌گیرید.احتمالاً می‌گویید«این حرف،احمقانه است.وقتی من سیگار می‌کشم فقط به این دلیل است که دوست دارم این کار را بکنم» کمی دقت کنید،اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که وقتی سیگار می‌کشید می‌دانید(یا اطلاع دارید)که سیگار کشیدن،احساس آرامش بیشتری به شما می‌دهد.

برای اصلاح زندگی‌تان باید اطلاعات جدیدی کسب کنید که در قالب عادت‌های مثبت جدید،این اطلاعات را در عمل به کار بگیرید.

عادت مثبت چیست؟

عادت مثبت عادتی است که منفعت،عملکرد و بینش مثبتی که شما می‌خواهید داشته باشید در وجودتان ایجاد می‌کند.چه قدرتی در عادت‌های مثبت وجود دارد که می‌توانند تا این اندازه تغییر ایجاد کنند؟از آنجا که عادت‌ها به طور طبیعی و خودکار عمل می‌کنند پس از مدتی دائمی می‌شوند.چطور می‌توانیم عادت‌های مثبت جدیدی در زندگی‌مان ایجاد کنیم؟خیلی ساده است.فقط کافیست به مدت 21 روز عمل،باور یا فکر را هر روز تکرار کنید.

تحقیقات نشان داده است که اگر عملی حداقل 21 روز تکرار شود احتمالاً عادتی دائمی خواهد شد.به خاطر داشته باشید که عادت‌های مثبت نتیجه‌های مثبتی دارند و تا زمانی که این عادت‌ها را حفظ کنید از منافع آن‌ها بهره‌مند می‌شوید..

حالا که فهمیدیم عادت‌های مثبت چه هستند و چطور باید آن‌ها را کسب کنیم بیایید چند نمونه‌ی ساده از عادت‌های مثبت را که همین حالا می‌تواند در اصلاح زندگی‌تان مؤثر باشند بررسی کنیم.

یک دفترچه‌ی خاطرات برای خودتان داشته باشید:

داشتن دفترچه‌ی خاطرات،عادتی بی‌نهایت مؤثر و مثبت است که به وسیله‌ی آن می‌توانید پیشرفت خودتان را در راه اهدافی که در زندگی دنبال می‌کنید خیلی سریع ارزیابی کنید.عجیب است که چقدر زود همه چیز را فراموش می‌کنیم.اگر از شما بخواهم که در مورد فعالیت‌هایی که روز سه شنبه‌ی هفته‌ی گذشته داشتید اطلاعات دقیقی بدهید،احتمالاً به سختی می‌توانید چیز زیادی را به خاطر بیاورید.به خاطر دارید آن روز چه غذایی خوردید؟چند ساعت خوابیدید؟وزن شما در آن روز چقدر بود؟

چرا داشتن دفتر خاطرات تا این اندازه مهم است؟

در اینجا چند مورد از فایده‌های نوشتن اتفاقات روزانه را می‌آوریم:

  • 1- هدف‌هایی را که دنبال می‌کنید و کارهایی را که هر روز برای رسیدن به آن‌ها باید انجام بدهید به یادتان می‌آورد.
  • 2- می‌توانید پیشرفت‌تان را به سمت هدف‌هایتان به طور واقعی بررسی کنید.
  • 3- اطلاعات دقیق و کاملی را مثلاً در مورد تغییر رژیم غذایی،کاهش مصرف کالری،کاهش چربی و غیره برای خودتان فراهم می‌کنید.
  • 4- عزت نفس به دست می‌آورید زیرا می‌توانید نزدیک شدن‌تان را به سمت هدف ببینید.
  • 5- می‌توانید تغییراتی را که هر روز در شخصیت‌تان ایجاد می‌شود در این دفتر ببینید.
  • 6- اگر خاطرات شکست‌هایتان را در این دفتر بخوانید می‌توانید از آن‌ها درس بگیرید و شکست‌تان را به فرصت تبدیل کنید.

خاطرات روزانه‌تان را یا در یک دفترچه یادداشت کنید یا اینکه آن را تایپ کنید.هر روز به یادداشتهایتان در مورد موضوعات مختلف سر بزنید.موضوعاتی مثل نگرش،احساسات،رژیم غذایی،وزن،اهداف و عکس العمل‌هایتان در برابر موقعیت‌ها و شرایط مختلف زندگی‌تان را ثبت کنید.

مثلاً اگر هدف شما این است که قلب سالمی داشته باشید باید سطح کلسترول خون،فشار خون،رژیم غذایی و وزنتان را مرتب اندازه‌گیری کنید.

مطمئناً شما می‌توانید این اطلاعات را هر روز ظرف یک دقیقه یا کمتر ثبت کنید اما در همان یک دقیقه اطلاعات مهمی را در مورد زندگی‌تان ثبت کرده‌اید به این ترتیب و با استفاده از این اطلاعات می‌توانید بفهمید کجا بوده‌اید و با چه سرعتی به سمت هدف‌تان حرکت می‌کنید و حدوداً چه موقع به هدف‌تان می‌رسید،با ثبت کردن خاطرات،اطلاعات تاریخی ارزشمندی خواهید داشت که پس از مدتی با مراجعه به آن می‌توانید سیر پیشرفت‌تان را دنبال کنید.

 

عادت‌های چهارگانه:

یکی دیگر از عادت‌های مثبتی که با کسب آن بازدهی‌تان بیشتر می‌شود عادت‌های چهارگانه است.عادت‌های چهارگانه به شما کمک می‌کند تا با اولویت‌بندی کارهای روزانه‌تان و انجام دادن کارهای بیشتر در زمانی کوتاه‌تر بازدهی‌تان را افزایش دهید.

هر روز با کارهای تازه‌ای رو به رو می‌شوید که باید آن‌ها را انجام بدهید.رئیس‌تان با شما تماس می‌گیرد و می‌خواهد در انجام تکالیفش به او کمک کنید.فرمول بسیار ساده‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا از انباشته شدن کارهایتان جلوگیری کنید.هر وقت کار جدیدی برایتان پیش می‌آید که باید آن را انجام بدهید از عادت‌های چهارگانه استفاده کنید.

وقتی از این ابزار برای بررسی کارهایتان و تصمیم گیری در مورد آن‌ها استفاده می‌کنید دیگر کارهایتان روی هم انباشته نمی‌شوند.پس بهترین تصمیم را بگیرید و دست به کار شوید.

توضیح عادت چهارگانه در زیر آمده است:

1- همین حالا این کار را بکنید:
فوراً دست به کار شوید،همین حالا کار را انجام دهید و آن را به زمان دیگری موکول نکنید.

2- همین حالا خودتان را از شر این کار خلاص کنید:
سریع تصمیم بگیرید و در صورت امکان این کار را انجام ندهید.

3- کار را به کس دیگری واگذار کنید:
انجام کار مورد نظر را به شخص دیگری واگذار کنید.وقت شما ارزشمند است،پس وقت‌تان را صرف کارهایی کنید که بهتر از همه انجام می‌دهید و کارهای دیگر را به دیگران بسپارید.

4- کار را به زمان دیگری موکول کنید:
فوراً تصمیم بگیرید که این کار را زمان دیگری انجام بدهید و حتماً زمان انجام آن را مشخص کنید.

به خاطر داشته باشید که فقط 21 روز طول می‌کشد تا عادت مثبتی را کسب کنید که به شکل چشم‌گیری زندگی‌تان را بهتر می‌کند.


در همین زمینه بخوانید:

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    سلام مرسی از مطلبتون
    باز هم از این مطالب بزارید
    https://t.me/PeymankariFatahi

  2. کاربر سوخت جت می می‌گوید

    سلام فایل توربو در سایت نمیشود پیدا کرد علت چیست؟

    1. کاربر سوخت جت جت می‌گوید

      سلام عزیز. توربو یک فایل یا دوره خاصی نیست. توربو در واقع اشتراک ویژه‌ی سایت سوخت جته که اگر در اون شرکت کردید و با همون شماره تلفنی که ثبت‌نام کردید قبلا وارد حساب کاربری‌تون در سایت شده باشید به همه‌ی کتاب‌ها و ویدیوهای ویژه‌ی سوخت جت دسترسی خواهید داشت

  3. کاربر سوخت جت لی می‌گوید

    سلام وقت بخیر خیلی مقاله ی جذاب و کاربردی بود دمتون گرمممم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**